본 연구는 해결중심상담 질문과정(해결중심상담 질문들과 후속 대화 과정)에 대한 대학생 학교 생활 태도 경험을 분석하고 이를 성찰하여 실제 대학생 상담에 적용하기 위한 전략적 모형을 제시하는 것에 목적을 두었다. 이에 본 연구는 해결중심상담에 대한 선행연구들을 살펴보고, 이어 해결중심상담 이론과 발달심리학적 측면에서 대학생 태도의 3가지 측면(사고, 정서, 행동)에 대해 이론적 고찰을 진행하였다. 또한 총 10명의 자발적 참여로 선정된 남녀 대학생을 대상으로 하여, 질문과정에 나타나는 이들의 경험을 현상학적 방법론과 Hiltner 방법론에 의거하여 분석하고 이에 대한 논의를 거쳐 적용성을 제시하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 4가지 범주(목표설정, 기적-가상, 예외상황-대처, 척도)의 질문에 국한된 대학생들의 태도 경험은 일시적인 긍정성을 나타낸다. 태도의 인지적 측면에서 대학생들은 자기 ...
본 연구는 해결중심상담 질문과정(해결중심상담 질문들과 후속 대화 과정)에 대한 대학생 학교 생활 태도 경험을 분석하고 이를 성찰하여 실제 대학생 상담에 적용하기 위한 전략적 모형을 제시하는 것에 목적을 두었다. 이에 본 연구는 해결중심상담에 대한 선행연구들을 살펴보고, 이어 해결중심상담 이론과 발달심리학적 측면에서 대학생 태도의 3가지 측면(사고, 정서, 행동)에 대해 이론적 고찰을 진행하였다. 또한 총 10명의 자발적 참여로 선정된 남녀 대학생을 대상으로 하여, 질문과정에 나타나는 이들의 경험을 현상학적 방법론과 Hiltner 방법론에 의거하여 분석하고 이에 대한 논의를 거쳐 적용성을 제시하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 4가지 범주(목표설정, 기적-가상, 예외상황-대처, 척도)의 질문에 국한된 대학생들의 태도 경험은 일시적인 긍정성을 나타낸다. 태도의 인지적 측면에서 대학생들은 자기 중심성에 근거한 자기 이해, 정서적 측면에서는 일시적인 긍정적 정서와 함께 부정적 정서가 함께 혼재된 경험을 하고, 행동적 측면에서 변화 행동에 대한 심리적 주저함과 소극적 대처 방식을 취한다. 이에 후속 대화로서 긍정적 재기술과 정서 대화의 개입은 인지적 측면에서 타인의 긍정적인 평가를 수용하여 상호관계적 자기개념을 갖게 하는 계기가 되고, 정서적 측면에서 부정적 정서를 있는 그대로 표현하고 수용하여 적응적인 정서 조절을 가능하게 하며, 행동적 측면에서 보다 현실적인 목표를 세우고 이에 대한 시도와 실천을 가능하게 한다. 이러한 결과는 포스트모더니즘에 토대를 둔 해결중심상담 질문과정이 대학생 태도 경험 적용에 있어, 타자성에 근거한 공동체적 자아 형성과 함께 부정적 경험을 수용하는 차원에서 확장된 긍정 실현이라는 적용성을 제시한다. 또한 Hiltner 방법론에 대한 성찰은 포스트모더니즘 해결중심상담에서 상담자의 명확한 태도와 연관성이 있다. 이에 Hiltner가 제시한 목양 관점(shepherding perspective)은 상담자가 이야기 공동체 실천가로서 성찰적 태도를 명확히 유지하는 것을 말한다. 이에 치유(healing)는 해결중심상담에서 상담자의 반영과 공감으로 내담자가 화해의 과정을 거쳐 스스로 변화를 위한 선택을 해 나갈 수 있도록 돕는 것이며, 지탱(sustaining)은 내담자의 고통에 동참하여 문제 상황 가운데서도 희망을 가질 수 있는 근원적인 힘을 찾도록 돕는 것을 말하며, 인도(guiding)는 상담자가 협력적 대화과정에서 타자성을 반영하여 내담자로 하여금 공동체적 자아를 이루어 갈 수 있도록 성찰적 태도를 유지하는 것이다. 이러한 맥락에서 Hiltner의 치유, 지탱, 인도는 포스트모더니즘 해결중심상담이 가진 비판적 우려를 극복하는 실천적 돌봄이라 할 수 있다. 다시 말해서 포스트모더니즘 상담이 갖는 공동체 해체에 대한 우려를 실천 신학의 견지에서 극복하고, 해결중심상담의 적용성을 보다 확대하고 견고하게 하는 보완적인 상담 전략이라 할 수 있다. 따라서 본 연구가 제시하고자 하는 적응적인 대학생 생활 태도 경험을 위한 통합적인 상담 전략 모형은, 위에서 논의된 해결중심상담 질문과정 적용성과 Hiltner 방법론 성찰 적용성에 의거한 통합 모형이라 할 수 있다. 이것은 학교 상담 적용뿐 아니라, 교회의 청년부 사역에도 유용성을 가질 것이며, 더 나아가 사회 확대 차원에서의 상담 적용을 위한 자료적 토대가 될 것으로 기대한다.
본 연구는 해결중심상담 질문과정(해결중심상담 질문들과 후속 대화 과정)에 대한 대학생 학교 생활 태도 경험을 분석하고 이를 성찰하여 실제 대학생 상담에 적용하기 위한 전략적 모형을 제시하는 것에 목적을 두었다. 이에 본 연구는 해결중심상담에 대한 선행연구들을 살펴보고, 이어 해결중심상담 이론과 발달심리학적 측면에서 대학생 태도의 3가지 측면(사고, 정서, 행동)에 대해 이론적 고찰을 진행하였다. 또한 총 10명의 자발적 참여로 선정된 남녀 대학생을 대상으로 하여, 질문과정에 나타나는 이들의 경험을 현상학적 방법론과 Hiltner 방법론에 의거하여 분석하고 이에 대한 논의를 거쳐 적용성을 제시하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음과 같다. 4가지 범주(목표설정, 기적-가상, 예외상황-대처, 척도)의 질문에 국한된 대학생들의 태도 경험은 일시적인 긍정성을 나타낸다. 태도의 인지적 측면에서 대학생들은 자기 중심성에 근거한 자기 이해, 정서적 측면에서는 일시적인 긍정적 정서와 함께 부정적 정서가 함께 혼재된 경험을 하고, 행동적 측면에서 변화 행동에 대한 심리적 주저함과 소극적 대처 방식을 취한다. 이에 후속 대화로서 긍정적 재기술과 정서 대화의 개입은 인지적 측면에서 타인의 긍정적인 평가를 수용하여 상호관계적 자기개념을 갖게 하는 계기가 되고, 정서적 측면에서 부정적 정서를 있는 그대로 표현하고 수용하여 적응적인 정서 조절을 가능하게 하며, 행동적 측면에서 보다 현실적인 목표를 세우고 이에 대한 시도와 실천을 가능하게 한다. 이러한 결과는 포스트모더니즘에 토대를 둔 해결중심상담 질문과정이 대학생 태도 경험 적용에 있어, 타자성에 근거한 공동체적 자아 형성과 함께 부정적 경험을 수용하는 차원에서 확장된 긍정 실현이라는 적용성을 제시한다. 또한 Hiltner 방법론에 대한 성찰은 포스트모더니즘 해결중심상담에서 상담자의 명확한 태도와 연관성이 있다. 이에 Hiltner가 제시한 목양 관점(shepherding perspective)은 상담자가 이야기 공동체 실천가로서 성찰적 태도를 명확히 유지하는 것을 말한다. 이에 치유(healing)는 해결중심상담에서 상담자의 반영과 공감으로 내담자가 화해의 과정을 거쳐 스스로 변화를 위한 선택을 해 나갈 수 있도록 돕는 것이며, 지탱(sustaining)은 내담자의 고통에 동참하여 문제 상황 가운데서도 희망을 가질 수 있는 근원적인 힘을 찾도록 돕는 것을 말하며, 인도(guiding)는 상담자가 협력적 대화과정에서 타자성을 반영하여 내담자로 하여금 공동체적 자아를 이루어 갈 수 있도록 성찰적 태도를 유지하는 것이다. 이러한 맥락에서 Hiltner의 치유, 지탱, 인도는 포스트모더니즘 해결중심상담이 가진 비판적 우려를 극복하는 실천적 돌봄이라 할 수 있다. 다시 말해서 포스트모더니즘 상담이 갖는 공동체 해체에 대한 우려를 실천 신학의 견지에서 극복하고, 해결중심상담의 적용성을 보다 확대하고 견고하게 하는 보완적인 상담 전략이라 할 수 있다. 따라서 본 연구가 제시하고자 하는 적응적인 대학생 생활 태도 경험을 위한 통합적인 상담 전략 모형은, 위에서 논의된 해결중심상담 질문과정 적용성과 Hiltner 방법론 성찰 적용성에 의거한 통합 모형이라 할 수 있다. 이것은 학교 상담 적용뿐 아니라, 교회의 청년부 사역에도 유용성을 가질 것이며, 더 나아가 사회 확대 차원에서의 상담 적용을 위한 자료적 토대가 될 것으로 기대한다.
This study has the objective to analyze the solution focused counseling question process (solution focused counseling questions and follow-up conversation processes) on the life attitude experiences of college students, and through the examination of these results, propose a strategic model that may...
This study has the objective to analyze the solution focused counseling question process (solution focused counseling questions and follow-up conversation processes) on the life attitude experiences of college students, and through the examination of these results, propose a strategic model that may be applied to college student counseling practices. Thus, this study moves forward to examine preceding research on solution focused counseling, and conduct theoretical studies on three aspects of college student attitudes (cognition, emotion, behavior) from a solution focused counseling theory and development psychology perspective. 10 voluntary college students composed of male and female genders also participated in this study, as their experience from the question process were analyzed through phenomenological methodology and Hiltner methodology, and proposed its applicability after discussing these results. Hence the conclusions from this study are as followed below. The attitude experience of the volunteers limited to the questions under the 4 categories (goal setting, miracle-supposition, exception-coping, scaling) showed a temporary positivity. The volunteers showed self-concept on the basis of egocentrism on the cognitive aspect of attitude, a mix of temporary positive and negative emotional experience on the emotional aspects, and mental hesitation and passive coping skill from changes in behavior on the behavioral aspect. In the subsequent conversations, the application of positive redescribing and emotional conversation became a momentum to accept positive assessment from others and build a correlative self-concept on a cognitive aspect, candidly express and accept negative emotions and become capable of adaptive emotion regulation on an emotional aspect, and be able to set realistic goals and attempt to act and actually fulfill these goals on a behavioral aspect. These results suggest the applicability of solution focused counseling question process based on post modernism on college student attitude experiences, which is the grand vision positiveness actualization that is built from self-concept on community that is based on otherness and acceptability of negative experience. Also the examination of the Hiltner methodology is related to the counselor’s specific attitude in post modernism solution focused counseling. The shepherding perspective that Hiltner has proposed is that the counselor should firmly maintain a self-reflective attitude as a narrative community practitioner. In solution focused counseling, healing is helping the client choose to change themselves on their own through the mirroring and empathy of the counselor where the client can seek reconciliation, sustaining is sharing the pain of the client and help the client find their source to have hope under problematic situations, and guiding is where the counselor maintains an introspective attitude and reflects otherness during the cooperation conversation process and help the client build their community-self. Under these contexts, Hiltner’s healing, sustaining and guiding is a practical care that could help overcome the critical concerns of post modernism solution focused counseling. In other words, the concern that post modernism counseling may break up the community could be successfully dealt with on a practical theology perspective, and this could be a supplementary counseling strategy that may expand and strengthen the applicability of solution focused counseling. Therefore, the integrative counseling strategic model for adoptive college student life attitude experience that this study seeks to propose is an integrated model of solution focused counseling question process applicability and selfreflective applicability from Hiltner methodology, as discussed above. This may be applied not only to school counseling, but would also provide valuable use in adolescent commitment of the church and furthermore become a research basis for counseling application in wider areas in the society
This study has the objective to analyze the solution focused counseling question process (solution focused counseling questions and follow-up conversation processes) on the life attitude experiences of college students, and through the examination of these results, propose a strategic model that may be applied to college student counseling practices. Thus, this study moves forward to examine preceding research on solution focused counseling, and conduct theoretical studies on three aspects of college student attitudes (cognition, emotion, behavior) from a solution focused counseling theory and development psychology perspective. 10 voluntary college students composed of male and female genders also participated in this study, as their experience from the question process were analyzed through phenomenological methodology and Hiltner methodology, and proposed its applicability after discussing these results. Hence the conclusions from this study are as followed below. The attitude experience of the volunteers limited to the questions under the 4 categories (goal setting, miracle-supposition, exception-coping, scaling) showed a temporary positivity. The volunteers showed self-concept on the basis of egocentrism on the cognitive aspect of attitude, a mix of temporary positive and negative emotional experience on the emotional aspects, and mental hesitation and passive coping skill from changes in behavior on the behavioral aspect. In the subsequent conversations, the application of positive redescribing and emotional conversation became a momentum to accept positive assessment from others and build a correlative self-concept on a cognitive aspect, candidly express and accept negative emotions and become capable of adaptive emotion regulation on an emotional aspect, and be able to set realistic goals and attempt to act and actually fulfill these goals on a behavioral aspect. These results suggest the applicability of solution focused counseling question process based on post modernism on college student attitude experiences, which is the grand vision positiveness actualization that is built from self-concept on community that is based on otherness and acceptability of negative experience. Also the examination of the Hiltner methodology is related to the counselor’s specific attitude in post modernism solution focused counseling. The shepherding perspective that Hiltner has proposed is that the counselor should firmly maintain a self-reflective attitude as a narrative community practitioner. In solution focused counseling, healing is helping the client choose to change themselves on their own through the mirroring and empathy of the counselor where the client can seek reconciliation, sustaining is sharing the pain of the client and help the client find their source to have hope under problematic situations, and guiding is where the counselor maintains an introspective attitude and reflects otherness during the cooperation conversation process and help the client build their community-self. Under these contexts, Hiltner’s healing, sustaining and guiding is a practical care that could help overcome the critical concerns of post modernism solution focused counseling. In other words, the concern that post modernism counseling may break up the community could be successfully dealt with on a practical theology perspective, and this could be a supplementary counseling strategy that may expand and strengthen the applicability of solution focused counseling. Therefore, the integrative counseling strategic model for adoptive college student life attitude experience that this study seeks to propose is an integrated model of solution focused counseling question process applicability and selfreflective applicability from Hiltner methodology, as discussed above. This may be applied not only to school counseling, but would also provide valuable use in adolescent commitment of the church and furthermore become a research basis for counseling application in wider areas in the society
주제어
#해결중심상담 질문과정 긍정적 재기술 정서 대화 포스트모더니즘 타자성 공동체적 자아 적응적 태도 경험 현상학 Hiltner 방법론 solution focused counseling question process positive redescribing emotional conversation post modernism otherness self-concept on community adoptive attitude experience phenomenology Hiltner methodology
학위논문 정보
저자
김미숙
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
신학과
지도교수
유영권
발행연도
2016
총페이지
vii, 246 p.
키워드
해결중심상담 질문과정 긍정적 재기술 정서 대화 포스트모더니즘 타자성 공동체적 자아 적응적 태도 경험 현상학 Hiltner 방법론 solution focused counseling question process positive redescribing emotional conversation post modernism otherness self-concept on community adoptive attitude experience phenomenology Hiltner methodology
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.