본 논문은 중국에 진출한 한국의 대표적인 9개 기업들의 현지화 전략을 분석하였다. 분석결과 모든 기업들이 현지의 정서와 문화를 고려한 브랜드이미지구축, 제품전략의 현지화, 촉진전략의 현지화, 유통전략의 현지화 등 다양한 마케팅 현지화 전략들을 실시하고 있었으며, 공통적으로 모두 사회공헌활동을 통해서 현지사회와 융화되는 모습을 보였다. 또한 전자산업, 자동차산업, 밀폐용기 산업들은 제품의 현지화를 통해서 현지 소비자들의 구매력과 문화에 맞춘 현지향 제품을 개발·출시하고 있었지만 오리온, 농심과 같은 ...
본 논문은 중국에 진출한 한국의 대표적인 9개 기업들의 현지화 전략을 분석하였다. 분석결과 모든 기업들이 현지의 정서와 문화를 고려한 브랜드이미지구축, 제품전략의 현지화, 촉진전략의 현지화, 유통전략의 현지화 등 다양한 마케팅 현지화 전략들을 실시하고 있었으며, 공통적으로 모두 사회공헌활동을 통해서 현지사회와 융화되는 모습을 보였다. 또한 전자산업, 자동차산업, 밀폐용기 산업들은 제품의 현지화를 통해서 현지 소비자들의 구매력과 문화에 맞춘 현지향 제품을 개발·출시하고 있었지만 오리온, 농심과 같은 식품산업은 제품의 포장 및 패키지를 변경하는 것 외에 제품 본연의 ‘맛’은 현지화하지 못하고 오히려 표준화하여 중국시장에 출시하고 있었다. 이는 중국의 넓은 영토로 인해 다양한 입맛이 공존하기 때문으로 비춰지는데, 중국의 전 지역에서 보편적으로 선호하는 맛에 초점을 맞추었던 CJ그룹의 사례를 통해서 식제품의 현지화에 대한 가능성을 볼 수 있었다.
중국 현지 언론에서는 주로 한국기업들의 사회공헌에 관한 활동을 중점적으로 보도하였고, 특히 교육지원 활동에 많은 관심이 있음을 알 수 있었다. 기업의 공익활동과 사회공헌활동이 기업의 이미지 구축 및 홍보와 같은 효과를 가져다주며, 또 현지 언론을 통해서 기업의 공익활동이 중국 전 지역으로 소개될 수 있는 점을 고려하였을 때, 사회공헌활동은 효과적인 경영전략이 될 수 있음을 알 수 있었다.
마지막으로 중국 현지 언론에서 마케팅 현지화 활동이 보도된 사례가 있던 한국기업들은 LG전자를 제외하고는 모두 중국시장에서 성공적인 투자성과를 이끌어 내고 있었다. 이는 해외기업의 현지화 전략이 투자성과에 긍정적인 영향을 미친다는 기존 연구들에 부합하는 결과이지만, 본 연구 분석틀의 한계 및 LG전자의 예외사례를 고려했을 때, 현지화전략이 투자성과 결정요인이 된다고 단정하기는 어려우며, 이에 관해서는 추가적인 후속연구가 필요할 것으로 생각된다.
본 연구는 한국의 시각에서 한국기업들의 현지화 전략을 분석하였던 기존 연구들의 한계에서 나아가 중국 현지 언론을 통해 한국기업의 현지화활동에 대한 중국 현지 사회의 시각과 인식 및 반응을 파악하고자 한 것에 의의가 있다. 하지만 중국 현지 언론에서 보도된 사례가 있는 한국 기업들을 대상으로 분석을 진행했기 때문에 중소기업에게 좀 더 현실적인 방향성을 제시하기 위해서는 중소기업들이 실시하고 있는 현지화 전략을 대상으로 하여 연구를 진행한다면 좀 더 실질적인 사례 연구가 될 것으로 예상된다.
본 논문은 중국에 진출한 한국의 대표적인 9개 기업들의 현지화 전략을 분석하였다. 분석결과 모든 기업들이 현지의 정서와 문화를 고려한 브랜드이미지구축, 제품전략의 현지화, 촉진전략의 현지화, 유통전략의 현지화 등 다양한 마케팅 현지화 전략들을 실시하고 있었으며, 공통적으로 모두 사회공헌활동을 통해서 현지사회와 융화되는 모습을 보였다. 또한 전자산업, 자동차산업, 밀폐용기 산업들은 제품의 현지화를 통해서 현지 소비자들의 구매력과 문화에 맞춘 현지향 제품을 개발·출시하고 있었지만 오리온, 농심과 같은 식품산업은 제품의 포장 및 패키지를 변경하는 것 외에 제품 본연의 ‘맛’은 현지화하지 못하고 오히려 표준화하여 중국시장에 출시하고 있었다. 이는 중국의 넓은 영토로 인해 다양한 입맛이 공존하기 때문으로 비춰지는데, 중국의 전 지역에서 보편적으로 선호하는 맛에 초점을 맞추었던 CJ그룹의 사례를 통해서 식제품의 현지화에 대한 가능성을 볼 수 있었다.
중국 현지 언론에서는 주로 한국기업들의 사회공헌에 관한 활동을 중점적으로 보도하였고, 특히 교육지원 활동에 많은 관심이 있음을 알 수 있었다. 기업의 공익활동과 사회공헌활동이 기업의 이미지 구축 및 홍보와 같은 효과를 가져다주며, 또 현지 언론을 통해서 기업의 공익활동이 중국 전 지역으로 소개될 수 있는 점을 고려하였을 때, 사회공헌활동은 효과적인 경영전략이 될 수 있음을 알 수 있었다.
마지막으로 중국 현지 언론에서 마케팅 현지화 활동이 보도된 사례가 있던 한국기업들은 LG전자를 제외하고는 모두 중국시장에서 성공적인 투자성과를 이끌어 내고 있었다. 이는 해외기업의 현지화 전략이 투자성과에 긍정적인 영향을 미친다는 기존 연구들에 부합하는 결과이지만, 본 연구 분석틀의 한계 및 LG전자의 예외사례를 고려했을 때, 현지화전략이 투자성과 결정요인이 된다고 단정하기는 어려우며, 이에 관해서는 추가적인 후속연구가 필요할 것으로 생각된다.
본 연구는 한국의 시각에서 한국기업들의 현지화 전략을 분석하였던 기존 연구들의 한계에서 나아가 중국 현지 언론을 통해 한국기업의 현지화활동에 대한 중국 현지 사회의 시각과 인식 및 반응을 파악하고자 한 것에 의의가 있다. 하지만 중국 현지 언론에서 보도된 사례가 있는 한국 기업들을 대상으로 분석을 진행했기 때문에 중소기업에게 좀 더 현실적인 방향성을 제시하기 위해서는 중소기업들이 실시하고 있는 현지화 전략을 대상으로 하여 연구를 진행한다면 좀 더 실질적인 사례 연구가 될 것으로 예상된다.
The paper theoretically analyzes nine typical Korean Enterprises’ Marketing localization strategies in Chinese market. The research demonstrates that all Korean Enterprises have conducted marketing localization. These companies have been proceeding various localized marketing strategies such as buil...
The paper theoretically analyzes nine typical Korean Enterprises’ Marketing localization strategies in Chinese market. The research demonstrates that all Korean Enterprises have conducted marketing localization. These companies have been proceeding various localized marketing strategies such as building brand image, releasing localized products, operating localized distribution strategy, and promoting strategy. Notably, all companies integrate into chinese local society through various social contributions. Some companies, which belong to electronics industry, car industry, and airtight container industry proceed to localize their products and their marketing strategy through thorough speculation for Chinese local culture, and its purchasing power. However, there are some food businesses, which could not change their essential characteristics of the products: their tastes. Some food industries like Orion and Nongshim could not release products with locally-suited taste, because of the huge territory of China, and its diversity within customer preferences. On the contrary, the CJ Corporation has succeeded in localizing by changing the essentiality of the products through focusing on Chinese universal preference such as chicken flavor.
Chinese media particularly focuses on reporting social contributions of Korean Enterprises. The paper proves that the reports shall lead to successful marketing localization strategies of Korean Enterprises since the social activities produce positive brand image to be reported to the entire Chinese territory.
Lastly, the Korean Enterprises subjected by chinese media has mostly shown the good performance except LG Electronics. Even though the result is compatible with the antecedent researches that have shown correlation between localization and performance of foreign enterprises, with the limitation of the research framework, and with the exceptional case of LG Electronics, the paper denies the absolute relationship between localization and the performance as independent and dependent variables respectively.
The research paper is significant in that it analyzes Korean Enterprises’ Marketing localization strategies through the viewpoint of the Chinese. However, the study also shows its limitation because the analysis is based solely on the cases of large enterprises, which have been reported through Chinese media. Therefore, in order to provide further directives for the reality, the future research shall provide complementary analysis on localization strategies of the small businesses.
The paper theoretically analyzes nine typical Korean Enterprises’ Marketing localization strategies in Chinese market. The research demonstrates that all Korean Enterprises have conducted marketing localization. These companies have been proceeding various localized marketing strategies such as building brand image, releasing localized products, operating localized distribution strategy, and promoting strategy. Notably, all companies integrate into chinese local society through various social contributions. Some companies, which belong to electronics industry, car industry, and airtight container industry proceed to localize their products and their marketing strategy through thorough speculation for Chinese local culture, and its purchasing power. However, there are some food businesses, which could not change their essential characteristics of the products: their tastes. Some food industries like Orion and Nongshim could not release products with locally-suited taste, because of the huge territory of China, and its diversity within customer preferences. On the contrary, the CJ Corporation has succeeded in localizing by changing the essentiality of the products through focusing on Chinese universal preference such as chicken flavor.
Chinese media particularly focuses on reporting social contributions of Korean Enterprises. The paper proves that the reports shall lead to successful marketing localization strategies of Korean Enterprises since the social activities produce positive brand image to be reported to the entire Chinese territory.
Lastly, the Korean Enterprises subjected by chinese media has mostly shown the good performance except LG Electronics. Even though the result is compatible with the antecedent researches that have shown correlation between localization and performance of foreign enterprises, with the limitation of the research framework, and with the exceptional case of LG Electronics, the paper denies the absolute relationship between localization and the performance as independent and dependent variables respectively.
The research paper is significant in that it analyzes Korean Enterprises’ Marketing localization strategies through the viewpoint of the Chinese. However, the study also shows its limitation because the analysis is based solely on the cases of large enterprises, which have been reported through Chinese media. Therefore, in order to provide further directives for the reality, the future research shall provide complementary analysis on localization strategies of the small businesses.
주제어
#중국시장
#마케팅
#현지화
#중국 진출 한국기업
#중국 현지 언론
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#마케팅 현지화 전략
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학위논문 정보
저자
김재윤
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
지역학협동과정 중국지역 전공
지도교수
박영렬
발행연도
2016
총페이지
iv, 97장
키워드
중국시장,
마케팅,
현지화,
중국 진출 한국기업,
중국 현지 언론,
내용분석,
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