국내외적으로 많은 프로스포츠구단이 기업의 사회적 공헌측면에서 공익연계마케팅활동을 실시하고 있지만 프로스포츠구단의 공익마케팅활동에 대한 성과를 분석하는 연구들은 매우 제한적으로 실시되고 있다. 따라서 이 연구는 프로야구단의 공익연계마케팅 활동을 분석하고자 팬들이 선호하는 공익연계마케팅활동이 무엇인지, 그리고 더 나아가 공익연계마케팅활동에 대한 팬들의 태도와 팀이미지, 팀동일시, 팀충성도 그리고 공익연계마케팅활동에 대한 후원의도와의 관계를 분석하였다. 이 연구의 대상은 2007년 프로야구 홈경기장에 직접 관람한 관중이다. 편의표본추출법을 이용하여 8개 팀의 홈경기장에서 총 2023명이다. 자료처리는 SPSS 16.0과 AMOS 16.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 공분산구조분석을 실시하였다. 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 공익연계마케팅에 대한 태도는 팀이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공익연계마케팅에 대한 태도는 팀동일시에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 공익연계마케팅에 대한 태도는 팀충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 팀이미지와 팀동일시는 팀충성도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 팀충성도는 공익연계마케팅에 대한 후원의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
국내외적으로 많은 프로스포츠구단이 기업의 사회적 공헌측면에서 공익연계마케팅활동을 실시하고 있지만 프로스포츠구단의 공익마케팅활동에 대한 성과를 분석하는 연구들은 매우 제한적으로 실시되고 있다. 따라서 이 연구는 프로야구단의 공익연계마케팅 활동을 분석하고자 팬들이 선호하는 공익연계마케팅활동이 무엇인지, 그리고 더 나아가 공익연계마케팅활동에 대한 팬들의 태도와 팀이미지, 팀동일시, 팀충성도 그리고 공익연계마케팅활동에 대한 후원의도와의 관계를 분석하였다. 이 연구의 대상은 2007년 프로야구 홈경기장에 직접 관람한 관중이다. 편의표본추출법을 이용하여 8개 팀의 홈경기장에서 총 2023명이다. 자료처리는 SPSS 16.0과 AMOS 16.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 공분산구조분석을 실시하였다. 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 공익연계마케팅에 대한 태도는 팀이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공익연계마케팅에 대한 태도는 팀동일시에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 공익연계마케팅에 대한 태도는 팀충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 팀이미지와 팀동일시는 팀충성도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 팀충성도는 공익연계마케팅에 대한 후원의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Expenditures on Cause related marketing (CRM) have grown dramatically in the past decade. Consumer tend to have favorable attitudes toward businesses that support charities or causes. CRM is a marketing concept that is increasingly gaining popularity among businesses globally today. Among the many b...
Expenditures on Cause related marketing (CRM) have grown dramatically in the past decade. Consumer tend to have favorable attitudes toward businesses that support charities or causes. CRM is a marketing concept that is increasingly gaining popularity among businesses globally today. Among the many benefits of CRM, businesses primarily aim at image improvements with the underlying assumption that image influences purchase intentions. CRM can be defined as a strategic positioning and marketing tool which links a company or brand to a relevant social cause or issue, for mutual benefit. It is a rapidly growing form of promotion that is expected to exceed $828 million in spending in North America in 2002. Nevertheless, cause related sport marketing has not received much academic attention in korea. Therefore, This study focused on the effects of professional baseball team"s caused-related marketing attitude on team image, team identification, and team loyalty, caused-related marketing supporting intention The 2023 respondents in the study were spectators of the games of the 2007 Samsung Paw baseball league. They were selected to achieve this purpose using non-probability sampling which is a convenient sampling method and a self-administrative method. Data analysis were processed through SPSS for Windows 16.0 and AMOS 16.0 version and analyzed by factor analysis, Cronbach"s a test, frequency analysis, correlation analysis, and structure equation modeling. The results of this study based on these methods and procedures are as follows. The attitude towards caused-related marketing had a positive influence on the team"s image, team identification, team loyalty. Second, team image and team identification had a positive influence on the teal loyalty and team loyalty had a positive influence on the supporting intention towards caused-related marketing.
Expenditures on Cause related marketing (CRM) have grown dramatically in the past decade. Consumer tend to have favorable attitudes toward businesses that support charities or causes. CRM is a marketing concept that is increasingly gaining popularity among businesses globally today. Among the many benefits of CRM, businesses primarily aim at image improvements with the underlying assumption that image influences purchase intentions. CRM can be defined as a strategic positioning and marketing tool which links a company or brand to a relevant social cause or issue, for mutual benefit. It is a rapidly growing form of promotion that is expected to exceed $828 million in spending in North America in 2002. Nevertheless, cause related sport marketing has not received much academic attention in korea. Therefore, This study focused on the effects of professional baseball team"s caused-related marketing attitude on team image, team identification, and team loyalty, caused-related marketing supporting intention The 2023 respondents in the study were spectators of the games of the 2007 Samsung Paw baseball league. They were selected to achieve this purpose using non-probability sampling which is a convenient sampling method and a self-administrative method. Data analysis were processed through SPSS for Windows 16.0 and AMOS 16.0 version and analyzed by factor analysis, Cronbach"s a test, frequency analysis, correlation analysis, and structure equation modeling. The results of this study based on these methods and procedures are as follows. The attitude towards caused-related marketing had a positive influence on the team"s image, team identification, team loyalty. Second, team image and team identification had a positive influence on the teal loyalty and team loyalty had a positive influence on the supporting intention towards caused-related marketing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.