본 연구는 프로축구팀의 공익연계 마케팅 활동이 팀 이미지와 팀 충성도에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이를 위해 국내 프로축구 정규리그인 '2007 삼성 하우젠 K-리그'를 관람하기 위해 경기장을 방문한 관중을 대상으로 비확률표집인 편의표본추출방법을 활용하여 948명의 표본을 추출하였다. 자료분석은 SPSS 12.0 Version통계 프로그램을 이용하여 요인분석과 신뢰도분석, 빈도분석, 상관분석 그리고 회귀분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차에 의해 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 공익연계 마케팅의 하위요인인 자선에 대한 태도,사회공헌 활동 인식, 사회적 책임지지는 팀 이미지에 모두 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공익연계 마케팅의 하위요인인 자선에 대한 태도 사회공헌 활동 인식, 사회적 책임지지는 팀 충성도에 모두 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 팀 이미지는 팀 충성도에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 프로축구팀의 공익연계 마케팅 활동이 팀 이미지와 팀 충성도에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이를 위해 국내 프로축구 정규리그인 '2007 삼성 하우젠 K-리그'를 관람하기 위해 경기장을 방문한 관중을 대상으로 비확률표집인 편의표본추출방법을 활용하여 948명의 표본을 추출하였다. 자료분석은 SPSS 12.0 Version통계 프로그램을 이용하여 요인분석과 신뢰도분석, 빈도분석, 상관분석 그리고 회귀분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차에 의해 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 공익연계 마케팅의 하위요인인 자선에 대한 태도,사회공헌 활동 인식, 사회적 책임지지는 팀 이미지에 모두 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 공익연계 마케팅의 하위요인인 자선에 대한 태도 사회공헌 활동 인식, 사회적 책임지지는 팀 충성도에 모두 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 팀 이미지는 팀 충성도에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study focused on the effects of professional soccer team's caused-related marketing on team image and team loyalty. The 948 respondents in the study were spectators of the games of the 2007 San-sung Hauzen K-League. They were selected to achieve this purpose using convenient sampling, which is ...
This study focused on the effects of professional soccer team's caused-related marketing on team image and team loyalty. The 948 respondents in the study were spectators of the games of the 2007 San-sung Hauzen K-League. They were selected to achieve this purpose using convenient sampling, which is a kind of non probability sampling method. Data analysis were processed through SPSS for Windows 12.0 version and analyzed by factor analysis, Cronbach's a test, frequency analysis, correlation analysis, and regression The results of this study based on these methods and procedures are as follows. First, the support towards charity, social contribution activity awareness and social responsibility, which were subcomponents of the caused-related marketing, had a positive influence on the team's image. Second, in addition the subcomponents, mentioned above, had a positive influence on team loyalty. Third, team image contributes to a positive influence on maintaining team loyalty.
This study focused on the effects of professional soccer team's caused-related marketing on team image and team loyalty. The 948 respondents in the study were spectators of the games of the 2007 San-sung Hauzen K-League. They were selected to achieve this purpose using convenient sampling, which is a kind of non probability sampling method. Data analysis were processed through SPSS for Windows 12.0 version and analyzed by factor analysis, Cronbach's a test, frequency analysis, correlation analysis, and regression The results of this study based on these methods and procedures are as follows. First, the support towards charity, social contribution activity awareness and social responsibility, which were subcomponents of the caused-related marketing, had a positive influence on the team's image. Second, in addition the subcomponents, mentioned above, had a positive influence on team loyalty. Third, team image contributes to a positive influence on maintaining team loyalty.
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