본 연구는 학교 밖 청소년이 지각한 낙인이 사회적응에 어떤 관계가 있는지 연구하였고, 자아존중감이 학교 밖 청소년의 지각된 낙인과 사회적응간의 관계를 매개하는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 지역에 위치한 청소년 쉼터, 학교 밖 청소년 지원센터, 대안학교에 다니는 학교 밖 청소년들 200명과 학교 밖 청소년들의 온라인 커뮤니티 ‘세상이 학교인 자퇴생들’에 가입되어있는 학교 밖 청소년 50명을 대상으로 총 250부의 설문지를 배포하였고 이중 238부가 수거 되었으며 최종적으로 201부(남자 62명, 여자 139명)를 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 학교 밖 청소년이 지각한 낙인이 사회적응에 어떤 관계가 있는지 연구하였고, 자아존중감이 학교 밖 청소년의 지각된 낙인과 사회적응간의 관계를 매개하는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 지역에 위치한 청소년 쉼터, 학교 밖 청소년 지원센터, 대안학교에 다니는 학교 밖 청소년들 200명과 학교 밖 청소년들의 온라인 커뮤니티 ‘세상이 학교인 자퇴생들’에 가입되어있는 학교 밖 청소년 50명을 대상으로 총 250부의 설문지를 배포하였고 이중 238부가 수거 되었으며 최종적으로 201부(남자 62명, 여자 139명)를 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 21.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년의 인구 통계학적 특성에 따른 차이를 분석한 결과, 학교 밖 청소년의 성별에 따른 자아존중감은 여자청소년이 남자청소년 보다 자아존중감 지각이 더 높았고, 사회적응의 하위요인인 충동성에서 통계적으로 유의미한 결과가 나왔지만 지각된 낙인은 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 학교 밖 청소년의 학업중단 당시 다니던 학교에 다른 지각된 낙인에 대한 차이를 분석한 결과 고등학교를 다니다가 학업중단을 한 학교 밖 청소년이 중학교를 다니다가 학업중단을 한 학교 밖 청소년에 비해 지각된 낙인이 높았다. 셋째, 학교 밖 청소년의 지각된 낙인, 자아존중감 및 사회적응의 상관관계를 분석한 결과 지각된 낙인과 자아존중감, 사회적응은 부적(-)상관관계가, 자아존중감과 사회적응은 정적(+)상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 학교 밖 청소년의 지각된 낙인과 사회적응 관계에서 자아존중감의 매개효과를 분석한 결과 지각된 낙인과 사회적응 관계에서 자아존중감은 완전 매개하는 것으로 확인되었다. 이러한 결과들을 통해 볼 때, 지각된 낙인은 학교 밖 청소년의 사회적응을 방해하는 요인 중 하나지만, 자아존중감을 통해 지각된 낙인은 감소시키고, 사회적응을 도울 수 있다고 볼 수 있다. 이는 학교 밖 청소년들의 사회적응을 위해서 초기개입이 필요하다. 또한 지각된 낙인을 감소시키는 자아존중감 향상, 대인관계 향상, 적응력 향상, 책임성 향상 등과 같은 프로그램의 필요함과, 사회 전체적으로 학교 밖 청소년을 바라보는 시선이 부정적이지 않아야함을 시사한다. 현재 국가 차원의 지원체제로 인해 학교 밖 청소년을 위한 기관들이 많이 늘어났고, 많은 기관에서 상담, 교육, 진로및 자립, 복지, 활동 등 다양한 프로그램이 진행되고 있다. 하지만 무엇보다도 학교 밖 청소년들이 건전한 사회인으로 성장할 수 있도록 사회에서 학교 밖 청소년들에 대한 낙인을 부여하지 않는 것이 필요할 것이다.
본 연구는 학교 밖 청소년이 지각한 낙인이 사회적응에 어떤 관계가 있는지 연구하였고, 자아존중감이 학교 밖 청소년의 지각된 낙인과 사회적응간의 관계를 매개하는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 지역에 위치한 청소년 쉼터, 학교 밖 청소년 지원센터, 대안학교에 다니는 학교 밖 청소년들 200명과 학교 밖 청소년들의 온라인 커뮤니티 ‘세상이 학교인 자퇴생들’에 가입되어있는 학교 밖 청소년 50명을 대상으로 총 250부의 설문지를 배포하였고 이중 238부가 수거 되었으며 최종적으로 201부(남자 62명, 여자 139명)를 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년의 인구 통계학적 특성에 따른 차이를 분석한 결과, 학교 밖 청소년의 성별에 따른 자아존중감은 여자청소년이 남자청소년 보다 자아존중감 지각이 더 높았고, 사회적응의 하위요인인 충동성에서 통계적으로 유의미한 결과가 나왔지만 지각된 낙인은 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 학교 밖 청소년의 학업중단 당시 다니던 학교에 다른 지각된 낙인에 대한 차이를 분석한 결과 고등학교를 다니다가 학업중단을 한 학교 밖 청소년이 중학교를 다니다가 학업중단을 한 학교 밖 청소년에 비해 지각된 낙인이 높았다. 셋째, 학교 밖 청소년의 지각된 낙인, 자아존중감 및 사회적응의 상관관계를 분석한 결과 지각된 낙인과 자아존중감, 사회적응은 부적(-)상관관계가, 자아존중감과 사회적응은 정적(+)상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 학교 밖 청소년의 지각된 낙인과 사회적응 관계에서 자아존중감의 매개효과를 분석한 결과 지각된 낙인과 사회적응 관계에서 자아존중감은 완전 매개하는 것으로 확인되었다. 이러한 결과들을 통해 볼 때, 지각된 낙인은 학교 밖 청소년의 사회적응을 방해하는 요인 중 하나지만, 자아존중감을 통해 지각된 낙인은 감소시키고, 사회적응을 도울 수 있다고 볼 수 있다. 이는 학교 밖 청소년들의 사회적응을 위해서 초기개입이 필요하다. 또한 지각된 낙인을 감소시키는 자아존중감 향상, 대인관계 향상, 적응력 향상, 책임성 향상 등과 같은 프로그램의 필요함과, 사회 전체적으로 학교 밖 청소년을 바라보는 시선이 부정적이지 않아야함을 시사한다. 현재 국가 차원의 지원체제로 인해 학교 밖 청소년을 위한 기관들이 많이 늘어났고, 많은 기관에서 상담, 교육, 진로및 자립, 복지, 활동 등 다양한 프로그램이 진행되고 있다. 하지만 무엇보다도 학교 밖 청소년들이 건전한 사회인으로 성장할 수 있도록 사회에서 학교 밖 청소년들에 대한 낙인을 부여하지 않는 것이 필요할 것이다.
This paper is focused on demonstrating how perceived stigma of out-of-school youths are related in social adaptation and self-esteem mediates relationship between the perceived stigma and social adaptation. To proceed this topic, 250 surveys are distributed to 200 adolescents outside school from...
This paper is focused on demonstrating how perceived stigma of out-of-school youths are related in social adaptation and self-esteem mediates relationship between the perceived stigma and social adaptation. To proceed this topic, 250 surveys are distributed to 200 adolescents outside school from where youth shelter, out-of-school youth support center and alternative school in Seoul, Incheon and Gyeonggi area(or region), Korea, and 50 school dropout adolescent members of internet community, ‘Leave schooler’. 238 surveys out of 250 are collected, and only 201 surveys which are collected from 62 males and 139 females respectively are used in this study. The collected questionnaires are analysed by using SPSS WIN 21.0 Statistic program. According to the analyzed outcomes of differences of out-of-school youths’ demographic traits, the tendency of self-esteem is high in adolescent female than male. Also, the lower factor, impulsiveness, of social adaption area has meaningful outcomes statistically but not in the social adaption area. In the case of the perceived stigma among out-of-school youths who drop out of middle school and high school, out-of-school youths who drop out of high school have higher perceived stigma. Moreover, there is negative corelation with the perceived stigma area and the self-esteem and social adaptation area, while there is positive corelation with the self-esteem and social adaptation area. This is certainly concluded by corelation analysis among those areas. Lastly, the idea that self-esteem functions complete mediation in the relation of perceived stigma and social adaptation is supported by the result of mediation effect analysis of out-of-school youths’ perceived stigma, self-esteem and social adaptation. Above outcomes certainly show that the perceived stigma of out-of-school youths is the main cause which disturbs them to adapt themselves to a new circumstances. Social circumstances with preconceived opinions to out-of-school youths also gives them a hard time despite the existence of the national institution which support them with various ways. However, these could be seen to decreased and prevented by the early intervention which is important for out-of-school youths to adapt in social life. For this reason, this study implies that it is necessary not only to train and support out-of-school youths to improve self-esteem, personal relationship, responsibility, adaptability but also not to treat out-of-school youths with preconceived opinions.
This paper is focused on demonstrating how perceived stigma of out-of-school youths are related in social adaptation and self-esteem mediates relationship between the perceived stigma and social adaptation. To proceed this topic, 250 surveys are distributed to 200 adolescents outside school from where youth shelter, out-of-school youth support center and alternative school in Seoul, Incheon and Gyeonggi area(or region), Korea, and 50 school dropout adolescent members of internet community, ‘Leave schooler’. 238 surveys out of 250 are collected, and only 201 surveys which are collected from 62 males and 139 females respectively are used in this study. The collected questionnaires are analysed by using SPSS WIN 21.0 Statistic program. According to the analyzed outcomes of differences of out-of-school youths’ demographic traits, the tendency of self-esteem is high in adolescent female than male. Also, the lower factor, impulsiveness, of social adaption area has meaningful outcomes statistically but not in the social adaption area. In the case of the perceived stigma among out-of-school youths who drop out of middle school and high school, out-of-school youths who drop out of high school have higher perceived stigma. Moreover, there is negative corelation with the perceived stigma area and the self-esteem and social adaptation area, while there is positive corelation with the self-esteem and social adaptation area. This is certainly concluded by corelation analysis among those areas. Lastly, the idea that self-esteem functions complete mediation in the relation of perceived stigma and social adaptation is supported by the result of mediation effect analysis of out-of-school youths’ perceived stigma, self-esteem and social adaptation. Above outcomes certainly show that the perceived stigma of out-of-school youths is the main cause which disturbs them to adapt themselves to a new circumstances. Social circumstances with preconceived opinions to out-of-school youths also gives them a hard time despite the existence of the national institution which support them with various ways. However, these could be seen to decreased and prevented by the early intervention which is important for out-of-school youths to adapt in social life. For this reason, this study implies that it is necessary not only to train and support out-of-school youths to improve self-esteem, personal relationship, responsibility, adaptability but also not to treat out-of-school youths with preconceived opinions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.