본 연구는 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 의미와 본질을 탐색함으로써, 학교 밖 청소년이 경험하는 낙인에 대해 좀 더 깊이 있게 이해하기 위하여 수행되었다. 이를 위해 본 연구의 연구문제는 ‘학교 밖 청소년의 낙인 경험에 대한 의미와 본질은 무엇인가?’로 설정하였다. 연구참여자는 서울, 인천, 경기 지역에서 의도적 표집과 눈덩이 표집 방법을 활용하여 학교의 정규교육과정을 1년 이상 중단한 경험이 있는 20~24세의 학교 밖 청소년 경험자 11명을 선정하였다. 본 연구를 시작하기에 앞서 연구자는 본 연구에 대하여 소속 대학의 생명윤리위원회로부터 ...
본 연구는 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 의미와 본질을 탐색함으로써, 학교 밖 청소년이 경험하는 낙인에 대해 좀 더 깊이 있게 이해하기 위하여 수행되었다. 이를 위해 본 연구의 연구문제는 ‘학교 밖 청소년의 낙인 경험에 대한 의미와 본질은 무엇인가?’로 설정하였다. 연구참여자는 서울, 인천, 경기 지역에서 의도적 표집과 눈덩이 표집 방법을 활용하여 학교의 정규교육과정을 1년 이상 중단한 경험이 있는 20~24세의 학교 밖 청소년 경험자 11명을 선정하였다. 본 연구를 시작하기에 앞서 연구자는 본 연구에 대하여 소속 대학의 생명윤리위원회로부터 IRB(Institutional Review Board) 연구승인을 받았다. 본 연구의 자료수집 기간은 연구승인일 2020년 5월 18일부터 2020년 8월 31일까지였다. 연구자는 연구참여자들과의 심층면담을 통해 자료를 수집하였고, 자료분석에는 Giorgi(2004)의 현상학적 연구방법을 적용하였다. 분석 결과, 총 148개의 의미단위가 도출되었으며, 이를 하위구성요소 22개로 묶은 뒤 최종 9개의 구성요소 범주로 구조화하였다. 이러한 과정을 거쳐 최종적으로 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 본질적 구조를 구성하는 9개의 구성요소는 <문제아로 취급됨>, <저평가 됨>, <소외를 당함>, <차별을 당함>, <자신의 가치를 절하함>, <상처가 되어 남음>, <상황에 따라 대처함>, <힘든 여정임을 깨달음>, <성장하는 내가 있음> 이다. 위의 구성요소들을 포함하고 있는 연구참여자들의 구체적인 경험 진술을 바탕으로 하여 상황적 구조 기술을 하였으며, 이러한 상황적 구조 기술 내용을 통해 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 구조를 통합하여 일반적 구조 기술로 정리하였다. 이상의 연구결과를 요약하여 정리하면 다음과 같다. 첫 번째 구성요소인 <문제아로 취급됨>은‘관심을 가장한 질책을 받음’,‘회색 빛 이름표가 가슴에 붙음’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 두 번째 구성요소인 <저평가 됨>에서는‘학생과 비교해 낮은 평가를 받음’,‘믿지 못하는 존재가 됨’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 세 번째 구성요소인 <소외를 당함>에서는‘뒷전이 되어버림’,‘학교를 떠나면, 사람들도 떠남’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 네 번째 구성요소인 <차별을 당함>에서는‘청소년으로서 차별을 당함’,‘입시생으로서 차별을 당함’,‘취업준비생으로서 차별을 당함’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 다섯 번째 구성요소인 <자신의 가치를 절하함>에서는‘패배자가 되어 부끄러움’,‘내 탓이고, 내 잘못임’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 여섯 번째 구성요소인 <상처가 되어 남음>에서는‘생각지도 못한 사람에게 상처받음’,‘마음의 상처가 드러남’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 일곱 번째 구성요소인 <상황에 따라 대처함>에서는‘학생인 척 연기를 함’,‘회피하기·포기하기·무시하기’,‘다가가 좋은 모습을 보임’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 여덟 번째 구성요소인 <힘든 여정임을 깨달음>에서는‘변하지 않는 사람들의 인식’,‘힘겨운 앞날이 걱정됨’,‘떼어낼 수 없는 타이틀’,‘남들보다 더 많은 노력을 함’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 마지막 아홉 번째 구성요소인 <성장하는 내가 있음>에서는‘힘들었지만, 성장했던 날들로 여김’,‘당당해지기 위해 성공하고 싶음’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 이러한 과정으로 탐색한 결과 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 본질은‘문제아라는 족쇄를 달고, 사회라는 배움터로 들어가는 성장의 여정’으로 요약할 수 있다. 이상의 본 연구결과를 바탕으로 결론에서는 학교 밖 청소년을 낙인으로부터 예방·보호하고, 이를 극복할 수 있도록 교육적, 경제적, 심리적, 사회적 지원방안에 대한 논의 및 제언을 하였다. 또한, 본 연구가 가지는 의의와 한계를 제시하고, 후속연구를 위한 제언을 하였다.
본 연구는 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 의미와 본질을 탐색함으로써, 학교 밖 청소년이 경험하는 낙인에 대해 좀 더 깊이 있게 이해하기 위하여 수행되었다. 이를 위해 본 연구의 연구문제는 ‘학교 밖 청소년의 낙인 경험에 대한 의미와 본질은 무엇인가?’로 설정하였다. 연구참여자는 서울, 인천, 경기 지역에서 의도적 표집과 눈덩이 표집 방법을 활용하여 학교의 정규교육과정을 1년 이상 중단한 경험이 있는 20~24세의 학교 밖 청소년 경험자 11명을 선정하였다. 본 연구를 시작하기에 앞서 연구자는 본 연구에 대하여 소속 대학의 생명윤리위원회로부터 IRB(Institutional Review Board) 연구승인을 받았다. 본 연구의 자료수집 기간은 연구승인일 2020년 5월 18일부터 2020년 8월 31일까지였다. 연구자는 연구참여자들과의 심층면담을 통해 자료를 수집하였고, 자료분석에는 Giorgi(2004)의 현상학적 연구방법을 적용하였다. 분석 결과, 총 148개의 의미단위가 도출되었으며, 이를 하위구성요소 22개로 묶은 뒤 최종 9개의 구성요소 범주로 구조화하였다. 이러한 과정을 거쳐 최종적으로 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 본질적 구조를 구성하는 9개의 구성요소는 <문제아로 취급됨>, <저평가 됨>, <소외를 당함>, <차별을 당함>, <자신의 가치를 절하함>, <상처가 되어 남음>, <상황에 따라 대처함>, <힘든 여정임을 깨달음>, <성장하는 내가 있음> 이다. 위의 구성요소들을 포함하고 있는 연구참여자들의 구체적인 경험 진술을 바탕으로 하여 상황적 구조 기술을 하였으며, 이러한 상황적 구조 기술 내용을 통해 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 구조를 통합하여 일반적 구조 기술로 정리하였다. 이상의 연구결과를 요약하여 정리하면 다음과 같다. 첫 번째 구성요소인 <문제아로 취급됨>은‘관심을 가장한 질책을 받음’,‘회색 빛 이름표가 가슴에 붙음’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 두 번째 구성요소인 <저평가 됨>에서는‘학생과 비교해 낮은 평가를 받음’,‘믿지 못하는 존재가 됨’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 세 번째 구성요소인 <소외를 당함>에서는‘뒷전이 되어버림’,‘학교를 떠나면, 사람들도 떠남’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 네 번째 구성요소인 <차별을 당함>에서는‘청소년으로서 차별을 당함’,‘입시생으로서 차별을 당함’,‘취업준비생으로서 차별을 당함’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 다섯 번째 구성요소인 <자신의 가치를 절하함>에서는‘패배자가 되어 부끄러움’,‘내 탓이고, 내 잘못임’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 여섯 번째 구성요소인 <상처가 되어 남음>에서는‘생각지도 못한 사람에게 상처받음’,‘마음의 상처가 드러남’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 일곱 번째 구성요소인 <상황에 따라 대처함>에서는‘학생인 척 연기를 함’,‘회피하기·포기하기·무시하기’,‘다가가 좋은 모습을 보임’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 여덟 번째 구성요소인 <힘든 여정임을 깨달음>에서는‘변하지 않는 사람들의 인식’,‘힘겨운 앞날이 걱정됨’,‘떼어낼 수 없는 타이틀’,‘남들보다 더 많은 노력을 함’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 마지막 아홉 번째 구성요소인 <성장하는 내가 있음>에서는‘힘들었지만, 성장했던 날들로 여김’,‘당당해지기 위해 성공하고 싶음’이라는 하위구성요소로 이루어졌다. 이러한 과정으로 탐색한 결과 학교 밖 청소년의 낙인 경험의 본질은‘문제아라는 족쇄를 달고, 사회라는 배움터로 들어가는 성장의 여정’으로 요약할 수 있다. 이상의 본 연구결과를 바탕으로 결론에서는 학교 밖 청소년을 낙인으로부터 예방·보호하고, 이를 극복할 수 있도록 교육적, 경제적, 심리적, 사회적 지원방안에 대한 논의 및 제언을 하였다. 또한, 본 연구가 가지는 의의와 한계를 제시하고, 후속연구를 위한 제언을 하였다.
This study has been conducted to understand more deeply about the stigma that out-of-school youth experiences, by searching for the meaning and the essence of stigma experience of out-of-school youth. For this, the research question of this study has been set up to be ‘What are the meaning and the e...
This study has been conducted to understand more deeply about the stigma that out-of-school youth experiences, by searching for the meaning and the essence of stigma experience of out-of-school youth. For this, the research question of this study has been set up to be ‘What are the meaning and the essence upon stigma experience of out-of-school youth?’. The research participants have been selected of 11 people of out-of-school youths outside school having experience between 20 to 24 years old who have experience of having stopped regular educational course of school at least for 1 year by utilizing purposive sampling and snowball sampling in the regions of Seoul, Incheon, and Gyeonggi. Prior to commence this study, the researcher has gotten the approval on research of IRB (Institutional Review Board) from the Bioethics Committee of the affiliated university upon this study. The period of data collection of this study had been from May 18th, 2020 which was the date of approval on research till August 31st, 2020. The researcher had collected the data through in-depth interview with research participants, and has applied research method of phenomenology of Giorgi (2004) for data analysis. As result of analysis, 148 units of meaning in total have been derived, and have been structured into final 9 categories of composing elements after combining this into 22 sub-composing elements. By going through such process, final 9 composing elements that compose the substantial structure of stigma experience of out-of-school youth are , , , , , , , , and . The author has described situational structure based on the concrete statement of experience of research participants that includes the above composing elements, and arranged with general structural description by integrating the structure of stigma experience of out-of-school youth through such contents of situational description of structure. If research results by far are summarized and arranged, they are as follows. which is the first composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Reprimand Disguised of Concern’ and ‘Gray Name tag being Sticked on Chest’. which is the second composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Estimated Lower Compared to Students’ and ‘Becoming the Being without Trustworthiness’. which is the third composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Having Fallen into Negligence’ and ‘If Leaving the School, People also Leave’. which is the fourth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Discriminated as Juvenile’, ‘Getting Discriminated as the Student for Entrance Examination’ and ‘Getting Discriminated as the Student for Employment Preparation’. which is the fifth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Being Ashamed because of being Loser’ and ‘It’s My Responsibility, and My Fault’. which is the sixth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Injured from Never-anticipated Person’ and ‘Being Revealed of Injury of Mind’. which is the seventh composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Having Acted as like Student’, ‘Evading, Abandoning, Ignoring’, and ‘Showing Good Appearance with Coming Closer’. which is the eighth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘People’s Unchanging Recognition’, ‘Being Worried of Hard Days Ahead’, ‘The Title Unable to Take Off’, and ‘Putting More Efforts than Others’. which is the final ninth composing element is composed of such sub-composing element as ‘Having Been Arduous, but Considering as the Days for Growth’, and ‘Wishing to Succeed To be Confident’. As result of having searched through such process, the essence of stigma experience of out-of-school youth can be summarized as ‘A Journey of growth entering the ground of learning called society, with carrying shackles called problem child’. Based on such research result by far, the author has discussed and proposed on educational, economic, psychological, and social measures to support at the conclusion so as to prevent and protect out-of-school youth from stigma, and to have them overcome it. Also, the author has presented the meaning and limitation that this study entails, and proposed for follow-up researches.
This study has been conducted to understand more deeply about the stigma that out-of-school youth experiences, by searching for the meaning and the essence of stigma experience of out-of-school youth. For this, the research question of this study has been set up to be ‘What are the meaning and the essence upon stigma experience of out-of-school youth?’. The research participants have been selected of 11 people of out-of-school youths outside school having experience between 20 to 24 years old who have experience of having stopped regular educational course of school at least for 1 year by utilizing purposive sampling and snowball sampling in the regions of Seoul, Incheon, and Gyeonggi. Prior to commence this study, the researcher has gotten the approval on research of IRB (Institutional Review Board) from the Bioethics Committee of the affiliated university upon this study. The period of data collection of this study had been from May 18th, 2020 which was the date of approval on research till August 31st, 2020. The researcher had collected the data through in-depth interview with research participants, and has applied research method of phenomenology of Giorgi (2004) for data analysis. As result of analysis, 148 units of meaning in total have been derived, and have been structured into final 9 categories of composing elements after combining this into 22 sub-composing elements. By going through such process, final 9 composing elements that compose the substantial structure of stigma experience of out-of-school youth are , , , , , , , , and . The author has described situational structure based on the concrete statement of experience of research participants that includes the above composing elements, and arranged with general structural description by integrating the structure of stigma experience of out-of-school youth through such contents of situational description of structure. If research results by far are summarized and arranged, they are as follows. which is the first composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Reprimand Disguised of Concern’ and ‘Gray Name tag being Sticked on Chest’. which is the second composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Estimated Lower Compared to Students’ and ‘Becoming the Being without Trustworthiness’. which is the third composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Having Fallen into Negligence’ and ‘If Leaving the School, People also Leave’. which is the fourth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Discriminated as Juvenile’, ‘Getting Discriminated as the Student for Entrance Examination’ and ‘Getting Discriminated as the Student for Employment Preparation’. which is the fifth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Being Ashamed because of being Loser’ and ‘It’s My Responsibility, and My Fault’. which is the sixth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Getting Injured from Never-anticipated Person’ and ‘Being Revealed of Injury of Mind’. which is the seventh composing element is composed of such sub-composing elements as ‘Having Acted as like Student’, ‘Evading, Abandoning, Ignoring’, and ‘Showing Good Appearance with Coming Closer’. which is the eighth composing element is composed of such sub-composing elements as ‘People’s Unchanging Recognition’, ‘Being Worried of Hard Days Ahead’, ‘The Title Unable to Take Off’, and ‘Putting More Efforts than Others’. which is the final ninth composing element is composed of such sub-composing element as ‘Having Been Arduous, but Considering as the Days for Growth’, and ‘Wishing to Succeed To be Confident’. As result of having searched through such process, the essence of stigma experience of out-of-school youth can be summarized as ‘A Journey of growth entering the ground of learning called society, with carrying shackles called problem child’. Based on such research result by far, the author has discussed and proposed on educational, economic, psychological, and social measures to support at the conclusion so as to prevent and protect out-of-school youth from stigma, and to have them overcome it. Also, the author has presented the meaning and limitation that this study entails, and proposed for follow-up researches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.