전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램이 자존감, 전직준비도, 회복탄력성에 미치는 효과 The effects of lifetime design group coaching program for career-transition on self-esteem, new-job-readiness and resilience원문보기
본 연구의 목적은 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램이 자존감, 전직준비도, 회복탄력성에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다.
이러한 목적을 달성하기 위하여 전직을 준비하고 있는 40대 이상 중장년층 재직자 및 퇴직자를 대상으로 8명의 실험집단과 동수의 통제집단을 선발하였다. 실험집단은 4명씩 두 그룹으로 나누고 주 1회 120분씩 그룹코칭을 실시하였다. 그룹코칭 실시 전 사전검사, 그룹코칭 실시 후 사후검사, 그룹코칭 종료 4주 후 추후검사를 실시하여 자료를 분석하였다.
자료에 대한 분석과 ...
본 연구의 목적은 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램이 자존감, 전직준비도, 회복탄력성에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다.
이러한 목적을 달성하기 위하여 전직을 준비하고 있는 40대 이상 중장년층 재직자 및 퇴직자를 대상으로 8명의 실험집단과 동수의 통제집단을 선발하였다. 실험집단은 4명씩 두 그룹으로 나누고 주 1회 120분씩 그룹코칭을 실시하였다. 그룹코칭 실시 전 사전검사, 그룹코칭 실시 후 사후검사, 그룹코칭 종료 4주 후 추후검사를 실시하여 자료를 분석하였다.
자료에 대한 분석과 코칭의 효과에 대한 분석은 기술통계분석, 빈도분석, 혼합변량분석, 독립표본 t-검정, 대응표본 t-검정, 일원반복측정 변량분석을 실시하였다. 통계처리는 SPSS Window용 18.0 프로그램을 사용하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭은 자존감 향상에 통계적으로 유의미한 차이가 확인되지는 않았으나 평균점수의 향상이 확인됨에 따라 전직준비를 하는 중장년층의 자존감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다.
둘째, 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭은 전직준비도 향상에 통계적으로 유의미한 차이와 평균점수의 상승이 확인됨에 따라 전직준비를 하는 중장년층의 전직준비도 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것을 확인하였다.
셋째, 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭은 회복탄력성 향상에 통계적으로 유의미한 차이와 평균점수의 상승이 확인됨에 따라 전직준비를 하는 중장년층의 회복탄력성 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것을 확인하였다.
넷째, 그룹코칭 종료 후 효과의 지속성은 사전과 사후 검사의 평균차에서세 변인 모두 통계적으로 유의한 차이가 있게 상승되었으며 전직준비도 변인의 경우 사전검사와 사후검사의 차이보다 사후검사와 추후검사에서 더 큰 차이로 상승함에 따라 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭의 효과성이 지속됨을 확인하였다.
본 연구는 다음과 같은 의의와 시사점이 있다.
첫째. 중장년층을 대상으로 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭을 실시하고 코칭 효과성을 검증한 최초의 연구이다.
즉, 우리 사회의 지속적 발전을 위해 중장년층의 일의 의미가 갖는 중요성이 대두되고 있는 현재 시점에서, 사회적 비용이 아니라 사회적 자산으로 지지받아야 할 중장년층 전직준비자들을 긍정심리학을 기반으로 하는 코칭의 영역에서 수용하여 코칭 효과성을 검증하였다는 점에서 의의가 있다.
둘째. 전직지원NCS에 기반하여 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램을 개발하고 실행하였다.
2014년에 전직지원NCS(국가직무능력표준)가 개발된 후 직업상담, 커리어컨설팅, 커리어코칭 등 분야에서 이제 ‘전직지원’ 서비스가 일반화되고 있으며 전직지원 직무는 기존의 진로상담이나 커리어컨설팅보다 높은 직능수준을 요구한다. 이 연구는 전직지원NCS가 요구하는 직무능력요소를 포함하도록 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램을 개발하여 실행하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램이 자존감, 전직준비도, 회복탄력성에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다.
이러한 목적을 달성하기 위하여 전직을 준비하고 있는 40대 이상 중장년층 재직자 및 퇴직자를 대상으로 8명의 실험집단과 동수의 통제집단을 선발하였다. 실험집단은 4명씩 두 그룹으로 나누고 주 1회 120분씩 그룹코칭을 실시하였다. 그룹코칭 실시 전 사전검사, 그룹코칭 실시 후 사후검사, 그룹코칭 종료 4주 후 추후검사를 실시하여 자료를 분석하였다.
자료에 대한 분석과 코칭의 효과에 대한 분석은 기술통계분석, 빈도분석, 혼합변량분석, 독립표본 t-검정, 대응표본 t-검정, 일원반복측정 변량분석을 실시하였다. 통계처리는 SPSS Window용 18.0 프로그램을 사용하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭은 자존감 향상에 통계적으로 유의미한 차이가 확인되지는 않았으나 평균점수의 향상이 확인됨에 따라 전직준비를 하는 중장년층의 자존감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다.
둘째, 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭은 전직준비도 향상에 통계적으로 유의미한 차이와 평균점수의 상승이 확인됨에 따라 전직준비를 하는 중장년층의 전직준비도 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것을 확인하였다.
셋째, 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭은 회복탄력성 향상에 통계적으로 유의미한 차이와 평균점수의 상승이 확인됨에 따라 전직준비를 하는 중장년층의 회복탄력성 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것을 확인하였다.
넷째, 그룹코칭 종료 후 효과의 지속성은 사전과 사후 검사의 평균차에서세 변인 모두 통계적으로 유의한 차이가 있게 상승되었으며 전직준비도 변인의 경우 사전검사와 사후검사의 차이보다 사후검사와 추후검사에서 더 큰 차이로 상승함에 따라 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭의 효과성이 지속됨을 확인하였다.
본 연구는 다음과 같은 의의와 시사점이 있다.
첫째. 중장년층을 대상으로 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭을 실시하고 코칭 효과성을 검증한 최초의 연구이다.
즉, 우리 사회의 지속적 발전을 위해 중장년층의 일의 의미가 갖는 중요성이 대두되고 있는 현재 시점에서, 사회적 비용이 아니라 사회적 자산으로 지지받아야 할 중장년층 전직준비자들을 긍정심리학을 기반으로 하는 코칭의 영역에서 수용하여 코칭 효과성을 검증하였다는 점에서 의의가 있다.
둘째. 전직지원NCS에 기반하여 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램을 개발하고 실행하였다.
2014년에 전직지원NCS(국가직무능력표준)가 개발된 후 직업상담, 커리어컨설팅, 커리어코칭 등 분야에서 이제 ‘전직지원’ 서비스가 일반화되고 있으며 전직지원 직무는 기존의 진로상담이나 커리어컨설팅보다 높은 직능수준을 요구한다. 이 연구는 전직지원NCS가 요구하는 직무능력요소를 포함하도록 전직준비를 위한 생애설계 그룹코칭 프로그램을 개발하여 실행하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to evaluate the effect of group coaching program for career transition on self-esteem, new job readiness, resilience. To prove the theory, middle-age class and senior classes that are in the career-transition were selected 8 persons for the experimental group and 8 per...
The purpose of this study was to evaluate the effect of group coaching program for career transition on self-esteem, new job readiness, resilience. To prove the theory, middle-age class and senior classes that are in the career-transition were selected 8 persons for the experimental group and 8 persons for the control group. The selected experimental group were divided into two groups of four by one group coaching with 120 minutes once a week for six sessions.
Lifetime design group coaching program for career transition is to learn about the impact on the self-esteem, new job readiness, resilience coaching practice around the pre-test, post-test immediately after coaching practice, coaching conducted 1 month after conducting further tests and analyzed the data.
Data analysis and Coaching effect influences were analyzed through several means of analysis such as descriptive statistics, frequency analysis, reliability test, mixed ANOVA, independent sample t-test, paired sample t-test, one-way repeated measures ANOVA. The statistical data were processed through a statistics program called SPSS Window Ver. 18.0.
Results obtained from this study are as follows.
First, the lifetime design group coaching program for career-transition has not confirmed if there is any statistically meaningful implication for improving the self-esteem, but it is confirmed to have positive influence on the improvement of self-esteem of middle-age class and senior class that are in the career-transition as the improvement of average score is confirmed.
Second, the lifetime design group coaching program for career-transition has been confirmed that there is statistically meaningful implication for improving the new-job-readiness and increase in the average score that it has positive influence on improving the new-job-readiness for middle-age class and senior class for career-transition.
Third, the lifetime design group coaching program for career-transition has been confirmed that there is statistically meaningful implication for improving the resilience and increase in the average score that it has positive influence on improving the resilience for middle-age class and senior class for career-transition.
And, fourth, after ending the group coaching, the continuity of the effect has increased with statistically meaningful difference for all three variables in the average difference of before and after the test, and for the variable of new-job-readiness, greater increase was made on the difference of post test and future test than the difference of advance inspection and post inspection that it is confirmed that the effectiveness of group coaching was continued.
This study has the following significance.
First. it was the first study that the lifetime design group coaching program for career-transition was implemented for the middle-age class and senior class and the coaching effectiveness was verified.
Namely, at the time when the importance of implication for jobs of middle-age class and senior class was emphasized for the sustainable development of our society, the middle-age class and senior class that were preparing for new-job readiness that were supposed to be supported as social assets, not the social expenses, were accommodated in the coaching territory with the positive psychology as the basis to verify the coaching effectiveness to find its implications.
And, second, on the basis of the career-transition support NCS, the lifetime design group coaching program for career-transition was developed and executed.
After the support of career-transition NCS (national competence standard) was developed in 2014, the 'support of career-transition‘ service has become generalized in the fields of career counseling, career consulting, career coaching and the like, and the support of career-transition duties require higher occupational level than existing career counseling or career consulting. This study has its implication that it has developed the lifetime design group coaching program for career-transition that includes the duty competency element required by the career-transition support NCS and implemented.
The purpose of this study was to evaluate the effect of group coaching program for career transition on self-esteem, new job readiness, resilience. To prove the theory, middle-age class and senior classes that are in the career-transition were selected 8 persons for the experimental group and 8 persons for the control group. The selected experimental group were divided into two groups of four by one group coaching with 120 minutes once a week for six sessions.
Lifetime design group coaching program for career transition is to learn about the impact on the self-esteem, new job readiness, resilience coaching practice around the pre-test, post-test immediately after coaching practice, coaching conducted 1 month after conducting further tests and analyzed the data.
Data analysis and Coaching effect influences were analyzed through several means of analysis such as descriptive statistics, frequency analysis, reliability test, mixed ANOVA, independent sample t-test, paired sample t-test, one-way repeated measures ANOVA. The statistical data were processed through a statistics program called SPSS Window Ver. 18.0.
Results obtained from this study are as follows.
First, the lifetime design group coaching program for career-transition has not confirmed if there is any statistically meaningful implication for improving the self-esteem, but it is confirmed to have positive influence on the improvement of self-esteem of middle-age class and senior class that are in the career-transition as the improvement of average score is confirmed.
Second, the lifetime design group coaching program for career-transition has been confirmed that there is statistically meaningful implication for improving the new-job-readiness and increase in the average score that it has positive influence on improving the new-job-readiness for middle-age class and senior class for career-transition.
Third, the lifetime design group coaching program for career-transition has been confirmed that there is statistically meaningful implication for improving the resilience and increase in the average score that it has positive influence on improving the resilience for middle-age class and senior class for career-transition.
And, fourth, after ending the group coaching, the continuity of the effect has increased with statistically meaningful difference for all three variables in the average difference of before and after the test, and for the variable of new-job-readiness, greater increase was made on the difference of post test and future test than the difference of advance inspection and post inspection that it is confirmed that the effectiveness of group coaching was continued.
This study has the following significance.
First. it was the first study that the lifetime design group coaching program for career-transition was implemented for the middle-age class and senior class and the coaching effectiveness was verified.
Namely, at the time when the importance of implication for jobs of middle-age class and senior class was emphasized for the sustainable development of our society, the middle-age class and senior class that were preparing for new-job readiness that were supposed to be supported as social assets, not the social expenses, were accommodated in the coaching territory with the positive psychology as the basis to verify the coaching effectiveness to find its implications.
And, second, on the basis of the career-transition support NCS, the lifetime design group coaching program for career-transition was developed and executed.
After the support of career-transition NCS (national competence standard) was developed in 2014, the 'support of career-transition‘ service has become generalized in the fields of career counseling, career consulting, career coaching and the like, and the support of career-transition duties require higher occupational level than existing career counseling or career consulting. This study has its implication that it has developed the lifetime design group coaching program for career-transition that includes the duty competency element required by the career-transition support NCS and implemented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.