[학위논문]비개착 강관압입공법 적용에 따른 도시철도 구조물 안정성검토 연구 A study on the stability analysis of the urban railway structures due to the application non-excavation pipe roof structure method원문보기
본 논문의 연구대상 지역은 안양-성남간 고속도로 민간투자사업 구간 중 4공구의 여수대로 확장공사 구간이다. 여수대로 확장공사로 인해 도시철도 구조물 하부를 통과하는 구간에 비개착 강관압입공법중 하나인 U.P.R.S (Upgraded Pipe Roof Structure)공법이 계획되었다. 현재 계획된 공법은 철도교 교대에 근접 계획되어 있어 지반 침하 발생 우려가 있다.
본 연구에서는 계획된 U.P.R.S 공법의 당초설계 문제점을 분석하고, 이에 대한 설계 개선 사항을 제시하였다. 또한, U.P.R.S 구조물 및 주변지반현황을 고려한 ...
본 논문의 연구대상 지역은 안양-성남간 고속도로 민간투자사업 구간 중 4공구의 여수대로 확장공사 구간이다. 여수대로 확장공사로 인해 도시철도 구조물 하부를 통과하는 구간에 비개착 강관압입공법중 하나인 U.P.R.S (Upgraded Pipe Roof Structure)공법이 계획되었다. 현재 계획된 공법은 철도교 교대에 근접 계획되어 있어 지반 침하 발생 우려가 있다.
본 연구에서는 계획된 U.P.R.S 공법의 당초설계 문제점을 분석하고, 이에 대한 설계 개선 사항을 제시하였다. 또한, U.P.R.S 구조물 및 주변지반현황을 고려한 수치해석을 수행하여 도시철도 구조물 및 열차운행 안정성에 대해 검토하였다. 안정성 검토결과, 도시철도 구조물 및 열차운행 안정성을 확보하는 것으로 검토되었다.
비개착 강관압입공법 적용에 따른 도시철도 구조물의 안정성은 확보되는 것으로 검토되었으나, 열차운영 중에 이루어지는 공사의 중요성을 감안하여, 전문가가 현장에서 계측치를 검토하고 연계분석하여 거동을 평가하고, 바로 작업자에게 전달하여 공사에 피드백 되는 관리체계를 운영한다면 더욱 안전한 시공이 될 것으로 판단된다.
본 논문의 연구대상 지역은 안양-성남간 고속도로 민간투자사업 구간 중 4공구의 여수대로 확장공사 구간이다. 여수대로 확장공사로 인해 도시철도 구조물 하부를 통과하는 구간에 비개착 강관압입공법중 하나인 U.P.R.S (Upgraded Pipe Roof Structure)공법이 계획되었다. 현재 계획된 공법은 철도교 교대에 근접 계획되어 있어 지반 침하 발생 우려가 있다.
본 연구에서는 계획된 U.P.R.S 공법의 당초설계 문제점을 분석하고, 이에 대한 설계 개선 사항을 제시하였다. 또한, U.P.R.S 구조물 및 주변지반현황을 고려한 수치해석을 수행하여 도시철도 구조물 및 열차운행 안정성에 대해 검토하였다. 안정성 검토결과, 도시철도 구조물 및 열차운행 안정성을 확보하는 것으로 검토되었다.
비개착 강관압입공법 적용에 따른 도시철도 구조물의 안정성은 확보되는 것으로 검토되었으나, 열차운영 중에 이루어지는 공사의 중요성을 감안하여, 전문가가 현장에서 계측치를 검토하고 연계분석하여 거동을 평가하고, 바로 작업자에게 전달하여 공사에 피드백 되는 관리체계를 운영한다면 더욱 안전한 시공이 될 것으로 판단된다.
The area of this study is the Yeosu expansion section in Anyang–Seongnam Highway. Due to the Yeosu Highway expansion construction, U.P.R.S (Upgraded Pipe Roof Structure) method, one of Non-excavation Steel Pipe Propulsion Tunneling methods, was planned in the section under the structure of ur...
The area of this study is the Yeosu expansion section in Anyang–Seongnam Highway. Due to the Yeosu Highway expansion construction, U.P.R.S (Upgraded Pipe Roof Structure) method, one of Non-excavation Steel Pipe Propulsion Tunneling methods, was planned in the section under the structure of urban railway. However, when the currently planned construction method is applied, there is a concern about occurrence of ground subsidence because the construction was scheduled to be near the railway bridge abutment.
In this study, the issue related to the initial design of the planned U.P.R.S method was analyzed and the improved design solution was proposed. In addition, by conducting numerical analysis considering U.P.R.S structure and surrounding ground conditions, urban railway structure and train operation was also analyzed. As a result of stability test, it was found that the stability of urban railway structure and train operation was secured.
It was examined that the stability of urban railway structure with the application of Non-excavation Steel Pipe Propulsion Tunneling method was secured. However, more secure construction is expected with management system that professional engineer checks a measuring instrument at construction site and estimates the behavior with linkage analysis and directly gives feedback to workers considering the importance of construction during train operation.
The area of this study is the Yeosu expansion section in Anyang–Seongnam Highway. Due to the Yeosu Highway expansion construction, U.P.R.S (Upgraded Pipe Roof Structure) method, one of Non-excavation Steel Pipe Propulsion Tunneling methods, was planned in the section under the structure of urban railway. However, when the currently planned construction method is applied, there is a concern about occurrence of ground subsidence because the construction was scheduled to be near the railway bridge abutment.
In this study, the issue related to the initial design of the planned U.P.R.S method was analyzed and the improved design solution was proposed. In addition, by conducting numerical analysis considering U.P.R.S structure and surrounding ground conditions, urban railway structure and train operation was also analyzed. As a result of stability test, it was found that the stability of urban railway structure and train operation was secured.
It was examined that the stability of urban railway structure with the application of Non-excavation Steel Pipe Propulsion Tunneling method was secured. However, more secure construction is expected with management system that professional engineer checks a measuring instrument at construction site and estimates the behavior with linkage analysis and directly gives feedback to workers considering the importance of construction during train operation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.