마음읽기 언어중재 프로그램이 학령기언어장애아동의 자기효능감, 또래관계, 사회적 기술 및 언어능력 향상에 미치는 효과 Effects of Mind Reading Language Intervention Program on Improving Self-efficacy, Peer Relationships, Social Skills, and Language Competences of School-Aged Children with Language Disorders원문보기
본 연구는 마음읽기 언어중재 프로그램이 학령기언어장애아동의 자기효능감, 또래관계, 사회적 기술 및 언어능력 향상에 미치는 효과를 알아보는 것에 그 목적이 있다.
연구의 목적에 따라 언어연령을 일치시킨 학령기언어장애아동 3명을 대상으로 사전·사후평가를 실시하여 결과를 비교하였다.
본 연구에서는 학령기언어장애아동에게 마음읽기 언어중재 프로그램을 15회기에 걸쳐 중재를 실시하였으며, 1회기 당 40-50분의 시간이 소요되었다....
본 연구는 마음읽기 언어중재 프로그램이 학령기언어장애아동의 자기효능감, 또래관계, 사회적 기술 및 언어능력 향상에 미치는 효과를 알아보는 것에 그 목적이 있다.
연구의 목적에 따라 언어연령을 일치시킨 학령기언어장애아동 3명을 대상으로 사전·사후평가를 실시하여 결과를 비교하였다.
본 연구에서는 학령기언어장애아동에게 마음읽기 언어중재 프로그램을 15회기에 걸쳐 중재를 실시하였으며, 1회기 당 40-50분의 시간이 소요되었다. 중재활동은 일상생활 상황, 학교 상황, 방과 후 상황으로 3가지 상황에 각각 하위 활동으로 나누어 프로그램을 진행하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사전·사후 평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 자기효능감이 향상되었다.
둘째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사전·사후 평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 또래관계 기술이 향상되었다.
셋째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사회적 기술의 사전·사후평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 사회적 기술이 향상되었다.
넷째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사전·사후 평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 언어능력이 향상되었다.
이와 같은 연구 결과를 바탕으로 마음읽기 언어중재 프로그램이 일반화하는데 제한점은 있으나, 학령기언어장애아동의 자기효능감, 또래관계 기술, 사회적 기술 및 언어능력 향상에 효과적이었음을 알 수 있었다.
본 연구는 마음읽기 언어중재 프로그램이 학령기언어장애아동의 자기효능감, 또래관계, 사회적 기술 및 언어능력 향상에 미치는 효과를 알아보는 것에 그 목적이 있다.
연구의 목적에 따라 언어연령을 일치시킨 학령기언어장애아동 3명을 대상으로 사전·사후평가를 실시하여 결과를 비교하였다.
본 연구에서는 학령기언어장애아동에게 마음읽기 언어중재 프로그램을 15회기에 걸쳐 중재를 실시하였으며, 1회기 당 40-50분의 시간이 소요되었다. 중재활동은 일상생활 상황, 학교 상황, 방과 후 상황으로 3가지 상황에 각각 하위 활동으로 나누어 프로그램을 진행하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사전·사후 평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 자기효능감이 향상되었다.
둘째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사전·사후 평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 또래관계 기술이 향상되었다.
셋째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사회적 기술의 사전·사후평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 사회적 기술이 향상되었다.
넷째, 마음읽기 언어중재 프로그램을 실시한 후, 사전·사후 평가를 비교한 결과 본 연구에 참여한 3명의 학령기언어장애아동 모두 언어능력이 향상되었다.
이와 같은 연구 결과를 바탕으로 마음읽기 언어중재 프로그램이 일반화하는데 제한점은 있으나, 학령기언어장애아동의 자기효능감, 또래관계 기술, 사회적 기술 및 언어능력 향상에 효과적이었음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to investigate effects of mind reading language intervention program on improving self-efficacy, peer relationships, social skills, and language competences of school-aged children with language disorders.
For the purpose of the study, pre and post evaluation wer...
The purpose of this study was to investigate effects of mind reading language intervention program on improving self-efficacy, peer relationships, social skills, and language competences of school-aged children with language disorders.
For the purpose of the study, pre and post evaluation were conducted and compared, targeting 3 school-aged children with language disorders, whose language ages were matched.
This study carried out the language intervention program for 15 times for the school-aged children with language disorders, and 40 to 50 minutes were spent per a session. The program was proceeded with intervention activities, which were assorted into 3 situations, including daily life, school, and after school situation, plus subordinate situations of each ones.
The results of this study were as following.
First, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved self-efficacy.
Second, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved peer relational skills.
Third, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved social skills.
Fourth, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved language competences.
Consequently, based on the result of this study, in spite of its limits on generalization, mind reading language intervention program was proved to have positive effects on improving self-efficacy, peer relationships, social skills, and language competences of school-aged children with language disorders.
The purpose of this study was to investigate effects of mind reading language intervention program on improving self-efficacy, peer relationships, social skills, and language competences of school-aged children with language disorders.
For the purpose of the study, pre and post evaluation were conducted and compared, targeting 3 school-aged children with language disorders, whose language ages were matched.
This study carried out the language intervention program for 15 times for the school-aged children with language disorders, and 40 to 50 minutes were spent per a session. The program was proceeded with intervention activities, which were assorted into 3 situations, including daily life, school, and after school situation, plus subordinate situations of each ones.
The results of this study were as following.
First, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved self-efficacy.
Second, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved peer relational skills.
Third, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved social skills.
Fourth, after the mind reading language intervention program, as a result of comparing pre and post evaluation, all of those 3 school-aged children with language disorders showed improved language competences.
Consequently, based on the result of this study, in spite of its limits on generalization, mind reading language intervention program was proved to have positive effects on improving self-efficacy, peer relationships, social skills, and language competences of school-aged children with language disorders.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.