수퍼바이지의 발달수준, 수퍼비전 기대수준, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 미치는 영향 The Effect of Supervisee’s Developmental Levels, Supervision Expectation and Perceived Supervision Style on Supervision Satisfaction원문보기
수퍼비전은 상담에 대한 이론적인 지식과 실천적인 경험을 통합시키는 과정으로 상담분야의 전문성을 유지시키는데 중핵적인 위치에 있다. 이러한 수퍼비전을 지속시키는데 있어서 가장 중요한 요인인 수퍼비전 만족도에 영향을 미치는 요인들에 대한 이해는 수퍼비전 활성화에 필수적 선행 과제이다. 이에 본 연구에서는 수퍼바이지 발달수준, 수퍼비전 기대수준, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 영향을 미칠 것으로 기대하고 변인들 간의 관련성을 살펴보고자 한다.
본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준, 지각된 수퍼비전 스타일, 수퍼비전 만족도간의 직접적인 영향력은 어떠한가? 둘째, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준과 수퍼비전 만족도와의 관계에서 지각된 수퍼비전 스타일이 매개역할을 하는가? 셋째, 연구 변인들 간의 관계를 토대로 수퍼비전 만족도를 설명하는 모형을 설정하고 모형의 타당성을 검증한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 대학상담기관, 청소년상담기관, 사설상담소 및 복지시설 등에서 최근 6개월 이내에 한명의 수퍼바이저와 최소한 3회 이상 개인 수퍼비전을 받았거나, 받고 있는 조건에 부합되는 수퍼바이지들을 대상으로 설문조사가 이루어졌으며, 최종 ...
수퍼비전은 상담에 대한 이론적인 지식과 실천적인 경험을 통합시키는 과정으로 상담분야의 전문성을 유지시키는데 중핵적인 위치에 있다. 이러한 수퍼비전을 지속시키는데 있어서 가장 중요한 요인인 수퍼비전 만족도에 영향을 미치는 요인들에 대한 이해는 수퍼비전 활성화에 필수적 선행 과제이다. 이에 본 연구에서는 수퍼바이지 발달수준, 수퍼비전 기대수준, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 영향을 미칠 것으로 기대하고 변인들 간의 관련성을 살펴보고자 한다.
본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준, 지각된 수퍼비전 스타일, 수퍼비전 만족도간의 직접적인 영향력은 어떠한가? 둘째, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준과 수퍼비전 만족도와의 관계에서 지각된 수퍼비전 스타일이 매개역할을 하는가? 셋째, 연구 변인들 간의 관계를 토대로 수퍼비전 만족도를 설명하는 모형을 설정하고 모형의 타당성을 검증한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 대학상담기관, 청소년상담기관, 사설상담소 및 복지시설 등에서 최근 6개월 이내에 한명의 수퍼바이저와 최소한 3회 이상 개인 수퍼비전을 받았거나, 받고 있는 조건에 부합되는 수퍼바이지들을 대상으로 설문조사가 이루어졌으며, 최종 분석대상은 299명이었다.
본 연구에서 사용된 측정도구는 수퍼비전 만족도 척도, 수퍼비전 기대수준 척도, 수퍼바이지 발달수준 척도, 수퍼비전 스타일 척도이며, 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 관련 변인들 간의 영향력을 설명하기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 또한 변인간의 구조적 관계에 대한 이론모형의 타당성을 검증하였으며, 이를 위해 연구모형과 수정모형의 적합도와 경로계수의 효과검증을 하였다.
본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 수퍼비전 기대수준과 수퍼바이지 발달수준은 지각된 수퍼비전 스타일에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 수퍼비전 기대수준의 하위 요인 중에서는 관계기대와 수퍼바이저 역할기대가, 수퍼바이지 발달수준의 하위요인 중에서는 상담계획, 인간적‧윤리적 태도가 수퍼비전 스타일에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 지각된 수퍼비전 스타일은 수퍼비전 만족도에 매우 강력한 영향을 미치고 지각된 수퍼비전 스타일의 하위 요인 중 대인민감성과 과업지향성이 수퍼비전 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준, 수퍼비전 만족도 사이에서 매개 역할을 하는 지를 알아본 결과 이들 각각은 완전 매개 역할을 하는 것으로 나타났다.
마지막으로 각 변인간의 관계를 토대로 수퍼비전 만족도를 설명하는 모형을 설정하고 그 적합도를 검증한 결과, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준이 지각된 수퍼비전 스타일에 영향을 미치고 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 영향을 미친다는 완전 매개 모형이 적합한 것으로 밝혀졌다.
이와 같은 결과는 수퍼비전 기대수준과 수퍼바이지 발달수준, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 미치는 상대적 영향력을 보여주었으며, 이들 변인간의 관계를 한 모형 안에서 간명하게 밝혀주었다.
마지막으로 본 연구의 제한점과 제언을 논의하였다.Supervision is the process to integrate the theoretical knowledge and practical experience about counseling and it is in key position of maintaining professionalism in counseling. To activate the supervision through the satisfactory supervision, it is essential to understand the variables to effect supervision satisfaction.
Accordingly in this study, expecting that supervisee’s developmental level, supervision expectation and perceived supervision style would influence on the supervision satisfaction, relationships between the variables would be explored.
The research purposes of this study as follows :
First, what are the direct among supervision expectation, supervisee’s developmental levels, perceived supervision style and supervision satisfaction? Second, is the perceived supervision style a mediator in the relation of supervision expectation, supervisee’s developmental levels, and supervision satisfaction? Third, based on the relationship between variables, the study model is set and the validity of the model which explains supervision satisfaction is verified.
To achieve the objet of this study, a survey was made on the supervisee‘s who is receiving or received a personal supervision from one supervisor at least three times or more within the last six months in college counseling organization, youth-serving agencies, private clinic and welfare facilities. The final analysis subjects are 299.
Measurement tools used in this study were supervision satisfaction scale, supervision expectation scale, supervisee’s developmental levels scale, supervision style scale and the collected data were analyzed using the SPSS 18.0과 AMOS 18.0 program.
To explain the influences between the related variables, multiple regression analysis was used.
Also the validity of the theoretical model about structural relationship and expectation about supervisor role, between variables was verified and to do so, by dividing the research models and modified model, goodness of model and effectiveness of the path coefficient are verified.
The conclusion from this study and its discussion is as follows :
First, supervision expectation level and supervisee’s developmental level influence on the supervision style. This study shows that relationship expectations among lower factors of supervision expectation, counseling plan & among lower factors of supervisee’s developmental level and humane, ethical manner influence on the supervision style.
Second, this study shows that the perceived supervision style has a powerful effect on supervision satisfaction and interpersonal sensitivity and task orientation in lower factors of the perceived supervision style have the meaningful impact on supervision satisfaction.
Third, testing whether perceived supervision style serves as mediator between the supervision expectation level, supervisee’s developmental level and supervision satisfaction level, it appears that it plays a role as a full parameter.
Lastly, this study showed the completely mediated model is appropriate that the supervision expectation level and supervisee’s developmental level had an influence on supervision style and also perceived supervision style influences on the supervision satisfaction.
These results clearly showed the relationship between variables affecting the supervision satisfaction in one model and relative impact on supervision satisfaction from supervision expectation level, supervisee’s developmental level and perceived supervision style.
Lastly, the limitations and suggestions of this study were discussed.
수퍼비전은 상담에 대한 이론적인 지식과 실천적인 경험을 통합시키는 과정으로 상담분야의 전문성을 유지시키는데 중핵적인 위치에 있다. 이러한 수퍼비전을 지속시키는데 있어서 가장 중요한 요인인 수퍼비전 만족도에 영향을 미치는 요인들에 대한 이해는 수퍼비전 활성화에 필수적 선행 과제이다. 이에 본 연구에서는 수퍼바이지 발달수준, 수퍼비전 기대수준, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 영향을 미칠 것으로 기대하고 변인들 간의 관련성을 살펴보고자 한다.
본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준, 지각된 수퍼비전 스타일, 수퍼비전 만족도간의 직접적인 영향력은 어떠한가? 둘째, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준과 수퍼비전 만족도와의 관계에서 지각된 수퍼비전 스타일이 매개역할을 하는가? 셋째, 연구 변인들 간의 관계를 토대로 수퍼비전 만족도를 설명하는 모형을 설정하고 모형의 타당성을 검증한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 대학상담기관, 청소년상담기관, 사설상담소 및 복지시설 등에서 최근 6개월 이내에 한명의 수퍼바이저와 최소한 3회 이상 개인 수퍼비전을 받았거나, 받고 있는 조건에 부합되는 수퍼바이지들을 대상으로 설문조사가 이루어졌으며, 최종 분석대상은 299명이었다.
본 연구에서 사용된 측정도구는 수퍼비전 만족도 척도, 수퍼비전 기대수준 척도, 수퍼바이지 발달수준 척도, 수퍼비전 스타일 척도이며, 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 관련 변인들 간의 영향력을 설명하기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 또한 변인간의 구조적 관계에 대한 이론모형의 타당성을 검증하였으며, 이를 위해 연구모형과 수정모형의 적합도와 경로계수의 효과검증을 하였다.
본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 수퍼비전 기대수준과 수퍼바이지 발달수준은 지각된 수퍼비전 스타일에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 수퍼비전 기대수준의 하위 요인 중에서는 관계기대와 수퍼바이저 역할기대가, 수퍼바이지 발달수준의 하위요인 중에서는 상담계획, 인간적‧윤리적 태도가 수퍼비전 스타일에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 지각된 수퍼비전 스타일은 수퍼비전 만족도에 매우 강력한 영향을 미치고 지각된 수퍼비전 스타일의 하위 요인 중 대인민감성과 과업지향성이 수퍼비전 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준, 수퍼비전 만족도 사이에서 매개 역할을 하는 지를 알아본 결과 이들 각각은 완전 매개 역할을 하는 것으로 나타났다.
마지막으로 각 변인간의 관계를 토대로 수퍼비전 만족도를 설명하는 모형을 설정하고 그 적합도를 검증한 결과, 수퍼비전 기대수준, 수퍼바이지 발달수준이 지각된 수퍼비전 스타일에 영향을 미치고 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 영향을 미친다는 완전 매개 모형이 적합한 것으로 밝혀졌다.
이와 같은 결과는 수퍼비전 기대수준과 수퍼바이지 발달수준, 지각된 수퍼비전 스타일이 수퍼비전 만족도에 미치는 상대적 영향력을 보여주었으며, 이들 변인간의 관계를 한 모형 안에서 간명하게 밝혀주었다.
마지막으로 본 연구의 제한점과 제언을 논의하였다.Supervision is the process to integrate the theoretical knowledge and practical experience about counseling and it is in key position of maintaining professionalism in counseling. To activate the supervision through the satisfactory supervision, it is essential to understand the variables to effect supervision satisfaction.
Accordingly in this study, expecting that supervisee’s developmental level, supervision expectation and perceived supervision style would influence on the supervision satisfaction, relationships between the variables would be explored.
The research purposes of this study as follows :
First, what are the direct among supervision expectation, supervisee’s developmental levels, perceived supervision style and supervision satisfaction? Second, is the perceived supervision style a mediator in the relation of supervision expectation, supervisee’s developmental levels, and supervision satisfaction? Third, based on the relationship between variables, the study model is set and the validity of the model which explains supervision satisfaction is verified.
To achieve the objet of this study, a survey was made on the supervisee‘s who is receiving or received a personal supervision from one supervisor at least three times or more within the last six months in college counseling organization, youth-serving agencies, private clinic and welfare facilities. The final analysis subjects are 299.
Measurement tools used in this study were supervision satisfaction scale, supervision expectation scale, supervisee’s developmental levels scale, supervision style scale and the collected data were analyzed using the SPSS 18.0과 AMOS 18.0 program.
To explain the influences between the related variables, multiple regression analysis was used.
Also the validity of the theoretical model about structural relationship and expectation about supervisor role, between variables was verified and to do so, by dividing the research models and modified model, goodness of model and effectiveness of the path coefficient are verified.
The conclusion from this study and its discussion is as follows :
First, supervision expectation level and supervisee’s developmental level influence on the supervision style. This study shows that relationship expectations among lower factors of supervision expectation, counseling plan & among lower factors of supervisee’s developmental level and humane, ethical manner influence on the supervision style.
Second, this study shows that the perceived supervision style has a powerful effect on supervision satisfaction and interpersonal sensitivity and task orientation in lower factors of the perceived supervision style have the meaningful impact on supervision satisfaction.
Third, testing whether perceived supervision style serves as mediator between the supervision expectation level, supervisee’s developmental level and supervision satisfaction level, it appears that it plays a role as a full parameter.
Lastly, this study showed the completely mediated model is appropriate that the supervision expectation level and supervisee’s developmental level had an influence on supervision style and also perceived supervision style influences on the supervision satisfaction.
These results clearly showed the relationship between variables affecting the supervision satisfaction in one model and relative impact on supervision satisfaction from supervision expectation level, supervisee’s developmental level and perceived supervision style.
Lastly, the limitations and suggestions of this study were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.