부모의 양육태도, 자아개념 및 생활양식이 고등학생의 학습동기에 미치는 영향 The Effects of Parenting Attitudes, Self-concept and Life Style on High School Student's Learning Motivation원문보기
한국 청소년은 주관적 행복감이 낮고, 교육에 대한 부정적 인식이 큰 특징이 있다. 본 연구는 이러한 특성이 학습동기에 영향을 끼쳐 결과적으로 학업성취도나 학교적응에 부정적인 영향이 있을 것이라는 가정 하에 수행되었다. 선행연구에서도 학습동기를 종속변인으로 설정한 후 부모양육태도, 자아개념 그리고 생활양식 등 각각의 독립변인이 어느 정도 영향을 미치는지가 보고된 바 있지만, 본 연구는 밀접한 환경 변인인 부모의 양육태도와 개인적인 특성인 자아개념 그리고 행동 및 습관의 총체인 생활양식이 학습동기에 포괄적으로 영향을 끼치는 과정을 분석한 차별화된 시도를 하였다.
서울시 강남과 강북소재 고등학교 4개교에서 600명의 학생들을 대상으로 설문을 하고 이를 통계 처리하였는데, 결과는 다음과 같다.
첫째, 부모양육태도, 자아개념 및 생활양식과 학습동기 간에는 ...
한국 청소년은 주관적 행복감이 낮고, 교육에 대한 부정적 인식이 큰 특징이 있다. 본 연구는 이러한 특성이 학습동기에 영향을 끼쳐 결과적으로 학업성취도나 학교적응에 부정적인 영향이 있을 것이라는 가정 하에 수행되었다. 선행연구에서도 학습동기를 종속변인으로 설정한 후 부모양육태도, 자아개념 그리고 생활양식 등 각각의 독립변인이 어느 정도 영향을 미치는지가 보고된 바 있지만, 본 연구는 밀접한 환경 변인인 부모의 양육태도와 개인적인 특성인 자아개념 그리고 행동 및 습관의 총체인 생활양식이 학습동기에 포괄적으로 영향을 끼치는 과정을 분석한 차별화된 시도를 하였다.
서울시 강남과 강북소재 고등학교 4개교에서 600명의 학생들을 대상으로 설문을 하고 이를 통계 처리하였는데, 결과는 다음과 같다.
첫째, 부모양육태도, 자아개념 및 생활양식과 학습동기 간에는 정적 상관관계를 나타내고 있는데, 그 중에서도 자아개념이 가장 높은 상관을 보였다.
둘째, 부모양육태도, 자아개념 및 생활양식이 학습동기에 미치는 영향을 회귀분석으로 알아본 결과 세 가지 독립변인 모두 학습동기에 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 생활양식의 하위변인인 여가ㆍ휴식은 학습동기 하위변인 중에서 내재적 동기, 통합적 동기 그리고 도구적 동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 생활양식의 하위변인인 운동ㆍ건강은 학습동기 하위변인 중에서 내재적 동기, 외재적 동기, 통합적 동기 그리고 도구적 동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과로 미루어 보아, 부모의 바람직한 양육태도에 의해 성장하는 학생들이 학습에 대한 열의를 가지게 되고, 스스로 동기를 부여하여 자기 주도적 학습과 적극적인 학습설계를 잘 할 수 있으며 긍정적인 자아개념을 가지고 있는 학생이 긍정적인 결과를 예상하면서 학습동기가 증가한다고 하겠다.
본 연구에서는 성차에 대한 구체적인 분석이 없었던 점과, 부모의 양육태도를 각각 구분하지 않아 일치성과 상보성의 효과를 비교할 수 없었던 점이 한계로 제시되었다. 마지막으로 우리나라 청소년들이 포괄적인 휴식을 학업을 위한 잠재적인 투자시간으로 인식하는지는 추후의 논의가 더 필요한 사항으로 제안하였다.
한국 청소년은 주관적 행복감이 낮고, 교육에 대한 부정적 인식이 큰 특징이 있다. 본 연구는 이러한 특성이 학습동기에 영향을 끼쳐 결과적으로 학업성취도나 학교적응에 부정적인 영향이 있을 것이라는 가정 하에 수행되었다. 선행연구에서도 학습동기를 종속변인으로 설정한 후 부모양육태도, 자아개념 그리고 생활양식 등 각각의 독립변인이 어느 정도 영향을 미치는지가 보고된 바 있지만, 본 연구는 밀접한 환경 변인인 부모의 양육태도와 개인적인 특성인 자아개념 그리고 행동 및 습관의 총체인 생활양식이 학습동기에 포괄적으로 영향을 끼치는 과정을 분석한 차별화된 시도를 하였다.
서울시 강남과 강북소재 고등학교 4개교에서 600명의 학생들을 대상으로 설문을 하고 이를 통계 처리하였는데, 결과는 다음과 같다.
첫째, 부모양육태도, 자아개념 및 생활양식과 학습동기 간에는 정적 상관관계를 나타내고 있는데, 그 중에서도 자아개념이 가장 높은 상관을 보였다.
둘째, 부모양육태도, 자아개념 및 생활양식이 학습동기에 미치는 영향을 회귀분석으로 알아본 결과 세 가지 독립변인 모두 학습동기에 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 생활양식의 하위변인인 여가ㆍ휴식은 학습동기 하위변인 중에서 내재적 동기, 통합적 동기 그리고 도구적 동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 생활양식의 하위변인인 운동ㆍ건강은 학습동기 하위변인 중에서 내재적 동기, 외재적 동기, 통합적 동기 그리고 도구적 동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과로 미루어 보아, 부모의 바람직한 양육태도에 의해 성장하는 학생들이 학습에 대한 열의를 가지게 되고, 스스로 동기를 부여하여 자기 주도적 학습과 적극적인 학습설계를 잘 할 수 있으며 긍정적인 자아개념을 가지고 있는 학생이 긍정적인 결과를 예상하면서 학습동기가 증가한다고 하겠다.
본 연구에서는 성차에 대한 구체적인 분석이 없었던 점과, 부모의 양육태도를 각각 구분하지 않아 일치성과 상보성의 효과를 비교할 수 없었던 점이 한계로 제시되었다. 마지막으로 우리나라 청소년들이 포괄적인 휴식을 학업을 위한 잠재적인 투자시간으로 인식하는지는 추후의 논의가 더 필요한 사항으로 제안하였다.
Korean adolescents are generally characterized as those who have a low feeling of happiness and negative attitudes toward the Korean education system. This study was conducted based on the assumption that these characteristics may have negative influences on their learning motivation which eventuall...
Korean adolescents are generally characterized as those who have a low feeling of happiness and negative attitudes toward the Korean education system. This study was conducted based on the assumption that these characteristics may have negative influences on their learning motivation which eventually leads to their low academic achievement and maladjustment to school life. Although previous studies already showed how much independent variables (e.g., parental attitudes, a self-concept, & a life style) with learning motivation as an dependent variable had an influence on students' learning motivation, this study particularly investigated the process how parental attitudes as a close environmental variable, a self-concept as a personal variable, and a life style of behaviors and habits on the whole influenced students' learning motivation in a comprehensive way.
Surveys were conducted with 600 students from 4 high schools located in the Gangnam and Gangbuk areas of Seoul City and the results were statistically analyzed. The results are as follows:
First, the relationships among parental attitudes, a self-concept, a life style, and a learning motivation showed a static correlation with the self-concept as the highest.
Second, the results from Regression Analysis about the influence which parental attitudes, a self-concept, and a life-style had on a learning motivation showed that these three independent variables were significantly related with a learning motivation.
Third, leisure and rest as sub-variables of a life style were significantly related with intrinsic, integrative, and instrumental motivations among sub-variables of a learning motivation.
Fourth, exercise and health as sub variables of a learning motivation were significantly related with intrinsic, external, and integrative motivations among sub-variables of a learning motivation.
The results of this study imply that students who were supported by their parents' desirable attitudes are likely to have more desire for learning and motivate themselves, which leads them to making the self-directed learning mode and active planning. And students who have positive self-concepts are expected to acquire a learning motivation.
The limitations of this study are two folds. First, no analysis was done regarding gender differences. Second, parental attitudes were not distinguished based on their different genders, which made the comparison between congruity effects and complementarity effects impossible.
Lastly, this study suggests that further research should examine whether students perceive comprehensive rest as potential time of investment for learning.
Korean adolescents are generally characterized as those who have a low feeling of happiness and negative attitudes toward the Korean education system. This study was conducted based on the assumption that these characteristics may have negative influences on their learning motivation which eventually leads to their low academic achievement and maladjustment to school life. Although previous studies already showed how much independent variables (e.g., parental attitudes, a self-concept, & a life style) with learning motivation as an dependent variable had an influence on students' learning motivation, this study particularly investigated the process how parental attitudes as a close environmental variable, a self-concept as a personal variable, and a life style of behaviors and habits on the whole influenced students' learning motivation in a comprehensive way.
Surveys were conducted with 600 students from 4 high schools located in the Gangnam and Gangbuk areas of Seoul City and the results were statistically analyzed. The results are as follows:
First, the relationships among parental attitudes, a self-concept, a life style, and a learning motivation showed a static correlation with the self-concept as the highest.
Second, the results from Regression Analysis about the influence which parental attitudes, a self-concept, and a life-style had on a learning motivation showed that these three independent variables were significantly related with a learning motivation.
Third, leisure and rest as sub-variables of a life style were significantly related with intrinsic, integrative, and instrumental motivations among sub-variables of a learning motivation.
Fourth, exercise and health as sub variables of a learning motivation were significantly related with intrinsic, external, and integrative motivations among sub-variables of a learning motivation.
The results of this study imply that students who were supported by their parents' desirable attitudes are likely to have more desire for learning and motivate themselves, which leads them to making the self-directed learning mode and active planning. And students who have positive self-concepts are expected to acquire a learning motivation.
The limitations of this study are two folds. First, no analysis was done regarding gender differences. Second, parental attitudes were not distinguished based on their different genders, which made the comparison between congruity effects and complementarity effects impossible.
Lastly, this study suggests that further research should examine whether students perceive comprehensive rest as potential time of investment for learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.