2009 개정 교육과정에서는 창의적 인재 양성을 목표로 하고 있으며, 따라서 학습자의 창의성을 신장시키고, 이를 바탕으로 학습자의 음악성이 발달할 수 있도록 돕는 창작 활동은 초등학교 음악교육에서 매우 중요한 위치에 있다. 그러나 오늘날 실제 학교 현장에서 교사들은 창작 활동을 기피하는 경우가 많다. 그 이유로는 교사의 음악적 지식 부재나 창작 활동을 구현하는 것에 대한 교사의 두려움과 같이 교사로부터 기인한 것도 있겠으나, 무엇보다도 학생들이, 특히 고학년 학생들이 창작 활동에 대해 흥미를 가지지 않는 것이 창작 활동을 기피하게 되는 가장 큰 이유라고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 5·6학년군을 중심으로 학생들이 흥미를 가질 수 있는 창작 활동을 구현하고자 한다. 또한 교사들이 부담감과 두려움을 느끼지 않을 수 있도록 활동을 구현하고자 한다, 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 2009 개정 교육과정에 따른 현행 6종 검정교과서에 들어있는 창작 활동 차시를 분석하였다. 이를 통해 현행 교과서에 어떤 창작 활동들이 들어가 있으며, 각 활동들이 어떤 부분에 초점을 맞추고 있는지 알아보았다. 분석을 할 때, 각 활동은 크게 8개 영역으로 나누어 분류한 후 분석하였으며, 각 영역은 ‘음악의 형식’, ‘악상기호’, ‘음색’, ‘조성’, ‘음계’, ‘화성’, ‘가락’, ‘리듬’이다. 둘째, 현행 6종 ...
2009 개정 교육과정에서는 창의적 인재 양성을 목표로 하고 있으며, 따라서 학습자의 창의성을 신장시키고, 이를 바탕으로 학습자의 음악성이 발달할 수 있도록 돕는 창작 활동은 초등학교 음악교육에서 매우 중요한 위치에 있다. 그러나 오늘날 실제 학교 현장에서 교사들은 창작 활동을 기피하는 경우가 많다. 그 이유로는 교사의 음악적 지식 부재나 창작 활동을 구현하는 것에 대한 교사의 두려움과 같이 교사로부터 기인한 것도 있겠으나, 무엇보다도 학생들이, 특히 고학년 학생들이 창작 활동에 대해 흥미를 가지지 않는 것이 창작 활동을 기피하게 되는 가장 큰 이유라고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 5·6학년군을 중심으로 학생들이 흥미를 가질 수 있는 창작 활동을 구현하고자 한다. 또한 교사들이 부담감과 두려움을 느끼지 않을 수 있도록 활동을 구현하고자 한다, 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 2009 개정 교육과정에 따른 현행 6종 검정교과서에 들어있는 창작 활동 차시를 분석하였다. 이를 통해 현행 교과서에 어떤 창작 활동들이 들어가 있으며, 각 활동들이 어떤 부분에 초점을 맞추고 있는지 알아보았다. 분석을 할 때, 각 활동은 크게 8개 영역으로 나누어 분류한 후 분석하였으며, 각 영역은 ‘음악의 형식’, ‘악상기호’, ‘음색’, ‘조성’, ‘음계’, ‘화성’, ‘가락’, ‘리듬’이다. 둘째, 현행 6종 교과서 분석을 바탕으로 하여, 각 활동들에서 보완해야 할 점을 고찰해 보고, 고찰한 점을 토대로 연구 문제에 대한 새로운 활동을 구안하였다. 각 활동들은 크게 세 가지 측면을 기준으로 하여 고찰하였는데, 첫째 활동적 측면 부분에 대해 고찰하였으며, 둘째, 실제적인 창작 학습과의 연계성에 대해 고찰하였다. 그리고 마지막으로 화음 진행에 대한 학습 측면에 대해 고찰하였다. 고찰한 내용을 토대로 구안한 새로운 창작 활동들은 ‘음의 길이 이해하기 수업’, ‘악상 기호 활용하여 간단한 창작 활동하기 수업’, ‘못갖춘마디를 활용하여 간단한 창작 활동하기 수업’, ‘AB 형식으로 간단한 창작 활동하기 수업’, ‘장음계와 단음계를 이해하고 편곡하기 수업’, ‘이어지는 느낌과 끝나는 느낌 이해하고 간단한 음악 만들기 수업’, ‘적절한 화성을 사용하여 간단한 2부 합창곡 만들기 수업’, ‘일상에서 들을 수 있는 소리를 그림으로 표현하고 이를 활용하여 간단한 창작 활동하기 수업’으로 총 여덟 가지이다. 본 연구를 통해, 이전에는 음악을 소비하기만 하던 학생들이 음악을 스스로 생산함으로써 창작 활동에 대한 흥미를 가지게 되었음을 알 수 있었다. 본 연구가 연구자의 학생들 27명을 대상으로 하였으며, 국악을 제외한 서양음악을 대상으로 진행된 연구라는 제한점이 있지만 앞으로 보다 체계적이고 다양한 후속연구를 통해 초등학교 교사들과 초등학생들이 창작 수업에 더욱 적극적인 자세로 참여할 수 있기를 기대한다.
2009 개정 교육과정에서는 창의적 인재 양성을 목표로 하고 있으며, 따라서 학습자의 창의성을 신장시키고, 이를 바탕으로 학습자의 음악성이 발달할 수 있도록 돕는 창작 활동은 초등학교 음악교육에서 매우 중요한 위치에 있다. 그러나 오늘날 실제 학교 현장에서 교사들은 창작 활동을 기피하는 경우가 많다. 그 이유로는 교사의 음악적 지식 부재나 창작 활동을 구현하는 것에 대한 교사의 두려움과 같이 교사로부터 기인한 것도 있겠으나, 무엇보다도 학생들이, 특히 고학년 학생들이 창작 활동에 대해 흥미를 가지지 않는 것이 창작 활동을 기피하게 되는 가장 큰 이유라고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 5·6학년군을 중심으로 학생들이 흥미를 가질 수 있는 창작 활동을 구현하고자 한다. 또한 교사들이 부담감과 두려움을 느끼지 않을 수 있도록 활동을 구현하고자 한다, 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 2009 개정 교육과정에 따른 현행 6종 검정교과서에 들어있는 창작 활동 차시를 분석하였다. 이를 통해 현행 교과서에 어떤 창작 활동들이 들어가 있으며, 각 활동들이 어떤 부분에 초점을 맞추고 있는지 알아보았다. 분석을 할 때, 각 활동은 크게 8개 영역으로 나누어 분류한 후 분석하였으며, 각 영역은 ‘음악의 형식’, ‘악상기호’, ‘음색’, ‘조성’, ‘음계’, ‘화성’, ‘가락’, ‘리듬’이다. 둘째, 현행 6종 교과서 분석을 바탕으로 하여, 각 활동들에서 보완해야 할 점을 고찰해 보고, 고찰한 점을 토대로 연구 문제에 대한 새로운 활동을 구안하였다. 각 활동들은 크게 세 가지 측면을 기준으로 하여 고찰하였는데, 첫째 활동적 측면 부분에 대해 고찰하였으며, 둘째, 실제적인 창작 학습과의 연계성에 대해 고찰하였다. 그리고 마지막으로 화음 진행에 대한 학습 측면에 대해 고찰하였다. 고찰한 내용을 토대로 구안한 새로운 창작 활동들은 ‘음의 길이 이해하기 수업’, ‘악상 기호 활용하여 간단한 창작 활동하기 수업’, ‘못갖춘마디를 활용하여 간단한 창작 활동하기 수업’, ‘AB 형식으로 간단한 창작 활동하기 수업’, ‘장음계와 단음계를 이해하고 편곡하기 수업’, ‘이어지는 느낌과 끝나는 느낌 이해하고 간단한 음악 만들기 수업’, ‘적절한 화성을 사용하여 간단한 2부 합창곡 만들기 수업’, ‘일상에서 들을 수 있는 소리를 그림으로 표현하고 이를 활용하여 간단한 창작 활동하기 수업’으로 총 여덟 가지이다. 본 연구를 통해, 이전에는 음악을 소비하기만 하던 학생들이 음악을 스스로 생산함으로써 창작 활동에 대한 흥미를 가지게 되었음을 알 수 있었다. 본 연구가 연구자의 학생들 27명을 대상으로 하였으며, 국악을 제외한 서양음악을 대상으로 진행된 연구라는 제한점이 있지만 앞으로 보다 체계적이고 다양한 후속연구를 통해 초등학교 교사들과 초등학생들이 창작 수업에 더욱 적극적인 자세로 참여할 수 있기를 기대한다.
The main purpose of Revised National Curriculum in 2009 is nurturing learners who has creativity. Making music is very important in music education of elementary school because students can develop their creativity and musicality by making music. However, many teacher in elementary school avoid teac...
The main purpose of Revised National Curriculum in 2009 is nurturing learners who has creativity. Making music is very important in music education of elementary school because students can develop their creativity and musicality by making music. However, many teacher in elementary school avoid teaching making music. There are so many reasons why they avoid teaching making music, but most important reason is elementary student, especially 5th and 6th graders don't have interest about making music. Therefore, this study is intended to deal with teaching method of making music which can induce 5th and 6th graders' interest. This study has been conducted as follows. First, all textbook by Revised National Curriculum in 2009 are analyzed in this study. By this analysis, Teachers can know that which activities relating with making music are in textbook. Also they can know the activities focus on. When analyzing the activities, all activities are categorized in eight field. The eight field is formality, theme symbol, tone, key, scale, harmony, melody and rhythm. Second, by considering about this activities in textbook, new activities are designed. The activities in textbook are considered by three aspects. The activities in textbook are considered by aspects of active, aspects of practical and aspects of studying harmonic progress. The new activities are 'Understanding length of notes', 'Making simple music by theme symbol', 'Making simple music by incomplete bar', 'Making simple music by AB formality', 'Understanding major and minor scale and arranging music', 'Understanding cadence and making music', 'Making a simple duet by using suitable harmony', 'Representing sounds into drawing and making simple music by drawing'. In this study, it was confirmed that students' interest about making music are increased. Nevertheless, this study has restriction, by a follow-up study, it is anticipated for this study can be help teachers and students in elementary school.
The main purpose of Revised National Curriculum in 2009 is nurturing learners who has creativity. Making music is very important in music education of elementary school because students can develop their creativity and musicality by making music. However, many teacher in elementary school avoid teaching making music. There are so many reasons why they avoid teaching making music, but most important reason is elementary student, especially 5th and 6th graders don't have interest about making music. Therefore, this study is intended to deal with teaching method of making music which can induce 5th and 6th graders' interest. This study has been conducted as follows. First, all textbook by Revised National Curriculum in 2009 are analyzed in this study. By this analysis, Teachers can know that which activities relating with making music are in textbook. Also they can know the activities focus on. When analyzing the activities, all activities are categorized in eight field. The eight field is formality, theme symbol, tone, key, scale, harmony, melody and rhythm. Second, by considering about this activities in textbook, new activities are designed. The activities in textbook are considered by three aspects. The activities in textbook are considered by aspects of active, aspects of practical and aspects of studying harmonic progress. The new activities are 'Understanding length of notes', 'Making simple music by theme symbol', 'Making simple music by incomplete bar', 'Making simple music by AB formality', 'Understanding major and minor scale and arranging music', 'Understanding cadence and making music', 'Making a simple duet by using suitable harmony', 'Representing sounds into drawing and making simple music by drawing'. In this study, it was confirmed that students' interest about making music are increased. Nevertheless, this study has restriction, by a follow-up study, it is anticipated for this study can be help teachers and students in elementary school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.