본 논문의 목적은 현재 학교 교육의 비인간화 현상을 극복하기 위한 참된 학교 교육의 의미와 교사의 역할이 무엇인지에 대한 문제제기를 바탕으로, 브라질의 교육 사상가인 파울로 프레이리(Paulo Freire, 1921-1997)의 교육 실천으로써의 삶과 인간 중심의 교육론을 연구하고, 이를 통해 현재 학교 교육 문제의 해결 방향을 고찰하는 데에 있다. 프레이리...
본 논문의 목적은 현재 학교 교육의 비인간화 현상을 극복하기 위한 참된 학교 교육의 의미와 교사의 역할이 무엇인지에 대한 문제제기를 바탕으로, 브라질의 교육 사상가인 파울로 프레이리(Paulo Freire, 1921-1997)의 교육 실천으로써의 삶과 인간 중심의 교육론을 연구하고, 이를 통해 현재 학교 교육 문제의 해결 방향을 고찰하는 데에 있다. 프레이리는 교육의 본질적 목적을 인간성의 회복, 인간해방으로 보고 실천한 교육사상가이다. 프레이리가 태어난 브라질은 저개발국의 극심한 가난, 세계 경재 공황으로 인한 빈곤의 심화와 식민 시대의 인식을 아직 갖고 있는 사회 문화 등으로 인해 억압과 침묵의 문화가 만연해 있었다. 이는 그가 빈민 문제와 대중 교육에 관심을 가지는 계기가 되었고, 이 시기부터 문맹 퇴치 교육을 시작하게 된다. 이후, 군부쿠데타 등으로 인한 억압적인 현실을 경험하며, 인간 존재를 중심으로 하여 사회의 변혁을 이루기 위한 인간 중심의 비판적 교육론을 펼치게 된다. 프레이리의 교육 사상의 궁극적 목적인 인간 해방은 인간성의 상실을 극복하기 위한 주체인 인간 존재에 대한 믿음과 인간 주체가 세계를 인식하는 의식을 바탕으로 한다. 프레이리는 인간을 의식을 갖고 있는 존재, 인간성을 실현할 수 있는 실천과 성찰을 하는 프락시스적 존재, 대화를 통해 의식화, 인간화되는 미완성의 존재, 역사의 과정 속에서 재창조를 해나가는 역사적 존재 등으로 설명한다. 이러한 인간 존재가 주체가 되어 보다 더 인간적으로 되어가는 인간성 회복이 프레이리의 교육 목적이라고 할 수 있다. 그는 이를 위한 인간 존재의 각성은 교육을 통해 가능하다고 보고 비판적 의식을 목표를 하는 의식화 교육론을 전개한다. 의식화 교육론의 두 주체는 교사와 학생이 되며, 대화가 모든 교육의 기본이 된다. 프레이리는 기존의 교육을 지식을 주입하는 은행저금식 교육이라고 비판하며, 비판적 의식의 각성인 의식화를 위한 교육 방법으로 문제제기식 교육을 주장한다. 이 교육에서 교사와 학생은 수평적 관계의 공동 탐구자가 되어, 함께 고안한 생성적 주제에 대하여 연구하며, 세계에 대한 지식을 습득하고 재구성하게 된다. 이러한 교육의 과정에서 핵심적인 방법이 되는 것이 대화이다. 프레이리는 대화가 인간 주체의 만남이며, 성찰과 행동이 함께 있는 참된 말로 이루어져야 함을 피력한다. 사랑, 겸손, 신념, 희망, 비판적 사고 등을 바탕으로 한 대화는 대화자들 간의 상호 신뢰가 생기게 하고, 세계의 재창조와 변혁을 가능하게 한다. 대화 교육에서 교사의 중요한 역할은 상호 이해감에 바탕을 둔 태도로 대화를 준비하고, 질문하는 것이다. 프레이리는 교사의 자질과 역량에 따라 교육의 질이 달라진다고 하여, 교사의 역할을 매우 중요시한다. 그는 인간화라는 교육 목적을 달성하기 위해서 교사가 진보적인 자세로 겸손, 사랑, 용기, 관용 등의 덕목과 결단력, 안정감, 인내와 조급함 사이의 긴장, 삶을 즐겁게 만드는 자질 등을 갖추어야 한다고 말한다. 이를 바탕으로 하여, 프레이리는 교사의 역할을 다각도로 제시한다. 그는 교사가 교육자로서 진지하게 공부하고 준비하는 학습자, 탐구자가 되어야 하며, 학생과의 관계에서는 가르침의 전문가, 비판적 관찰자, 존중과 겸손을 갖춘 대화자, 헌신적 교육실천가 등의 역할을 해야 한다고 설명한다. 그는 또한 교사가 사회적 위치에서 자신의 권리를 존중받기 위해 투쟁해야함을 피력한다. 그는 교사론에 있어서, 교사가 올바르고 비판적인 사고, 지속적인 연구, 교사 자신과 학생에 대한 존중을 갖추어야 한다는 점을 가장 강조한다. 프레이리의 교육론은 인간중심의 실천적 교육론이라고 정리할 수 있을 것이다. 그의 교육론을 지금의 학교 교육 현실에 그대로 적용하는 것은 무리가 있으므로, 그의 이론을 현실에 맞게 재조명하고 시사점을 고찰해보고자 하였다. 학교 교육의 인간성 회복을 위해 프레이리의 의식화를 비판적 의식을 지닌 존재를 위한 교육과정으로 적용할 수 있을 것이다. 이를 기반으로 하여, 설명식 교육과 접목한 문제제기식 교육의 활용과 교사와 학생의 자율성과 주체성을 향상시키기 위한 대화의 활용 등을 적용해 볼 수 있을 것이다. 프레이리의 교육론은 인간 존재에 대한 믿음과 더 나아질 수 있다는 희망을 담은 교육론으로, 한계점보다는 가능성이 더 많다고 볼 수 있다. 그는 교육의 목적을 달성하기 위해서는 교사와 학생의 주체성, 자율성의 확립을 기반으로 하여, 교사가 계속 세계를 연구하고 성찰, 실천하며, 학생의 발전적 성장을 함께하는 역할을 해야 함을 역설한다. 이는 인간성을 회복한 참된 학교 교육을 위해 교육의 주체인 교사가 자신의 주체성과 자율성을 자각하고, 세계와 교육에 대하여 지속적으로 성찰하고 실천해야 한다는 시사점을 내포하고 있다.
본 논문의 목적은 현재 학교 교육의 비인간화 현상을 극복하기 위한 참된 학교 교육의 의미와 교사의 역할이 무엇인지에 대한 문제제기를 바탕으로, 브라질의 교육 사상가인 파울로 프레이리(Paulo Freire, 1921-1997)의 교육 실천으로써의 삶과 인간 중심의 교육론을 연구하고, 이를 통해 현재 학교 교육 문제의 해결 방향을 고찰하는 데에 있다. 프레이리는 교육의 본질적 목적을 인간성의 회복, 인간해방으로 보고 실천한 교육사상가이다. 프레이리가 태어난 브라질은 저개발국의 극심한 가난, 세계 경재 공황으로 인한 빈곤의 심화와 식민 시대의 인식을 아직 갖고 있는 사회 문화 등으로 인해 억압과 침묵의 문화가 만연해 있었다. 이는 그가 빈민 문제와 대중 교육에 관심을 가지는 계기가 되었고, 이 시기부터 문맹 퇴치 교육을 시작하게 된다. 이후, 군부쿠데타 등으로 인한 억압적인 현실을 경험하며, 인간 존재를 중심으로 하여 사회의 변혁을 이루기 위한 인간 중심의 비판적 교육론을 펼치게 된다. 프레이리의 교육 사상의 궁극적 목적인 인간 해방은 인간성의 상실을 극복하기 위한 주체인 인간 존재에 대한 믿음과 인간 주체가 세계를 인식하는 의식을 바탕으로 한다. 프레이리는 인간을 의식을 갖고 있는 존재, 인간성을 실현할 수 있는 실천과 성찰을 하는 프락시스적 존재, 대화를 통해 의식화, 인간화되는 미완성의 존재, 역사의 과정 속에서 재창조를 해나가는 역사적 존재 등으로 설명한다. 이러한 인간 존재가 주체가 되어 보다 더 인간적으로 되어가는 인간성 회복이 프레이리의 교육 목적이라고 할 수 있다. 그는 이를 위한 인간 존재의 각성은 교육을 통해 가능하다고 보고 비판적 의식을 목표를 하는 의식화 교육론을 전개한다. 의식화 교육론의 두 주체는 교사와 학생이 되며, 대화가 모든 교육의 기본이 된다. 프레이리는 기존의 교육을 지식을 주입하는 은행저금식 교육이라고 비판하며, 비판적 의식의 각성인 의식화를 위한 교육 방법으로 문제제기식 교육을 주장한다. 이 교육에서 교사와 학생은 수평적 관계의 공동 탐구자가 되어, 함께 고안한 생성적 주제에 대하여 연구하며, 세계에 대한 지식을 습득하고 재구성하게 된다. 이러한 교육의 과정에서 핵심적인 방법이 되는 것이 대화이다. 프레이리는 대화가 인간 주체의 만남이며, 성찰과 행동이 함께 있는 참된 말로 이루어져야 함을 피력한다. 사랑, 겸손, 신념, 희망, 비판적 사고 등을 바탕으로 한 대화는 대화자들 간의 상호 신뢰가 생기게 하고, 세계의 재창조와 변혁을 가능하게 한다. 대화 교육에서 교사의 중요한 역할은 상호 이해감에 바탕을 둔 태도로 대화를 준비하고, 질문하는 것이다. 프레이리는 교사의 자질과 역량에 따라 교육의 질이 달라진다고 하여, 교사의 역할을 매우 중요시한다. 그는 인간화라는 교육 목적을 달성하기 위해서 교사가 진보적인 자세로 겸손, 사랑, 용기, 관용 등의 덕목과 결단력, 안정감, 인내와 조급함 사이의 긴장, 삶을 즐겁게 만드는 자질 등을 갖추어야 한다고 말한다. 이를 바탕으로 하여, 프레이리는 교사의 역할을 다각도로 제시한다. 그는 교사가 교육자로서 진지하게 공부하고 준비하는 학습자, 탐구자가 되어야 하며, 학생과의 관계에서는 가르침의 전문가, 비판적 관찰자, 존중과 겸손을 갖춘 대화자, 헌신적 교육실천가 등의 역할을 해야 한다고 설명한다. 그는 또한 교사가 사회적 위치에서 자신의 권리를 존중받기 위해 투쟁해야함을 피력한다. 그는 교사론에 있어서, 교사가 올바르고 비판적인 사고, 지속적인 연구, 교사 자신과 학생에 대한 존중을 갖추어야 한다는 점을 가장 강조한다. 프레이리의 교육론은 인간중심의 실천적 교육론이라고 정리할 수 있을 것이다. 그의 교육론을 지금의 학교 교육 현실에 그대로 적용하는 것은 무리가 있으므로, 그의 이론을 현실에 맞게 재조명하고 시사점을 고찰해보고자 하였다. 학교 교육의 인간성 회복을 위해 프레이리의 의식화를 비판적 의식을 지닌 존재를 위한 교육과정으로 적용할 수 있을 것이다. 이를 기반으로 하여, 설명식 교육과 접목한 문제제기식 교육의 활용과 교사와 학생의 자율성과 주체성을 향상시키기 위한 대화의 활용 등을 적용해 볼 수 있을 것이다. 프레이리의 교육론은 인간 존재에 대한 믿음과 더 나아질 수 있다는 희망을 담은 교육론으로, 한계점보다는 가능성이 더 많다고 볼 수 있다. 그는 교육의 목적을 달성하기 위해서는 교사와 학생의 주체성, 자율성의 확립을 기반으로 하여, 교사가 계속 세계를 연구하고 성찰, 실천하며, 학생의 발전적 성장을 함께하는 역할을 해야 함을 역설한다. 이는 인간성을 회복한 참된 학교 교육을 위해 교육의 주체인 교사가 자신의 주체성과 자율성을 자각하고, 세계와 교육에 대하여 지속적으로 성찰하고 실천해야 한다는 시사점을 내포하고 있다.
The purpose of this study is to observe and analyze philosophical concepts of Paulo Freire(1921-1997) on education, so as to clarify the true meaning of school education and establish teacher's qualities and roles for humanizing the dehumanized education. Freire is a Brazilian educator, who had beli...
The purpose of this study is to observe and analyze philosophical concepts of Paulo Freire(1921-1997) on education, so as to clarify the true meaning of school education and establish teacher's qualities and roles for humanizing the dehumanized education. Freire is a Brazilian educator, who had belief in love and trust based on human rights and dignity and persue the liberation of oppressed people. He actually experienced and observed inhumane life in Brazil into a situation of poverty and oppression. Freire's personal experiences exerted a deep influence on conceptual development of education. Under these circumstances, he championed that education should allow the human beings to regain their sense of humanity. Freire’s main idea is that humanization is achieved through the affirmation of human beings. The affirmation must begin by the realization of their own humanity. As a traditional educational method, the banking model of education makes students be filled by the teachers. Freire criticized this model of education because he believed it made students into passive objects. To challenge this model, he proposed a problem -posing education. This method encourages students to think critically about their world. In this case, teachers and students are simultaneously both teachers and learners. They learn from each other and help each other to acquire knowledge. For Freire, dialogue was a key item to produce knowledge. Dialogue, which means encounter of people with each other. The eventual goal of dialogue is to recreate the world. Dialogue requires a deep love, strong faith, hope, courage and critical consciousness. According to Freire, new knowledge is produced from the interaction between student's and teacher's world. In this dialogue, teachers should understand student's world and prepare for meaningful dialogue. In Freire's humanistic theory, he put great emphasis on teacher's role. He suggested some virtues of progressive teachers, such as humility, love, courage and generosity. With these virtues, Freire's thought on teaching classified teacher's roles with earnest inquirer, education expert, critical analyst, respectful interlocutor and devoted educator. According to Freire, to develop student's self-reliance, critical thinking and motivation for active participation, teachers should be qualified with critical thinking, continuous learning and having respect for not only themselves but students. Freire's pedagogy is a pedagogy of love, hope and freedom. His ideas about education and teacher's role, although they originated long time ago, are still topical in many of its aspects. Even though there are lots of restrictions to apply theory to practice, the main goals of education like humanization, democratization and more meaningful process of learning are also present in Freire's works. Fundamental change in school can be started from teacher's reflection and action upon the world in order to humanize the dehumanized school education.
The purpose of this study is to observe and analyze philosophical concepts of Paulo Freire(1921-1997) on education, so as to clarify the true meaning of school education and establish teacher's qualities and roles for humanizing the dehumanized education. Freire is a Brazilian educator, who had belief in love and trust based on human rights and dignity and persue the liberation of oppressed people. He actually experienced and observed inhumane life in Brazil into a situation of poverty and oppression. Freire's personal experiences exerted a deep influence on conceptual development of education. Under these circumstances, he championed that education should allow the human beings to regain their sense of humanity. Freire’s main idea is that humanization is achieved through the affirmation of human beings. The affirmation must begin by the realization of their own humanity. As a traditional educational method, the banking model of education makes students be filled by the teachers. Freire criticized this model of education because he believed it made students into passive objects. To challenge this model, he proposed a problem -posing education. This method encourages students to think critically about their world. In this case, teachers and students are simultaneously both teachers and learners. They learn from each other and help each other to acquire knowledge. For Freire, dialogue was a key item to produce knowledge. Dialogue, which means encounter of people with each other. The eventual goal of dialogue is to recreate the world. Dialogue requires a deep love, strong faith, hope, courage and critical consciousness. According to Freire, new knowledge is produced from the interaction between student's and teacher's world. In this dialogue, teachers should understand student's world and prepare for meaningful dialogue. In Freire's humanistic theory, he put great emphasis on teacher's role. He suggested some virtues of progressive teachers, such as humility, love, courage and generosity. With these virtues, Freire's thought on teaching classified teacher's roles with earnest inquirer, education expert, critical analyst, respectful interlocutor and devoted educator. According to Freire, to develop student's self-reliance, critical thinking and motivation for active participation, teachers should be qualified with critical thinking, continuous learning and having respect for not only themselves but students. Freire's pedagogy is a pedagogy of love, hope and freedom. His ideas about education and teacher's role, although they originated long time ago, are still topical in many of its aspects. Even though there are lots of restrictions to apply theory to practice, the main goals of education like humanization, democratization and more meaningful process of learning are also present in Freire's works. Fundamental change in school can be started from teacher's reflection and action upon the world in order to humanize the dehumanized school education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.