환경주제 초등 발명 교육 프로그램 개발 및 적용 : 실과교과 중심으로 Development and Application of Environment Theme Primary School Invention Education Program : Based on Practical Arts Subject원문보기
본 연구에서는 초등학교 6학년 실과 교과의 생활자원관리, 생활과 전기· 전자, 생활 속 동식물 이용하기 영역을 대상으로 실과교과와 연계한 환경주제 발명교육프로그램을 개발하여 일반 학급 학생들에게 적용하여 초등학생의 발명태도 및 수업만족도, 환경소양에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 Renzulli의 3부 심화학습모형과 창의적 사고 기법을 기본으로 환경주제 초등 발명 교육 프로그램을 총 10차시의 수업으로 구성하였다. 1부 심화단계에서는 ‘발명의 이해 및 실과 교과내용을 통한 발명기법의 이해’라는 목표로 6학년 1학기 실과의 교과 단원인 ‘쾌적한 주거환경과 생활자원 관리’, ‘생활 속의 동식물 이해’, ‘생활과 전기·전자’ 중 발명교육 프로그램에 적용할 주제를 선정하고 개발하여 이를 통해 환경보호개념 이해 및 발명 개념을 습득하고 다양한 아이디어 발상 기법을 통해 발명의 과정을 경험하도록 하였다. 2부 심화단계에서는 ‘실제로 자신만의 환경관련 발명품 아이디어 창출 및 설계도 작성’이라는 목표로 1부 활동을 통해 습득한 발명 기법을 활용하여 자신만의 발명품을 구상하고 설계도를 작성하는 활동으로 구성하였다. 3부 심화단계에서는 ‘환경관련 발명품 제작하고 홍보하기’라는 목표로 2부 심화 단계에서 구상한 아이디어를 실제 제작하고 홍보하는 활동으로 총 2차시로 구성하였다. 실제로 제작이 어려운 발명품이 대부분이여서 우드락을 이용하여 모형을 만들 수 있도록 지도하였으며, 홍보자료를 만들어 학급 ...
본 연구에서는 초등학교 6학년 실과 교과의 생활자원관리, 생활과 전기· 전자, 생활 속 동식물 이용하기 영역을 대상으로 실과교과와 연계한 환경주제 발명교육프로그램을 개발하여 일반 학급 학생들에게 적용하여 초등학생의 발명태도 및 수업만족도, 환경소양에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 Renzulli의 3부 심화학습모형과 창의적 사고 기법을 기본으로 환경주제 초등 발명 교육 프로그램을 총 10차시의 수업으로 구성하였다. 1부 심화단계에서는 ‘발명의 이해 및 실과 교과내용을 통한 발명기법의 이해’라는 목표로 6학년 1학기 실과의 교과 단원인 ‘쾌적한 주거환경과 생활자원 관리’, ‘생활 속의 동식물 이해’, ‘생활과 전기·전자’ 중 발명교육 프로그램에 적용할 주제를 선정하고 개발하여 이를 통해 환경보호개념 이해 및 발명 개념을 습득하고 다양한 아이디어 발상 기법을 통해 발명의 과정을 경험하도록 하였다. 2부 심화단계에서는 ‘실제로 자신만의 환경관련 발명품 아이디어 창출 및 설계도 작성’이라는 목표로 1부 활동을 통해 습득한 발명 기법을 활용하여 자신만의 발명품을 구상하고 설계도를 작성하는 활동으로 구성하였다. 3부 심화단계에서는 ‘환경관련 발명품 제작하고 홍보하기’라는 목표로 2부 심화 단계에서 구상한 아이디어를 실제 제작하고 홍보하는 활동으로 총 2차시로 구성하였다. 실제로 제작이 어려운 발명품이 대부분이여서 우드락을 이용하여 모형을 만들 수 있도록 지도하였으며, 홍보자료를 만들어 학급 빈 공간을 이용하여 홍보관을 개설하여 환경주제 발명품을 홍보하도록 하였다. 연구의 대상은 서울특별시 북부교육지원청 소재의 O초등학교 6학년 2개 학급 학생 41명을 대상으로 실험반 21명, 비교반 20명을 선정하였다. 3월부터 4월까지 4주간 개발한 프로그램을 적용하였고 비교반은 일반적 실과 수업을 적용하였다. 본 연구에서 개발된 프로그램은 학생의 발명태도 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 관심적, 인지적, 정서적, 실천적 태도의 평균이 0.56, 0.46, 0.57, 0.43향상 되었다. 특히 발명태도의 관심적 영역과 정서적 태도에서 통계 유의 확률 p < 0.01로 높은 효과가 있는 것으로 나타났다. 한편 환경소양 향상에도 효과가 있음을 알 수 있었다. 지식, 정서, 기능영역의 평균이 0.39, 0.37, 0.31향상 되었다. 특히 환경소양 지식 영역에서 통계 유의 확률 p < 0.01로 높은 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한, 본 프로그램을 적용한 실험반의 수업만족도는 모든 문항에서 ‘만족한다.’ 이상의 점수를 나타냈다. 이에 따라 본 프로그램은 발명의 개념, 발명이 인간생활에 미치는 영향 이해 증진에 기여하는 바가 큰 활동이라 하겠다. 그리고 흥미도, 발명교육의 직접성, 발명교육의 필요성에 대한 증진에도 긍정적인 효과를 가진 활동이라 할 수 있다.
본 연구에서는 초등학교 6학년 실과 교과의 생활자원관리, 생활과 전기· 전자, 생활 속 동식물 이용하기 영역을 대상으로 실과교과와 연계한 환경주제 발명교육프로그램을 개발하여 일반 학급 학생들에게 적용하여 초등학생의 발명태도 및 수업만족도, 환경소양에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 Renzulli의 3부 심화학습모형과 창의적 사고 기법을 기본으로 환경주제 초등 발명 교육 프로그램을 총 10차시의 수업으로 구성하였다. 1부 심화단계에서는 ‘발명의 이해 및 실과 교과내용을 통한 발명기법의 이해’라는 목표로 6학년 1학기 실과의 교과 단원인 ‘쾌적한 주거환경과 생활자원 관리’, ‘생활 속의 동식물 이해’, ‘생활과 전기·전자’ 중 발명교육 프로그램에 적용할 주제를 선정하고 개발하여 이를 통해 환경보호개념 이해 및 발명 개념을 습득하고 다양한 아이디어 발상 기법을 통해 발명의 과정을 경험하도록 하였다. 2부 심화단계에서는 ‘실제로 자신만의 환경관련 발명품 아이디어 창출 및 설계도 작성’이라는 목표로 1부 활동을 통해 습득한 발명 기법을 활용하여 자신만의 발명품을 구상하고 설계도를 작성하는 활동으로 구성하였다. 3부 심화단계에서는 ‘환경관련 발명품 제작하고 홍보하기’라는 목표로 2부 심화 단계에서 구상한 아이디어를 실제 제작하고 홍보하는 활동으로 총 2차시로 구성하였다. 실제로 제작이 어려운 발명품이 대부분이여서 우드락을 이용하여 모형을 만들 수 있도록 지도하였으며, 홍보자료를 만들어 학급 빈 공간을 이용하여 홍보관을 개설하여 환경주제 발명품을 홍보하도록 하였다. 연구의 대상은 서울특별시 북부교육지원청 소재의 O초등학교 6학년 2개 학급 학생 41명을 대상으로 실험반 21명, 비교반 20명을 선정하였다. 3월부터 4월까지 4주간 개발한 프로그램을 적용하였고 비교반은 일반적 실과 수업을 적용하였다. 본 연구에서 개발된 프로그램은 학생의 발명태도 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 관심적, 인지적, 정서적, 실천적 태도의 평균이 0.56, 0.46, 0.57, 0.43향상 되었다. 특히 발명태도의 관심적 영역과 정서적 태도에서 통계 유의 확률 p < 0.01로 높은 효과가 있는 것으로 나타났다. 한편 환경소양 향상에도 효과가 있음을 알 수 있었다. 지식, 정서, 기능영역의 평균이 0.39, 0.37, 0.31향상 되었다. 특히 환경소양 지식 영역에서 통계 유의 확률 p < 0.01로 높은 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한, 본 프로그램을 적용한 실험반의 수업만족도는 모든 문항에서 ‘만족한다.’ 이상의 점수를 나타냈다. 이에 따라 본 프로그램은 발명의 개념, 발명이 인간생활에 미치는 영향 이해 증진에 기여하는 바가 큰 활동이라 하겠다. 그리고 흥미도, 발명교육의 직접성, 발명교육의 필요성에 대한 증진에도 긍정적인 효과를 가진 활동이라 할 수 있다.
In the present study, living resource management of elementary school sixth grade room subject, life and electrical and electronic, to subject the animals and plants use to areas in life, developed an environmental theme invention education program in cooperation with the thread subject, general It ...
In the present study, living resource management of elementary school sixth grade room subject, life and electrical and electronic, to subject the animals and plants use to areas in life, developed an environmental theme invention education program in cooperation with the thread subject, general It is applied to a class of students, teaching satisfaction and elementary school students of the invention attitude, and let's examine the impact on the environment sophistication. For this reason, the basic 3 parts of deepening learning model creative thinking method of Renzulli, the environment theme primary invention education program was constructed in the class of all 10 Sessions. In one part of deepening stage, is the subject section of the first semester chamber of the sixth grade the goal of "understanding and yarn subject content understanding of the technology of the invention through the invention", "comfortable living environment and living resource management", "of life flora and fauna understanding "in the, selected the theme to be applied to the invention education program of" life and electrical and electronic ", to develop, This makes it possible to learn the concept of the invention with the understanding of the concept of environmental protection, a variety of ideas idea technique It was to experience the process of the In the second part deepening stage, "actually own the creation of idea creation and design view of the environment-related invention" to take advantage of the technology of the invention that have mastered through one part of the activities to the goal, envisions the invention of your own It was constructed in activities to create a blueprint In the third part of deepening stage, it was constructed at a total 2 Session in activities that public relations actually manufacture the idea was conceived in two parts deepening stage the goal of "environment-related invention fabricated by the publicity." In fact the production is difficult invention, because it was almost, by using a wood rack, and guidance to be able to create a model, using the created class of free space promotion plate, it opened a public relations Hall, environment theme invention so as to promote. Program developed in this study, can know that it is effective in improving the student invention attitude. Interest, the cognitive, emotional, an average of a practical attitude was improved to 0.56, 0.46, 0.57, 0.43. It was found that there is a high effect in the statistical p-value p <0.01 in the particular invention attitude of interest regions and emotional attitude. On the other hand, it was found to be effective to the improvement of the environment sophistication. Knowledge, emotions, the average of the functional area was improved to 0.39,0.37,0.31. In particular, it was found that there is a high effect in the statistical p-value p <0.01 in the environment sophistication knowledge area. In addition, tuition satisfaction experiment class according to an embodiment of the present program, it showed a score of greater than or equal to "are happy" to all of the questions. Thus, the program, the concept of the invention, the invention can be said to work where a large contribute to promote understanding of the influence on human life.
In the present study, living resource management of elementary school sixth grade room subject, life and electrical and electronic, to subject the animals and plants use to areas in life, developed an environmental theme invention education program in cooperation with the thread subject, general It is applied to a class of students, teaching satisfaction and elementary school students of the invention attitude, and let's examine the impact on the environment sophistication. For this reason, the basic 3 parts of deepening learning model creative thinking method of Renzulli, the environment theme primary invention education program was constructed in the class of all 10 Sessions. In one part of deepening stage, is the subject section of the first semester chamber of the sixth grade the goal of "understanding and yarn subject content understanding of the technology of the invention through the invention", "comfortable living environment and living resource management", "of life flora and fauna understanding "in the, selected the theme to be applied to the invention education program of" life and electrical and electronic ", to develop, This makes it possible to learn the concept of the invention with the understanding of the concept of environmental protection, a variety of ideas idea technique It was to experience the process of the In the second part deepening stage, "actually own the creation of idea creation and design view of the environment-related invention" to take advantage of the technology of the invention that have mastered through one part of the activities to the goal, envisions the invention of your own It was constructed in activities to create a blueprint In the third part of deepening stage, it was constructed at a total 2 Session in activities that public relations actually manufacture the idea was conceived in two parts deepening stage the goal of "environment-related invention fabricated by the publicity." In fact the production is difficult invention, because it was almost, by using a wood rack, and guidance to be able to create a model, using the created class of free space promotion plate, it opened a public relations Hall, environment theme invention so as to promote. Program developed in this study, can know that it is effective in improving the student invention attitude. Interest, the cognitive, emotional, an average of a practical attitude was improved to 0.56, 0.46, 0.57, 0.43. It was found that there is a high effect in the statistical p-value p <0.01 in the particular invention attitude of interest regions and emotional attitude. On the other hand, it was found to be effective to the improvement of the environment sophistication. Knowledge, emotions, the average of the functional area was improved to 0.39,0.37,0.31. In particular, it was found that there is a high effect in the statistical p-value p <0.01 in the environment sophistication knowledge area. In addition, tuition satisfaction experiment class according to an embodiment of the present program, it showed a score of greater than or equal to "are happy" to all of the questions. Thus, the program, the concept of the invention, the invention can be said to work where a large contribute to promote understanding of the influence on human life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.