모둠 독서 활동은 모둠 내 상호작용을 통해 글의 내용을 다양한 시각으로 바라보며 독자가 갖고 있는 글의 의미를 재구성하게 하는 활동이다. 이 활동에서 모둠원의 적극적인 글 읽기는 모둠 내 상호작용을 활발하게 하는 전제가 되며, 모둠원의 글에 대한 이해가 높아질수록 모둠 독서 활동의 질은 나아질 수 있다. 주요 읽기 전략 중 하나인 질문 생성 전략은 독자의 사고 활동을 촉진하고, 독자가 능동적 독서를 해나가도록 돕는데, 이는 모둠 독서 활동을 점화하는 유용한 전략이 될 수 있다. 이에 본 연구는 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 효과를 알아보고자 한다.
본 연구를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
[연구문제] 1. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업이 독서 능력 향상에 효과가 있는가? 2. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업이 독서 태도 향상에 효과가 있는가? 3. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 모둠 독서 활동에 어떤 영향을 주는가? 4. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 질문 생성 내용에 어떤 영향을 주는가?
이상의 연구 문제 해결을 위하여 경기도 안산시에 소재하는 S 초등학교 6학년 실험 집단 1개 학급(27명), 통제 집단 1개 학급(28명)을 연구 대상으로 선정하였다. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 효과를 알아보기 위하여 실험 집단과 통제 집단에 독서 능력, 독서 태도에 대한 사전 검사를 실시하였고, 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업을 적용한 후 실험 집단과 통제 집단에 사후 검사를 실시하여 두 집단 간 차이 검증을 하였다. 집단 간 차이 검증은 독립표본 ...
모둠 독서 활동은 모둠 내 상호작용을 통해 글의 내용을 다양한 시각으로 바라보며 독자가 갖고 있는 글의 의미를 재구성하게 하는 활동이다. 이 활동에서 모둠원의 적극적인 글 읽기는 모둠 내 상호작용을 활발하게 하는 전제가 되며, 모둠원의 글에 대한 이해가 높아질수록 모둠 독서 활동의 질은 나아질 수 있다. 주요 읽기 전략 중 하나인 질문 생성 전략은 독자의 사고 활동을 촉진하고, 독자가 능동적 독서를 해나가도록 돕는데, 이는 모둠 독서 활동을 점화하는 유용한 전략이 될 수 있다. 이에 본 연구는 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 효과를 알아보고자 한다.
본 연구를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
[연구문제] 1. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업이 독서 능력 향상에 효과가 있는가? 2. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업이 독서 태도 향상에 효과가 있는가? 3. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 모둠 독서 활동에 어떤 영향을 주는가? 4. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 질문 생성 내용에 어떤 영향을 주는가?
이상의 연구 문제 해결을 위하여 경기도 안산시에 소재하는 S 초등학교 6학년 실험 집단 1개 학급(27명), 통제 집단 1개 학급(28명)을 연구 대상으로 선정하였다. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 효과를 알아보기 위하여 실험 집단과 통제 집단에 독서 능력, 독서 태도에 대한 사전 검사를 실시하였고, 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업을 적용한 후 실험 집단과 통제 집단에 사후 검사를 실시하여 두 집단 간 차이 검증을 하였다. 집단 간 차이 검증은 독립표본 t검증을 하였다. 자료 분석은 SPSS 24 프로그램을 사용하였다. 또한 실험 집단의 모둠 독서 활동 내용과 실험 집단의 매 차시 질문 생성 내용을 수집하여 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 독서 능력 향상과 독서 태도 향상에 유의미한 효과가 없었다. 둘째, 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 모둠 독서 활동이 글의 주제에 벗어나지 않도록 하였고, 질문 생성 내용의 질이 높아지게 하였다.
이상의 연구 결과를 통해 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 모둠 독서 활동이 글의 핵심 주제에 집중하게 하고, 질문의 수준이 하위 인지에서 상위 인지로 높아지게 하였다. 이는 모둠 독서 활동에서의 질문 생성 전략 수업의 의미를 짚어내고, 향후 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 활용 방안을 모색하게 하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
모둠 독서 활동은 모둠 내 상호작용을 통해 글의 내용을 다양한 시각으로 바라보며 독자가 갖고 있는 글의 의미를 재구성하게 하는 활동이다. 이 활동에서 모둠원의 적극적인 글 읽기는 모둠 내 상호작용을 활발하게 하는 전제가 되며, 모둠원의 글에 대한 이해가 높아질수록 모둠 독서 활동의 질은 나아질 수 있다. 주요 읽기 전략 중 하나인 질문 생성 전략은 독자의 사고 활동을 촉진하고, 독자가 능동적 독서를 해나가도록 돕는데, 이는 모둠 독서 활동을 점화하는 유용한 전략이 될 수 있다. 이에 본 연구는 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 효과를 알아보고자 한다.
본 연구를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
[연구문제] 1. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업이 독서 능력 향상에 효과가 있는가? 2. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업이 독서 태도 향상에 효과가 있는가? 3. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 모둠 독서 활동에 어떤 영향을 주는가? 4. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 질문 생성 내용에 어떤 영향을 주는가?
이상의 연구 문제 해결을 위하여 경기도 안산시에 소재하는 S 초등학교 6학년 실험 집단 1개 학급(27명), 통제 집단 1개 학급(28명)을 연구 대상으로 선정하였다. 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 효과를 알아보기 위하여 실험 집단과 통제 집단에 독서 능력, 독서 태도에 대한 사전 검사를 실시하였고, 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업을 적용한 후 실험 집단과 통제 집단에 사후 검사를 실시하여 두 집단 간 차이 검증을 하였다. 집단 간 차이 검증은 독립표본 t검증을 하였다. 자료 분석은 SPSS 24 프로그램을 사용하였다. 또한 실험 집단의 모둠 독서 활동 내용과 실험 집단의 매 차시 질문 생성 내용을 수집하여 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 독서 능력 향상과 독서 태도 향상에 유의미한 효과가 없었다. 둘째, 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 모둠 독서 활동이 글의 주제에 벗어나지 않도록 하였고, 질문 생성 내용의 질이 높아지게 하였다.
이상의 연구 결과를 통해 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업은 모둠 독서 활동이 글의 핵심 주제에 집중하게 하고, 질문의 수준이 하위 인지에서 상위 인지로 높아지게 하였다. 이는 모둠 독서 활동에서의 질문 생성 전략 수업의 의미를 짚어내고, 향후 모둠 독서 활동에서 질문 생성 전략 수업의 활용 방안을 모색하게 하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
Small group reading activity aims to see the contents of the text from diverse perspectives through intra-club interaction and allow readers to reconstruct the meanings of the text. In this activity, members' active reading is a prerequisite for active intra-club interaction: the better understandin...
Small group reading activity aims to see the contents of the text from diverse perspectives through intra-club interaction and allow readers to reconstruct the meanings of the text. In this activity, members' active reading is a prerequisite for active intra-club interaction: the better understanding of the text among the members, the higher quality of small group reading activity . One of the principal reading strategies, the question-generation strategy Instruction, which is to promote readers' activity of thinking and help them do active reading, can be useful to stimulate small group reading activity. The purpose of this study was to determine effectiveness of a class based on the question-generation strategy in Small group reading activity.
For this purpose, the following questions were set:
[Questions] 1. Is the class based on the question-generation strategy instruction effective in improving reading ability in Small group reading activity ? 2. Is the class based on the question-generation strategy instruction effective in improving reading attitude in Small group reading activity ? 3. How does the class based on the question-generation strategy instruction affect small group reading activity ? 4. How does the class based on the question-generation strategy instruction affect the contents of question generation in small group reading activity ?
To answer these questions, 27 sixth-graders of one classroom at S Elementary School in Ansan-si, Gyeonggi Province formed the experimental group and 28 sixth-graders of another classroom formed the control group. Pretest was performed for reading ability and reading attitude in both groups to determine the effectiveness of the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity and posttest was carried out in both groups after applying the question-generation strategy to small group reading activity to determine inter-group differences. Independent-sample t-test was performed for inter-group differences. The data were analyzed using an SPSS 24 program. The contents of question generation in each session as well as those of small group reading activity were analyzed in the experimental group.
This study obtained the following results: First, the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity had no significant effect on improvement in reading ability or reading attitude. Second, the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity prevented the activity from deviating from the theme of the text and improved the quality of the contents of question generation.
To put these results together, the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity allowed small group reading activity to focus on the key theme of the text and raised the level of questions from sub-cognition to meta-cognition. This study is significant in that it has found the meanings of the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity and helped develop a plan for using the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity.
Small group reading activity aims to see the contents of the text from diverse perspectives through intra-club interaction and allow readers to reconstruct the meanings of the text. In this activity, members' active reading is a prerequisite for active intra-club interaction: the better understanding of the text among the members, the higher quality of small group reading activity . One of the principal reading strategies, the question-generation strategy Instruction, which is to promote readers' activity of thinking and help them do active reading, can be useful to stimulate small group reading activity. The purpose of this study was to determine effectiveness of a class based on the question-generation strategy in Small group reading activity.
For this purpose, the following questions were set:
[Questions] 1. Is the class based on the question-generation strategy instruction effective in improving reading ability in Small group reading activity ? 2. Is the class based on the question-generation strategy instruction effective in improving reading attitude in Small group reading activity ? 3. How does the class based on the question-generation strategy instruction affect small group reading activity ? 4. How does the class based on the question-generation strategy instruction affect the contents of question generation in small group reading activity ?
To answer these questions, 27 sixth-graders of one classroom at S Elementary School in Ansan-si, Gyeonggi Province formed the experimental group and 28 sixth-graders of another classroom formed the control group. Pretest was performed for reading ability and reading attitude in both groups to determine the effectiveness of the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity and posttest was carried out in both groups after applying the question-generation strategy to small group reading activity to determine inter-group differences. Independent-sample t-test was performed for inter-group differences. The data were analyzed using an SPSS 24 program. The contents of question generation in each session as well as those of small group reading activity were analyzed in the experimental group.
This study obtained the following results: First, the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity had no significant effect on improvement in reading ability or reading attitude. Second, the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity prevented the activity from deviating from the theme of the text and improved the quality of the contents of question generation.
To put these results together, the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity allowed small group reading activity to focus on the key theme of the text and raised the level of questions from sub-cognition to meta-cognition. This study is significant in that it has found the meanings of the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity and helped develop a plan for using the class based on the question-generation strategy instruction in small group reading activity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.