지난 십여 년 사이 많은 대학도서관들이 다양한 역할을 수용하며, 내적 및 외적으로 변화를 모색하면서 도서관 신축 혹은 리모델링 등으로 실질적 환경개선에 나서고 있다. 이러한 도서관의 움직임에 선행연구역시 도서관의 공간구성과 변화, 설비 및 환경계획, 만족도에 대한 연구는 여럿 진행되었다.
기존의 연구들은 도서관에 대한 공간부족 문제에 대한 해결책일 수 있지만 대학도서관의 근본적인 역량인 ‘교육과 연구를 위한 정보제공과 서비스’라는 본연의 역할에 대한 측면논의가 필요하다.
이에 본 연구는 대학도서관 리모델링 배경과 대학도서관의 실제 리모델링 사례를 통해 대학도서관이 물리적 공간을 개선하면서 어떻게 새로운 서비스의 발전을 모색하는지 연구하였다.
연구방법은 문헌조사와 ...
지난 십여 년 사이 많은 대학도서관들이 다양한 역할을 수용하며, 내적 및 외적으로 변화를 모색하면서 도서관 신축 혹은 리모델링 등으로 실질적 환경개선에 나서고 있다. 이러한 도서관의 움직임에 선행연구역시 도서관의 공간구성과 변화, 설비 및 환경계획, 만족도에 대한 연구는 여럿 진행되었다.
기존의 연구들은 도서관에 대한 공간부족 문제에 대한 해결책일 수 있지만 대학도서관의 근본적인 역량인 ‘교육과 연구를 위한 정보제공과 서비스’라는 본연의 역할에 대한 측면논의가 필요하다.
이에 본 연구는 대학도서관 리모델링 배경과 대학도서관의 실제 리모델링 사례를 통해 대학도서관이 물리적 공간을 개선하면서 어떻게 새로운 서비스의 발전을 모색하는지 연구하였다.
연구방법은 문헌조사와 사례연구 기법을 병행하여 이루어졌으며, 연구대상은 리모델링과 같은 내부 사업은 외부에 자료를 공개하지 않는 경우가 많으므로 자료의 입수 가능성을 감안하여 중부지역의 대표적인 사립종합대학인 C대학도서관으로 제한하여 진행하였다.
분석항목으로 도서관의 기본현황, 하드웨어, 소프트웨어, 휴먼웨어로 구분하였고 하드웨어는 공간구성과 층별 공간배치로 구성하고, 소프트웨어의 경우에는 온라인 서비스와 오프라인 서비스로 구성하였다. 또한 휴먼웨어의 경우 인적서비스에 대한 내용을 구성하였다.
분석하고, 이를 바탕으로 C대학도서관의 리모델링 이후 보완해야 할 점을 제시하고, 향후 발전방향을 제안하고자 하였다.
연구의 분석 결과를 종합하여 정리하면 다음과 같다.
첫째, 개관까지 5개월을 남겨둔 현 상황에서 공간구성이나 층별 공간배치에 대한 문제점을 도출하여 해결하는 것은 어려우나 C대학도서관 역시 최근 ‘보건의료대학’의 신설로 8개 학과가 생겨나면서 이러한 대학의 변화에 맞게 ‘의학전문도서관’으로 분관을 두거나 중앙도서관 내 ‘의학전문자료실’을 마련하고 이용자들의 요구에 대한 끊임없는 관찰을 통해 지속적으로 변화해 나가야 한다.
둘째, 도서관 소식 등을 담은 뉴스레터를 제작하고 다양한 플랫폼을 통해 적극적으로 도서관을 홍보해야 하며, 도서관 이용자 교육 콘텐츠를 개발하여 이용자가 언제든지 원하는 이용자 교육을 받을 수 있도록 해야 한다.
또한 현재 개발만 되고 제대로 운영되지 않는 서비스가 원활히 운영될 수 있도록 타 대학 사례를 벤치마킹하여 서비스하고 앞으로 다양한 서비스들을 지속적으로 개발하여야 한다.
셋째, 서비스 확대에 따른 원활한 서비스 지원과 이용자 교육 등을 위해 보다 전문적인 서비스를 제공할 수 있도록 전문사서인력 충원이 반드시 필요하다. 이에 한국도서관협회에서 권고하고 있는 대학도서관 인적자원 기준을 준수하여 사서직 37명, 비사서직 26명의 직원을 배치하고 비정규직 비율은 30%이하로 유지한다. 또한 직원 충원 이후 12가지 사서의 역할을 고루 수행할 수 있도록 각 직무에 1명이상의 사서를 배치한다. 마지막으로 기존 ‘법학자료실’을 위한 전문사서를 배치하고 향후 ‘의과학자료실’이나 ‘의과학전문도서관’이 마련되었을 시 이를 위한 주제전문사서를 배치한다.
대학도서관이 리모델링 계획 시 하드웨어나 소프트웨어의 요소들만 고려하고 있다. C대학도서관 역시 하드웨어나 소프트웨어 중심으로 계획을 세웠다. 하지만 대학도서관이 리모델링 계획 시 하드웨어나 소프트웨어의 요소들만 치중하게 된다면 도서관은 반쪽짜리 서비스로 전락 할 수 있다.
이에 본 연구를 바탕으로 도서관에서 제공하는 서비스들은 숙련된 도서관 사서를 게이트웨이로 사용할 수 있도록 반드시 휴먼웨어도 함께 고려해야 한다.
지난 십여 년 사이 많은 대학도서관들이 다양한 역할을 수용하며, 내적 및 외적으로 변화를 모색하면서 도서관 신축 혹은 리모델링 등으로 실질적 환경개선에 나서고 있다. 이러한 도서관의 움직임에 선행연구역시 도서관의 공간구성과 변화, 설비 및 환경계획, 만족도에 대한 연구는 여럿 진행되었다.
기존의 연구들은 도서관에 대한 공간부족 문제에 대한 해결책일 수 있지만 대학도서관의 근본적인 역량인 ‘교육과 연구를 위한 정보제공과 서비스’라는 본연의 역할에 대한 측면논의가 필요하다.
이에 본 연구는 대학도서관 리모델링 배경과 대학도서관의 실제 리모델링 사례를 통해 대학도서관이 물리적 공간을 개선하면서 어떻게 새로운 서비스의 발전을 모색하는지 연구하였다.
연구방법은 문헌조사와 사례연구 기법을 병행하여 이루어졌으며, 연구대상은 리모델링과 같은 내부 사업은 외부에 자료를 공개하지 않는 경우가 많으므로 자료의 입수 가능성을 감안하여 중부지역의 대표적인 사립종합대학인 C대학도서관으로 제한하여 진행하였다.
분석항목으로 도서관의 기본현황, 하드웨어, 소프트웨어, 휴먼웨어로 구분하였고 하드웨어는 공간구성과 층별 공간배치로 구성하고, 소프트웨어의 경우에는 온라인 서비스와 오프라인 서비스로 구성하였다. 또한 휴먼웨어의 경우 인적서비스에 대한 내용을 구성하였다.
분석하고, 이를 바탕으로 C대학도서관의 리모델링 이후 보완해야 할 점을 제시하고, 향후 발전방향을 제안하고자 하였다.
연구의 분석 결과를 종합하여 정리하면 다음과 같다.
첫째, 개관까지 5개월을 남겨둔 현 상황에서 공간구성이나 층별 공간배치에 대한 문제점을 도출하여 해결하는 것은 어려우나 C대학도서관 역시 최근 ‘보건의료대학’의 신설로 8개 학과가 생겨나면서 이러한 대학의 변화에 맞게 ‘의학전문도서관’으로 분관을 두거나 중앙도서관 내 ‘의학전문자료실’을 마련하고 이용자들의 요구에 대한 끊임없는 관찰을 통해 지속적으로 변화해 나가야 한다.
둘째, 도서관 소식 등을 담은 뉴스레터를 제작하고 다양한 플랫폼을 통해 적극적으로 도서관을 홍보해야 하며, 도서관 이용자 교육 콘텐츠를 개발하여 이용자가 언제든지 원하는 이용자 교육을 받을 수 있도록 해야 한다.
또한 현재 개발만 되고 제대로 운영되지 않는 서비스가 원활히 운영될 수 있도록 타 대학 사례를 벤치마킹하여 서비스하고 앞으로 다양한 서비스들을 지속적으로 개발하여야 한다.
셋째, 서비스 확대에 따른 원활한 서비스 지원과 이용자 교육 등을 위해 보다 전문적인 서비스를 제공할 수 있도록 전문사서인력 충원이 반드시 필요하다. 이에 한국도서관협회에서 권고하고 있는 대학도서관 인적자원 기준을 준수하여 사서직 37명, 비사서직 26명의 직원을 배치하고 비정규직 비율은 30%이하로 유지한다. 또한 직원 충원 이후 12가지 사서의 역할을 고루 수행할 수 있도록 각 직무에 1명이상의 사서를 배치한다. 마지막으로 기존 ‘법학자료실’을 위한 전문사서를 배치하고 향후 ‘의과학자료실’이나 ‘의과학전문도서관’이 마련되었을 시 이를 위한 주제전문사서를 배치한다.
대학도서관이 리모델링 계획 시 하드웨어나 소프트웨어의 요소들만 고려하고 있다. C대학도서관 역시 하드웨어나 소프트웨어 중심으로 계획을 세웠다. 하지만 대학도서관이 리모델링 계획 시 하드웨어나 소프트웨어의 요소들만 치중하게 된다면 도서관은 반쪽짜리 서비스로 전락 할 수 있다.
이에 본 연구를 바탕으로 도서관에서 제공하는 서비스들은 숙련된 도서관 사서를 게이트웨이로 사용할 수 있도록 반드시 휴먼웨어도 함께 고려해야 한다.
For about 10 years in the past, many university libraries have launched substantial environmental improvement by remodeling buildings and seeking for an internal and external change with accepting diverse roles. As for the movement of a library, previous research was progressed on a spatial composit...
For about 10 years in the past, many university libraries have launched substantial environmental improvement by remodeling buildings and seeking for an internal and external change with accepting diverse roles. As for the movement of a library, previous research was progressed on a spatial composition and a change in a library, the equipment and environmental scheme, and satisfaction.
The existing researches may be a solution for a problem for the lack of space of a library. But a discussion is needed for a natural role dubbed 'information offer and service for education and research,' which corresponds to the fundamental capability of a university library.
Accordingly, this study inquired into how a university library pursues the development in a new service with improving physical space, through the remodeling background in a university library and the actual remodeling case of a university library.
A research method was made with carrying out a documentary survey and a case-research technique side by side. In terms of the research subject, there are many cases that an internal project like remodeling is not disclosed data to the outside. Thus, considering the possibility of obtaining data, the progression was made with being limited to C university library, which is the representative private university in the central region.
An analytical item was divided into the basic present condition of a library, hardware, software and human ware. The hardware was composed of the spatial composition and the floor-based spatial arrangement. The software consisted of online service and offline service. Also, the human ware comprised the contents on human service.
Based on the analysis, it suggested what will need to be supplemented after the remodeling in C university library and proposed the future developmental direction.
Synthesizing and arranging the analytical results of the research, they are as follows.
First, it is difficult to elicit and solve a problem about the spatial composition or the floor-based spatial arrangement in the current situation in which five months are left until the opening. However, C university library also needs to proceed with continuous change through the constant observation on users' demand by having an annex as ‘medical library’in line with this change or arranging ‘medical data room’within the central library according to the eight academic departments created by newly installed ‘Health and Medical University’ recently.
Second, there is a need to make a news letter containing library news, to positively promote a library through diverse platforms, and to allow users to receive the desired user education any time through the development of educational contents for library users.
Also, there is a need to give service through the benchmarking of other university cases in order for a smoothly operated service, which is not properly managed with recent developments, and to continuously develop various services henceforth.
Third, the recruit of the professional librarians is certainly needed so that more specialized service can be provided for the smooth service support and user education according to the expansion in service. Accordingly, by abiding by the standard of human resource for university library recommended by Korean Library Association, the employees are allocated with 37 people for the librarian job and 26 people for the non-librarian job. The ratio of non-regular workers is set to be less than 30%. Also, in order to be possibly performed evenly 12 roles of a librarian following the recruit of the employees, each job is arranged more than 1 librarian. Finally, a professional librarian is placed for the existing 'law data room.' A subject specialist librarian is assigned for this given being arranged 'medical data room' or 'medical library' down the road.
A university library is considering only elements of hardware or software given planning the remodeling. Even the C university library established a plan focusing on hardware or software. However, if a university library comes to be biased merely to elements of hardware or software given planning the remodeling, the library may be degraded to half-service.
Hence, based on this study, the services of being provided by a library should be certainly considered even the human ware together so that a skilled librarian can be used as a gateway.
For about 10 years in the past, many university libraries have launched substantial environmental improvement by remodeling buildings and seeking for an internal and external change with accepting diverse roles. As for the movement of a library, previous research was progressed on a spatial composition and a change in a library, the equipment and environmental scheme, and satisfaction.
The existing researches may be a solution for a problem for the lack of space of a library. But a discussion is needed for a natural role dubbed 'information offer and service for education and research,' which corresponds to the fundamental capability of a university library.
Accordingly, this study inquired into how a university library pursues the development in a new service with improving physical space, through the remodeling background in a university library and the actual remodeling case of a university library.
A research method was made with carrying out a documentary survey and a case-research technique side by side. In terms of the research subject, there are many cases that an internal project like remodeling is not disclosed data to the outside. Thus, considering the possibility of obtaining data, the progression was made with being limited to C university library, which is the representative private university in the central region.
An analytical item was divided into the basic present condition of a library, hardware, software and human ware. The hardware was composed of the spatial composition and the floor-based spatial arrangement. The software consisted of online service and offline service. Also, the human ware comprised the contents on human service.
Based on the analysis, it suggested what will need to be supplemented after the remodeling in C university library and proposed the future developmental direction.
Synthesizing and arranging the analytical results of the research, they are as follows.
First, it is difficult to elicit and solve a problem about the spatial composition or the floor-based spatial arrangement in the current situation in which five months are left until the opening. However, C university library also needs to proceed with continuous change through the constant observation on users' demand by having an annex as ‘medical library’in line with this change or arranging ‘medical data room’within the central library according to the eight academic departments created by newly installed ‘Health and Medical University’ recently.
Second, there is a need to make a news letter containing library news, to positively promote a library through diverse platforms, and to allow users to receive the desired user education any time through the development of educational contents for library users.
Also, there is a need to give service through the benchmarking of other university cases in order for a smoothly operated service, which is not properly managed with recent developments, and to continuously develop various services henceforth.
Third, the recruit of the professional librarians is certainly needed so that more specialized service can be provided for the smooth service support and user education according to the expansion in service. Accordingly, by abiding by the standard of human resource for university library recommended by Korean Library Association, the employees are allocated with 37 people for the librarian job and 26 people for the non-librarian job. The ratio of non-regular workers is set to be less than 30%. Also, in order to be possibly performed evenly 12 roles of a librarian following the recruit of the employees, each job is arranged more than 1 librarian. Finally, a professional librarian is placed for the existing 'law data room.' A subject specialist librarian is assigned for this given being arranged 'medical data room' or 'medical library' down the road.
A university library is considering only elements of hardware or software given planning the remodeling. Even the C university library established a plan focusing on hardware or software. However, if a university library comes to be biased merely to elements of hardware or software given planning the remodeling, the library may be degraded to half-service.
Hence, based on this study, the services of being provided by a library should be certainly considered even the human ware together so that a skilled librarian can be used as a gateway.
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