본 연구는 유아교육기관 교사를 대상으로 코딩교육에 대한 관심도 및 인식을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 본 연구의 결과는 유아교육 현장에 코딩교육을 활성화하여 가치 있는 교육의 한 방법으로 현장에 적용할 수 있는가의 여부를 판단하는데 기초 정보를 제공할 수 있을 것으로 판단된다. 또한 코딩교육이 유아교육 현장에 도입되었을 때, 코딩교육의 개발과 지도에 필요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 본 연구는 코딩교육에 대한 영유아교사의 관심도 및 인식도를 알아보기 위한 것으로 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 코딩교육에 대한 유아교사의 관심도는 어떠한가? 둘째, 코딩교육에 대한 유아교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 코딩교육에 대한 영·유아교사의 관심도 및 인식도를 알아보기 위하여 부산광역시에 소재하고 있는 유아교육기관에 재직 중인 교사 186명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 코딩교육에 대한 영⋅유아교사의 관심도 설문지는 텍사스 대학교(University of Texas at Austin) 교사 교육연구소(Research and Development Center for Teacher Education)에서 개발된 관심도 설문지를 본 연구의 목적과 대상에 맞게 번역서와 기존의 연구물을 참고로 하여 번안하고 수정한 후 사용하였다. 인식도 설문지는 선행연구(류제련, 2004: 손권욱, 1997; 안소영, 2001; 이은영, 2003; 최두영, 2002)를 참고로 하여 작성되었으며, 신뢰도와 ...
본 연구는 유아교육기관 교사를 대상으로 코딩교육에 대한 관심도 및 인식을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 본 연구의 결과는 유아교육 현장에 코딩교육을 활성화하여 가치 있는 교육의 한 방법으로 현장에 적용할 수 있는가의 여부를 판단하는데 기초 정보를 제공할 수 있을 것으로 판단된다. 또한 코딩교육이 유아교육 현장에 도입되었을 때, 코딩교육의 개발과 지도에 필요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 본 연구는 코딩교육에 대한 영유아교사의 관심도 및 인식도를 알아보기 위한 것으로 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 코딩교육에 대한 유아교사의 관심도는 어떠한가? 둘째, 코딩교육에 대한 유아교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 코딩교육에 대한 영·유아교사의 관심도 및 인식도를 알아보기 위하여 부산광역시에 소재하고 있는 유아교육기관에 재직 중인 교사 186명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 코딩교육에 대한 영⋅유아교사의 관심도 설문지는 텍사스 대학교(University of Texas at Austin) 교사 교육연구소(Research and Development Center for Teacher Education)에서 개발된 관심도 설문지를 본 연구의 목적과 대상에 맞게 번역서와 기존의 연구물을 참고로 하여 번안하고 수정한 후 사용하였다. 인식도 설문지는 선행연구(류제련, 2004: 손권욱, 1997; 안소영, 2001; 이은영, 2003; 최두영, 2002)를 참고로 하여 작성되었으며, 신뢰도와 타당도를 위해 전문가와 상의하여 몇 차례 수정⋅보안의 과정을 거친 후 최종적으로 제작되었다. 수집된 자료는 SPSS 22.0을 이용하여 분석하였다. 연구대상자의 일반적 배경을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 코딩교육에 대한 유아교사의 관심도를 알아보기 위하여 교사가 해당하는 관심의 문항별 점수를 합한 값을 백분율 점수로 환산하였다. 환산한 값은 교사의 최종 점수가 되며 그 결과의 평균과 표준편차를 살펴보았다. 유아교사의 일반적 배경에 따른 관심도의 차이를 살펴보기 위하여 평균과 표준편차를 살펴보고 t-검증 및 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 유아교사의 일반적 배경에 따른 인식의 차이를 살펴보기 위하여 t-검증 및 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 코딩교육에 대한 영·유아교사의 관심도를 알아본 결과, 결과적 관심(4단계)이 가장 높게 나타났으며, 다음으로는 개인적 관심(2단계), 협력적 관심(5단계), 정보적 관심(1단계), 무관심(0단계), 운영적 관심(3단계), 대안적 관심(6단계)의 순으로 높게 나타났다. 둘째, 코딩교육에 대한 영·유아교사의 인식을 알아본 결과, 교육운영에 대한 인식이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 교육의 필요성, 교육내용, 교육환경에 대한 인식의 순으로 높게 나타났다. 특히 환경인식만 2.59점으로 유일하게 평균이하로 나타났다.
본 연구는 유아교육기관 교사를 대상으로 코딩교육에 대한 관심도 및 인식을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 본 연구의 결과는 유아교육 현장에 코딩교육을 활성화하여 가치 있는 교육의 한 방법으로 현장에 적용할 수 있는가의 여부를 판단하는데 기초 정보를 제공할 수 있을 것으로 판단된다. 또한 코딩교육이 유아교육 현장에 도입되었을 때, 코딩교육의 개발과 지도에 필요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다. 본 연구는 코딩교육에 대한 영유아교사의 관심도 및 인식도를 알아보기 위한 것으로 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 코딩교육에 대한 유아교사의 관심도는 어떠한가? 둘째, 코딩교육에 대한 유아교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 코딩교육에 대한 영·유아교사의 관심도 및 인식도를 알아보기 위하여 부산광역시에 소재하고 있는 유아교육기관에 재직 중인 교사 186명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 코딩교육에 대한 영⋅유아교사의 관심도 설문지는 텍사스 대학교(University of Texas at Austin) 교사 교육연구소(Research and Development Center for Teacher Education)에서 개발된 관심도 설문지를 본 연구의 목적과 대상에 맞게 번역서와 기존의 연구물을 참고로 하여 번안하고 수정한 후 사용하였다. 인식도 설문지는 선행연구(류제련, 2004: 손권욱, 1997; 안소영, 2001; 이은영, 2003; 최두영, 2002)를 참고로 하여 작성되었으며, 신뢰도와 타당도를 위해 전문가와 상의하여 몇 차례 수정⋅보안의 과정을 거친 후 최종적으로 제작되었다. 수집된 자료는 SPSS 22.0을 이용하여 분석하였다. 연구대상자의 일반적 배경을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 코딩교육에 대한 유아교사의 관심도를 알아보기 위하여 교사가 해당하는 관심의 문항별 점수를 합한 값을 백분율 점수로 환산하였다. 환산한 값은 교사의 최종 점수가 되며 그 결과의 평균과 표준편차를 살펴보았다. 유아교사의 일반적 배경에 따른 관심도의 차이를 살펴보기 위하여 평균과 표준편차를 살펴보고 t-검증 및 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 유아교사의 일반적 배경에 따른 인식의 차이를 살펴보기 위하여 t-검증 및 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 코딩교육에 대한 영·유아교사의 관심도를 알아본 결과, 결과적 관심(4단계)이 가장 높게 나타났으며, 다음으로는 개인적 관심(2단계), 협력적 관심(5단계), 정보적 관심(1단계), 무관심(0단계), 운영적 관심(3단계), 대안적 관심(6단계)의 순으로 높게 나타났다. 둘째, 코딩교육에 대한 영·유아교사의 인식을 알아본 결과, 교육운영에 대한 인식이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 교육의 필요성, 교육내용, 교육환경에 대한 인식의 순으로 높게 나타났다. 특히 환경인식만 2.59점으로 유일하게 평균이하로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the stage of concern and perception of teachers in early childhood educational institutions about coding education. This study is expected to provide some useful information on how to make the right judgment of whether it's advisable to vitalize coding educat...
The purpose of this study was to examine the stage of concern and perception of teachers in early childhood educational institutions about coding education. This study is expected to provide some useful information on how to make the right judgment of whether it's advisable to vitalize coding education in early childhood education as valuable education. And how to provide coding education after its introduction in early childhood education. Two research questions were posed: 1. What is the stage of concern on early childhood teachers about coding education? 2. What is their perception on coding education? The subjects in this study were 186 selected teachers who worked in early childhood educational institutions located in the city of Busan. A survey was conducted to find out the stage of concern and perception of early childhood teachers on coding education. The instrument used to measure the stage of concern of the teachers was the stage of concern questionnaire developed by the Research and Development Center for Teacher Education at University of Texas at Austin. The questionnaire was used with some modifications after it was adapted to suit the purpose and subjects of the study based on translations and existing studies. The instrument used to assess perception was prepared based on earlier studies(Ryu, 2004; Son, 1997; Ahn, 2001; Lee, 2003; Choi, 2002). That was finalized after being modified and complemented several times by having a discussion with an expert to improve reliability and validity. The collected data were analyzed by a statistical package SPSS 22.0. The frequency and percentage were calculated to examine the general background of the study subjects. In order to investigate the early childhood teacher 's stage of concern in the coding education, the teacher' s total score of the items of concern is converted into a percentage score. The converted value was the final score of the teacher and the mean and standard deviation of the results were examined. Mean and standard deviation was made to figure out differences on stages of concern according to the general background and then t-test and one-way ANOVA analysis was carried out. T-test and one-way ANOVA analysis was made to figure out differences according to perception. The findings of the study were as follows: First, as a result of analyzing the stage of concern on early childhood teachers about coding education, Consequence(stage 4) was identified as the most dominant concern, followed by Personal concern(stage 2), Collaboration concern(stage 5), Information concern(stage 1), Unconcerned(stage 0), Management concern(stage 3) and Refocusing concern(stage 6). Second, as a result of analyzing their perception of coding education, necessity perception was most common, followed by content perception, operational perception and environmental perception. Specifically, they got 2.59 in environmental perception, which was the only score that was below average.
The purpose of this study was to examine the stage of concern and perception of teachers in early childhood educational institutions about coding education. This study is expected to provide some useful information on how to make the right judgment of whether it's advisable to vitalize coding education in early childhood education as valuable education. And how to provide coding education after its introduction in early childhood education. Two research questions were posed: 1. What is the stage of concern on early childhood teachers about coding education? 2. What is their perception on coding education? The subjects in this study were 186 selected teachers who worked in early childhood educational institutions located in the city of Busan. A survey was conducted to find out the stage of concern and perception of early childhood teachers on coding education. The instrument used to measure the stage of concern of the teachers was the stage of concern questionnaire developed by the Research and Development Center for Teacher Education at University of Texas at Austin. The questionnaire was used with some modifications after it was adapted to suit the purpose and subjects of the study based on translations and existing studies. The instrument used to assess perception was prepared based on earlier studies(Ryu, 2004; Son, 1997; Ahn, 2001; Lee, 2003; Choi, 2002). That was finalized after being modified and complemented several times by having a discussion with an expert to improve reliability and validity. The collected data were analyzed by a statistical package SPSS 22.0. The frequency and percentage were calculated to examine the general background of the study subjects. In order to investigate the early childhood teacher 's stage of concern in the coding education, the teacher' s total score of the items of concern is converted into a percentage score. The converted value was the final score of the teacher and the mean and standard deviation of the results were examined. Mean and standard deviation was made to figure out differences on stages of concern according to the general background and then t-test and one-way ANOVA analysis was carried out. T-test and one-way ANOVA analysis was made to figure out differences according to perception. The findings of the study were as follows: First, as a result of analyzing the stage of concern on early childhood teachers about coding education, Consequence(stage 4) was identified as the most dominant concern, followed by Personal concern(stage 2), Collaboration concern(stage 5), Information concern(stage 1), Unconcerned(stage 0), Management concern(stage 3) and Refocusing concern(stage 6). Second, as a result of analyzing their perception of coding education, necessity perception was most common, followed by content perception, operational perception and environmental perception. Specifically, they got 2.59 in environmental perception, which was the only score that was below average.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.