항공기 감항인증에 관한 연구 - 회전익 항공기 중심으로 - 우리나라의 항공산업은 1953년 국산 1호 경비행기인 부활(復活)에서 시작되었으나 30여년간 침체기를 걷다 1998년 KT-1 웅비를 시작으로 2012년 한국형기동헬기 KUH 수리온까지 계속적인 산업화가 진행되었다. 잇따른 항공기의 개발과 수출국 반열에도 올랐지만 항공기를 안전하게 제작...
항공기 감항인증에 관한 연구 - 회전익 항공기 중심으로 - 우리나라의 항공산업은 1953년 국산 1호 경비행기인 부활(復活)에서 시작되었으나 30여년간 침체기를 걷다 1998년 KT-1 웅비를 시작으로 2012년 한국형기동헬기 KUH 수리온까지 계속적인 산업화가 진행되었다. 잇따른 항공기의 개발과 수출국 반열에도 올랐지만 항공기를 안전하게 제작하고 인증해야하는 항공법 측면에 있어서는 한계에 봉착하게 되었다. 그 중 감항인증은 항공법에서 중요한 부분을 차지한다. 감항인증은 항공기의 최초 개념설계 단계에서부터 완제품의 상태검사, 시험비행이 안전하게 완료될 때까지 각 단계별 인증이 진행되야 한다. 따라서 첨단기술이 적용된 항공기 일수록 그 기술이 안전한지를 인증하기 위해 감항인증 역시 지속적인 보완‧발전이 필요하다. 현재 우리나라의 감항인증제도는 첨단기술을 보유한 항공선진국에 비해 보완해야할 부분이 많이 있으며 항공산업의 지속적인 발전을 위해서도 감항인증제도의 보완은 절실하다. 국산항공기의 수출시에도 상대국(수요자)은 우리감항당국의 인증 또는 미 FAA에 준하는 감항인증을 요구하고 있는 실정이다. 따라서 보다 발전되고 세계적인 추세에 맞는 감항인증제도가 필요하겠다. 본 논문의 연구범위는 두가지로 한정하였는데 첫째, 우리나라 및 해외의 감항인증제도 실정과 국산항공기인 수리온 헬기를 대상으로 한 감항인증 사례 및 문제점 분석. 둘째, 항공선진국으로 가기 위한 감항인증제도의 발전방안(감항인증의 세계적 추세, 항공선진국들과의 감항인증 상호인정, 감항인증 교류‧협력, 감항인증 전문인력 확보를 위한 교육시스템)이다. 해외 감항인증제도의 경우 항공선진국인 미국과 유럽의 사례를 들었으며 우리나라 감항인증의 경우 군용항공기 감항인증 당국인 방위사업청과 민간 감항인증 당국인 국토교통부의 현 감항인증제도의 특징을 분석하고 인증절차에 있어서는 우리나라의 대표적인 회전익 항공기 개발사례인 수리온 헬기의 감항인증 사례를 그 대상으로 하였다. 감항인증제도의 발전방안과 관련한 사항중 민군공통 감항인증 추진과 관련해서는 첫째, 세계최초 민군통합헬기 개발에 따른 LAH / LCH 표준 감항인증 기준 설정, 설계‧제작‧시험 등의 단계에서의 비행안전성 평가 실시. 둘째, 민군 공용항공기 개발추세에 따라 공용항공기의 경우 각각의 감항인증법을 통합한 표준감항인증법 추진. 셋째, 민군공용 표준감항인증 체계 확립을 위해서는 선진국과 같은 감항당국간의 협의체 설립을 들었다. 감항인증 상호인정을 통한 국제경쟁력 증진에 있어서는 첫째, 항공선진국들과의 감항인증 상호인정. 둘째, 세계 여러나라와의 감항인증 협력을 들었다. 감항인증 전문인력 확보를 위한 시스템 구축에 있어서는 통합교육기관의 설립 필요성을 주장하여 첫째, 통합교육기관의 설치에 따른 주체기관을 선정과 둘째, 전문인력 양성교육과정을 위한 전문교육프로그램의 개발방안을 연구하였다. 우리나라 감항인증의 발전을 위한 방안 몇가지를 제시하였지만 이를 연구함에 있어 감항인증제도의 명확한 이해와 자료수집에 미흡한 점이 많다는 것을 느꼈다. 또한 첨단항공기의 계속적인 등장과 이해관계가 성립되는 국가들간의 협력 등으로 감항인증의 국제표준제도를 마련하는 것도 많은 제한사항이 있다는 것을 알게 되었다. 아직 부족한 면이 많으나 이번 학위 연구를 토대로 감항인증 분야에 대해 더 깊이 있는 연구 필요성을 느끼고 관심을 갖게 된 것을 큰 보람으로 생각한다.
항공기 감항인증에 관한 연구 - 회전익 항공기 중심으로 - 우리나라의 항공산업은 1953년 국산 1호 경비행기인 부활(復活)에서 시작되었으나 30여년간 침체기를 걷다 1998년 KT-1 웅비를 시작으로 2012년 한국형기동헬기 KUH 수리온까지 계속적인 산업화가 진행되었다. 잇따른 항공기의 개발과 수출국 반열에도 올랐지만 항공기를 안전하게 제작하고 인증해야하는 항공법 측면에 있어서는 한계에 봉착하게 되었다. 그 중 감항인증은 항공법에서 중요한 부분을 차지한다. 감항인증은 항공기의 최초 개념설계 단계에서부터 완제품의 상태검사, 시험비행이 안전하게 완료될 때까지 각 단계별 인증이 진행되야 한다. 따라서 첨단기술이 적용된 항공기 일수록 그 기술이 안전한지를 인증하기 위해 감항인증 역시 지속적인 보완‧발전이 필요하다. 현재 우리나라의 감항인증제도는 첨단기술을 보유한 항공선진국에 비해 보완해야할 부분이 많이 있으며 항공산업의 지속적인 발전을 위해서도 감항인증제도의 보완은 절실하다. 국산항공기의 수출시에도 상대국(수요자)은 우리감항당국의 인증 또는 미 FAA에 준하는 감항인증을 요구하고 있는 실정이다. 따라서 보다 발전되고 세계적인 추세에 맞는 감항인증제도가 필요하겠다. 본 논문의 연구범위는 두가지로 한정하였는데 첫째, 우리나라 및 해외의 감항인증제도 실정과 국산항공기인 수리온 헬기를 대상으로 한 감항인증 사례 및 문제점 분석. 둘째, 항공선진국으로 가기 위한 감항인증제도의 발전방안(감항인증의 세계적 추세, 항공선진국들과의 감항인증 상호인정, 감항인증 교류‧협력, 감항인증 전문인력 확보를 위한 교육시스템)이다. 해외 감항인증제도의 경우 항공선진국인 미국과 유럽의 사례를 들었으며 우리나라 감항인증의 경우 군용항공기 감항인증 당국인 방위사업청과 민간 감항인증 당국인 국토교통부의 현 감항인증제도의 특징을 분석하고 인증절차에 있어서는 우리나라의 대표적인 회전익 항공기 개발사례인 수리온 헬기의 감항인증 사례를 그 대상으로 하였다. 감항인증제도의 발전방안과 관련한 사항중 민군공통 감항인증 추진과 관련해서는 첫째, 세계최초 민군통합헬기 개발에 따른 LAH / LCH 표준 감항인증 기준 설정, 설계‧제작‧시험 등의 단계에서의 비행안전성 평가 실시. 둘째, 민군 공용항공기 개발추세에 따라 공용항공기의 경우 각각의 감항인증법을 통합한 표준감항인증법 추진. 셋째, 민군공용 표준감항인증 체계 확립을 위해서는 선진국과 같은 감항당국간의 협의체 설립을 들었다. 감항인증 상호인정을 통한 국제경쟁력 증진에 있어서는 첫째, 항공선진국들과의 감항인증 상호인정. 둘째, 세계 여러나라와의 감항인증 협력을 들었다. 감항인증 전문인력 확보를 위한 시스템 구축에 있어서는 통합교육기관의 설립 필요성을 주장하여 첫째, 통합교육기관의 설치에 따른 주체기관을 선정과 둘째, 전문인력 양성교육과정을 위한 전문교육프로그램의 개발방안을 연구하였다. 우리나라 감항인증의 발전을 위한 방안 몇가지를 제시하였지만 이를 연구함에 있어 감항인증제도의 명확한 이해와 자료수집에 미흡한 점이 많다는 것을 느꼈다. 또한 첨단항공기의 계속적인 등장과 이해관계가 성립되는 국가들간의 협력 등으로 감항인증의 국제표준제도를 마련하는 것도 많은 제한사항이 있다는 것을 알게 되었다. 아직 부족한 면이 많으나 이번 학위 연구를 토대로 감항인증 분야에 대해 더 깊이 있는 연구 필요성을 느끼고 관심을 갖게 된 것을 큰 보람으로 생각한다.
ABSTRACT A Study on the aircraft airworthiness certification - In the rotary-wing aircraft - Aircraft since the advent of 1, 2 and World War I aviation industry's technology has advanced dramatically .After the war for military aircraft and private aircraft use that combines high-tech ai...
ABSTRACT A Study on the aircraft airworthiness certification - In the rotary-wing aircraft - Aircraft since the advent of 1, 2 and World War I aviation industry's technology has advanced dramatically .After the war for military aircraft and private aircraft use that combines high-tech aircraft divided into each of the larger and increasingly be unmanned. The history of the nation's aviation industry, too short but spur the development of Korean aircraft at the Battle of the late 1980s KC-100, KT–1, T-50, and KUH of developing the aircraft. I became to exports.
But, unlike the flight line a fine man a short history of the aviation industry as essential to the development of domestic aircraft airworthiness certification system is the development of somewhat weak side. This developed, problems, domestic aircraft entering the domestic market, due to their demand for exports and seaworthiness certificates recognizing for complementary to the system .Talking points appeared. Airworthiness certification with matters essential for developing the aircraft must prove that through aircraft is safe. To use sales, a developed aircraft for airworthiness certification is essential. Airworthiness certification currently global trend is for authenticating the global scientific collaborations ever undertaken in order to save time and cost development and certification mingungamhang and efficient economic integration. In the form of changing .Our country is also the export of these global aircraft airworthiness certification and way behind domestic certification airworthiness for efficient development of the system will be required. Against this backdrop, the aircraft airworthiness certification to a study started.
A Study on the aircraft airworthiness certification ,our country and around the world for the airworthiness certification system for the analysis of the country and the Surion helicopter with domestic technology development. Airworthiness certification also analyzed cases. And the nation's aircraft airworthiness certification by analysing problems, restricted exports, try what one's faults is derived from the side. These Case Analysis of Problems through the civil military and international mutual recognition of the airworthiness certification of airworthiness certification and complementary education system secure expert workers, the integration of airworthiness certification system Results.
Based on these results system development and domestic aircraft flight line for the export of the export of our country a fine man with many nations,as well as mutual recognition and airworthiness certification. Airworthiness certification airworthiness certification of our country through international agreement should be formally recognized civil military city of common development, aircraft airworthiness certification airworthiness certification through the integration of the system. With one airworthiness certification to develop expert workforce for the time and money required integrated educational institutions and the establishment of global airworthiness certification if granting the country official recognition qualification. Concluded that to do as the country of the world's growth.
ABSTRACT A Study on the aircraft airworthiness certification - In the rotary-wing aircraft - Aircraft since the advent of 1, 2 and World War I aviation industry's technology has advanced dramatically .After the war for military aircraft and private aircraft use that combines high-tech aircraft divided into each of the larger and increasingly be unmanned. The history of the nation's aviation industry, too short but spur the development of Korean aircraft at the Battle of the late 1980s KC-100, KT–1, T-50, and KUH of developing the aircraft. I became to exports.
But, unlike the flight line a fine man a short history of the aviation industry as essential to the development of domestic aircraft airworthiness certification system is the development of somewhat weak side. This developed, problems, domestic aircraft entering the domestic market, due to their demand for exports and seaworthiness certificates recognizing for complementary to the system .Talking points appeared. Airworthiness certification with matters essential for developing the aircraft must prove that through aircraft is safe. To use sales, a developed aircraft for airworthiness certification is essential. Airworthiness certification currently global trend is for authenticating the global scientific collaborations ever undertaken in order to save time and cost development and certification mingungamhang and efficient economic integration. In the form of changing .Our country is also the export of these global aircraft airworthiness certification and way behind domestic certification airworthiness for efficient development of the system will be required. Against this backdrop, the aircraft airworthiness certification to a study started.
A Study on the aircraft airworthiness certification ,our country and around the world for the airworthiness certification system for the analysis of the country and the Surion helicopter with domestic technology development. Airworthiness certification also analyzed cases. And the nation's aircraft airworthiness certification by analysing problems, restricted exports, try what one's faults is derived from the side. These Case Analysis of Problems through the civil military and international mutual recognition of the airworthiness certification of airworthiness certification and complementary education system secure expert workers, the integration of airworthiness certification system Results.
Based on these results system development and domestic aircraft flight line for the export of the export of our country a fine man with many nations,as well as mutual recognition and airworthiness certification. Airworthiness certification airworthiness certification of our country through international agreement should be formally recognized civil military city of common development, aircraft airworthiness certification airworthiness certification through the integration of the system. With one airworthiness certification to develop expert workforce for the time and money required integrated educational institutions and the establishment of global airworthiness certification if granting the country official recognition qualification. Concluded that to do as the country of the world's growth.
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