한국어 교재 교원용 지침서의 교사 질문 분석 연구 : 세종한국어 교원용 지침서를 중심으로
본 연구는 『세종한국어 교원용 지침서』에 제시되어 있는 교사 질문의 유형을 교수·학습 단계별과 단원 구성 항목별로 분석하여 학습자의 교실 안 의사소통 참여를 이끌어내는 교사 질문이 학습자에게 유의미할 수 있도록 구성되어 있는지를 살피고, 질문 내용 구성의 개선 방안을 제시하고자 하였다.
세종한국어 교원용 지침서 1권부터 8권까지를 대상으로 교사 질문을 추출한 후 유형별로 분석한 결과, 전체적으로 ‘교사가 질문의 답을 ...
한국어 교재 교원용 지침서의 교사 질문 분석 연구 : 세종한국어 교원용 지침서를 중심으로
본 연구는 『세종한국어 교원용 지침서』에 제시되어 있는 교사 질문의 유형을 교수·학습 단계별과 단원 구성 항목별로 분석하여 학습자의 교실 안 의사소통 참여를 이끌어내는 교사 질문이 학습자에게 유의미할 수 있도록 구성되어 있는지를 살피고, 질문 내용 구성의 개선 방안을 제시하고자 하였다.
세종한국어 교원용 지침서 1권부터 8권까지를 대상으로 교사 질문을 추출한 후 유형별로 분석한 결과, 전체적으로 ‘교사가 질문의 답을 알고 있는’ 전시형 질문과 ‘교재와 관련된 내용이나 일반적인 사실’의 일반 사실 질문의 과도한 사용으로, 학습자에게 유의미한 실제적 의사소통으로서의 교사 질문으로는 부족한 구성임을 확인할 수 있었다. 이에 본고에서는 전시형 질문과 일반 사실 질문의 수를 줄이고 참조형 질문과 개인 사실 질문의 수를 늘리는 방법으로, 단원 구성 항목별로 나누어 교사 질문 구성의 개선 방안을 제시하였다.
본 연구는 교사 질문을 형식, 목적, 기능, 내용으로 나누어 살펴봄으로써, 기존 연구와는 달리 다각적으로 교사 질문을 분석하였음에 그 첫 번째 의의가 있고, 둘째, 의사소통적 수업을 목표로 하는 교육 과정에서 학습자에게 유의미한 교사 질문이 반영되어 있는지 분석함으로써 교원용 지침서에 제시되어 있는 교사 질문의 중요성을 인식시키는 계기가 될 수 있으며, 셋째, 교사들에게 교사 질문 유형의 비중을 인식시켜 수업을 준비하는 과정에 있어 교사 질문을 전략적으로 구성하도록 할 수 있다. 그러나 『세종한국어 교원용 지침서』 1종을 대상으로 하여, 다른 지침서와의 비교 분석이 이루어지지 못한 점은 아쉬움으로 남으며, 숙달도에 따라서 단계별로 주제가 같은 단원에서의 교사 질문의 차이에 대해 심도있게 다루어 보는 것은 다음 연구를 기약하고자 한다.
한국어 교재 교원용 지침서의 교사 질문 분석 연구 : 세종한국어 교원용 지침서를 중심으로
본 연구는 『세종한국어 교원용 지침서』에 제시되어 있는 교사 질문의 유형을 교수·학습 단계별과 단원 구성 항목별로 분석하여 학습자의 교실 안 의사소통 참여를 이끌어내는 교사 질문이 학습자에게 유의미할 수 있도록 구성되어 있는지를 살피고, 질문 내용 구성의 개선 방안을 제시하고자 하였다.
세종한국어 교원용 지침서 1권부터 8권까지를 대상으로 교사 질문을 추출한 후 유형별로 분석한 결과, 전체적으로 ‘교사가 질문의 답을 알고 있는’ 전시형 질문과 ‘교재와 관련된 내용이나 일반적인 사실’의 일반 사실 질문의 과도한 사용으로, 학습자에게 유의미한 실제적 의사소통으로서의 교사 질문으로는 부족한 구성임을 확인할 수 있었다. 이에 본고에서는 전시형 질문과 일반 사실 질문의 수를 줄이고 참조형 질문과 개인 사실 질문의 수를 늘리는 방법으로, 단원 구성 항목별로 나누어 교사 질문 구성의 개선 방안을 제시하였다.
본 연구는 교사 질문을 형식, 목적, 기능, 내용으로 나누어 살펴봄으로써, 기존 연구와는 달리 다각적으로 교사 질문을 분석하였음에 그 첫 번째 의의가 있고, 둘째, 의사소통적 수업을 목표로 하는 교육 과정에서 학습자에게 유의미한 교사 질문이 반영되어 있는지 분석함으로써 교원용 지침서에 제시되어 있는 교사 질문의 중요성을 인식시키는 계기가 될 수 있으며, 셋째, 교사들에게 교사 질문 유형의 비중을 인식시켜 수업을 준비하는 과정에 있어 교사 질문을 전략적으로 구성하도록 할 수 있다. 그러나 『세종한국어 교원용 지침서』 1종을 대상으로 하여, 다른 지침서와의 비교 분석이 이루어지지 못한 점은 아쉬움으로 남으며, 숙달도에 따라서 단계별로 주제가 같은 단원에서의 교사 질문의 차이에 대해 심도있게 다루어 보는 것은 다음 연구를 기약하고자 한다.
An Analysis of Teacher Question type in Teacher’s guidebook : Focusing on 『Sejong Korean Language Guidebook for Teacher』
This study analyzed the types of teacher’s questions presented in 『Sejong Korean Language Guideline for Teachers』 according to the teaching and learning phases and unit ...
An Analysis of Teacher Question type in Teacher’s guidebook : Focusing on 『Sejong Korean Language Guidebook for Teacher』
This study analyzed the types of teacher’s questions presented in 『Sejong Korean Language Guideline for Teachers』 according to the teaching and learning phases and unit composition items. The study attempted to examine how teacher’s questions that draw learners’ participation in communication in class can be composed in a meaningful way to the learners and suggested a direction for improving the composition of the questions.
The study extracted teacher’s questions from Volume 1 to Volume 8 of Sejong Korean Language Guideline for Teachers and analyzed them by their types. The results indicated excessive use of display-type question where ‘teachers are already aware of the answer to the question’ and general-fact questions involving ‘contents that are related to textbooks or general facts’ in overall. As a result, teacher’s question in the guideline was poorly composed such that they cannot be used to create actually meaningful communication with the learners. This study suggests ways of improving the composition of teacher’s questions by dividing the unit composition items. Specifically, the paper recommends decreasing the number of display-type questions and questions regarding general fact and increasing the number of reference-type questions and questions regarding personal fact. This study has several contributions. First, different from the existing studies, the study multilaterally analyzed the teacher’s questions by dividing them according to the form, purpose, function, and contents. Second, the study provides an opportunity to shed light on the importance of teacher’s questions that are contained in guidelines by analyzing whether teacher’s questions that are meaningful to learners are adequately reflected in the educational process aimed at communicational class. Third, the study helps teachers strategically compose teacher’s question when preparing learning materials by letting them know about the proportion of teacher’s question types. However, the study has limitations in that comparison analysis with other guidelines was not conducted as the study examined only one material, 『Sejong Korean Language Guideline for Teachers』. Future study will involve in-depth investigation of the difference of teacher’s question contained in the units with same topic according to the phase of proficiency.
An Analysis of Teacher Question type in Teacher’s guidebook : Focusing on 『Sejong Korean Language Guidebook for Teacher』
This study analyzed the types of teacher’s questions presented in 『Sejong Korean Language Guideline for Teachers』 according to the teaching and learning phases and unit composition items. The study attempted to examine how teacher’s questions that draw learners’ participation in communication in class can be composed in a meaningful way to the learners and suggested a direction for improving the composition of the questions.
The study extracted teacher’s questions from Volume 1 to Volume 8 of Sejong Korean Language Guideline for Teachers and analyzed them by their types. The results indicated excessive use of display-type question where ‘teachers are already aware of the answer to the question’ and general-fact questions involving ‘contents that are related to textbooks or general facts’ in overall. As a result, teacher’s question in the guideline was poorly composed such that they cannot be used to create actually meaningful communication with the learners. This study suggests ways of improving the composition of teacher’s questions by dividing the unit composition items. Specifically, the paper recommends decreasing the number of display-type questions and questions regarding general fact and increasing the number of reference-type questions and questions regarding personal fact. This study has several contributions. First, different from the existing studies, the study multilaterally analyzed the teacher’s questions by dividing them according to the form, purpose, function, and contents. Second, the study provides an opportunity to shed light on the importance of teacher’s questions that are contained in guidelines by analyzing whether teacher’s questions that are meaningful to learners are adequately reflected in the educational process aimed at communicational class. Third, the study helps teachers strategically compose teacher’s question when preparing learning materials by letting them know about the proportion of teacher’s question types. However, the study has limitations in that comparison analysis with other guidelines was not conducted as the study examined only one material, 『Sejong Korean Language Guideline for Teachers』. Future study will involve in-depth investigation of the difference of teacher’s question contained in the units with same topic according to the phase of proficiency.
주제어
#교사 질문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.