이 연구에서는 교사용 지도서에 제시되어 있는 교사 질문이 학습자의 의사소통능력을 유의미하게 연습시킬 수 있도록 일상생활의 실제적 질문과 유사하게 나타나고 있는지를 살펴보기 위해 한국어 교사용 지도서에 나타난 교사 질문을 분석하였다. 교사의 질문은 수업 전반을 이끌고, 학습자에게 발화 기회를 제공하며 수업에 대한 흥미를 유발한다. 이렇게 중요한 역할을 담당하는 교사 질문은 초보 교사가 스스로 구상하기에는 어려움이 많기 때문에 쉽게 접할 수 있어 도움을 구하기 쉬운 교사용 지도서를 참조하게 된다. 교사용 지도서에는 표준화된 교사의 질문이 제시되어 있기 때문에 미숙한 교사에게 질문을 구성 방안을 제시하는 예시가 된다. 그러나 아직까지 한국어 교육에서 교사용 지도서의 개발이 미흡한 편이고 관련 연구도 많지 않기 때문에 본 연구에서는 향후 개발될 교사용 지도서의 기초 연구로서 교사 질문을 분석하여 실제 의사소통과 유사하게 나타나고 있는지를 살펴본 후, 발전방안을 제안하였다. 본 논문은 아래와 같은 절차로 연구를 진행하였다. 1장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고, 한국어 교사용 지도서와 교사 질문 관련 기존 연구에 대해 논의하였다. 2장에서는 ...
이 연구에서는 교사용 지도서에 제시되어 있는 교사 질문이 학습자의 의사소통능력을 유의미하게 연습시킬 수 있도록 일상생활의 실제적 질문과 유사하게 나타나고 있는지를 살펴보기 위해 한국어 교사용 지도서에 나타난 교사 질문을 분석하였다. 교사의 질문은 수업 전반을 이끌고, 학습자에게 발화 기회를 제공하며 수업에 대한 흥미를 유발한다. 이렇게 중요한 역할을 담당하는 교사 질문은 초보 교사가 스스로 구상하기에는 어려움이 많기 때문에 쉽게 접할 수 있어 도움을 구하기 쉬운 교사용 지도서를 참조하게 된다. 교사용 지도서에는 표준화된 교사의 질문이 제시되어 있기 때문에 미숙한 교사에게 질문을 구성 방안을 제시하는 예시가 된다. 그러나 아직까지 한국어 교육에서 교사용 지도서의 개발이 미흡한 편이고 관련 연구도 많지 않기 때문에 본 연구에서는 향후 개발될 교사용 지도서의 기초 연구로서 교사 질문을 분석하여 실제 의사소통과 유사하게 나타나고 있는지를 살펴본 후, 발전방안을 제안하였다. 본 논문은 아래와 같은 절차로 연구를 진행하였다. 1장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고, 한국어 교사용 지도서와 교사 질문 관련 기존 연구에 대해 논의하였다. 2장에서는 교사의 역할과 교사 질문의 개념과 특성, 역할 등을 정리하고, 한국어 교육에서 교사용 지도서의 개념과 역할에 대해 살펴보았다. 3장에서는 선행연구를 토대로 분석 기준을 설정하였고 『3주 완성 연세 한국어 교사용 지도서』 1권에서 8권까지에서 추출한 교사 질문을 분석 기준에 맞춰 분석하였다. 4장에서는 3장에서 분석한 결과를 바탕으로 교사 질문 발전 방안에 대하여 구성 방안과 예시를 제시하였다. 5장에서는 이 연구에서 분석한 결과를 종합적으로 정리하였다. 또한 연구의 부족함을 제시하고 앞으로 연구 방향을 함께 제시하였다. 교사가 수업을 구성하고 준비할 때 도움을 얻을 수 있는 교사용 지도서에 대한 중요성이 증대되면서 한국어 교육에서도 교사용 지도서에 대한 연구가 진행되고 있지만, 교사가 가장 도움을 필요로 하는 질문에 대한 연구는 부족한 편이다. 본 연구는 교사용 지도서에 제시되는 교사 질문을 분석하여 향후 개발될 교사용 지도서의 교사 질문 구성 방안에 기초 연구로서의 의의를 지닌다. 그러나 개발되어 있는 지도서가 많지 않아 분석 대상이 1종에 그쳤다는 아쉬움이 있으며, 질문 유형 분석에 있어서 전문가 검토가 없었기 때문에 신뢰도에 한계를 지닌다. 본 연구의 이러한 한계점들을 고려하여 앞으로 더 발전된 연구가 이루어질 수 있으리라 본다.
키워드: 한국어 교사용 지도서, 교사 질문
이 연구에서는 교사용 지도서에 제시되어 있는 교사 질문이 학습자의 의사소통능력을 유의미하게 연습시킬 수 있도록 일상생활의 실제적 질문과 유사하게 나타나고 있는지를 살펴보기 위해 한국어 교사용 지도서에 나타난 교사 질문을 분석하였다. 교사의 질문은 수업 전반을 이끌고, 학습자에게 발화 기회를 제공하며 수업에 대한 흥미를 유발한다. 이렇게 중요한 역할을 담당하는 교사 질문은 초보 교사가 스스로 구상하기에는 어려움이 많기 때문에 쉽게 접할 수 있어 도움을 구하기 쉬운 교사용 지도서를 참조하게 된다. 교사용 지도서에는 표준화된 교사의 질문이 제시되어 있기 때문에 미숙한 교사에게 질문을 구성 방안을 제시하는 예시가 된다. 그러나 아직까지 한국어 교육에서 교사용 지도서의 개발이 미흡한 편이고 관련 연구도 많지 않기 때문에 본 연구에서는 향후 개발될 교사용 지도서의 기초 연구로서 교사 질문을 분석하여 실제 의사소통과 유사하게 나타나고 있는지를 살펴본 후, 발전방안을 제안하였다. 본 논문은 아래와 같은 절차로 연구를 진행하였다. 1장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고, 한국어 교사용 지도서와 교사 질문 관련 기존 연구에 대해 논의하였다. 2장에서는 교사의 역할과 교사 질문의 개념과 특성, 역할 등을 정리하고, 한국어 교육에서 교사용 지도서의 개념과 역할에 대해 살펴보았다. 3장에서는 선행연구를 토대로 분석 기준을 설정하였고 『3주 완성 연세 한국어 교사용 지도서』 1권에서 8권까지에서 추출한 교사 질문을 분석 기준에 맞춰 분석하였다. 4장에서는 3장에서 분석한 결과를 바탕으로 교사 질문 발전 방안에 대하여 구성 방안과 예시를 제시하였다. 5장에서는 이 연구에서 분석한 결과를 종합적으로 정리하였다. 또한 연구의 부족함을 제시하고 앞으로 연구 방향을 함께 제시하였다. 교사가 수업을 구성하고 준비할 때 도움을 얻을 수 있는 교사용 지도서에 대한 중요성이 증대되면서 한국어 교육에서도 교사용 지도서에 대한 연구가 진행되고 있지만, 교사가 가장 도움을 필요로 하는 질문에 대한 연구는 부족한 편이다. 본 연구는 교사용 지도서에 제시되는 교사 질문을 분석하여 향후 개발될 교사용 지도서의 교사 질문 구성 방안에 기초 연구로서의 의의를 지닌다. 그러나 개발되어 있는 지도서가 많지 않아 분석 대상이 1종에 그쳤다는 아쉬움이 있으며, 질문 유형 분석에 있어서 전문가 검토가 없었기 때문에 신뢰도에 한계를 지닌다. 본 연구의 이러한 한계점들을 고려하여 앞으로 더 발전된 연구가 이루어질 수 있으리라 본다.
In this study, teachers’ questions shown in Korean language teachers’ manuals were analyzed to examine whether teachers’ questions in these manuals well represented practical questions in daily living to help Korean language learners to meaningfully practice their communication skills. Teachers’...
In this study, teachers’ questions shown in Korean language teachers’ manuals were analyzed to examine whether teachers’ questions in these manuals well represented practical questions in daily living to help Korean language learners to meaningfully practice their communication skills. Teachers’ questions lead an overall class, provide learners with the opportunity for articulation, and arouse their interest in the class. Because teachers find it highly difficult to plan these questions that play important roles, they refer to teachers’ manuals that are easily accessible, thereby providing convenience assistance. Teachers’ manuals present standardized questions for teachers, and thus become examples for unskilled teachers to learn how to organize their questions. In Korean language education, however, the development of teachers’ manuals still remains inadequate and relevant studies are limited. Therefore, the present study first analyzed teachers’ questions as basic research for teachers’ manuals that will be developed in the future and examined the level of similarity between these questions and practical communications, and then proposed measures for the future development of teachers’ questions. This study was conducted with the following procedures. In Chapter 1, the purpose and necessity of this study were stated, and existing studies related to Korean language teachers’ manuals and their teachers’ questions were discussed. In Chapter 2, teachers’ roles and the concept, characteristics, and roles of teachers’ questions were outlined, and the concept and roles of teachers’ manuals in Korean language education were examined. In Chapter 3, the criteria of this study for analysis were established based on previous studies. In addition, teachers’ questions extracted from Books 1 to 8 in the “Three-Year Completion Yonsei Korean Language Teachers’ Manual” were analyzed based on the set analysis criteria. In Chapter 4, based on the analysis results in chapter 3, organization plans for and the examples of teachers’ questions were suggested in relation to measures for developing teachers’ questions. In Chapter 5, the analysis results were comprehensively outlined. Moreover, the limitations of this study and future research directions were suggested. With the growing importance of teachers’ manuals that can help teachers to obtain help when organizing and preparing their classes, the research of teachers’ manuals is also underway in Korean language education. However, only a limited number of studies have focused on teachers’ questions, an area in which teachers need the most help. The present study is significant as a basic study suggesting organization plans on teachers’ questions for Korean language teachers’ manuals which will be developed in the future by analyzing teachers’ questions provided in the current teachers’ manual. However, this study reviewed only a single manual since few related manuals have been developed thus far and the analysis of question types did not include an expert review. For this reason, this study has relatively low reliability. Nevertheless, follow-up studies will likely be improved through considering and overcoming the limitations of this study.
Keyword: Korean Language Teachers’ Manuals, Teachers’ Questions
In this study, teachers’ questions shown in Korean language teachers’ manuals were analyzed to examine whether teachers’ questions in these manuals well represented practical questions in daily living to help Korean language learners to meaningfully practice their communication skills. Teachers’ questions lead an overall class, provide learners with the opportunity for articulation, and arouse their interest in the class. Because teachers find it highly difficult to plan these questions that play important roles, they refer to teachers’ manuals that are easily accessible, thereby providing convenience assistance. Teachers’ manuals present standardized questions for teachers, and thus become examples for unskilled teachers to learn how to organize their questions. In Korean language education, however, the development of teachers’ manuals still remains inadequate and relevant studies are limited. Therefore, the present study first analyzed teachers’ questions as basic research for teachers’ manuals that will be developed in the future and examined the level of similarity between these questions and practical communications, and then proposed measures for the future development of teachers’ questions. This study was conducted with the following procedures. In Chapter 1, the purpose and necessity of this study were stated, and existing studies related to Korean language teachers’ manuals and their teachers’ questions were discussed. In Chapter 2, teachers’ roles and the concept, characteristics, and roles of teachers’ questions were outlined, and the concept and roles of teachers’ manuals in Korean language education were examined. In Chapter 3, the criteria of this study for analysis were established based on previous studies. In addition, teachers’ questions extracted from Books 1 to 8 in the “Three-Year Completion Yonsei Korean Language Teachers’ Manual” were analyzed based on the set analysis criteria. In Chapter 4, based on the analysis results in chapter 3, organization plans for and the examples of teachers’ questions were suggested in relation to measures for developing teachers’ questions. In Chapter 5, the analysis results were comprehensively outlined. Moreover, the limitations of this study and future research directions were suggested. With the growing importance of teachers’ manuals that can help teachers to obtain help when organizing and preparing their classes, the research of teachers’ manuals is also underway in Korean language education. However, only a limited number of studies have focused on teachers’ questions, an area in which teachers need the most help. The present study is significant as a basic study suggesting organization plans on teachers’ questions for Korean language teachers’ manuals which will be developed in the future by analyzing teachers’ questions provided in the current teachers’ manual. However, this study reviewed only a single manual since few related manuals have been developed thus far and the analysis of question types did not include an expert review. For this reason, this study has relatively low reliability. Nevertheless, follow-up studies will likely be improved through considering and overcoming the limitations of this study.
Keyword: Korean Language Teachers’ Manuals, Teachers’ Questions
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.