거꾸로 학습을 통한 문법지도가 초등학생의 영어 문법 및 읽기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 거꾸로 학습을 통한 문법지도 후 문법 및 읽기 능력 향상에 미치는 효과를 분석하는데 있다. 연구를 위해 경기도 남양주시 소재의 초등학교 6학년 학생 56명을 대상으로 문법 및 읽기 능력 평가를 실시하여 동질성이 확보된 두 개의 집단을 선정하였다. 실험집단에는 거꾸로 학습을 통한 문법지도를 실시하고 통제집단에는 교사 주도의 문법지도를 실시하였다. 실험연구는 7주 동안 14차시에 걸쳐 40분씩 창의적 체험활동 시간을 활용하여 실시하였다. 지도할 문법 내용을 선정하기 위해 교과서에 나와 있는 의사소통 표현에 내재된 문법 내용을 추출하였으며 한 문법 내용 당 2차시를 배당하여 실시하였다. 실험집단은 부메랑 모형을 토대로 거꾸로 학습을 통한 문법수업, 통제집단은 ...
거꾸로 학습을 통한 문법지도가 초등학생의 영어 문법 및 읽기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 거꾸로 학습을 통한 문법지도 후 문법 및 읽기 능력 향상에 미치는 효과를 분석하는데 있다. 연구를 위해 경기도 남양주시 소재의 초등학교 6학년 학생 56명을 대상으로 문법 및 읽기 능력 평가를 실시하여 동질성이 확보된 두 개의 집단을 선정하였다. 실험집단에는 거꾸로 학습을 통한 문법지도를 실시하고 통제집단에는 교사 주도의 문법지도를 실시하였다. 실험연구는 7주 동안 14차시에 걸쳐 40분씩 창의적 체험활동 시간을 활용하여 실시하였다. 지도할 문법 내용을 선정하기 위해 교과서에 나와 있는 의사소통 표현에 내재된 문법 내용을 추출하였으며 한 문법 내용 당 2차시를 배당하여 실시하였다. 실험집단은 부메랑 모형을 토대로 거꾸로 학습을 통한 문법수업, 통제집단은 PPP 모형을 토대로 교사 주도의 문법수업을 실시하였으며 두 집단 모두 동일한 문법 내용을 학습하였다. 실험 후에 사전 평가와 동일한 요소로 구성된 사후 문법 및 읽기 능력 평가를 실시하였으며 그 결과를 통계적으로 분석하였다. 또한 실험집단을 대상으로 사전․사후 정의적 영역 설문을 실시하여 그 결과를 비교 분석하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 학습을 통한 문법지도는 6학년 모든 수준 학습자의 문법 능력 향상에 효과적이었다. 둘째, 거꾸로 학습을 통한 문법지도는 6학년 하위 수준 학습자의 읽기 능력 향상에 효과적이었다. 셋째, 거꾸로 학습을 통한 문법 지도는 학생들의 정의적 영역에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구 결과를 토대로 초등 영어 문법 학습에 제시할 수 있는 시사점과 후속 연구가 필요한 영역은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 교육과정에서 의사소통 기능 중심 지도와 문법 지도를 병행하는 것이 필요하다. 둘째, 이와 더불어 학교 현장에서 문법지도에 대한 교사들의 인식 변화가 필요하다. 셋째, 거꾸로 학습을 계획하는 것부터 운영 할 동안 발생하는 다양한 문제점들을 해결하기 위한 교사의 고민과 노력이 필요하다. 본 연구는 7주라는 짧은 기간 동안 경기도 소재 한 초등학교 56명을 대상으로 한 양적 연구로서 일반화시켜 적용하기에는 한계가 있다. 따라서 거꾸로 학습을 통한 문법지도에 관한 후속연구가 더 많은 학생들을 대상으로 장기간 지속적으로 실시될 때 더 일반화된 결과를 도출할 수 있을 것이다. 또한 현재 초등학교 영어교과에서 거꾸로 학습을 적용한 학위․학술 연구는 발견하기 힘들지만 본 연구에서 거꾸로 학습을 통한 문법지도가 학생들의 영어 문법 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친 것을 입증한 만큼 향후 영어 교과의 다양한 영역에서 폭 넓게 적용되기를 기대해 본다.
거꾸로 학습을 통한 문법지도가 초등학생의 영어 문법 및 읽기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 거꾸로 학습을 통한 문법지도 후 문법 및 읽기 능력 향상에 미치는 효과를 분석하는데 있다. 연구를 위해 경기도 남양주시 소재의 초등학교 6학년 학생 56명을 대상으로 문법 및 읽기 능력 평가를 실시하여 동질성이 확보된 두 개의 집단을 선정하였다. 실험집단에는 거꾸로 학습을 통한 문법지도를 실시하고 통제집단에는 교사 주도의 문법지도를 실시하였다. 실험연구는 7주 동안 14차시에 걸쳐 40분씩 창의적 체험활동 시간을 활용하여 실시하였다. 지도할 문법 내용을 선정하기 위해 교과서에 나와 있는 의사소통 표현에 내재된 문법 내용을 추출하였으며 한 문법 내용 당 2차시를 배당하여 실시하였다. 실험집단은 부메랑 모형을 토대로 거꾸로 학습을 통한 문법수업, 통제집단은 PPP 모형을 토대로 교사 주도의 문법수업을 실시하였으며 두 집단 모두 동일한 문법 내용을 학습하였다. 실험 후에 사전 평가와 동일한 요소로 구성된 사후 문법 및 읽기 능력 평가를 실시하였으며 그 결과를 통계적으로 분석하였다. 또한 실험집단을 대상으로 사전․사후 정의적 영역 설문을 실시하여 그 결과를 비교 분석하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 학습을 통한 문법지도는 6학년 모든 수준 학습자의 문법 능력 향상에 효과적이었다. 둘째, 거꾸로 학습을 통한 문법지도는 6학년 하위 수준 학습자의 읽기 능력 향상에 효과적이었다. 셋째, 거꾸로 학습을 통한 문법 지도는 학생들의 정의적 영역에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구 결과를 토대로 초등 영어 문법 학습에 제시할 수 있는 시사점과 후속 연구가 필요한 영역은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 교육과정에서 의사소통 기능 중심 지도와 문법 지도를 병행하는 것이 필요하다. 둘째, 이와 더불어 학교 현장에서 문법지도에 대한 교사들의 인식 변화가 필요하다. 셋째, 거꾸로 학습을 계획하는 것부터 운영 할 동안 발생하는 다양한 문제점들을 해결하기 위한 교사의 고민과 노력이 필요하다. 본 연구는 7주라는 짧은 기간 동안 경기도 소재 한 초등학교 56명을 대상으로 한 양적 연구로서 일반화시켜 적용하기에는 한계가 있다. 따라서 거꾸로 학습을 통한 문법지도에 관한 후속연구가 더 많은 학생들을 대상으로 장기간 지속적으로 실시될 때 더 일반화된 결과를 도출할 수 있을 것이다. 또한 현재 초등학교 영어교과에서 거꾸로 학습을 적용한 학위․학술 연구는 발견하기 힘들지만 본 연구에서 거꾸로 학습을 통한 문법지도가 학생들의 영어 문법 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친 것을 입증한 만큼 향후 영어 교과의 다양한 영역에서 폭 넓게 적용되기를 기대해 본다.
The Effect of the Flipped Learning on English Grammar Ability, Reading Ability and Affective Domain of Elementary School Students
The purpose of this study is to investigate the effects of English Grammar instruction on grammar ability and reading comprehension skills. The subject of th...
The Effect of the Flipped Learning on English Grammar Ability, Reading Ability and Affective Domain of Elementary School Students
The purpose of this study is to investigate the effects of English Grammar instruction on grammar ability and reading comprehension skills. The subject of this study were 56 students in the 6th grade at M elementary school in Namyangju and were sampled as participants. They were divided into two groups: controlled group and experimental group. Students in experimental group received grammar instruction based on the Flipped Learning, and students in controlled group received teacher directed grammar instruction. An experiment was implemented during seven-week period in the discretionary lesson. The grammar rules were chosen from the textbooks. The same grammar rules taught for controlled group was used for experimental group as well. After experiment was conducted, a posttest was given to reassess the students' grammar ability and reading comprehension skills. A t test was utilized to make a statistical analysis of the collected data. The findings of the study were as follows. First, the grammar instruction based on the Flipped Learning allows students to make a significant progress on their grammar ability. It is considered that the grammar instruction based on the Flipped Learning was effective to improve elementary school students' grammar ability. Also the grammar instruction based on the Flipped Learning allows all the level of students to make a significant progress on their grammar ability acquisition. That results show that the grammar instruction based on the Flipped learning is effective to all of the students' levels for improving the grammar ability. Second, the grammar instruction based on the Flipped Learning allows the low level students to make a significant progress on their reading comprehension. The grammar instruction based on the Flipped Learning was more effective on the low level students than the high level students. In this case, due to the high level students already had improved reading comprehension skills, the differences of the effects were not observed. Third, the grammar instruction based on the Flipped Learning positively affected students' the learning interest of English and the confidence of English. Students in experimental group give an affirmative answer on students-centered activity and video that they watched before the instruction. And they feel interaction between teacher and students increased. On the other hand, they complain of difficulty when they often had conflict with their teammates. Based on the results of this study, several suggestions and studies that are needed in the future are as follows. First, elementary teachers should teach grammar as well as communication function in English class. Second, teachers need to change the cognition about the grammar instruction. Although some teachers think the grammar instruction is boring, they should design new grammar instruction method that considered educational situation and students' characteristics. Third, teachers make an effort to solve problems that conducting the Flipped Learning. All of these efforts are expected to produce more reliable results and to change teachers' perceptions in terms of boosting the grammar ability and reading comprehension skills of young learners.
The Effect of the Flipped Learning on English Grammar Ability, Reading Ability and Affective Domain of Elementary School Students
The purpose of this study is to investigate the effects of English Grammar instruction on grammar ability and reading comprehension skills. The subject of this study were 56 students in the 6th grade at M elementary school in Namyangju and were sampled as participants. They were divided into two groups: controlled group and experimental group. Students in experimental group received grammar instruction based on the Flipped Learning, and students in controlled group received teacher directed grammar instruction. An experiment was implemented during seven-week period in the discretionary lesson. The grammar rules were chosen from the textbooks. The same grammar rules taught for controlled group was used for experimental group as well. After experiment was conducted, a posttest was given to reassess the students' grammar ability and reading comprehension skills. A t test was utilized to make a statistical analysis of the collected data. The findings of the study were as follows. First, the grammar instruction based on the Flipped Learning allows students to make a significant progress on their grammar ability. It is considered that the grammar instruction based on the Flipped Learning was effective to improve elementary school students' grammar ability. Also the grammar instruction based on the Flipped Learning allows all the level of students to make a significant progress on their grammar ability acquisition. That results show that the grammar instruction based on the Flipped learning is effective to all of the students' levels for improving the grammar ability. Second, the grammar instruction based on the Flipped Learning allows the low level students to make a significant progress on their reading comprehension. The grammar instruction based on the Flipped Learning was more effective on the low level students than the high level students. In this case, due to the high level students already had improved reading comprehension skills, the differences of the effects were not observed. Third, the grammar instruction based on the Flipped Learning positively affected students' the learning interest of English and the confidence of English. Students in experimental group give an affirmative answer on students-centered activity and video that they watched before the instruction. And they feel interaction between teacher and students increased. On the other hand, they complain of difficulty when they often had conflict with their teammates. Based on the results of this study, several suggestions and studies that are needed in the future are as follows. First, elementary teachers should teach grammar as well as communication function in English class. Second, teachers need to change the cognition about the grammar instruction. Although some teachers think the grammar instruction is boring, they should design new grammar instruction method that considered educational situation and students' characteristics. Third, teachers make an effort to solve problems that conducting the Flipped Learning. All of these efforts are expected to produce more reliable results and to change teachers' perceptions in terms of boosting the grammar ability and reading comprehension skills of young learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.