본 논문은 배우 훈련 프로그램을 적용하여 비(非)연극전공 학생들의 발표 능력을 향상시키는데 주된 연구 목적이 있다. 무대에서 공연하는 배우는 훈련을 통해 다양한 상황과 분위기 혹은 환경의 변화로 인한 불안을 극복해 나간다. 배우 훈련의 적용은 비연극전공 학생들을 대상으로 배우들이 수행하는 훈련 방법을 습득 및 수행하도록 하여 발표 불안 증세를 극복하고 안정적인 발표를 하도록 이끄는 것이다. 본 논문에서는 공연과 발표에서 공통적으로 발생되는 불안 요인을 심리학적, 연극적 관점으로 구분하여 나타나는 특징과 요소들을 비교 분석해 불안 발생 원인을 규명한다. 또한 신체 해부학의 이미지를 활용하여 자신의 신체에 대한 이해를 바탕으로 올바른 호흡법, 바른 자세 유지하기, 친구에게 말하기, 시선 처리, 즉흥적으로 연기해보기 훈련 등의 구체적인 신체의 교정과 심리적인 발표 불안을 연관시켜 교육한다. 또한 불안을 형성하는 원인을 극복하기 위한 가상 상황을 구성하여 화자와 청자의 직접 대면성, 공간의 제약성, 내용의 생소함 등으로 설정하여 훈련한다. 결론적으로 배우 훈련을 발표 상황에 적용하는 것은 발표 불안 문제를 흔히 ...
본 논문은 배우 훈련 프로그램을 적용하여 비(非)연극전공 학생들의 발표 능력을 향상시키는데 주된 연구 목적이 있다. 무대에서 공연하는 배우는 훈련을 통해 다양한 상황과 분위기 혹은 환경의 변화로 인한 불안을 극복해 나간다. 배우 훈련의 적용은 비연극전공 학생들을 대상으로 배우들이 수행하는 훈련 방법을 습득 및 수행하도록 하여 발표 불안 증세를 극복하고 안정적인 발표를 하도록 이끄는 것이다. 본 논문에서는 공연과 발표에서 공통적으로 발생되는 불안 요인을 심리학적, 연극적 관점으로 구분하여 나타나는 특징과 요소들을 비교 분석해 불안 발생 원인을 규명한다. 또한 신체 해부학의 이미지를 활용하여 자신의 신체에 대한 이해를 바탕으로 올바른 호흡법, 바른 자세 유지하기, 친구에게 말하기, 시선 처리, 즉흥적으로 연기해보기 훈련 등의 구체적인 신체의 교정과 심리적인 발표 불안을 연관시켜 교육한다. 또한 불안을 형성하는 원인을 극복하기 위한 가상 상황을 구성하여 화자와 청자의 직접 대면성, 공간의 제약성, 내용의 생소함 등으로 설정하여 훈련한다. 결론적으로 배우 훈련을 발표 상황에 적용하는 것은 발표 불안 문제를 흔히 무대 공포증, 발표 울렁증과 같이 추상적이거나 모호한 개념이 아닌 관찰과 측정이 가능한 발표자의 행동을 교정하는 것을 목표로 한다. 발표자는 불안에 대한 이해와 관련된 지식을 바탕으로 불안 발생 요인에 따라 배우 훈련 프로그램을 적용해 발표자의 행동방식을 향상시킨다.
본 논문은 배우 훈련 프로그램을 적용하여 비(非)연극전공 학생들의 발표 능력을 향상시키는데 주된 연구 목적이 있다. 무대에서 공연하는 배우는 훈련을 통해 다양한 상황과 분위기 혹은 환경의 변화로 인한 불안을 극복해 나간다. 배우 훈련의 적용은 비연극전공 학생들을 대상으로 배우들이 수행하는 훈련 방법을 습득 및 수행하도록 하여 발표 불안 증세를 극복하고 안정적인 발표를 하도록 이끄는 것이다. 본 논문에서는 공연과 발표에서 공통적으로 발생되는 불안 요인을 심리학적, 연극적 관점으로 구분하여 나타나는 특징과 요소들을 비교 분석해 불안 발생 원인을 규명한다. 또한 신체 해부학의 이미지를 활용하여 자신의 신체에 대한 이해를 바탕으로 올바른 호흡법, 바른 자세 유지하기, 친구에게 말하기, 시선 처리, 즉흥적으로 연기해보기 훈련 등의 구체적인 신체의 교정과 심리적인 발표 불안을 연관시켜 교육한다. 또한 불안을 형성하는 원인을 극복하기 위한 가상 상황을 구성하여 화자와 청자의 직접 대면성, 공간의 제약성, 내용의 생소함 등으로 설정하여 훈련한다. 결론적으로 배우 훈련을 발표 상황에 적용하는 것은 발표 불안 문제를 흔히 무대 공포증, 발표 울렁증과 같이 추상적이거나 모호한 개념이 아닌 관찰과 측정이 가능한 발표자의 행동을 교정하는 것을 목표로 한다. 발표자는 불안에 대한 이해와 관련된 지식을 바탕으로 불안 발생 요인에 따라 배우 훈련 프로그램을 적용해 발표자의 행동방식을 향상시킨다.
The main purpose of this study is to improve the presentation ability of non - theater major students by applying the actor training program. The actors who perform on the stage seek to find ways to overcome the anxiety caused by various situations, moods, or changes in the environment during the ac...
The main purpose of this study is to improve the presentation ability of non - theater major students by applying the actor training program. The actors who perform on the stage seek to find ways to overcome the anxiety caused by various situations, moods, or changes in the environment during the actors' training. The application of the actor training is for the non-theater major students acquire and carry out the training methods that actors perform so that they can overcome the anxiety of presentation and help make a effective presentation. In this paper, the causes of anxiety are analyzed by comparing and analyzing the characteristics and elements of anxiety which are common in performances, or presentations. In addition, by using the image of physical anatomy, it is possible to correlate physical body correction and psychological anxiety of presentation, such as maintaining effective breathing, correct posture, talking to friends, correct eye focus, and improvisational acting. Further, a virtual situation is set up to overcome the cause of anxiety, and it is trained by setting the face-to-face of the speaker and the listener, the restriction of the space, and the unfamiliarity of the contents. In conclusion, applying the actor training to the presentation situation aims to correct the behavior of the presenter who is able to observe and measure the presentation anxiety problem rather than abstract or obscure concepts such as stage fear and presentation anxiety. In this sense, this paper is meaningful in that it is a transformation of a new paradigm that recreates the cognitive viewpoint of the presenter and correlative knowledge so that the presenter can adjust habitual presentation behavior.
The main purpose of this study is to improve the presentation ability of non - theater major students by applying the actor training program. The actors who perform on the stage seek to find ways to overcome the anxiety caused by various situations, moods, or changes in the environment during the actors' training. The application of the actor training is for the non-theater major students acquire and carry out the training methods that actors perform so that they can overcome the anxiety of presentation and help make a effective presentation. In this paper, the causes of anxiety are analyzed by comparing and analyzing the characteristics and elements of anxiety which are common in performances, or presentations. In addition, by using the image of physical anatomy, it is possible to correlate physical body correction and psychological anxiety of presentation, such as maintaining effective breathing, correct posture, talking to friends, correct eye focus, and improvisational acting. Further, a virtual situation is set up to overcome the cause of anxiety, and it is trained by setting the face-to-face of the speaker and the listener, the restriction of the space, and the unfamiliarity of the contents. In conclusion, applying the actor training to the presentation situation aims to correct the behavior of the presenter who is able to observe and measure the presentation anxiety problem rather than abstract or obscure concepts such as stage fear and presentation anxiety. In this sense, this paper is meaningful in that it is a transformation of a new paradigm that recreates the cognitive viewpoint of the presenter and correlative knowledge so that the presenter can adjust habitual presentation behavior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.