현대사회에서 빠른 속도로 진행되어온 산업화와 도시화는 인간의 가장 기본적인 생활단위인 공동체를 해체시켜왔다. 이에 대한 대안으로 2000년대 중반이후 중앙정부와 광역시도 차원이 아닌 읍면동과 마을단위에서 마을공동체 사업이 활발하게 진행되어왔다. 마을공동체 사업을 통해 해체되어온 공동체를 다시 형성하고 활성화시켜 사람들의 삶의 질을 높이고자하는 정책이 활발히 일어나고 있으며 지방자치단체와 중앙정부 모두에서 활발히 추진되어오고 있다. 정책적으로 마을공동체사업이 활발히 추진되면서 마을공동체에 대한 연구들도 활발히 이루어져 왔으며, 마을공동체를 활성화 시킬 수 있는 다양한 영향요인과 공동체 활성화의 관계를 분석한 연구들이 주로 이루어져 왔다. 하지만 기존에 수행되었던 연구들은 연구대상을 특정지역의 사업이나 특정부처의 사업을 대상으로 수행하였으며, 마을공동체 활성화에 영향을 미칠 수 있는 요인을 종합적으로 고려하지 못해 다양한 사업이 중복적·연계적으로 이루어지고 있는 마을공동체의 특성을 고려한 함의를 제시하는 데 한계를 가진다. 또한 마을공동체의 현장과 선행연구들에서는 중간지원조직이 마을공동체 활동의 성과를 높일 수 있다고 주장하면서, 마을공동체 활성화에 있어 중간지원조직의 실효성 있는 역할을 강조하고 있다. 하지만 중간지원조직에 대한 일부의 연구에서는 중간지원조직이 현실과 괴리되어 있으며, 실효성을 발휘하지 못하고 있다는 주장도 함께 제기되고 있다. 이렇게 중간지원조직의 실효성에 대한 다양한 주장이 이루어지고 있는 상황에서 실제로 중간지원조직이 마을공동체 활동에 실효성을 발휘하고 있는지에 대한 체계적인 연구가 이루어질 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 중간지원조직들이 마을공동체 활성화 요인과 공동체 활동의 성과 간의 관계에서 실효성을 발휘하는가에 대한 연구를 수행하고자 한다. 이러한 연구를 진행하기 위해서 먼저 체계적 문헌검토를 통해 마을공동체 활성화 요인과 마을공동체 성과에 대한 요인을 도출하였다. 이렇게 도출된 마을공동체 활성화 요인과 마을공동체 성과 간의 관계를 분석하기 위한 연구모델은 Institutional Analysis and Development(IAD)분석틀을 기반으로 하여 설계하였다. 마을공동체 사업은 다양한 요인간의 상호작용으로 인해 이루어지며, 상호작용으로 인해 발생된 행위 및 정책이 개인에 영향을 미치는 환류(feedback)과정이 발생한다. IAD 분석틀은 다양한 요인 간의 상호작용으로 인해 발생된 결과물이 개체 수준에 미치는 영향요인들을 체계적으로 분석할 수 있기 때문에 마을공동체 활성화 요인과 성과간의 관계를 분석하기에 적합하다고 볼 수 있다. 또한 이들 간의 관계에서 ...
현대사회에서 빠른 속도로 진행되어온 산업화와 도시화는 인간의 가장 기본적인 생활단위인 공동체를 해체시켜왔다. 이에 대한 대안으로 2000년대 중반이후 중앙정부와 광역시도 차원이 아닌 읍면동과 마을단위에서 마을공동체 사업이 활발하게 진행되어왔다. 마을공동체 사업을 통해 해체되어온 공동체를 다시 형성하고 활성화시켜 사람들의 삶의 질을 높이고자하는 정책이 활발히 일어나고 있으며 지방자치단체와 중앙정부 모두에서 활발히 추진되어오고 있다. 정책적으로 마을공동체사업이 활발히 추진되면서 마을공동체에 대한 연구들도 활발히 이루어져 왔으며, 마을공동체를 활성화 시킬 수 있는 다양한 영향요인과 공동체 활성화의 관계를 분석한 연구들이 주로 이루어져 왔다. 하지만 기존에 수행되었던 연구들은 연구대상을 특정지역의 사업이나 특정부처의 사업을 대상으로 수행하였으며, 마을공동체 활성화에 영향을 미칠 수 있는 요인을 종합적으로 고려하지 못해 다양한 사업이 중복적·연계적으로 이루어지고 있는 마을공동체의 특성을 고려한 함의를 제시하는 데 한계를 가진다. 또한 마을공동체의 현장과 선행연구들에서는 중간지원조직이 마을공동체 활동의 성과를 높일 수 있다고 주장하면서, 마을공동체 활성화에 있어 중간지원조직의 실효성 있는 역할을 강조하고 있다. 하지만 중간지원조직에 대한 일부의 연구에서는 중간지원조직이 현실과 괴리되어 있으며, 실효성을 발휘하지 못하고 있다는 주장도 함께 제기되고 있다. 이렇게 중간지원조직의 실효성에 대한 다양한 주장이 이루어지고 있는 상황에서 실제로 중간지원조직이 마을공동체 활동에 실효성을 발휘하고 있는지에 대한 체계적인 연구가 이루어질 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 중간지원조직들이 마을공동체 활성화 요인과 공동체 활동의 성과 간의 관계에서 실효성을 발휘하는가에 대한 연구를 수행하고자 한다. 이러한 연구를 진행하기 위해서 먼저 체계적 문헌검토를 통해 마을공동체 활성화 요인과 마을공동체 성과에 대한 요인을 도출하였다. 이렇게 도출된 마을공동체 활성화 요인과 마을공동체 성과 간의 관계를 분석하기 위한 연구모델은 Institutional Analysis and Development(IAD)분석틀을 기반으로 하여 설계하였다. 마을공동체 사업은 다양한 요인간의 상호작용으로 인해 이루어지며, 상호작용으로 인해 발생된 행위 및 정책이 개인에 영향을 미치는 환류(feedback)과정이 발생한다. IAD 분석틀은 다양한 요인 간의 상호작용으로 인해 발생된 결과물이 개체 수준에 미치는 영향요인들을 체계적으로 분석할 수 있기 때문에 마을공동체 활성화 요인과 성과간의 관계를 분석하기에 적합하다고 볼 수 있다. 또한 이들 간의 관계에서 조절변수로서 중간지원조직의 영향을 분석하기 위해 활동영역과 운영주체에 따라 중간지원조직의 유형을 분류하여 조절효과를 확인하였다. 분석방법은 다중회귀분석과 위계적 회귀분석을 통해 실시하였으며 , 분석대상은 전국에서 수행되고 있는 14개 부처의 마을공동체사업을 분석대상으로 설정하여 설문조사를 실시하여 703개의 마을공동체사업을 대상으로 분석하였다. 마을공동체 활성화 요인과 성과 간의 관계를 분석한 결과 사회적 성과에는 지역특성 및 자원 활용 변수와 대표자 리더십, 주민의 참여, 주민의 역량, 공무원의 참여와 지원, 교육프로그램의 실효성이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 유의미하게 나타난 변수들은 모두 가설과 일치하는 결과를 보였다. 경제적 성과에 대해서는 자체재원 조달 능력, 주민 참여, 주민역량, 공무원의 참여와 지원, 행정절차의 간편성, 교육프로그램의 실효성 변수가 유의미 한 것으로 나타났으며 모두 가설과 일치하는 결과로 나타났다. 중간지원조직의 조절효과분석은 중간지원조직의 유형을 구분하고, 유형에 따른 조절효과를 비교분석한 결과 운영주체(정부주도형-민간주도형)에 따른 조절효과는 경제적 성과에서 나타났다. 정부주도형 중간지원조직은 ‘공무원의 참여와 지원’ 변수와 경제적 성과사이에서 부정적인 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 민간주도형 중간지원조직도 ‘공무원의 참여와 지원’변수와 경제적 성과의 관계에서 부정적 조절효과를 보였으나 ‘행정절차의 간편성’과 경제적 성과 간의 관계에서는 긍정적 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 활동영역(기초형-광역형)에 따른 조절효과는 사회적 성과와 경제적 성과 모두에서 나타났다. 광역형 중간지원조직이 ‘교육프로그램의 실효성’과 사회적 성과 간의 관계에서 긍정적 조절효과를 보이는 것으로 나타났으며, ‘공무원 참여지원’과 경제적성과 간의 관계에서는 부정적 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과의 학술적 의의를 살펴보면, 우선 기존의 연구와 달리 특정사업, 특정요인에 집중하지 않고 다양한 사업과 요인을 종합적으로 고려함으로써 다양한 요인이 영향을 미치는 마을공동체 사업의 특성을 적실성 있게 담아냈다는 점에서 의의를 가진다. 또한 마을공동체 활성화의 핵심적 요인임에도 불구하고 사례연구를 통해서만 실효성이 주장되어온 중간지원조직의 실효성을 실증적으로 분석하였다는 점에서 중요한 의의가 있다. 본 연구의 정책적 함의를 몇 가지로 제시할 수 있을 것이다. 첫 번째 정책적 함의는 마을공동체를 활성화시키기 위해서는 활성화요인을 일괄적으로 고려할 것이 아니라 다양한 유형의 활성화 요인이 존재하며, 마을공동체의 성과의 유형에 따라 영향을 미치는 영향요인이 다르게 나타난다는 점을 고려해야한다는 것이다. 즉, 마을공동체를 활성화시키기 위해서는 마을공동체 성과의 유형에 따라 차별적인 영향요인을 체계적으로 고려하여 마을공동체의 성과를 제고시키기 위한 전략적·차별적 관리와 성과제고 노력이 필요하다는 것이다. 두 번째는 중간지원조직의 실효성을 높이기 위한 정책적 노력이 필요하다는 것이다. 분석결과 중간지원조직과 정부의 입장의 부조화에 의해서 성과가 부정적으로 나타나는 경향이 있는 것으로 판단된다. 특히, 중간지원조직의 조직문화 및 특성과 정부의 정책방향 및 집행방식간의 부조화와 갈등으로 인하여 성과에 부정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 때문에 중간지원조직과 정부가 함께 일할 수 있도록 하는 조직문화를 형성하고, 정부 조직 및 공무원과 함께 마을공동체 사업정보 및 성과를 공유할 수 있는 시스템을 구성하여 실효성을 높일 필요가 있을 것이다. 이와 같은 본 연구의 분석결과는 마을공동체 사업에서 중간지원조직의 중요성이 높아져가는 과정에서 중간지원조직의 실효성을 낮추는 부분을 찾아내고, 실효성을 높일 수 있는 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다.
현대사회에서 빠른 속도로 진행되어온 산업화와 도시화는 인간의 가장 기본적인 생활단위인 공동체를 해체시켜왔다. 이에 대한 대안으로 2000년대 중반이후 중앙정부와 광역시도 차원이 아닌 읍면동과 마을단위에서 마을공동체 사업이 활발하게 진행되어왔다. 마을공동체 사업을 통해 해체되어온 공동체를 다시 형성하고 활성화시켜 사람들의 삶의 질을 높이고자하는 정책이 활발히 일어나고 있으며 지방자치단체와 중앙정부 모두에서 활발히 추진되어오고 있다. 정책적으로 마을공동체사업이 활발히 추진되면서 마을공동체에 대한 연구들도 활발히 이루어져 왔으며, 마을공동체를 활성화 시킬 수 있는 다양한 영향요인과 공동체 활성화의 관계를 분석한 연구들이 주로 이루어져 왔다. 하지만 기존에 수행되었던 연구들은 연구대상을 특정지역의 사업이나 특정부처의 사업을 대상으로 수행하였으며, 마을공동체 활성화에 영향을 미칠 수 있는 요인을 종합적으로 고려하지 못해 다양한 사업이 중복적·연계적으로 이루어지고 있는 마을공동체의 특성을 고려한 함의를 제시하는 데 한계를 가진다. 또한 마을공동체의 현장과 선행연구들에서는 중간지원조직이 마을공동체 활동의 성과를 높일 수 있다고 주장하면서, 마을공동체 활성화에 있어 중간지원조직의 실효성 있는 역할을 강조하고 있다. 하지만 중간지원조직에 대한 일부의 연구에서는 중간지원조직이 현실과 괴리되어 있으며, 실효성을 발휘하지 못하고 있다는 주장도 함께 제기되고 있다. 이렇게 중간지원조직의 실효성에 대한 다양한 주장이 이루어지고 있는 상황에서 실제로 중간지원조직이 마을공동체 활동에 실효성을 발휘하고 있는지에 대한 체계적인 연구가 이루어질 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 중간지원조직들이 마을공동체 활성화 요인과 공동체 활동의 성과 간의 관계에서 실효성을 발휘하는가에 대한 연구를 수행하고자 한다. 이러한 연구를 진행하기 위해서 먼저 체계적 문헌검토를 통해 마을공동체 활성화 요인과 마을공동체 성과에 대한 요인을 도출하였다. 이렇게 도출된 마을공동체 활성화 요인과 마을공동체 성과 간의 관계를 분석하기 위한 연구모델은 Institutional Analysis and Development(IAD)분석틀을 기반으로 하여 설계하였다. 마을공동체 사업은 다양한 요인간의 상호작용으로 인해 이루어지며, 상호작용으로 인해 발생된 행위 및 정책이 개인에 영향을 미치는 환류(feedback)과정이 발생한다. IAD 분석틀은 다양한 요인 간의 상호작용으로 인해 발생된 결과물이 개체 수준에 미치는 영향요인들을 체계적으로 분석할 수 있기 때문에 마을공동체 활성화 요인과 성과간의 관계를 분석하기에 적합하다고 볼 수 있다. 또한 이들 간의 관계에서 조절변수로서 중간지원조직의 영향을 분석하기 위해 활동영역과 운영주체에 따라 중간지원조직의 유형을 분류하여 조절효과를 확인하였다. 분석방법은 다중회귀분석과 위계적 회귀분석을 통해 실시하였으며 , 분석대상은 전국에서 수행되고 있는 14개 부처의 마을공동체사업을 분석대상으로 설정하여 설문조사를 실시하여 703개의 마을공동체사업을 대상으로 분석하였다. 마을공동체 활성화 요인과 성과 간의 관계를 분석한 결과 사회적 성과에는 지역특성 및 자원 활용 변수와 대표자 리더십, 주민의 참여, 주민의 역량, 공무원의 참여와 지원, 교육프로그램의 실효성이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 유의미하게 나타난 변수들은 모두 가설과 일치하는 결과를 보였다. 경제적 성과에 대해서는 자체재원 조달 능력, 주민 참여, 주민역량, 공무원의 참여와 지원, 행정절차의 간편성, 교육프로그램의 실효성 변수가 유의미 한 것으로 나타났으며 모두 가설과 일치하는 결과로 나타났다. 중간지원조직의 조절효과분석은 중간지원조직의 유형을 구분하고, 유형에 따른 조절효과를 비교분석한 결과 운영주체(정부주도형-민간주도형)에 따른 조절효과는 경제적 성과에서 나타났다. 정부주도형 중간지원조직은 ‘공무원의 참여와 지원’ 변수와 경제적 성과사이에서 부정적인 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 민간주도형 중간지원조직도 ‘공무원의 참여와 지원’변수와 경제적 성과의 관계에서 부정적 조절효과를 보였으나 ‘행정절차의 간편성’과 경제적 성과 간의 관계에서는 긍정적 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 활동영역(기초형-광역형)에 따른 조절효과는 사회적 성과와 경제적 성과 모두에서 나타났다. 광역형 중간지원조직이 ‘교육프로그램의 실효성’과 사회적 성과 간의 관계에서 긍정적 조절효과를 보이는 것으로 나타났으며, ‘공무원 참여지원’과 경제적성과 간의 관계에서는 부정적 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과의 학술적 의의를 살펴보면, 우선 기존의 연구와 달리 특정사업, 특정요인에 집중하지 않고 다양한 사업과 요인을 종합적으로 고려함으로써 다양한 요인이 영향을 미치는 마을공동체 사업의 특성을 적실성 있게 담아냈다는 점에서 의의를 가진다. 또한 마을공동체 활성화의 핵심적 요인임에도 불구하고 사례연구를 통해서만 실효성이 주장되어온 중간지원조직의 실효성을 실증적으로 분석하였다는 점에서 중요한 의의가 있다. 본 연구의 정책적 함의를 몇 가지로 제시할 수 있을 것이다. 첫 번째 정책적 함의는 마을공동체를 활성화시키기 위해서는 활성화요인을 일괄적으로 고려할 것이 아니라 다양한 유형의 활성화 요인이 존재하며, 마을공동체의 성과의 유형에 따라 영향을 미치는 영향요인이 다르게 나타난다는 점을 고려해야한다는 것이다. 즉, 마을공동체를 활성화시키기 위해서는 마을공동체 성과의 유형에 따라 차별적인 영향요인을 체계적으로 고려하여 마을공동체의 성과를 제고시키기 위한 전략적·차별적 관리와 성과제고 노력이 필요하다는 것이다. 두 번째는 중간지원조직의 실효성을 높이기 위한 정책적 노력이 필요하다는 것이다. 분석결과 중간지원조직과 정부의 입장의 부조화에 의해서 성과가 부정적으로 나타나는 경향이 있는 것으로 판단된다. 특히, 중간지원조직의 조직문화 및 특성과 정부의 정책방향 및 집행방식간의 부조화와 갈등으로 인하여 성과에 부정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 때문에 중간지원조직과 정부가 함께 일할 수 있도록 하는 조직문화를 형성하고, 정부 조직 및 공무원과 함께 마을공동체 사업정보 및 성과를 공유할 수 있는 시스템을 구성하여 실효성을 높일 필요가 있을 것이다. 이와 같은 본 연구의 분석결과는 마을공동체 사업에서 중간지원조직의 중요성이 높아져가는 과정에서 중간지원조직의 실효성을 낮추는 부분을 찾아내고, 실효성을 높일 수 있는 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다.
The rapid industrialization and urbanization have dismantled the community of modern society which is a basic unit of life. As an alternative to this, Since the mid-2000s, community-building projects have been progressed briskly on community level rather than the central, metropolitan, and provincia...
The rapid industrialization and urbanization have dismantled the community of modern society which is a basic unit of life. As an alternative to this, Since the mid-2000s, community-building projects have been progressed briskly on community level rather than the central, metropolitan, and provincial governments. The polices to rebuild and activate disorganized communities has been implemented through the community-building project. Both local and central government have actively prosecuted those policies. As the community-building projects have been promoted actively by several policies, studies on the community have been briskly carried out. Studies analyzing the relationship between the community activation and various influencial factors also have been fulfilled mainly. However, previous studies have been conducted only for subjects focused on specific area or division. However, these studies do not have considered overall factors that may affect the community activation so that those have limitations in suggesting critical policy implications fitted to the characteristics of community that various projects have been promoted. In addition, communities and previous studies have emphasized on effective roles of intermediary organizations in community activation by asserting that intermediary organizations can improve performance of the community activities. But some studies for intermediary organizations have suggested that intermediary organizations are not fitted to reality and effectiveness. In the situation of emerging various arguments about effectiveness of intermediary organizations, we need to systematically analyze whether or not intermediary organizations show its effectiveness in community activity. Therefore, this study systematically focuses on investigating effectiveness of intermediary organizations in relationship between community activation factors and outcome. In order to implement the study, factors of community activation and outcomes are abstracted from systematical literature review in previous studies. The study model is designed as Institutional Analysis and Development(IAD) framework in order to analyze the relationship between community activation factors and outcomes. The community-building project is implemented with interaction between various factors and then the feedback process in which generated actions and policies resulting from the interaction affect the individual-level occurs. IAD framework is fitted to analyze the relationship between community activation factors and outcomes since it is able to systematically analyze how outcomes generated by interaction among various factors affect the individual-level. Also, this study focus on moderating effects classifying the type of intermediary organizations based on activity area and ownership in order to investigate influence of intermediary organizations as a moderating variable. The analytic ways implemented through multiple regression analysis and hierarchical regression analysis. The analytical target was set up as community-building projects of fourteen central government divisions so that the survey was conducted and the questionnaire was collected from 703 community projects. According to analyzing the relationship between community activation factors and outcomes, The social outcomes were strongly influenced by critical variables, which are local characteristics and resource utilization variable, representative leadership, resident participation, resident capability, participation and support of the public servant, effectiveness of educational program. In the aspect of economical outcomes, it was affected by significant variables, which are the self finance resource procurement capacity, resident participation, resident capability, participation and support of the public servant, simplicity of administrative procedure, effectiveness of educational program. The moderating effects analysis of intermediary organizations classified its type and comparatively analyzed moderating effect based on classified types. In the result of that, moderating effect according to the operator(the government-driven and the private-driven) was found on economical outcomes. The government-driven-intermediary organizations had negative moderating effect in the relation between participation and support of public servant and economical outcomes. Also, the private-driven-intermediary organizations had negative moderating effect in the relationship between participation and support of public servant and economical outcomes but had positive moderating effect in the relation between simplicity of administrative procedures and economical outcomes. Moderating effect according to activity area(local government-type – provincial government-type) was found in both social outcomes and economical outcomes. Provincial government-type intermediary organizations had positive moderating effects in the relationship between the effectiveness of educational program and social outcomes but negative moderating effects in the relationship between participation and support of public servant and economical outcomes. Examining academical implication of the study as distinct from previous studies, this study has a critical implication in that it made an effort to exactly reflect characteristics of community-building projects. It also considered various projects and factors comprehensively rather than focusing on specific project and factor. In spite of being a critical factor in the community activation, effectiveness of intermediary organizations has been only asserted by case studies. Another academic significance of this study is that it conducted empirical analysis of effectiveness of intermediary organizations. The critical implication of this study can be suggested in several ways. First, in order to activate communities, we need to consider that the factors influencing community activation are varied depending on types of community-building project outcomes In other words, strategic and discriminative management as well as efforts to improve performance are required in order to activate community by systematically considering discriminative influencial factors depending on types of community outcomes. Second, we also need to focus on improving effectiveness of intermediary organizations as a policy effort. On the result of analysis, the mismatch of view between intermediary organizations and government resulted in negatively affected outcomes. In particular, organizational culture and characteristics of intermediary organizations gave rise to incongruity and conflict with policy direction and implementation ways of government so that these gave a negative influence to outcomes. Therefore, there are needs of improving effectiveness by consisting of the shared system and formulating organizational culture in order to make the government and intermediary organizations collaborate. By those efforts, intermediary organizations are able to share their information and outcomes of community-building projects with government organization or public servant. The result of this study has critical implication in that it suggested the way of improving effectiveness and found out which factors make the effectiveness of intermediary organizations turn down as the importance of intermediary organizations has increased in community-building projects.
The rapid industrialization and urbanization have dismantled the community of modern society which is a basic unit of life. As an alternative to this, Since the mid-2000s, community-building projects have been progressed briskly on community level rather than the central, metropolitan, and provincial governments. The polices to rebuild and activate disorganized communities has been implemented through the community-building project. Both local and central government have actively prosecuted those policies. As the community-building projects have been promoted actively by several policies, studies on the community have been briskly carried out. Studies analyzing the relationship between the community activation and various influencial factors also have been fulfilled mainly. However, previous studies have been conducted only for subjects focused on specific area or division. However, these studies do not have considered overall factors that may affect the community activation so that those have limitations in suggesting critical policy implications fitted to the characteristics of community that various projects have been promoted. In addition, communities and previous studies have emphasized on effective roles of intermediary organizations in community activation by asserting that intermediary organizations can improve performance of the community activities. But some studies for intermediary organizations have suggested that intermediary organizations are not fitted to reality and effectiveness. In the situation of emerging various arguments about effectiveness of intermediary organizations, we need to systematically analyze whether or not intermediary organizations show its effectiveness in community activity. Therefore, this study systematically focuses on investigating effectiveness of intermediary organizations in relationship between community activation factors and outcome. In order to implement the study, factors of community activation and outcomes are abstracted from systematical literature review in previous studies. The study model is designed as Institutional Analysis and Development(IAD) framework in order to analyze the relationship between community activation factors and outcomes. The community-building project is implemented with interaction between various factors and then the feedback process in which generated actions and policies resulting from the interaction affect the individual-level occurs. IAD framework is fitted to analyze the relationship between community activation factors and outcomes since it is able to systematically analyze how outcomes generated by interaction among various factors affect the individual-level. Also, this study focus on moderating effects classifying the type of intermediary organizations based on activity area and ownership in order to investigate influence of intermediary organizations as a moderating variable. The analytic ways implemented through multiple regression analysis and hierarchical regression analysis. The analytical target was set up as community-building projects of fourteen central government divisions so that the survey was conducted and the questionnaire was collected from 703 community projects. According to analyzing the relationship between community activation factors and outcomes, The social outcomes were strongly influenced by critical variables, which are local characteristics and resource utilization variable, representative leadership, resident participation, resident capability, participation and support of the public servant, effectiveness of educational program. In the aspect of economical outcomes, it was affected by significant variables, which are the self finance resource procurement capacity, resident participation, resident capability, participation and support of the public servant, simplicity of administrative procedure, effectiveness of educational program. The moderating effects analysis of intermediary organizations classified its type and comparatively analyzed moderating effect based on classified types. In the result of that, moderating effect according to the operator(the government-driven and the private-driven) was found on economical outcomes. The government-driven-intermediary organizations had negative moderating effect in the relation between participation and support of public servant and economical outcomes. Also, the private-driven-intermediary organizations had negative moderating effect in the relationship between participation and support of public servant and economical outcomes but had positive moderating effect in the relation between simplicity of administrative procedures and economical outcomes. Moderating effect according to activity area(local government-type – provincial government-type) was found in both social outcomes and economical outcomes. Provincial government-type intermediary organizations had positive moderating effects in the relationship between the effectiveness of educational program and social outcomes but negative moderating effects in the relationship between participation and support of public servant and economical outcomes. Examining academical implication of the study as distinct from previous studies, this study has a critical implication in that it made an effort to exactly reflect characteristics of community-building projects. It also considered various projects and factors comprehensively rather than focusing on specific project and factor. In spite of being a critical factor in the community activation, effectiveness of intermediary organizations has been only asserted by case studies. Another academic significance of this study is that it conducted empirical analysis of effectiveness of intermediary organizations. The critical implication of this study can be suggested in several ways. First, in order to activate communities, we need to consider that the factors influencing community activation are varied depending on types of community-building project outcomes In other words, strategic and discriminative management as well as efforts to improve performance are required in order to activate community by systematically considering discriminative influencial factors depending on types of community outcomes. Second, we also need to focus on improving effectiveness of intermediary organizations as a policy effort. On the result of analysis, the mismatch of view between intermediary organizations and government resulted in negatively affected outcomes. In particular, organizational culture and characteristics of intermediary organizations gave rise to incongruity and conflict with policy direction and implementation ways of government so that these gave a negative influence to outcomes. Therefore, there are needs of improving effectiveness by consisting of the shared system and formulating organizational culture in order to make the government and intermediary organizations collaborate. By those efforts, intermediary organizations are able to share their information and outcomes of community-building projects with government organization or public servant. The result of this study has critical implication in that it suggested the way of improving effectiveness and found out which factors make the effectiveness of intermediary organizations turn down as the importance of intermediary organizations has increased in community-building projects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.