본 연구는 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모와 이들에게 교육적 지원을 했던 특수교육교사, 예술가들의 교육 경험과 지원 요구를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모, 교사, 예술가의 장애예술영재성에 대한 교육 경험은 어떠한가?
둘째, 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모, 교사, 예술가의 장애예술영재성을 위해 필요한 지원 요구는 무엇인가?
이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 본 연구는 질적 사례 연구 방법을 적용하여 예술영재성을 가진 장애학생과 학부모 그리고 이들에게 교육적 지원을 했던 특수교육교사, 예술가 총 15명을 연구 대상자로 선정하여 심층 면담 및 예술영재성을 가진 장애학생 재능활동 모습 관찰, 단답형 질문을 통한 인터뷰를 실시하였고, 사례별 미술작품 및 작품사진과 영상자료를 수집하여 반복적 비교분석의 과정을 걸쳐 분석하였다. 그에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 예술영재성을 가진 장애학생의 교육 경험은 타고난 재능 관련 선천적인 요인인 개인 요인과 양육환경 관련 후천적인 요인인 환경 요인으로 범주화 되었으며, 개인 요인은 장애예술영재성 특성 및 자기인지로 장애미술영재적 특성, 장애음악영재적 특성, 재능에 대한 자기인지로 범주화 되었고, 환경 요인 중 재능 발견·발현에 영향을 미치는 인식 및 지원은 재능 발견 및 확인, 긍정적·부정적 인식, 교육 및 재능 지원으로 범주화 되었으며, 재능 인정과 경험 후 효과는 재능발현 및 인정 후 효과와 경험 후 효과로 범주화 되었다.
둘째, 예술영재성을 가진 장애학생을 위한 지원 요구로는 선별 및 가족 지원, 교육 및 교육기관 지원, 전문분야 지원, 사회제도 지원이 필요한 것으로 나타났다. 선별 및 가족 지원은 조기 발견 및 선별을 위한 지원과 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모들에게 정보 제공을 하기 위해 필요한 지원이고, 교육 및 교육기관 지원은 교사, 학교 및 교육기관 차원, 인식 개선 교육을 위해 필요한 지원이며, 전문분야 지원은 전문가 투입과 전문기관 연계를 통한 지속적인 지도와 관리를 위해 필요한 지원이고, 사회 제도 지원은 국가차원의 제도 및 인적·재정적 지원 마련을 위해 필요한 지원으로 나타났다.
이상에서 살펴본 바와 같이, 예술영재성을 가진 장애학생의 교육 경험 관련 개인요인은 예술 영재의 특성에 부합됨을 알 수 있었고, 환경 요인은 예술영재성을 가진 장애학생들의 교육 및 지원 마련의 필요성을 시사해 주고 있으며, 지원 요구는 보다 많은 예술영재성을 가진 장애학생들의 재능 발굴․발현․계발을 위해 반드시 마련되어져야 하며 필요한 지원임을 시사해 주고 있다.
본 연구는 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모와 이들에게 교육적 지원을 했던 특수교육교사, 예술가들의 교육 경험과 지원 요구를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모, 교사, 예술가의 장애예술영재성에 대한 교육 경험은 어떠한가?
둘째, 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모, 교사, 예술가의 장애예술영재성을 위해 필요한 지원 요구는 무엇인가?
이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 본 연구는 질적 사례 연구 방법을 적용하여 예술영재성을 가진 장애학생과 학부모 그리고 이들에게 교육적 지원을 했던 특수교육교사, 예술가 총 15명을 연구 대상자로 선정하여 심층 면담 및 예술영재성을 가진 장애학생 재능활동 모습 관찰, 단답형 질문을 통한 인터뷰를 실시하였고, 사례별 미술작품 및 작품사진과 영상자료를 수집하여 반복적 비교분석의 과정을 걸쳐 분석하였다. 그에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 예술영재성을 가진 장애학생의 교육 경험은 타고난 재능 관련 선천적인 요인인 개인 요인과 양육환경 관련 후천적인 요인인 환경 요인으로 범주화 되었으며, 개인 요인은 장애예술영재성 특성 및 자기인지로 장애미술영재적 특성, 장애음악영재적 특성, 재능에 대한 자기인지로 범주화 되었고, 환경 요인 중 재능 발견·발현에 영향을 미치는 인식 및 지원은 재능 발견 및 확인, 긍정적·부정적 인식, 교육 및 재능 지원으로 범주화 되었으며, 재능 인정과 경험 후 효과는 재능발현 및 인정 후 효과와 경험 후 효과로 범주화 되었다.
둘째, 예술영재성을 가진 장애학생을 위한 지원 요구로는 선별 및 가족 지원, 교육 및 교육기관 지원, 전문분야 지원, 사회제도 지원이 필요한 것으로 나타났다. 선별 및 가족 지원은 조기 발견 및 선별을 위한 지원과 예술영재성을 가진 장애학생의 학부모들에게 정보 제공을 하기 위해 필요한 지원이고, 교육 및 교육기관 지원은 교사, 학교 및 교육기관 차원, 인식 개선 교육을 위해 필요한 지원이며, 전문분야 지원은 전문가 투입과 전문기관 연계를 통한 지속적인 지도와 관리를 위해 필요한 지원이고, 사회 제도 지원은 국가차원의 제도 및 인적·재정적 지원 마련을 위해 필요한 지원으로 나타났다.
이상에서 살펴본 바와 같이, 예술영재성을 가진 장애학생의 교육 경험 관련 개인요인은 예술 영재의 특성에 부합됨을 알 수 있었고, 환경 요인은 예술영재성을 가진 장애학생들의 교육 및 지원 마련의 필요성을 시사해 주고 있으며, 지원 요구는 보다 많은 예술영재성을 가진 장애학생들의 재능 발굴․발현․계발을 위해 반드시 마련되어져야 하며 필요한 지원임을 시사해 주고 있다.
The purpose of this study is to know of request for education experience and support of school parents of students with autism spectrum disorders with artistic giftedness and special education teachers and artists who provided educational support to them. Questions for study set to solve this purpos...
The purpose of this study is to know of request for education experience and support of school parents of students with autism spectrum disorders with artistic giftedness and special education teachers and artists who provided educational support to them. Questions for study set to solve this purpose of study are as follows.
First, how is education experience about artistic giftedness with disorders of school parents, teachers and artists of students with disorders with artistic giftedness?
Second, What is the request for support needed for artistic giftedness with disorders school parents, teachers and artists of students with disorders with artistic giftedness?
In order to solve questions for study like this, this study selected a total of 15 people as subjects for study such as students with disorders with artistic giftedness, their school parents, special education teachers, who provided educational support, therapists, and artists, applying a qualitative case research method, and conducted interviews with them through in-depth conversation, observation of the appearance of gifted activities of students with disorders with artistic giftedness and Yes/No questions. Also, this study collected art works, work pictures, and video materials on a case-by-case basis and analyzed them through process of repeated comparison and analysis. The results of this study from that are as follows.
First, education experience of students with disorders with artistic giftedness is categorized into a personal factor, which is an innate factor related to natural talent and an environmental factor, which is an acquired factor related to childrearing environment. A personal factor is categorized into the characteristic and self-recognition of artistic giftedness with disorders, and the characteristic and self-recognition of giftedness with disorders in fine arts, music. Recognition and support of environmental factors affecting discovery and display of talent is categorized into discovery and identification of talent, positive and negative recognition, support of education and talent, and recognition of talent and post-experience effect is categorized into post-display and recognition of talent effect and post-experience effect.
Second, it proved that selection and family support, education and educational institution support, specialized field support, and social system support are needed for request for support of students with disorders with artistic giftedness. It proved that selection and family support is the one for early discovery and selection and needed to provide information to school parents of students with disorders with artistic giftedness, and education and educational institution support is the one for recognition improvement education of teachers, schools, and educational institutions, and specialized field support is the one needed for sustained direction and management through involvement of experts and connection with specialized institutions, and social system support is the one needed to secure national-level system and human resources and financial support.
As reviewed above, in terms of education experience of students with disorders with artistic giftedness, it can be known that a personal factor fits the characteristic of a gifted person, and it is suggested that an environmental factor is needed to secure education and support of students with disorders with artistic giftedness, and request for such support should be secured for discovery, display, and development of talent of more students with disorders with artistic giftedness.
The purpose of this study is to know of request for education experience and support of school parents of students with autism spectrum disorders with artistic giftedness and special education teachers and artists who provided educational support to them. Questions for study set to solve this purpose of study are as follows.
First, how is education experience about artistic giftedness with disorders of school parents, teachers and artists of students with disorders with artistic giftedness?
Second, What is the request for support needed for artistic giftedness with disorders school parents, teachers and artists of students with disorders with artistic giftedness?
In order to solve questions for study like this, this study selected a total of 15 people as subjects for study such as students with disorders with artistic giftedness, their school parents, special education teachers, who provided educational support, therapists, and artists, applying a qualitative case research method, and conducted interviews with them through in-depth conversation, observation of the appearance of gifted activities of students with disorders with artistic giftedness and Yes/No questions. Also, this study collected art works, work pictures, and video materials on a case-by-case basis and analyzed them through process of repeated comparison and analysis. The results of this study from that are as follows.
First, education experience of students with disorders with artistic giftedness is categorized into a personal factor, which is an innate factor related to natural talent and an environmental factor, which is an acquired factor related to childrearing environment. A personal factor is categorized into the characteristic and self-recognition of artistic giftedness with disorders, and the characteristic and self-recognition of giftedness with disorders in fine arts, music. Recognition and support of environmental factors affecting discovery and display of talent is categorized into discovery and identification of talent, positive and negative recognition, support of education and talent, and recognition of talent and post-experience effect is categorized into post-display and recognition of talent effect and post-experience effect.
Second, it proved that selection and family support, education and educational institution support, specialized field support, and social system support are needed for request for support of students with disorders with artistic giftedness. It proved that selection and family support is the one for early discovery and selection and needed to provide information to school parents of students with disorders with artistic giftedness, and education and educational institution support is the one for recognition improvement education of teachers, schools, and educational institutions, and specialized field support is the one needed for sustained direction and management through involvement of experts and connection with specialized institutions, and social system support is the one needed to secure national-level system and human resources and financial support.
As reviewed above, in terms of education experience of students with disorders with artistic giftedness, it can be known that a personal factor fits the characteristic of a gifted person, and it is suggested that an environmental factor is needed to secure education and support of students with disorders with artistic giftedness, and request for such support should be secured for discovery, display, and development of talent of more students with disorders with artistic giftedness.
주제어
#예술영재성을 가진 장애학생 장애예술영재성 교육 경험 지원 요구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.