내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수·학습 프로그램 개발 Development of a teaching learning program for cultivation of multicultural acceptability utilizing a narrative approach원문보기
본 연구는 더욱 심화되어 가는 다문화사회를 살아갈 미래 사회의 주역인 초등학생들의 다문화적 역량과 자질을 기를 필요성이 점점 커지고 있음에 주목하고 내러티브 접근을 활용하여 초등학생의 다문화 수용성을 함양시킬 수 있는 교수․학습 프로그램을 개발하고자 하였다. 연구 문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 내러티브 접근이 다문화 수용성 함양을 위한 교육 방법으로 유용성을 지니는가? 둘째, 초등학교 학생들에게 적용할 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램은 어떻게 설계해야 하는가? 셋째, 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램이 초등학생의 다문화 수용성에 어떠한 영향을 미치는가? 먼저 기초 조사를 위해 다문화 수용성과 내러티브 접근에 관한 다양한 문헌을 고찰하고 이를 바탕으로 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램을 계획하였다. 먼저 프로그램의 핵심 목표를 다문화사회를 살아가는 시민으로서의 총체적인 다문화 수용성 함양으로 설정하고, 지식․이해, 기능, 태도의 세 측면의 하위 목표를 제시하였다. 또한 다문화 수용성을 다양성, ...
본 연구는 더욱 심화되어 가는 다문화사회를 살아갈 미래 사회의 주역인 초등학생들의 다문화적 역량과 자질을 기를 필요성이 점점 커지고 있음에 주목하고 내러티브 접근을 활용하여 초등학생의 다문화 수용성을 함양시킬 수 있는 교수․학습 프로그램을 개발하고자 하였다. 연구 문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 내러티브 접근이 다문화 수용성 함양을 위한 교육 방법으로 유용성을 지니는가? 둘째, 초등학교 학생들에게 적용할 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램은 어떻게 설계해야 하는가? 셋째, 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램이 초등학생의 다문화 수용성에 어떠한 영향을 미치는가? 먼저 기초 조사를 위해 다문화 수용성과 내러티브 접근에 관한 다양한 문헌을 고찰하고 이를 바탕으로 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램을 계획하였다. 먼저 프로그램의 핵심 목표를 다문화사회를 살아가는 시민으로서의 총체적인 다문화 수용성 함양으로 설정하고, 지식․이해, 기능, 태도의 세 측면의 하위 목표를 제시하였다. 또한 다문화 수용성을 다양성, 관계성, 보편성의 세 가지 차원으로 나누고 차시별로 목표를 제시하였다. 다음으로 다문화 제재의 내러티브를 담고 있는 문학작품 3권을 선정하고 차시별로 지도 내용을 구성하였다. 프로그램 목표의 효과적 달성을 위해서 Lauritzen과 Jaeger의 내러티브 교육과정 모형을 기반으로 하여 수업 단계를 맥락으로의 초대, 탐구 질문, 탐구 조사, 조사 발표, 정리 및 내면화의 5단계로 구안하였다. 이러한 과정으로 프로그램의 기본 계획을 설계한 뒤에 실제 적용을 위한 총 6차시의 교수․학습 과정안을 제시하였다. 설계된 프로그램은 경상남도 창원시에 소재한 B초등학교 6학년 한 학급 11명을 대상으로 사전 검사-프로그램 적용-사후 검사의 순으로 적용하였고 주 1회 2시간씩 3주에 걸쳐서 재량활동 시간에 총 6차시 수업을 실시하였다. 사전-사후 검사 도구는 선행 연구의 검사 도구를 활용하였다. 그리고 사전-사후 검사 결과의 한계를 보완하기 위하여 프로그램 중 작성한 학생의 학습 결과물, 소감문, 교사 관찰 일지 등을 분석하여 질적 분석을 병행하였다. 본 프로그램을 적용한 결과는 다음과 같다. 사전-사후 검사 결과 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램이 다문화 수용성을 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 다양성 측면에서 다양성을 인정하고 자연스럽게 받아들이는 학생의 비율이 늘어났고 다양한 자격 기준을 가진 사람들을 한국인으로 포용하고 인정한다고 답한 학생의 비율이 늘어났다. 그리고 외국인 이주민에 대한 편견과 고정관념의 정도가 줄어들었다. 관계성 측면에서는 일방적 동화 기대에 대해 부정적으로 반응한 학생의 비율이 늘어났고 거부․회피 정서는 상승 폭이 작았지만 다소 개선되었다고 볼 수 있다. 마지막으로 보편성 차원에서는 외국인 이주민에 대해서 이중적 평가를 하려는 경향이 다소 낮아졌다. 하지만 세계시민 행동의지는 사전 검사에서도 제일 낮은 결과가 나왔는데 상승 폭도 가장 낮았다. 보편성 영역은 다양성이나 관계성에 비해 더 구체적이고 지속적인 교육이 필요하다고 판단된다. 프로그램을 질적으로 연구한 결과, 내러티브를 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램을 통해 지식․이해, 기능, 태도 차원의 목표를 모두 달성하였다고 평가할 수 있었다. 학생들은 자신이 가지고 있는 편견을 인식하고 이러한 편견으로 인해 다문화가정 학생이나 외국인 이주민들이 차별을 겪게 된다는 것을 이해하였다. 그리고 탐구 활동을 통해서 다문화사회의 현상을 객관적인 자료를 바탕으로 분석하는 능력이 프로그램이 진행될수록 점차 향상되어가는 것을 관찰할 수 있었다. 학생들은 프로그램 중 다문화사회에서 일어나는 문제에 대해 진심으로 공감하고 고민하는 태도를 보여주어 효과가 있었다고 할 수 있으나 6차시의 일시적인 교육으로는 성향이나 태도의 장기적인 변화를 기대하기 어려운 측면이 있으므로 본 연구에서 개발한 수업 모형을 활용하여 지속적인 다문화 교육이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 더욱 심화되어 가는 다문화사회를 살아갈 미래 사회의 주역인 초등학생들의 다문화적 역량과 자질을 기를 필요성이 점점 커지고 있음에 주목하고 내러티브 접근을 활용하여 초등학생의 다문화 수용성을 함양시킬 수 있는 교수․학습 프로그램을 개발하고자 하였다. 연구 문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 내러티브 접근이 다문화 수용성 함양을 위한 교육 방법으로 유용성을 지니는가? 둘째, 초등학교 학생들에게 적용할 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램은 어떻게 설계해야 하는가? 셋째, 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램이 초등학생의 다문화 수용성에 어떠한 영향을 미치는가? 먼저 기초 조사를 위해 다문화 수용성과 내러티브 접근에 관한 다양한 문헌을 고찰하고 이를 바탕으로 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램을 계획하였다. 먼저 프로그램의 핵심 목표를 다문화사회를 살아가는 시민으로서의 총체적인 다문화 수용성 함양으로 설정하고, 지식․이해, 기능, 태도의 세 측면의 하위 목표를 제시하였다. 또한 다문화 수용성을 다양성, 관계성, 보편성의 세 가지 차원으로 나누고 차시별로 목표를 제시하였다. 다음으로 다문화 제재의 내러티브를 담고 있는 문학작품 3권을 선정하고 차시별로 지도 내용을 구성하였다. 프로그램 목표의 효과적 달성을 위해서 Lauritzen과 Jaeger의 내러티브 교육과정 모형을 기반으로 하여 수업 단계를 맥락으로의 초대, 탐구 질문, 탐구 조사, 조사 발표, 정리 및 내면화의 5단계로 구안하였다. 이러한 과정으로 프로그램의 기본 계획을 설계한 뒤에 실제 적용을 위한 총 6차시의 교수․학습 과정안을 제시하였다. 설계된 프로그램은 경상남도 창원시에 소재한 B초등학교 6학년 한 학급 11명을 대상으로 사전 검사-프로그램 적용-사후 검사의 순으로 적용하였고 주 1회 2시간씩 3주에 걸쳐서 재량활동 시간에 총 6차시 수업을 실시하였다. 사전-사후 검사 도구는 선행 연구의 검사 도구를 활용하였다. 그리고 사전-사후 검사 결과의 한계를 보완하기 위하여 프로그램 중 작성한 학생의 학습 결과물, 소감문, 교사 관찰 일지 등을 분석하여 질적 분석을 병행하였다. 본 프로그램을 적용한 결과는 다음과 같다. 사전-사후 검사 결과 내러티브 접근을 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램이 다문화 수용성을 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 다양성 측면에서 다양성을 인정하고 자연스럽게 받아들이는 학생의 비율이 늘어났고 다양한 자격 기준을 가진 사람들을 한국인으로 포용하고 인정한다고 답한 학생의 비율이 늘어났다. 그리고 외국인 이주민에 대한 편견과 고정관념의 정도가 줄어들었다. 관계성 측면에서는 일방적 동화 기대에 대해 부정적으로 반응한 학생의 비율이 늘어났고 거부․회피 정서는 상승 폭이 작았지만 다소 개선되었다고 볼 수 있다. 마지막으로 보편성 차원에서는 외국인 이주민에 대해서 이중적 평가를 하려는 경향이 다소 낮아졌다. 하지만 세계시민 행동의지는 사전 검사에서도 제일 낮은 결과가 나왔는데 상승 폭도 가장 낮았다. 보편성 영역은 다양성이나 관계성에 비해 더 구체적이고 지속적인 교육이 필요하다고 판단된다. 프로그램을 질적으로 연구한 결과, 내러티브를 활용한 다문화 수용성 함양 교수․학습 프로그램을 통해 지식․이해, 기능, 태도 차원의 목표를 모두 달성하였다고 평가할 수 있었다. 학생들은 자신이 가지고 있는 편견을 인식하고 이러한 편견으로 인해 다문화가정 학생이나 외국인 이주민들이 차별을 겪게 된다는 것을 이해하였다. 그리고 탐구 활동을 통해서 다문화사회의 현상을 객관적인 자료를 바탕으로 분석하는 능력이 프로그램이 진행될수록 점차 향상되어가는 것을 관찰할 수 있었다. 학생들은 프로그램 중 다문화사회에서 일어나는 문제에 대해 진심으로 공감하고 고민하는 태도를 보여주어 효과가 있었다고 할 수 있으나 6차시의 일시적인 교육으로는 성향이나 태도의 장기적인 변화를 기대하기 어려운 측면이 있으므로 본 연구에서 개발한 수업 모형을 활용하여 지속적인 다문화 교육이 이루어져야 할 것이다.
This study is carried out by focusing on the increasing necessity of multicultural capacity and qualities of elementary school students, who are the main components of future society with intensified multiculture. Therefore, in this study, we tried to develop a teaching and learning program that can...
This study is carried out by focusing on the increasing necessity of multicultural capacity and qualities of elementary school students, who are the main components of future society with intensified multiculture. Therefore, in this study, we tried to develop a teaching and learning program that can enhance the multicultural acceptability of elementary school students using the narrative approach. The research questions were set as follows. First, does the narrative approach have efficiency as a training method for cultivating multicultural acceptability ? Second, how should the multicultural acceptability teaching and learning program be designed using the narrative approach applied to elementary school students? Third, how does the multicultural acceptability teaching & learning program using the narrative approach affect elementary school students' acceptance of a multicultural society? First of all, various literature about multicultural acceptability and the narrative approach were examined for basic research, and based on this, a multicultural acceptability - based teaching and learning program using the narrative approach was planned. First, we set the core goal of the program to cultivate an overall multicultural acceptability as a citizen who lives in a multicultural society, and present sub-goals of three aspects such as knowledge․understanding, function, and attitude. In addition, multicultural acceptability is divided into three dimensions: diversity, relationship, and universality. the goals for each lesson are also presented. Next, three literary works containing the narrative of multiculturalism were selected and the contents of guidance were composed for each lesson. Based on the narrative curriculum model of Lauritzen and Jaeger, the lessons were developed in five stages such as invitation to context, inquiry question, inquiry investigation, announcement, summary and internalization, in order to achieve the program goal effectively. In this process, after designing the basic plan of the program, a total of six hour's teaching and learning process plans for practical application were presented. The designed program was applied to 11 students in 6 grade of B elementary school located in Changwon city in Gyeongsangnam-do, in the order of pre-test - application of program - post test. In total, 6 lessons were given at the discretionary activity time for 2 hours once a week during 3 weeks, respectively. For the pre-post test, the test tool of the previous study was utilized. In order to compensate the limitations of pre-post test results, analyses of the results of the student's learning, reviews, and teacher's observation were performed as well as the qualitative analysis in parallel. The results of applying this program are as follows. As a result of the pre-post test, it was found that the multicultural acceptability teaching and learning program using the narrative approach was effective in improving the multicultural acceptability. In terms of diversity, the proportion of students who recognized and accepted diversity as a natural phenomenon increased, and the percentage of students who said that they accepted and recognized people with various qualifications as Koreans increased. Also the degree of prejudice and stereotypes about foreign immigrants has been reduced. In terms of relationship, the proportion of students who have responded negatively to expectations on unilateral assimilation increased, while rejection and avoidance emotions showed a slight increase which means slight improvement. Finally, in the universal dimension, the tendency to double-evaluate foreign immigrants is somewhat lowered. However, global citizenship behavior was the lowest result in the preliminary test, and it's increase was also the lowest. The universality domain is considered to be needed a more specific and continuous education than diversity or relationship. As a result of the qualitative study of the program, it was evaluated that the goal of knowledge understanding, function, attitude level was achieved through the multicultural acceptance teaching and learning program using narrative. Students recognized their prejudices and understood that these prejudices would lead to discrimination among multicultural family students and foreign immigrants. In addition, we could observe that the ability to analyze the phenomenon of multicultural society based on objective data gradually improved as the program progressed through inquiry activities. Since students expressed their feelings of sympathy and anxiety about the problems in the multicultural society during the program, we could say it worked but it was difficult to expect a long-term change in attitudes or inclination through this temporary education of the 6th hour. Thus, it is necessary to make continuous multicultural education using the developed teaching model through this study. This study has provided practical help to apply directly to the elementary school classroom through the development of teaching and learning program that can enhance the multicultural acceptability by using the narrative approach. In addition, it is meaningful that basic data can be provided in composition of contents of teaching and learning programs using narrative and teaching model construction. I hope that further research will be carried out in order to develop students' multicultural acceptability.
This study is carried out by focusing on the increasing necessity of multicultural capacity and qualities of elementary school students, who are the main components of future society with intensified multiculture. Therefore, in this study, we tried to develop a teaching and learning program that can enhance the multicultural acceptability of elementary school students using the narrative approach. The research questions were set as follows. First, does the narrative approach have efficiency as a training method for cultivating multicultural acceptability ? Second, how should the multicultural acceptability teaching and learning program be designed using the narrative approach applied to elementary school students? Third, how does the multicultural acceptability teaching & learning program using the narrative approach affect elementary school students' acceptance of a multicultural society? First of all, various literature about multicultural acceptability and the narrative approach were examined for basic research, and based on this, a multicultural acceptability - based teaching and learning program using the narrative approach was planned. First, we set the core goal of the program to cultivate an overall multicultural acceptability as a citizen who lives in a multicultural society, and present sub-goals of three aspects such as knowledge․understanding, function, and attitude. In addition, multicultural acceptability is divided into three dimensions: diversity, relationship, and universality. the goals for each lesson are also presented. Next, three literary works containing the narrative of multiculturalism were selected and the contents of guidance were composed for each lesson. Based on the narrative curriculum model of Lauritzen and Jaeger, the lessons were developed in five stages such as invitation to context, inquiry question, inquiry investigation, announcement, summary and internalization, in order to achieve the program goal effectively. In this process, after designing the basic plan of the program, a total of six hour's teaching and learning process plans for practical application were presented. The designed program was applied to 11 students in 6 grade of B elementary school located in Changwon city in Gyeongsangnam-do, in the order of pre-test - application of program - post test. In total, 6 lessons were given at the discretionary activity time for 2 hours once a week during 3 weeks, respectively. For the pre-post test, the test tool of the previous study was utilized. In order to compensate the limitations of pre-post test results, analyses of the results of the student's learning, reviews, and teacher's observation were performed as well as the qualitative analysis in parallel. The results of applying this program are as follows. As a result of the pre-post test, it was found that the multicultural acceptability teaching and learning program using the narrative approach was effective in improving the multicultural acceptability. In terms of diversity, the proportion of students who recognized and accepted diversity as a natural phenomenon increased, and the percentage of students who said that they accepted and recognized people with various qualifications as Koreans increased. Also the degree of prejudice and stereotypes about foreign immigrants has been reduced. In terms of relationship, the proportion of students who have responded negatively to expectations on unilateral assimilation increased, while rejection and avoidance emotions showed a slight increase which means slight improvement. Finally, in the universal dimension, the tendency to double-evaluate foreign immigrants is somewhat lowered. However, global citizenship behavior was the lowest result in the preliminary test, and it's increase was also the lowest. The universality domain is considered to be needed a more specific and continuous education than diversity or relationship. As a result of the qualitative study of the program, it was evaluated that the goal of knowledge understanding, function, attitude level was achieved through the multicultural acceptance teaching and learning program using narrative. Students recognized their prejudices and understood that these prejudices would lead to discrimination among multicultural family students and foreign immigrants. In addition, we could observe that the ability to analyze the phenomenon of multicultural society based on objective data gradually improved as the program progressed through inquiry activities. Since students expressed their feelings of sympathy and anxiety about the problems in the multicultural society during the program, we could say it worked but it was difficult to expect a long-term change in attitudes or inclination through this temporary education of the 6th hour. Thus, it is necessary to make continuous multicultural education using the developed teaching model through this study. This study has provided practical help to apply directly to the elementary school classroom through the development of teaching and learning program that can enhance the multicultural acceptability by using the narrative approach. In addition, it is meaningful that basic data can be provided in composition of contents of teaching and learning programs using narrative and teaching model construction. I hope that further research will be carried out in order to develop students' multicultural acceptability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.