본 연구는 중국 애니메이션 SNS마케팅에 대한 연구이다. 애니메이션 SNS마케팅은 애니메이션 제작사가 마이크로 블로그(Micro blog)와 같은 SNS를 이용하여 많은 잠재관객에게 작품을 홍보하여 구매력을 자극하고 관람소비를 유발하는 것이다. 현대사회는 문화산업의 발전에 따라 애니메이션 산업이 많은 주목을 받고 있다. 애니메이션 산업이 발전하면 작품 자체뿐만 아니라 마케팅 방식도 다시 구축할 필요가 있다. 하지만 현재 대부분의 중국 애니메이션 기업과 정부지원은 애니메이션의 마케팅에 관한 관심이 부족한 실정이다. 특히 현재 중국 애니메이션 영화의 경우는 실사영화와 같이 극장 스크린을 놓고 힘겹게 경쟁하고 있다. 치열한 경쟁 시장 틈에서 생존하려면 애니메이션 전통적인 마케팅에만 집중하면 효과가 나지 않을 것이다. 가장 큰 원인은 애니메이션 전통적인 마케팅이 이미 낙후되었기 때문이다. 현대사회 SNS의 유행에 따라 네티즌이 많아지고 있어 기업은 애니메이션 SNS마케팅을 이용하는 것이 필수적이다. 특히 중국의 경우는 시나 웨이보(Sina Weibo)나 ...
본 연구는 중국 애니메이션 SNS마케팅에 대한 연구이다. 애니메이션 SNS마케팅은 애니메이션 제작사가 마이크로 블로그(Micro blog)와 같은 SNS를 이용하여 많은 잠재관객에게 작품을 홍보하여 구매력을 자극하고 관람소비를 유발하는 것이다. 현대사회는 문화산업의 발전에 따라 애니메이션 산업이 많은 주목을 받고 있다. 애니메이션 산업이 발전하면 작품 자체뿐만 아니라 마케팅 방식도 다시 구축할 필요가 있다. 하지만 현재 대부분의 중국 애니메이션 기업과 정부지원은 애니메이션의 마케팅에 관한 관심이 부족한 실정이다. 특히 현재 중국 애니메이션 영화의 경우는 실사영화와 같이 극장 스크린을 놓고 힘겹게 경쟁하고 있다. 치열한 경쟁 시장 틈에서 생존하려면 애니메이션 전통적인 마케팅에만 집중하면 효과가 나지 않을 것이다. 가장 큰 원인은 애니메이션 전통적인 마케팅이 이미 낙후되었기 때문이다. 현대사회 SNS의 유행에 따라 네티즌이 많아지고 있어 기업은 애니메이션 SNS마케팅을 이용하는 것이 필수적이다. 특히 중국의 경우는 시나 웨이보(Sina Weibo)나 텐센트위챗(Tencent WeChat)에 같은 마케팅 플랫폼이 많으므로 시장이 아주 크다. 하지만 예전부터 이를 제대로 활용한 중국 애니메이션 마케팅이 거의 없고 성공한 작품이 전무하다. 그러므로 학술 방면에서도 중국의 애니메이션 SNS마케팅 패턴과 과정에 관한 연구가 많지 않음을 발견한다. 본 연구는 현재까지 유일한 중국 애니메이션 SNS마케팅 성공사례-<서유기-대성귀래>의 애니메이션 SNS마케팅 전략의 진행 흐름을 조사하고 마케팅의 성공 원인을 파악하는 연구로서, 미래 애니메이션 기업에는 작품의 질을 보장하게 되는 범위에서 리스크와 총예산을 절감한다면 효과적인 애니메이션 SNS마케팅 패턴 구성이 가능하다는 것을 확인하였다. 하지만, 전략적인 애니메이션 SNS마케팅이 작품만 홍보하는 것이 아니라 프로덕션 단계부터 작품의 브랜드 이미지를 구축하는 것이 무엇보다 중요하다. 따라서 합리적인 애니메이션 SNS마케팅에 연구결과를 통하여 미래의 애니메이션 마케팅에 튼튼한 기초를 다지고 후속 연구를 통하여 새로운 사고의 방향을 지적하여 애니메이션 산업의 발전을 촉진을 기대하는 바이다.
본 연구는 중국 애니메이션 SNS마케팅에 대한 연구이다. 애니메이션 SNS마케팅은 애니메이션 제작사가 마이크로 블로그(Micro blog)와 같은 SNS를 이용하여 많은 잠재관객에게 작품을 홍보하여 구매력을 자극하고 관람소비를 유발하는 것이다. 현대사회는 문화산업의 발전에 따라 애니메이션 산업이 많은 주목을 받고 있다. 애니메이션 산업이 발전하면 작품 자체뿐만 아니라 마케팅 방식도 다시 구축할 필요가 있다. 하지만 현재 대부분의 중국 애니메이션 기업과 정부지원은 애니메이션의 마케팅에 관한 관심이 부족한 실정이다. 특히 현재 중국 애니메이션 영화의 경우는 실사영화와 같이 극장 스크린을 놓고 힘겹게 경쟁하고 있다. 치열한 경쟁 시장 틈에서 생존하려면 애니메이션 전통적인 마케팅에만 집중하면 효과가 나지 않을 것이다. 가장 큰 원인은 애니메이션 전통적인 마케팅이 이미 낙후되었기 때문이다. 현대사회 SNS의 유행에 따라 네티즌이 많아지고 있어 기업은 애니메이션 SNS마케팅을 이용하는 것이 필수적이다. 특히 중국의 경우는 시나 웨이보(Sina Weibo)나 텐센트 위챗(Tencent WeChat)에 같은 마케팅 플랫폼이 많으므로 시장이 아주 크다. 하지만 예전부터 이를 제대로 활용한 중국 애니메이션 마케팅이 거의 없고 성공한 작품이 전무하다. 그러므로 학술 방면에서도 중국의 애니메이션 SNS마케팅 패턴과 과정에 관한 연구가 많지 않음을 발견한다. 본 연구는 현재까지 유일한 중국 애니메이션 SNS마케팅 성공사례-<서유기-대성귀래>의 애니메이션 SNS마케팅 전략의 진행 흐름을 조사하고 마케팅의 성공 원인을 파악하는 연구로서, 미래 애니메이션 기업에는 작품의 질을 보장하게 되는 범위에서 리스크와 총예산을 절감한다면 효과적인 애니메이션 SNS마케팅 패턴 구성이 가능하다는 것을 확인하였다. 하지만, 전략적인 애니메이션 SNS마케팅이 작품만 홍보하는 것이 아니라 프로덕션 단계부터 작품의 브랜드 이미지를 구축하는 것이 무엇보다 중요하다. 따라서 합리적인 애니메이션 SNS마케팅에 연구결과를 통하여 미래의 애니메이션 마케팅에 튼튼한 기초를 다지고 후속 연구를 통하여 새로운 사고의 방향을 지적하여 애니메이션 산업의 발전을 촉진을 기대하는 바이다.
The thesis is dedicated to study the SNS (Social Network Service) marketing about the Chinese animation. Animation SNS marketing indicates the producer of an animation makes use of the SNS like micro blog, to promote the animation in order to attract the potential consumers and to earn profits as a ...
The thesis is dedicated to study the SNS (Social Network Service) marketing about the Chinese animation. Animation SNS marketing indicates the producer of an animation makes use of the SNS like micro blog, to promote the animation in order to attract the potential consumers and to earn profits as a result. As the cultural industry is developing shapely in recent years, the animation industry receives tremendous attentions as well. In order to expand the animation industry, not only the good project is needed, but also the marketing strategy should be reconsidered and developed. However, nowadays most animation enterprises and the government policies in China still not give much attention on the SNS marketing. Especially the animation movies compete fiercely with the real film, thus to survive in the competitive market, the traditional marketing strategy is far not enough nowadays. Moreover, as the online SNS is becoming more and more popular, there are also more and more net explorers consequently. Therefore, it is a trend for enterprises to promote their projects through the SNS marketing. Especially for China, if the animation enterprises make good use of the giant online marketing platform like Sina Weibo and Tencent Wechat, their potential market is quite huge. Nevertheless, there are few enterprises that can promote their projects via SNS marketing successfully, not to mention most enterprises in animation industries do not even have a good animation projects. As a result, there are few researches and studies about the Chinese SNS marketing and its strategies. This thesis studies the only successful SNS marketing case of the Chinese animation, , the thesis investigates the process of the SNS marketing of the animation in order to find out the key to its success. The result demonstrates that through effective SNS marketing, it is possible to ensure quality of an animation but at the same time to cut the budgets and lower the production risk. Further more, strategic animations SNS marketing not only promote the project itself, but more importantly, the key is to develop the brand image from the production stage.
The thesis is dedicated to study the SNS (Social Network Service) marketing about the Chinese animation. Animation SNS marketing indicates the producer of an animation makes use of the SNS like micro blog, to promote the animation in order to attract the potential consumers and to earn profits as a result. As the cultural industry is developing shapely in recent years, the animation industry receives tremendous attentions as well. In order to expand the animation industry, not only the good project is needed, but also the marketing strategy should be reconsidered and developed. However, nowadays most animation enterprises and the government policies in China still not give much attention on the SNS marketing. Especially the animation movies compete fiercely with the real film, thus to survive in the competitive market, the traditional marketing strategy is far not enough nowadays. Moreover, as the online SNS is becoming more and more popular, there are also more and more net explorers consequently. Therefore, it is a trend for enterprises to promote their projects through the SNS marketing. Especially for China, if the animation enterprises make good use of the giant online marketing platform like Sina Weibo and Tencent Wechat, their potential market is quite huge. Nevertheless, there are few enterprises that can promote their projects via SNS marketing successfully, not to mention most enterprises in animation industries do not even have a good animation projects. As a result, there are few researches and studies about the Chinese SNS marketing and its strategies. This thesis studies the only successful SNS marketing case of the Chinese animation, , the thesis investigates the process of the SNS marketing of the animation in order to find out the key to its success. The result demonstrates that through effective SNS marketing, it is possible to ensure quality of an animation but at the same time to cut the budgets and lower the production risk. Further more, strategic animations SNS marketing not only promote the project itself, but more importantly, the key is to develop the brand image from the production stage.
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