이 연구는 『박귀희제 가야금병창 출현반주 및 선율연구』란 주제로 기존의 출판되어진 박귀희제 가야금 병창의 단가와 판소리 다섯바탕의 채보된 악보를 중심으로 가야금 반주 선율 형태 및 유형을 분석하였다. 연구 방법은 첫째, 가야금병창의 역사적 유래와 박귀희 명창의 예술생애에 관하여 기왕의 문헌을 중심으로 연구하였다. 둘째, 한 장단에서 노래가 종지된 후 가야금만 연주되는 후반부 출현유형, 노래가 불러지는 중간에 노래가 쉬며 가야금만 연주되는 중반부 출현유형, 노래가 나오기 전 가야금이 먼저 연주되는 전반부 출현유형, 곡의 중간에 1~2 장단으로 구성된 짧은 간주형태의 연주선율을 기타반주선율로 구분하여 연구하였다. 셋째, 장단별로 ...
이 연구는 『박귀희제 가야금병창 출현반주 및 선율연구』란 주제로 기존의 출판되어진 박귀희제 가야금 병창의 단가와 판소리 다섯바탕의 채보된 악보를 중심으로 가야금 반주 선율 형태 및 유형을 분석하였다. 연구 방법은 첫째, 가야금병창의 역사적 유래와 박귀희 명창의 예술생애에 관하여 기왕의 문헌을 중심으로 연구하였다. 둘째, 한 장단에서 노래가 종지된 후 가야금만 연주되는 후반부 출현유형, 노래가 불러지는 중간에 노래가 쉬며 가야금만 연주되는 중반부 출현유형, 노래가 나오기 전 가야금이 먼저 연주되는 전반부 출현유형, 곡의 중간에 1~2 장단으로 구성된 짧은 간주형태의 연주선율을 기타반주선율로 구분하여 연구하였다. 셋째, 장단별로 진양조는 흥보가 중 ‘구만리 長天’, 중모리는 단가 중 ‘녹음방초’, 중중모리는 수궁가 중 ‘고고천변’, 자진모리는 적벽가 중 ‘화용도 야박진회’, 엇모리는 흥보가 중 ‘중타령’을 중심으로 연구하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 단가 중 ‘녹음방초’에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 21장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 4개의 유형으로 구분된다. 중반부 출현유형의 경우 총 17장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 9개의 유형으로 구분된다. 전반부 출현유형의 경우 총 6장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 4개의 유형으로 구분된다. 기타 선율형태의 경우 총 2장단에서 출현하며 1개의 선율유형으로 구분된다. 둘째, 흥보가 중 ‘구만리 長天’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 19장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 8개의 유형으로 구분된다. 중반부 출현유형의 경우 총 1장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 유형으로 구분된다. 셋째, 수궁가 중 ‘고고천변’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 24장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 5개의 선율유형으로 구분된다. 전반부 출현유형의 경우 총 3장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 선율유형으로 구분된다. 기타 반주선율형태의 경우 총 4장단에서 출현하며 세부 반주선율형태는 2개의 선율유형으로 구분된다. 넷째, 적벽가 중 ‘화용도 야박진회’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 17장단에서 출현하며 세부 반주선율형태는 3개의 선율유형으로 구분된다. 중반부 출현유형의 경우 총 1장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 선율유형으로 구분된다. 전반부 출현유형의 경우 총 9장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 선율유형으로 구분된다. 기타 반주 선율형태의 경우 총 2장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 2개의 선율유형으로 구분된다. 다섯째, 흥보가 중 ‘중타령’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 14장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 총 1개의 선율유형으로 구분된다.
이 연구는 『박귀희제 가야금병창 출현반주 및 선율연구』란 주제로 기존의 출판되어진 박귀희제 가야금 병창의 단가와 판소리 다섯바탕의 채보된 악보를 중심으로 가야금 반주 선율 형태 및 유형을 분석하였다. 연구 방법은 첫째, 가야금병창의 역사적 유래와 박귀희 명창의 예술생애에 관하여 기왕의 문헌을 중심으로 연구하였다. 둘째, 한 장단에서 노래가 종지된 후 가야금만 연주되는 후반부 출현유형, 노래가 불러지는 중간에 노래가 쉬며 가야금만 연주되는 중반부 출현유형, 노래가 나오기 전 가야금이 먼저 연주되는 전반부 출현유형, 곡의 중간에 1~2 장단으로 구성된 짧은 간주형태의 연주선율을 기타반주선율로 구분하여 연구하였다. 셋째, 장단별로 진양조는 흥보가 중 ‘구만리 長天’, 중모리는 단가 중 ‘녹음방초’, 중중모리는 수궁가 중 ‘고고천변’, 자진모리는 적벽가 중 ‘화용도 야박진회’, 엇모리는 흥보가 중 ‘중타령’을 중심으로 연구하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 단가 중 ‘녹음방초’에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 21장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 4개의 유형으로 구분된다. 중반부 출현유형의 경우 총 17장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 9개의 유형으로 구분된다. 전반부 출현유형의 경우 총 6장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 4개의 유형으로 구분된다. 기타 선율형태의 경우 총 2장단에서 출현하며 1개의 선율유형으로 구분된다. 둘째, 흥보가 중 ‘구만리 長天’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 19장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 8개의 유형으로 구분된다. 중반부 출현유형의 경우 총 1장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 유형으로 구분된다. 셋째, 수궁가 중 ‘고고천변’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 24장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 5개의 선율유형으로 구분된다. 전반부 출현유형의 경우 총 3장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 선율유형으로 구분된다. 기타 반주선율형태의 경우 총 4장단에서 출현하며 세부 반주선율형태는 2개의 선율유형으로 구분된다. 넷째, 적벽가 중 ‘화용도 야박진회’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 17장단에서 출현하며 세부 반주선율형태는 3개의 선율유형으로 구분된다. 중반부 출현유형의 경우 총 1장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 선율유형으로 구분된다. 전반부 출현유형의 경우 총 9장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 1개의 선율유형으로 구분된다. 기타 반주 선율형태의 경우 총 2장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 2개의 선율유형으로 구분된다. 다섯째, 흥보가 중 ‘중타령’대목에서 출현하는 반주형태는 후반부 출현유형의 경우 총 14장단에서 출현하며 세부 반주 선율형태는 총 1개의 선율유형으로 구분된다.
Titled 『A Study on Accompaniment & Melody in Gayageum Playing with Singing of Parkguihui-jae』, this study analyzed melodic types of Gayageum accompaniment centered on transcribed scores of published short songs of Gayageum by Park Gui-Hui and 5 kinds of Pansori Madang. As for research methodologies,...
Titled 『A Study on Accompaniment & Melody in Gayageum Playing with Singing of Parkguihui-jae』, this study analyzed melodic types of Gayageum accompaniment centered on transcribed scores of published short songs of Gayageum by Park Gui-Hui and 5 kinds of Pansori Madang. As for research methodologies, it examined historic origins of Gayageum playing with singing and an artistic life of a great singer Park Gui-Hui based on the existing literature. Secondly, it classified Gayageum appearing types into the type only Gayageum is played in the latter part after pausing a song in a beat, type only Gayageum is performed in the middle part after pausing a song while singing, type Gayageum is played in the early part before singing, and other accompaniment melodies of a short interlude composed of 1~2 beats. Thirdly, as for beats, research was done centered on 'Gumanri Jangcheon‘ from Heungboga for Jinyangjo, 'Nogeumbangjo’ from a short song for Jungmori, 'Gogocheonbyeon’ from 'Sugungga' for Jungjungmori, ‘Hwayongdo Yabakjinhoe’ from Jeokbyeokga for Jajinmori and Jung-taryeong from Heungboga for Eonmori. Research findings are as follows. Firstly, as for accompaniment type appeared in 'Nogeumbangjo' of a short song, it appears from 21 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies may be divided into 4 types. It appears from 17 beats in the middle part and in-detail accompaniment melodies may be divided into 9 types, and from 6 beats in the early part with 4 types of accompaniment melodies in-detail. Other melodic types appear from 2 beats with 1 melodic type. Secondly, as for accompaniment type appeared in the scene 'Gumanri Jangcheon' of Heungboga, it appears from 19 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 8 types. It also appears from 1 beat in the middle part and accompaniment melodies are divided into 1 type in-detail. Thirdly, as for accompaniment type appeared in the scene 'Gogocheonbyeon' of Sugungga, it appears from 24 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 5 types. It appears from 3 beats in the early part and in-detail accompaniment melodies are divided into 1 type. Other accompaniment melodic types appear from 4 beats and in-detail accompaniment melodies are divided into 2 types. Fourthly, as for accompaniment type appeared in the 'Hwayongdo Yabakjinhoe' of Jeokbyeokga, it appears from 17 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 3 types. It appears from 1 beat in the middle part and in-detail accompaniment melodies are divided into 1 type and from 9 beats in the early part with 1 accompaniment melodic type in detail. Other accompaniment melodic types appear from 2 beats and in-detail accompaniment melodies are divided into 2 types. Fifthly, as for accompaniment type appeared in the scene 'Jung-taryeong' of Heungboga, it appears from 14 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 1 melodic type.
Titled 『A Study on Accompaniment & Melody in Gayageum Playing with Singing of Parkguihui-jae』, this study analyzed melodic types of Gayageum accompaniment centered on transcribed scores of published short songs of Gayageum by Park Gui-Hui and 5 kinds of Pansori Madang. As for research methodologies, it examined historic origins of Gayageum playing with singing and an artistic life of a great singer Park Gui-Hui based on the existing literature. Secondly, it classified Gayageum appearing types into the type only Gayageum is played in the latter part after pausing a song in a beat, type only Gayageum is performed in the middle part after pausing a song while singing, type Gayageum is played in the early part before singing, and other accompaniment melodies of a short interlude composed of 1~2 beats. Thirdly, as for beats, research was done centered on 'Gumanri Jangcheon‘ from Heungboga for Jinyangjo, 'Nogeumbangjo’ from a short song for Jungmori, 'Gogocheonbyeon’ from 'Sugungga' for Jungjungmori, ‘Hwayongdo Yabakjinhoe’ from Jeokbyeokga for Jajinmori and Jung-taryeong from Heungboga for Eonmori. Research findings are as follows. Firstly, as for accompaniment type appeared in 'Nogeumbangjo' of a short song, it appears from 21 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies may be divided into 4 types. It appears from 17 beats in the middle part and in-detail accompaniment melodies may be divided into 9 types, and from 6 beats in the early part with 4 types of accompaniment melodies in-detail. Other melodic types appear from 2 beats with 1 melodic type. Secondly, as for accompaniment type appeared in the scene 'Gumanri Jangcheon' of Heungboga, it appears from 19 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 8 types. It also appears from 1 beat in the middle part and accompaniment melodies are divided into 1 type in-detail. Thirdly, as for accompaniment type appeared in the scene 'Gogocheonbyeon' of Sugungga, it appears from 24 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 5 types. It appears from 3 beats in the early part and in-detail accompaniment melodies are divided into 1 type. Other accompaniment melodic types appear from 4 beats and in-detail accompaniment melodies are divided into 2 types. Fourthly, as for accompaniment type appeared in the 'Hwayongdo Yabakjinhoe' of Jeokbyeokga, it appears from 17 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 3 types. It appears from 1 beat in the middle part and in-detail accompaniment melodies are divided into 1 type and from 9 beats in the early part with 1 accompaniment melodic type in detail. Other accompaniment melodic types appear from 2 beats and in-detail accompaniment melodies are divided into 2 types. Fifthly, as for accompaniment type appeared in the scene 'Jung-taryeong' of Heungboga, it appears from 14 beats in the latter part and in-detail accompaniment melodies are divided into 1 melodic type.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.