본 연구는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 Ⅰ. 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램 구성은 어떠한가? Ⅰ-1) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? Ⅰ-2) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 내용은 어떠한가? Ⅰ-3) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? Ⅰ-4) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 Ⅱ. 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 다문화인식에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 Ⅰ에서는 프로그램 개발을 위해 먼저 다문화교육 관련 문헌 비교ㆍ 분석, 인식ㆍ실태조사, 전문가 인터뷰 등의 기초 연구결과를 반영하여 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램 시안을 구성한 다음, 유아교육 전문가들의 안면 ...
본 연구는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 Ⅰ. 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램 구성은 어떠한가? Ⅰ-1) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? Ⅰ-2) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 내용은 어떠한가? Ⅰ-3) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? Ⅰ-4) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 Ⅱ. 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 다문화인식에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 Ⅰ에서는 프로그램 개발을 위해 먼저 다문화교육 관련 문헌 비교ㆍ 분석, 인식ㆍ실태조사, 전문가 인터뷰 등의 기초 연구결과를 반영하여 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램 시안을 구성한 다음, 유아교육 전문가들의 안면 타당성 검증과 협의 과정을 걸쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 이러한 절차를 통하여 최종 개발된 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 목적은 인간에 대한 존중과 평등을 바탕으로 다문화에 대한 개방 및 수용적 태도를 길러 궁극적으로 세계 민주시민 정신을 함양하는데 있다. 이러한 목적으로 다음의 세 가지 목표를 선정하였다. 첫째, 다문화에 대한 다양성을 인정하고 존중하는 태도를 증진한다. 둘째, 소통능력을 증진한다. 셋째, 긍정적 자아정체성과 공동체의식을 증진한다. 본 프로그램의 교육내용은 문화 다양성 수용, 정체성 형성, 문화 인식과 이해, 협력과 소통으로 구축하였으며, 프로그램의 교수-학습 단계는 자신문화 이해하기→다문화 조망하기→토의하기→통합적표상하기→평가하기의 5단계로 구성하였다. ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 교사역할은 격려자, 평가자, 지원자, 시범자, 촉진자, 환경 조성자에 초점을 맞추어 선정하였다. ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 평가는 유아평가와 교사평가로 구성하고 활동의 마무리 부분에서 회상하기를 통해 유아가 자기를 평가하고, 활동관찰 기록 분석과 통합적표상 결과물, 포트폴리오 분석을 통해 교사에 의한 유아평가가 수행되도록 구성하였다. 교사 평가는 교수자 자기 평가로 활동계획안, 반성적 저널, 활동자료 분석을 통해 수행되도록 구성하였다.
연구문제 Ⅱ에서는 본 연구에서 개발한 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위해서 2016년 4월 25일부터 6월 3일까지 K도에 소재한 S유치원 만 5세 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 연구대상으로 6주간 주 4회씩 총 24회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단은 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램을 실시하였고, 비교집단은 교사-유아 이야기나누기를 통한 다문화교육프로그램을 실시하였다. 다문화인식은 김판희와 이춘옥(2009)의 검사도구를 사용하여 측정하였고, 언어능력은 곽금주, 오상우, 김청택(2011)이 표준화한 K-WISC-Ⅳ에서 주요 소검사 중 ‘공통성’, ‘어휘’, ‘이해’를 사용하여 검사하였다. 친사회성은 McGinnis와 Goldstein(1990)의 ‘친사회적 기술 상황 검사’를 번안하여 사용하였다. 수집된 연구 자료의 효과분석을 위해 t-검증을 통해 사전검사와 사후검사의 집단 간의 차이를 분석하였다. 본 연구에서 개발한 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위한 실험연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 ‘전체 다문화인식’과 다문화인식의 하위영역인 ‘개방성’와 ‘수용성’ 그리고 ‘존중성’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 다문화인식 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 유아의 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위 영역인 ‘공통성’, ‘어휘’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들 보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 언어능력 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 ‘전체 친사회성’과 친사회성의 하위 영역인 ‘기관 적응 능력’, ‘친구관계 기술’, ‘비공격적으로 대처하기’, ‘스트레스 다루기’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들 보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 친사회성 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’은 유아의 다문화인식, 언어능력, 친사회성 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’은 유치원 현장에서 적용할 수 있는 효과적이고 적합한 다문화교육프로그램이 될 수 있음이 입증된 것이라고 할 수 있겠다. 앞으로 유치원 현장에서 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
본 연구는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는데 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 Ⅰ. 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램 구성은 어떠한가? Ⅰ-1) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? Ⅰ-2) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 내용은 어떠한가? Ⅰ-3) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? Ⅰ-4) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 Ⅱ. 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 다문화인식에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3) 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 친사회성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 Ⅰ에서는 프로그램 개발을 위해 먼저 다문화교육 관련 문헌 비교ㆍ 분석, 인식ㆍ실태조사, 전문가 인터뷰 등의 기초 연구결과를 반영하여 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램 시안을 구성한 다음, 유아교육 전문가들의 안면 타당성 검증과 협의 과정을 걸쳐 최종 프로그램을 개발하였다. 이러한 절차를 통하여 최종 개발된 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 목적은 인간에 대한 존중과 평등을 바탕으로 다문화에 대한 개방 및 수용적 태도를 길러 궁극적으로 세계 민주시민 정신을 함양하는데 있다. 이러한 목적으로 다음의 세 가지 목표를 선정하였다. 첫째, 다문화에 대한 다양성을 인정하고 존중하는 태도를 증진한다. 둘째, 소통능력을 증진한다. 셋째, 긍정적 자아정체성과 공동체의식을 증진한다. 본 프로그램의 교육내용은 문화 다양성 수용, 정체성 형성, 문화 인식과 이해, 협력과 소통으로 구축하였으며, 프로그램의 교수-학습 단계는 자신문화 이해하기→다문화 조망하기→토의하기→통합적표상하기→평가하기의 5단계로 구성하였다. ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 교사역할은 격려자, 평가자, 지원자, 시범자, 촉진자, 환경 조성자에 초점을 맞추어 선정하였다. ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 평가는 유아평가와 교사평가로 구성하고 활동의 마무리 부분에서 회상하기를 통해 유아가 자기를 평가하고, 활동관찰 기록 분석과 통합적표상 결과물, 포트폴리오 분석을 통해 교사에 의한 유아평가가 수행되도록 구성하였다. 교사 평가는 교수자 자기 평가로 활동계획안, 반성적 저널, 활동자료 분석을 통해 수행되도록 구성하였다.
연구문제 Ⅱ에서는 본 연구에서 개발한 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위해서 2016년 4월 25일부터 6월 3일까지 K도에 소재한 S유치원 만 5세 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 연구대상으로 6주간 주 4회씩 총 24회의 실험처치를 실시하였다. 실험집단은 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램을 실시하였고, 비교집단은 교사-유아 이야기나누기를 통한 다문화교육프로그램을 실시하였다. 다문화인식은 김판희와 이춘옥(2009)의 검사도구를 사용하여 측정하였고, 언어능력은 곽금주, 오상우, 김청택(2011)이 표준화한 K-WISC-Ⅳ에서 주요 소검사 중 ‘공통성’, ‘어휘’, ‘이해’를 사용하여 검사하였다. 친사회성은 McGinnis와 Goldstein(1990)의 ‘친사회적 기술 상황 검사’를 번안하여 사용하였다. 수집된 연구 자료의 효과분석을 위해 t-검증을 통해 사전검사와 사후검사의 집단 간의 차이를 분석하였다. 본 연구에서 개발한 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’의 유치원 현장 적용 타당성을 검증하기 위한 실험연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 ‘전체 다문화인식’과 다문화인식의 하위영역인 ‘개방성’와 ‘수용성’ 그리고 ‘존중성’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 다문화인식 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 유아의 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위 영역인 ‘공통성’, ‘어휘’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들 보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 언어능력 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 ‘전체 친사회성’과 친사회성의 하위 영역인 ‘기관 적응 능력’, ‘친구관계 기술’, ‘비공격적으로 대처하기’, ‘스트레스 다루기’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들 보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램이 유아의 친사회성 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’은 유아의 다문화인식, 언어능력, 친사회성 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’은 유치원 현장에서 적용할 수 있는 효과적이고 적합한 다문화교육프로그램이 될 수 있음이 입증된 것이라고 할 수 있겠다. 앞으로 유치원 현장에서 ‘통합적표상 접근의 유아 다문화교육프로그램’을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
The purposes of this study were to develop a multicultural education program for young children based on integrated representative approach and test its applicable validity to the field of early childhood education. For those purposes, the study set the following research questions:
Researc...
The purposes of this study were to develop a multicultural education program for young children based on integrated representative approach and test its applicable validity to the field of early childhood education. For those purposes, the study set the following research questions:
Research Question Ⅰ. What is a multicultural education program for young children organized based on integrated representative approach? Ⅰ-1) What goals and objectives does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅰ-2) What content does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅰ-3) What teaching and learning methods does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅰ-4) How is a multicultural education program for young children based on integrated representative approach evaluated?
Research Question Ⅱ. What effects does the application of a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅱ-1) What effects does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have on the multicultural perceptions of young children? Ⅱ-2) What effects does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have on the language competence of young children? Ⅱ-3) What effects does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have on the prosocial behavior of young children?
In Research Question I, the investigator developed a draft proposal for a multicultural education program for young children based on integrated representative approach by reflecting basic research findings including the comparison and analysis results of literature about multicultural education, the survey results of its perceptions and actual states, and interviews with experts to develop such a program. Experts on early childhood education then gathered to test its face validity and undergo a consultation process for the final program development. Developed in those procedures, a "multicultural education program for young children based on integrated representative approach" aimed to promote the global democratic citizenship ultimately by developing an open and accepting attitude toward multiculture based on respect for people and equality. The subgoal was to facilitate multicultural perceptions, language competence, and prosocial behavior. The educational content of the program covered acceptance of cultural diversity, formation of identity, cultural perception and understanding, and collaboration and communication. Teaching and learning methods were established in five stages of understanding one's own culture, developing a prospect for multiculture, having a discussion, doing an integrated representation, and performing an evaluation. The program put an emphasis on the roles of teachers as encouragers, evaluators, supporters, demonstrators, facilitators, and environment creators. The evaluation of the program consisted of young children's evaluation and teachers' evaluation. Young children were asked to assess themselves through recollection at the wrapup part of activity, and teachers assessed young children by analyzing activity observation records, products of integrated representation, and portfolios. The evaluation of teachers was done by teachers themselves through the analysis of activity plans, reflective journals, and activity materials.
Trying to test the applicable validity of the "multicultural education program for young children based on integrated representative approach" to the field of early childhood education, Research Question II administered total 24 sessions of experimental treatment to 50 five-year-olds(25 each in the experiment and comparison group) at S Kindergarten in K Province with four sessions per week from April 25 to June 4, 2016. While the experiment group participated in the multicultural education program for young children based on integrated representative approach, the comparison group did in a multicultural education program based on story sharing between teachers and young children. Multicultural perceptions were measured with the inventory developed by Kim Pan-hee and Lee Chun-ok(2009). Language competence was measured with "commonality," "vocabulary" and "understanding" in the major testlets of K- WISC-Ⅳ standardized by Gwak Geum-ju, Oh Sang-woo, and Kim Cheong- taek(2011). Prosocial behavior was measured with "Prosocial Skill Situation Measure" developed by McGinnis and Goldstein(1990). Collected data were put to the t-test to analyze the effects of the program and differences between the groups in the pre- and post-test. The results of the experiment, which was to test the program's applicable validity to the kindergarten field, were summarized as follows: First, the experiment group scored higher points of statistical significance in "overall multicultural perception" and its subareas "openness," "acceptance," and "respect" than the comparison group. Those findings indicate that the program had positive effects on the promotion of young children's multicultural perceptions. Secondly, the experiment group also scored higher points of statistical significance in "overall language competence" and its subareas "commonality" and "vocabulary" than the comparison group, which suggests that the program had positive impacts on the promotion of young children's language competence. Finally, the experiment group scored higher points of statistical significance as well in "overall prosocial behavior" and its subareas "adaptive abilities to an institution," "friendship skills," "non-aggressive coping" and "dealing with stress" than the comparison group, which indicates that the program had positive influences on the promotion of young children's prosocial behavior.
In short, the "multicultural education program for young children based on integrated representative approach" developed in the study was effective for promoting the multicultural perceptions, language competence, and prosocial behavior of young children. Those findings demonstrate that the program can be a multicultural education program that is applicable, effective, and appropriate at kindergartens. Its active utilization is expected at kindergartens in the future.
The purposes of this study were to develop a multicultural education program for young children based on integrated representative approach and test its applicable validity to the field of early childhood education. For those purposes, the study set the following research questions:
Research Question Ⅰ. What is a multicultural education program for young children organized based on integrated representative approach? Ⅰ-1) What goals and objectives does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅰ-2) What content does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅰ-3) What teaching and learning methods does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅰ-4) How is a multicultural education program for young children based on integrated representative approach evaluated?
Research Question Ⅱ. What effects does the application of a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have? Ⅱ-1) What effects does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have on the multicultural perceptions of young children? Ⅱ-2) What effects does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have on the language competence of young children? Ⅱ-3) What effects does a multicultural education program for young children based on integrated representative approach have on the prosocial behavior of young children?
In Research Question I, the investigator developed a draft proposal for a multicultural education program for young children based on integrated representative approach by reflecting basic research findings including the comparison and analysis results of literature about multicultural education, the survey results of its perceptions and actual states, and interviews with experts to develop such a program. Experts on early childhood education then gathered to test its face validity and undergo a consultation process for the final program development. Developed in those procedures, a "multicultural education program for young children based on integrated representative approach" aimed to promote the global democratic citizenship ultimately by developing an open and accepting attitude toward multiculture based on respect for people and equality. The subgoal was to facilitate multicultural perceptions, language competence, and prosocial behavior. The educational content of the program covered acceptance of cultural diversity, formation of identity, cultural perception and understanding, and collaboration and communication. Teaching and learning methods were established in five stages of understanding one's own culture, developing a prospect for multiculture, having a discussion, doing an integrated representation, and performing an evaluation. The program put an emphasis on the roles of teachers as encouragers, evaluators, supporters, demonstrators, facilitators, and environment creators. The evaluation of the program consisted of young children's evaluation and teachers' evaluation. Young children were asked to assess themselves through recollection at the wrapup part of activity, and teachers assessed young children by analyzing activity observation records, products of integrated representation, and portfolios. The evaluation of teachers was done by teachers themselves through the analysis of activity plans, reflective journals, and activity materials.
Trying to test the applicable validity of the "multicultural education program for young children based on integrated representative approach" to the field of early childhood education, Research Question II administered total 24 sessions of experimental treatment to 50 five-year-olds(25 each in the experiment and comparison group) at S Kindergarten in K Province with four sessions per week from April 25 to June 4, 2016. While the experiment group participated in the multicultural education program for young children based on integrated representative approach, the comparison group did in a multicultural education program based on story sharing between teachers and young children. Multicultural perceptions were measured with the inventory developed by Kim Pan-hee and Lee Chun-ok(2009). Language competence was measured with "commonality," "vocabulary" and "understanding" in the major testlets of K- WISC-Ⅳ standardized by Gwak Geum-ju, Oh Sang-woo, and Kim Cheong- taek(2011). Prosocial behavior was measured with "Prosocial Skill Situation Measure" developed by McGinnis and Goldstein(1990). Collected data were put to the t-test to analyze the effects of the program and differences between the groups in the pre- and post-test. The results of the experiment, which was to test the program's applicable validity to the kindergarten field, were summarized as follows: First, the experiment group scored higher points of statistical significance in "overall multicultural perception" and its subareas "openness," "acceptance," and "respect" than the comparison group. Those findings indicate that the program had positive effects on the promotion of young children's multicultural perceptions. Secondly, the experiment group also scored higher points of statistical significance in "overall language competence" and its subareas "commonality" and "vocabulary" than the comparison group, which suggests that the program had positive impacts on the promotion of young children's language competence. Finally, the experiment group scored higher points of statistical significance as well in "overall prosocial behavior" and its subareas "adaptive abilities to an institution," "friendship skills," "non-aggressive coping" and "dealing with stress" than the comparison group, which indicates that the program had positive influences on the promotion of young children's prosocial behavior.
In short, the "multicultural education program for young children based on integrated representative approach" developed in the study was effective for promoting the multicultural perceptions, language competence, and prosocial behavior of young children. Those findings demonstrate that the program can be a multicultural education program that is applicable, effective, and appropriate at kindergartens. Its active utilization is expected at kindergartens in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.