본 연구는 중학생의 음식물쓰레기에 대한 인식에 따른 감량태도와 배식량 만족도에 따른 학교급식 태도를 파악하고 잔반을 줄이는데 효과적인 방법을 마련하고자 서울 지역 중학생 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 조사대상자는 총 300명으로 남학생 146명(48.7%), 여학생 154명(48.7%)으로 비슷하게 조사되었다. 학년으로는 1학년 58명(19.3%), 2학년 107명(5.7%), 3학년 135명(45...
본 연구는 중학생의 음식물쓰레기에 대한 인식에 따른 감량태도와 배식량 만족도에 따른 학교급식 태도를 파악하고 잔반을 줄이는데 효과적인 방법을 마련하고자 서울 지역 중학생 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 조사대상자는 총 300명으로 남학생 146명(48.7%), 여학생 154명(48.7%)으로 비슷하게 조사되었다. 학년으로는 1학년 58명(19.3%), 2학년 107명(5.7%), 3학년 135명(45.0%)이었다. 한 달 용돈으로는 교통비, 통신비를 제외하고 2~3만원이 가장 많았다. 학교 점심시간 전 간식 섭취는 ‘주 1회 이하’ 또는 ‘전혀 먹지 않는다.’의 의견이 대부분이었으며 대부분의 학생들이 학교급식에서 음식을 남기지 않으려는 태도를 가지고 있었다. 학교급식에서 제공된 음식의 평균 잔반량은 국·찌개 > 채소류 > 생선류 > 김치류 > 밥 > 고기류 순이었으며 남기는 이유는 밥, 국·찌개류, 고기류는 ‘배식양이 많아서’로 나타났고 채소류, 김치류, 생선류는 ‘싫어하는 음식이라서’로 나타났다. 학교에서 실시하는 잔반 없는 날에 대해서 93.3%가 알고 있었으며 잔반 없는 날 실시 후 56%가 잔반을 남기지 않았다. 학교급식에서 음식물쓰레기를 줄여야 하는 이유로는 ‘환경을 오염시키기 때문’이라고 하였으며 학교에서 음식물쓰레기 줄이기에 대한 교육이 필요하다고 하였다. 음식물쓰레기에 대한 인식이 높을수록 편식을 하지 않는 것으로 나타났고 학교급식에서 싫어하는 음식이 나왔을 경우 음식물쓰레기에 대한 인식이 중 이상 그룹의 학생들은 조금이라도 먹었고 하그룹은 전혀 먹지 않는 것으로 나타났다. 발생 잔반량은 음식물쓰레기 인식이 높을수록 적은 것으로 나타났으며 학교에서 음식물쓰레기 줄이기에 대한 교육 또한 필요하다고 하였다. 학교급식의 배식량에 대한 만족도가 높을수록 발생 잔반량이 적은 것으로 나타났다. 학교급식에서 제공되는 음식의 양이 다소 과한 것으로 보여 지며 적절한 1인양 조절을 통한 식단 작성과 지속적인 기호도 조사, 환경교육을 통해 학생 스스로 잔반을 남기지 않는 것이 생활화 되도록 해야 하고 잔반 없는 날 등의 보상이 있는 프로그램 실시를 통해 학생들은 음식물쓰레기 줄이기에 더 적극적으로 참여할 것으로 보인다.
핵심어 : 학교급식, 음식물쓰레기, 잔반량, 배식량 만족도
본 연구는 중학생의 음식물쓰레기에 대한 인식에 따른 감량태도와 배식량 만족도에 따른 학교급식 태도를 파악하고 잔반을 줄이는데 효과적인 방법을 마련하고자 서울 지역 중학생 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 조사대상자는 총 300명으로 남학생 146명(48.7%), 여학생 154명(48.7%)으로 비슷하게 조사되었다. 학년으로는 1학년 58명(19.3%), 2학년 107명(5.7%), 3학년 135명(45.0%)이었다. 한 달 용돈으로는 교통비, 통신비를 제외하고 2~3만원이 가장 많았다. 학교 점심시간 전 간식 섭취는 ‘주 1회 이하’ 또는 ‘전혀 먹지 않는다.’의 의견이 대부분이었으며 대부분의 학생들이 학교급식에서 음식을 남기지 않으려는 태도를 가지고 있었다. 학교급식에서 제공된 음식의 평균 잔반량은 국·찌개 > 채소류 > 생선류 > 김치류 > 밥 > 고기류 순이었으며 남기는 이유는 밥, 국·찌개류, 고기류는 ‘배식양이 많아서’로 나타났고 채소류, 김치류, 생선류는 ‘싫어하는 음식이라서’로 나타났다. 학교에서 실시하는 잔반 없는 날에 대해서 93.3%가 알고 있었으며 잔반 없는 날 실시 후 56%가 잔반을 남기지 않았다. 학교급식에서 음식물쓰레기를 줄여야 하는 이유로는 ‘환경을 오염시키기 때문’이라고 하였으며 학교에서 음식물쓰레기 줄이기에 대한 교육이 필요하다고 하였다. 음식물쓰레기에 대한 인식이 높을수록 편식을 하지 않는 것으로 나타났고 학교급식에서 싫어하는 음식이 나왔을 경우 음식물쓰레기에 대한 인식이 중 이상 그룹의 학생들은 조금이라도 먹었고 하그룹은 전혀 먹지 않는 것으로 나타났다. 발생 잔반량은 음식물쓰레기 인식이 높을수록 적은 것으로 나타났으며 학교에서 음식물쓰레기 줄이기에 대한 교육 또한 필요하다고 하였다. 학교급식의 배식량에 대한 만족도가 높을수록 발생 잔반량이 적은 것으로 나타났다. 학교급식에서 제공되는 음식의 양이 다소 과한 것으로 보여 지며 적절한 1인양 조절을 통한 식단 작성과 지속적인 기호도 조사, 환경교육을 통해 학생 스스로 잔반을 남기지 않는 것이 생활화 되도록 해야 하고 잔반 없는 날 등의 보상이 있는 프로그램 실시를 통해 학생들은 음식물쓰레기 줄이기에 더 적극적으로 참여할 것으로 보인다.
This study has its objective to find an effective method to reduce food waste by understanding the attitude of middle school students towards the school food service depending on the serving size satisfaction and the recognition of food waste. A survey was done targeting 300 middle school students i...
This study has its objective to find an effective method to reduce food waste by understanding the attitude of middle school students towards the school food service depending on the serving size satisfaction and the recognition of food waste. A survey was done targeting 300 middle school students in Seoul and the results are as follows. The survey targets were 300 students and among them 146 (48.7%) were male and 154 (48.7%) were female students. Grouping in grades, 58 (19.3%) were 1st graders, 107 (35.7%) were 2nd graders, and 135 (45.0%) were 3rd graders. Regarding allowance amount per month, excluding the transportation expenses, communication expenses allowance amount from 20,000 to 30,000 won took the most percentage. For the survey item regarding snack intake before lunch time, most answered ‘below once a week’ or ‘not at all.’ Also most students had the attitude not to leave the food behind. The average plate waste measurement of the food provided in school food service were high in the following order: soup, vegetable, fish, kimchi, rice, and meat. The reason for leaving behind rice, soup, and meat was because ‘too much is given’ and in case of vegetable, kimchi, and fish, the reason was because ‘it is the least favorite’. 93.3% knew about “no leftover day” campaign in school and after the campaign 56% said they didn’t leave behind the food. Most responded the reason for why they have to reduce food waste in school was ‘because it pollutes the environment’ and they said education was necessary regarding reducing food waste in school. The actual food waste amount was lower as the recognition regarding food waste was higher and most responded that education was needed in school regarding food waste reduction. As the serving size satisfaction was higher, the amount of food waste was lower. It is shown that the distribution amount of school food service is excessive so the diet recording through adequate regulation of food amount, continuous research on the food preference, and the habituation of not leaving the food behind by the students themselves through education. Also through the rewarding program such as the no leftover day, the students will be able to participate actively to reduce food waste.
This study has its objective to find an effective method to reduce food waste by understanding the attitude of middle school students towards the school food service depending on the serving size satisfaction and the recognition of food waste. A survey was done targeting 300 middle school students in Seoul and the results are as follows. The survey targets were 300 students and among them 146 (48.7%) were male and 154 (48.7%) were female students. Grouping in grades, 58 (19.3%) were 1st graders, 107 (35.7%) were 2nd graders, and 135 (45.0%) were 3rd graders. Regarding allowance amount per month, excluding the transportation expenses, communication expenses allowance amount from 20,000 to 30,000 won took the most percentage. For the survey item regarding snack intake before lunch time, most answered ‘below once a week’ or ‘not at all.’ Also most students had the attitude not to leave the food behind. The average plate waste measurement of the food provided in school food service were high in the following order: soup, vegetable, fish, kimchi, rice, and meat. The reason for leaving behind rice, soup, and meat was because ‘too much is given’ and in case of vegetable, kimchi, and fish, the reason was because ‘it is the least favorite’. 93.3% knew about “no leftover day” campaign in school and after the campaign 56% said they didn’t leave behind the food. Most responded the reason for why they have to reduce food waste in school was ‘because it pollutes the environment’ and they said education was necessary regarding reducing food waste in school. The actual food waste amount was lower as the recognition regarding food waste was higher and most responded that education was needed in school regarding food waste reduction. As the serving size satisfaction was higher, the amount of food waste was lower. It is shown that the distribution amount of school food service is excessive so the diet recording through adequate regulation of food amount, continuous research on the food preference, and the habituation of not leaving the food behind by the students themselves through education. Also through the rewarding program such as the no leftover day, the students will be able to participate actively to reduce food waste.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.