지구촌 사회에서 영어는 더 이상 영어권 나라들의 사람들이 사용하는 언어가 아닌 전 세계 모든 사람들이 사용하는 만국공용어가 되었고 영어 능력은 입시와 취업 등과 같은 사회 진출에 큰 영향을 미친다. 이에 학생들이 영어를 학습 과정에서 가지는 다양한 인지적 요인과 정의적 요인을 분석하여 효과적으로 영어를 학습 할 수 있도록 하는 것은 중요하다. 본 연구의 목적은 학습자들이 영어를 학습하는 과정에서 가지는 정의적 요인들 중 영어 학습자들이 느끼는 ...
지구촌 사회에서 영어는 더 이상 영어권 나라들의 사람들이 사용하는 언어가 아닌 전 세계 모든 사람들이 사용하는 만국공용어가 되었고 영어 능력은 입시와 취업 등과 같은 사회 진출에 큰 영향을 미친다. 이에 학생들이 영어를 학습 과정에서 가지는 다양한 인지적 요인과 정의적 요인을 분석하여 효과적으로 영어를 학습 할 수 있도록 하는 것은 중요하다. 본 연구의 목적은 학습자들이 영어를 학습하는 과정에서 가지는 정의적 요인들 중 영어 학습자들이 느끼는 학습 불안감과 학습 동기를 분석하여 학습자들이 보다 효과적으로 영어 학습을 할 수 있도록 하기 위함이다. 따라서 본 연구는 우리나라 초등학교, 중학교, 고등학교 학생들이 가지는 학습 불안감과 학습 동기를 알아보고 학습 불안감과 학습 동기의 상관관계에 대해 연구하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 학년별로 나타나는 영어 불안감과 학습 동기는 어떠한 차이가 있는가. 둘째, 성별로 나타나는 영어 불안감과 학습 동기는 어떠한 차이가 있는가. 셋째, 외국어 학습에서 학습 동기와 학습 불안감은 서로 어떠한 영향을 끼치는가. 이와 같은 연구 문제에 대해 알아보기 위해 울산광역시 남구에 위치한 초등학교 5학년, 중학교 2학년, 고등학교 2학년을 462명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사를 분석한 결과는 아래와 같이 요약할 수 있다. 첫째, 영어 학습자들은 학년이 올라갈수록 영어 학습에 대한 부담감 증가, 입시, 취업 등의 압박으로 학습 불안감이 높아지고 학습자들의 동기는 초등학교, 고등학교 때는 높고 중학교 때 가장 낮게 나타나는 U자 형태를 보인다. 따라서 교사가 학년별로 나타나는 학습자들의 학습 불안감과 학습 동기를 고려하여 지도한다면 학생들 간 학습 격차를 줄이고 학생들이 보다 흥미를 가지고 영어 학습에 임할 수 있을 것이다. 둘째, 영어 학습 불안감과 학습 동기가 여학생이 남학생 보다 더 높다. 이는 여학생이 남학생보다 영어 학습의 중요성을 더 높게 인식하고 있고 영어를 학습하는 종합적인 이유를 다 갖추고 있음을 나타내는 결과이다. 셋째, 학습자들이 입시, 취업 등과 같은 외부적 압박이 아닌 영어 학습 자체에 흥미를 가지고 영어 학습을 통해 미래에 자신이 가질 이상적인 모습을 상상하며 학습한다면 영어 학습 불안감이 줄어들 것이다. 그리고 학습 동기보다 학습 불안감이 성적에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났고 영어 수업에 대한 불안감, 의사소통 불안감을 줄이고 부정적 평가에 대한 불안감이 높을수록 학습 성적이 올라갈 것이다. 본 연구를 통해 영어 학습 불안감과 학습 동기를 학년별, 성별로 구체적으로 알아봄으로써 교사는 학생들을 지도 할 때 학생들의 학년과 성별에 맞춰 보다 효율적인 수업을 진행할 수 있고 이를 통해 상위권 학습자와 하위권 학습자 간 학습 격차를 줄이고 동시에 영어 학습을 포기하는 학생들도 줄일 수 있을 것이다.
지구촌 사회에서 영어는 더 이상 영어권 나라들의 사람들이 사용하는 언어가 아닌 전 세계 모든 사람들이 사용하는 만국공용어가 되었고 영어 능력은 입시와 취업 등과 같은 사회 진출에 큰 영향을 미친다. 이에 학생들이 영어를 학습 과정에서 가지는 다양한 인지적 요인과 정의적 요인을 분석하여 효과적으로 영어를 학습 할 수 있도록 하는 것은 중요하다. 본 연구의 목적은 학습자들이 영어를 학습하는 과정에서 가지는 정의적 요인들 중 영어 학습자들이 느끼는 학습 불안감과 학습 동기를 분석하여 학습자들이 보다 효과적으로 영어 학습을 할 수 있도록 하기 위함이다. 따라서 본 연구는 우리나라 초등학교, 중학교, 고등학교 학생들이 가지는 학습 불안감과 학습 동기를 알아보고 학습 불안감과 학습 동기의 상관관계에 대해 연구하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 학년별로 나타나는 영어 불안감과 학습 동기는 어떠한 차이가 있는가. 둘째, 성별로 나타나는 영어 불안감과 학습 동기는 어떠한 차이가 있는가. 셋째, 외국어 학습에서 학습 동기와 학습 불안감은 서로 어떠한 영향을 끼치는가. 이와 같은 연구 문제에 대해 알아보기 위해 울산광역시 남구에 위치한 초등학교 5학년, 중학교 2학년, 고등학교 2학년을 462명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사를 분석한 결과는 아래와 같이 요약할 수 있다. 첫째, 영어 학습자들은 학년이 올라갈수록 영어 학습에 대한 부담감 증가, 입시, 취업 등의 압박으로 학습 불안감이 높아지고 학습자들의 동기는 초등학교, 고등학교 때는 높고 중학교 때 가장 낮게 나타나는 U자 형태를 보인다. 따라서 교사가 학년별로 나타나는 학습자들의 학습 불안감과 학습 동기를 고려하여 지도한다면 학생들 간 학습 격차를 줄이고 학생들이 보다 흥미를 가지고 영어 학습에 임할 수 있을 것이다. 둘째, 영어 학습 불안감과 학습 동기가 여학생이 남학생 보다 더 높다. 이는 여학생이 남학생보다 영어 학습의 중요성을 더 높게 인식하고 있고 영어를 학습하는 종합적인 이유를 다 갖추고 있음을 나타내는 결과이다. 셋째, 학습자들이 입시, 취업 등과 같은 외부적 압박이 아닌 영어 학습 자체에 흥미를 가지고 영어 학습을 통해 미래에 자신이 가질 이상적인 모습을 상상하며 학습한다면 영어 학습 불안감이 줄어들 것이다. 그리고 학습 동기보다 학습 불안감이 성적에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났고 영어 수업에 대한 불안감, 의사소통 불안감을 줄이고 부정적 평가에 대한 불안감이 높을수록 학습 성적이 올라갈 것이다. 본 연구를 통해 영어 학습 불안감과 학습 동기를 학년별, 성별로 구체적으로 알아봄으로써 교사는 학생들을 지도 할 때 학생들의 학년과 성별에 맞춰 보다 효율적인 수업을 진행할 수 있고 이를 통해 상위권 학습자와 하위권 학습자 간 학습 격차를 줄이고 동시에 영어 학습을 포기하는 학생들도 줄일 수 있을 것이다.
In a global society, English is no longer the language used by the people of English-speaking countries. It is the common language used by people all over the world. In addition, English competence has a great influence on social advancement such as entrance examination and employment. For these rea...
In a global society, English is no longer the language used by the people of English-speaking countries. It is the common language used by people all over the world. In addition, English competence has a great influence on social advancement such as entrance examination and employment. For these reasons, it is important to analyze students’ various cognitive factors and affective factors in the learning process. The purpose of this study was to determine the efficiency of students in learning English. The analysis was carried out on learning anxiety and motivation in English learning in South Korea focusing on elementary, middle, and high school students. The correlation between learning anxiety and motivation was also determined. The research questions were as follows: (1) How do English learning anxiety and motivation differ between different school grades? (2) How do English learning anxiety and motivation differ between genders? (3) How do English learning anxiety and motivation affect each other in English learning? To answer these questions, 462 students (101 in 5th grade elementary school, 165 in 2nd grade middle school, and 196 in 2nd grade high school) in Nam-gu, Ulsan city were surveyed. The results from the analysis can be summarized as follows. First, students are increasingly anxious about learning English because of the pressure on English learning, entrance examination, and employment as grade increases. Also, students' learning motivation is high in both elementary school and high school but low in middle school. Therefore, if teachers consider differences between learning anxiety and motivation appearing at each grade and reduce the learning gap among students, students might be more interested in learning English. Second, English learning anxiety and motivation are higher in girls than in boys. This shows that female students are more aware of the importance of English learning than boys. They have various reasons for learning English. Third, students should be interested in English learning itself rather than external pressures such as entrance examinations and employment. If they learn to imagine the ideal situation they will have in the future through learning English, the anxiety of learning English will decrease. Also, English learning anxiety has more influence than learning motivation. Through this study, teachers can teach students more effectively considering grade and gender difference among students. Also, teachers can help reduce the learning gap by helping students who give up learning English.
In a global society, English is no longer the language used by the people of English-speaking countries. It is the common language used by people all over the world. In addition, English competence has a great influence on social advancement such as entrance examination and employment. For these reasons, it is important to analyze students’ various cognitive factors and affective factors in the learning process. The purpose of this study was to determine the efficiency of students in learning English. The analysis was carried out on learning anxiety and motivation in English learning in South Korea focusing on elementary, middle, and high school students. The correlation between learning anxiety and motivation was also determined. The research questions were as follows: (1) How do English learning anxiety and motivation differ between different school grades? (2) How do English learning anxiety and motivation differ between genders? (3) How do English learning anxiety and motivation affect each other in English learning? To answer these questions, 462 students (101 in 5th grade elementary school, 165 in 2nd grade middle school, and 196 in 2nd grade high school) in Nam-gu, Ulsan city were surveyed. The results from the analysis can be summarized as follows. First, students are increasingly anxious about learning English because of the pressure on English learning, entrance examination, and employment as grade increases. Also, students' learning motivation is high in both elementary school and high school but low in middle school. Therefore, if teachers consider differences between learning anxiety and motivation appearing at each grade and reduce the learning gap among students, students might be more interested in learning English. Second, English learning anxiety and motivation are higher in girls than in boys. This shows that female students are more aware of the importance of English learning than boys. They have various reasons for learning English. Third, students should be interested in English learning itself rather than external pressures such as entrance examinations and employment. If they learn to imagine the ideal situation they will have in the future through learning English, the anxiety of learning English will decrease. Also, English learning anxiety has more influence than learning motivation. Through this study, teachers can teach students more effectively considering grade and gender difference among students. Also, teachers can help reduce the learning gap by helping students who give up learning English.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.