본 연구는 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 중심으로 유치원 흥미영역의 언어 환경 개선을 위한 실행연구로써 언어 환경개선을 위한 실행과정과 그 결과 유아의 변화와 교사의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서의 연구문제는 ‘유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구의 과정이 어떻게 이루어지는가?’ 와 ‘유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 유치원 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구를 통해 나타난 유아와 교사의 변화는 무엇인가?’ 이다. 연구기간은 2016년 7월부터 11월1일까지 만 5세 유아 대상으로 실행연구를 진행하였으며 본 연구에서는 Kemiss 와 McTaggart(1988)의 의 자기반성적 실행연구 사이클 모형를 기초로 4단계의 실행과정을 계획하였다. 4단계의 실행과정으로는 문제점 분석 및 실행계획하기, 실행하기, 평가하기, 반성 및 재실행 계획하기 이며 이러한 실행과정을 총 4차례 실시하였다. 연구의 자료 수집은 참여관찰과 사진, 녹음, 유아면담, 교사의 교수학습 영역의 자기평가, 언어교수효능감 검사, 교사의 반성적 저널쓰기 등의 방법을 사용하였다. 수집된 자료를 바탕으로 교실 ...
본 연구는 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 중심으로 유치원 흥미영역의 언어 환경 개선을 위한 실행연구로써 언어 환경개선을 위한 실행과정과 그 결과 유아의 변화와 교사의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서의 연구문제는 ‘유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구의 과정이 어떻게 이루어지는가?’ 와 ‘유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 유치원 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구를 통해 나타난 유아와 교사의 변화는 무엇인가?’ 이다. 연구기간은 2016년 7월부터 11월1일까지 만 5세 유아 대상으로 실행연구를 진행하였으며 본 연구에서는 Kemiss 와 McTaggart(1988)의 의 자기반성적 실행연구 사이클 모형를 기초로 4단계의 실행과정을 계획하였다. 4단계의 실행과정으로는 문제점 분석 및 실행계획하기, 실행하기, 평가하기, 반성 및 재실행 계획하기 이며 이러한 실행과정을 총 4차례 실시하였다. 연구의 자료 수집은 참여관찰과 사진, 녹음, 유아면담, 교사의 교수학습 영역의 자기평가, 언어교수효능감 검사, 교사의 반성적 저널쓰기 등의 방법을 사용하였다. 수집된 자료를 바탕으로 교실 문해 환경의 변화와 언어교수효능감 및 유아의 쓰기에 대한 흥미에 대하여 자료를 분석하였다. 또한 유아 관찰과 연구자의 저널을 통하여 쓰기에 대한 참여도와 집중도에 대하여 분석하였다. 그 결과 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 유치원 흥미영역의 언어 환경 개선 실행과정으로 쓰기 활동과 관련한 다양한 도구와 자료가 풍부한 물리적 환경 제공, 유아의 생활주제와 관련된 언어교재교구의 문식성 자료를 제공, 언어영역 이외 교실 내 흥미영역에서 쓰기활동과 관련한 풍부한 환경을 제시, 흥미영역의 문해 환경에서 쓰기활동에 참여하는데 어려워하는 유아들을 위해 교사의 역할이 강조하여 1차~4차의 실행과정이 실행되었다. 또한 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 유치원 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화로 흥미영역의 문해 환경에서 또래와 교사와의 활발한 상호작용과 흥미영역의 쓰기 활동과 관련된 물리적 환경변화를 즐기는 유아, 쓰기 활동에 대한 흥미를 갖는 유아의 모습을 관찰할 수 있었다. 마지막으로 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 중심으로 유치원 흥미영역의 언어 환경 개선을 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화로는 교사의 언어교수효능감이 긍정적으로 변화, 유치원 언어교육에 대한 연구과정 즐기는 태도를 발견할 수 있었다. 앞으로 언어 환경과 관련된 다양한 접근과 지속적인 연구를 통하여 교사와 유아가 함께 성장하기를 기대해 본다.
본 연구는 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 중심으로 유치원 흥미영역의 언어 환경 개선을 위한 실행연구로써 언어 환경개선을 위한 실행과정과 그 결과 유아의 변화와 교사의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서의 연구문제는 ‘유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구의 과정이 어떻게 이루어지는가?’ 와 ‘유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 유치원 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구를 통해 나타난 유아와 교사의 변화는 무엇인가?’ 이다. 연구기간은 2016년 7월부터 11월1일까지 만 5세 유아 대상으로 실행연구를 진행하였으며 본 연구에서는 Kemiss 와 McTaggart(1988)의 의 자기반성적 실행연구 사이클 모형를 기초로 4단계의 실행과정을 계획하였다. 4단계의 실행과정으로는 문제점 분석 및 실행계획하기, 실행하기, 평가하기, 반성 및 재실행 계획하기 이며 이러한 실행과정을 총 4차례 실시하였다. 연구의 자료 수집은 참여관찰과 사진, 녹음, 유아면담, 교사의 교수학습 영역의 자기평가, 언어교수효능감 검사, 교사의 반성적 저널쓰기 등의 방법을 사용하였다. 수집된 자료를 바탕으로 교실 문해 환경의 변화와 언어교수효능감 및 유아의 쓰기에 대한 흥미에 대하여 자료를 분석하였다. 또한 유아 관찰과 연구자의 저널을 통하여 쓰기에 대한 참여도와 집중도에 대하여 분석하였다. 그 결과 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 유치원 흥미영역의 언어 환경 개선 실행과정으로 쓰기 활동과 관련한 다양한 도구와 자료가 풍부한 물리적 환경 제공, 유아의 생활주제와 관련된 언어교재교구의 문식성 자료를 제공, 언어영역 이외 교실 내 흥미영역에서 쓰기활동과 관련한 풍부한 환경을 제시, 흥미영역의 문해 환경에서 쓰기활동에 참여하는데 어려워하는 유아들을 위해 교사의 역할이 강조하여 1차~4차의 실행과정이 실행되었다. 또한 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 위한 유치원 흥미영역 언어 환경 개선 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화로 흥미영역의 문해 환경에서 또래와 교사와의 활발한 상호작용과 흥미영역의 쓰기 활동과 관련된 물리적 환경변화를 즐기는 유아, 쓰기 활동에 대한 흥미를 갖는 유아의 모습을 관찰할 수 있었다. 마지막으로 유아의 쓰기에 대한 흥미 증진을 중심으로 유치원 흥미영역의 언어 환경 개선을 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화로는 교사의 언어교수효능감이 긍정적으로 변화, 유치원 언어교육에 대한 연구과정 즐기는 태도를 발견할 수 있었다. 앞으로 언어 환경과 관련된 다양한 접근과 지속적인 연구를 통하여 교사와 유아가 함께 성장하기를 기대해 본다.
This study was conducted as an action research concerning improving the environment in a play area of kindergarten where affects the process of children’s language learning and end up elevating their interest in writing tasks. The purpose of this study was to investigate the changes in both children...
This study was conducted as an action research concerning improving the environment in a play area of kindergarten where affects the process of children’s language learning and end up elevating their interest in writing tasks. The purpose of this study was to investigate the changes in both children and the teachers as a result of an action research. The questions in this study were as follows: 'How to carry out the whole process of an action research on the improvement in the play area of kindergarten where can elevate children's interest in writing tasks?’ and ' What kind of an impact the study will have both on the children and the teachers?’ The study was conducted for five - year - old infants from July to November 1, 2016, based on four broad phases in a cycle of research by Kemmis and McTaggart(1988) Action research methodology consisted of four stages and repeated four times. These are described as the general plan, the action implemented, the action observed and the reflective critical evaluation element necessary to revise the plan or problem. Data collection method used was as follows: participant observation, photography, recordings, interview with infants, self-assessment of teacher 's teaching and learning area, a test for teaching efficacy of language, and reflective journals written by teachers. Based on the collected data, I analyzed data on the change of classroom literacy environment, the teaching efficacy of language, and children's interest in writing. In addition, engagement and concentration of writing were analyzed with the help of infant behavior observation and reflective journals. As a result, an action research was carried out as following four stages: First of all, providing a physical environment where was full of diverse tools and materials in association with a writing activity. Second, offering literacy resources related to a daily life of infants Next, setting abundant writing activities not in an educational setting but in an Interesting center of the classroom. Lastly, Putting emphasis on the role of a teacher that helps the children having difficulty participating in writing the task in a literacy environment with interest. Besides, it was observed that the children were getting interested in having an energetic interaction with teachers and peers, the change of physical environment correlated to writing activities in a play area, and writing activities itself. Finally, it was found that the language teaching efficacy and the attitude towards language education among the teacher positively changed in that they were enjoying the entire process of study. I am looking forward to the development of teachers and children to continuing research on language educational environment with a various approach.
This study was conducted as an action research concerning improving the environment in a play area of kindergarten where affects the process of children’s language learning and end up elevating their interest in writing tasks. The purpose of this study was to investigate the changes in both children and the teachers as a result of an action research. The questions in this study were as follows: 'How to carry out the whole process of an action research on the improvement in the play area of kindergarten where can elevate children's interest in writing tasks?’ and ' What kind of an impact the study will have both on the children and the teachers?’ The study was conducted for five - year - old infants from July to November 1, 2016, based on four broad phases in a cycle of research by Kemmis and McTaggart(1988) Action research methodology consisted of four stages and repeated four times. These are described as the general plan, the action implemented, the action observed and the reflective critical evaluation element necessary to revise the plan or problem. Data collection method used was as follows: participant observation, photography, recordings, interview with infants, self-assessment of teacher 's teaching and learning area, a test for teaching efficacy of language, and reflective journals written by teachers. Based on the collected data, I analyzed data on the change of classroom literacy environment, the teaching efficacy of language, and children's interest in writing. In addition, engagement and concentration of writing were analyzed with the help of infant behavior observation and reflective journals. As a result, an action research was carried out as following four stages: First of all, providing a physical environment where was full of diverse tools and materials in association with a writing activity. Second, offering literacy resources related to a daily life of infants Next, setting abundant writing activities not in an educational setting but in an Interesting center of the classroom. Lastly, Putting emphasis on the role of a teacher that helps the children having difficulty participating in writing the task in a literacy environment with interest. Besides, it was observed that the children were getting interested in having an energetic interaction with teachers and peers, the change of physical environment correlated to writing activities in a play area, and writing activities itself. Finally, it was found that the language teaching efficacy and the attitude towards language education among the teacher positively changed in that they were enjoying the entire process of study. I am looking forward to the development of teachers and children to continuing research on language educational environment with a various approach.
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