본 연구는 플립 러닝 전반에 대한 이론적, 종합적 고찰과 연구사적 정리를 토대로, 수학 교과목에서의 플립 러닝 운영 방식이 학생들의 학습 결과에 대한 만족도, 수학 성취도, 수학적 태도 등에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하고자 하였다. 이를 위해 수학 플립 러닝의 경험이 있는 서울 소재 중학교 재학생 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하고 그 결과를 통계 분석하였다. 설문 조사 대상 학생들의 변인으로는 학년, 성별, 학업 성취도, 부모님과의 동거 여부, 가정의 경제력, 종교, 건강 상태, 학급 규모 등을 다양하게 고려하였고, 설문 결과를 정확하게 해석하고 오류를 방지하기 위해 ...
본 연구는 플립 러닝 전반에 대한 이론적, 종합적 고찰과 연구사적 정리를 토대로, 수학 교과목에서의 플립 러닝 운영 방식이 학생들의 학습 결과에 대한 만족도, 수학 성취도, 수학적 태도 등에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하고자 하였다. 이를 위해 수학 플립 러닝의 경험이 있는 서울 소재 중학교 재학생 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하고 그 결과를 통계 분석하였다. 설문 조사 대상 학생들의 변인으로는 학년, 성별, 학업 성취도, 부모님과의 동거 여부, 가정의 경제력, 종교, 건강 상태, 학급 규모 등을 다양하게 고려하였고, 설문 결과를 정확하게 해석하고 오류를 방지하기 위해 SPSS 23.0 프로그램, 빈도분석, 기술통계분석, Pearson의 상관관계분석 등을 다양하게 활용하였다. 이러한 연구?분석 과정을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 수학 교과목에 플립 러닝을 도입하면 중학생들의 수학 성취도, 수학적 태도, 학습 만족도 등에서 모두 유의미한 효과를 거둘 수 있다. 설문 조사와 통계 분석 결과, 학년이 낮을수록, 여학생보다는 남학생이, 학업 성취 수준이 높을수록, 부모님과 동거하고 가정 경제력이 높을수록, 특정 종교를 믿고 주관적 건강 상태가 좋을수록, 학급당 학생 수가 적을수록 플립 러닝이 수학적 태도 등에 유의미하고 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 수학 교과목의 플립 러닝 효과를 더욱 제고하기 위해서는 중학생들의 개인별 특성에 최대한 적응한 맞춤형 플립 러닝 교재와 참신한 교육 내용, 효율적인 러닝 방식, 양질의 교육 환경 등을 개발하고 제공해야 한다. 셋째, 참여적 활동 중심, 현장 학습 중심, 학습자 중심의 수업을 최대 장점으로 하는 플립 러닝을 통해 학생들의 학습 이해도뿐 아니라, 학습 내용 활용도, 의사 소통, 자신감, 대인 관계 등을 다각도로 향상시킬 수 있으며, 이로써 학습자의 개인별 수준에 맞춘 개별 맞춤형 교육을 제대로 구현할 수 있다. 이상과 같은 수학 플립 러닝의 유의미한 효과를 참조하면서 이를 다른 교과목으로도 계속 확대함으로써 학교 교육의 양과 질을 동시에 개선하고 진작시키려는 노력을 경주해야 할 것이다. 본 연구가 이러한 교육적 모색과 노력에 대한 이론적 기초 자료를 제공하게 되기를 기대한다.
본 연구는 플립 러닝 전반에 대한 이론적, 종합적 고찰과 연구사적 정리를 토대로, 수학 교과목에서의 플립 러닝 운영 방식이 학생들의 학습 결과에 대한 만족도, 수학 성취도, 수학적 태도 등에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하고자 하였다. 이를 위해 수학 플립 러닝의 경험이 있는 서울 소재 중학교 재학생 300명을 대상으로 설문 조사를 진행하고 그 결과를 통계 분석하였다. 설문 조사 대상 학생들의 변인으로는 학년, 성별, 학업 성취도, 부모님과의 동거 여부, 가정의 경제력, 종교, 건강 상태, 학급 규모 등을 다양하게 고려하였고, 설문 결과를 정확하게 해석하고 오류를 방지하기 위해 SPSS 23.0 프로그램, 빈도분석, 기술통계분석, Pearson의 상관관계분석 등을 다양하게 활용하였다. 이러한 연구?분석 과정을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 수학 교과목에 플립 러닝을 도입하면 중학생들의 수학 성취도, 수학적 태도, 학습 만족도 등에서 모두 유의미한 효과를 거둘 수 있다. 설문 조사와 통계 분석 결과, 학년이 낮을수록, 여학생보다는 남학생이, 학업 성취 수준이 높을수록, 부모님과 동거하고 가정 경제력이 높을수록, 특정 종교를 믿고 주관적 건강 상태가 좋을수록, 학급당 학생 수가 적을수록 플립 러닝이 수학적 태도 등에 유의미하고 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 수학 교과목의 플립 러닝 효과를 더욱 제고하기 위해서는 중학생들의 개인별 특성에 최대한 적응한 맞춤형 플립 러닝 교재와 참신한 교육 내용, 효율적인 러닝 방식, 양질의 교육 환경 등을 개발하고 제공해야 한다. 셋째, 참여적 활동 중심, 현장 학습 중심, 학습자 중심의 수업을 최대 장점으로 하는 플립 러닝을 통해 학생들의 학습 이해도뿐 아니라, 학습 내용 활용도, 의사 소통, 자신감, 대인 관계 등을 다각도로 향상시킬 수 있으며, 이로써 학습자의 개인별 수준에 맞춘 개별 맞춤형 교육을 제대로 구현할 수 있다. 이상과 같은 수학 플립 러닝의 유의미한 효과를 참조하면서 이를 다른 교과목으로도 계속 확대함으로써 학교 교육의 양과 질을 동시에 개선하고 진작시키려는 노력을 경주해야 할 것이다. 본 연구가 이러한 교육적 모색과 노력에 대한 이론적 기초 자료를 제공하게 되기를 기대한다.
In this research study, based on the overall theoretical, comprehensive observational and research based application of ‘flip-learning’, the effects of flip-learning program methods when teaching mathematics subjects on the satisfaction, academic achievement and attitude towards mathematics etc. for...
In this research study, based on the overall theoretical, comprehensive observational and research based application of ‘flip-learning’, the effects of flip-learning program methods when teaching mathematics subjects on the satisfaction, academic achievement and attitude towards mathematics etc. for the academic results of students were analyzed. To achieve this, a survey was conducted against 300 middle school students from middle schools in Seoul that had participated in flip-learning programs, and the collected survey results were analyzed. A variety of factors for the test student group were considered, including grade level, gender, academic achievement level, whether students lived together with their parents, the economic class of the student’s household, religion, health status and size of class etc., and to conduct accurate analysis and to prevent error in the data, analysis was conducted using SPSS 23.0, frequency analysis, descriptive statistical analysis and Pearson’s correlation analysis etc. Through this research methodology and analysis the following conclusions could be derived. First, the results of the research and analysis confirmed that implementing flip-learning programs had a statistically significant effect on factors including academic achievement level, attitude towards mathematics and academic satisfaction etc. The results also confirmed that the lower the grade level, females rather than males, the higher the academic achievement, students who lived together with their parents and the higher economic class the family belonged to, and when the student was religious, the healthier the student was objectively, and the smaller the class size of the student was, flip-learning had a statistically significant and positive effect on the attitude towards mathematics etc. of a student. Second, the results of the research and analysis confirmed that in order to increase the effects of flip-learning for mathematical subjects, custom flip-learning textbooks that accommodated to the individual characteristics of the middle school students as much as possible, original educational material, efficient learning and teaching techniques, and high quality education environments etc. must be developed and provided. Third, the results of the research and analysis confirmed that through flip-learning that encourages participatory active learning, dedicated on-site learning and student oriented education it was possible to increase not only the students understanding of the material but also the utility and application of the learned material, communication ability and interpersonal relationships etc. of the student, which made individually customized education programs that catered to the individual academic abilities of each of the students possible to be implemented. Based on the results of this research study, by referencing the statistically significant effect of flip-learning for mathematics and by expanding this education program to other academic subjects, efforts to simultaneously improve and advance the quality and quantity of education programs must be made. It is expected that this research study can provide the basic theoretical foundation and reference required to achieve these efforts and explore these new education programs.
In this research study, based on the overall theoretical, comprehensive observational and research based application of ‘flip-learning’, the effects of flip-learning program methods when teaching mathematics subjects on the satisfaction, academic achievement and attitude towards mathematics etc. for the academic results of students were analyzed. To achieve this, a survey was conducted against 300 middle school students from middle schools in Seoul that had participated in flip-learning programs, and the collected survey results were analyzed. A variety of factors for the test student group were considered, including grade level, gender, academic achievement level, whether students lived together with their parents, the economic class of the student’s household, religion, health status and size of class etc., and to conduct accurate analysis and to prevent error in the data, analysis was conducted using SPSS 23.0, frequency analysis, descriptive statistical analysis and Pearson’s correlation analysis etc. Through this research methodology and analysis the following conclusions could be derived. First, the results of the research and analysis confirmed that implementing flip-learning programs had a statistically significant effect on factors including academic achievement level, attitude towards mathematics and academic satisfaction etc. The results also confirmed that the lower the grade level, females rather than males, the higher the academic achievement, students who lived together with their parents and the higher economic class the family belonged to, and when the student was religious, the healthier the student was objectively, and the smaller the class size of the student was, flip-learning had a statistically significant and positive effect on the attitude towards mathematics etc. of a student. Second, the results of the research and analysis confirmed that in order to increase the effects of flip-learning for mathematical subjects, custom flip-learning textbooks that accommodated to the individual characteristics of the middle school students as much as possible, original educational material, efficient learning and teaching techniques, and high quality education environments etc. must be developed and provided. Third, the results of the research and analysis confirmed that through flip-learning that encourages participatory active learning, dedicated on-site learning and student oriented education it was possible to increase not only the students understanding of the material but also the utility and application of the learned material, communication ability and interpersonal relationships etc. of the student, which made individually customized education programs that catered to the individual academic abilities of each of the students possible to be implemented. Based on the results of this research study, by referencing the statistically significant effect of flip-learning for mathematics and by expanding this education program to other academic subjects, efforts to simultaneously improve and advance the quality and quantity of education programs must be made. It is expected that this research study can provide the basic theoretical foundation and reference required to achieve these efforts and explore these new education programs.
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