대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향 : 자기효능감의 매개효과 및 사회적 지지의 조절효과를 중심으로 The Effect of Smartphone Overdependence on University Life Adjustment of University Students : Focused on the Mediating Effect of Self-Efficacy and the Moderating Effect of Social Support원문보기
본 연구의 목적은 대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향관계에서 자기효능감의 매개효과와 사회적 지지의 조절효과를 검증함으로써 스마트폰 과의존 문제를 예방 및 해결하고 대학생활적응을 향상시키기 위한 중요한 자료로 활용하고자 한다. 이를 위해 광주광역시에 소재한 4년제 대학교에 재학 중인 남녀대학생을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였으며 351부를 최종분석에 활용하였다. 설문자료는 ...
본 연구의 목적은 대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향관계에서 자기효능감의 매개효과와 사회적 지지의 조절효과를 검증함으로써 스마트폰 과의존 문제를 예방 및 해결하고 대학생활적응을 향상시키기 위한 중요한 자료로 활용하고자 한다. 이를 위해 광주광역시에 소재한 4년제 대학교에 재학 중인 남녀대학생을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였으며 351부를 최종분석에 활용하였다. 설문자료는 SPSS 23.0 통계프로그램을 사용하여 연구목적에 맞게 빈도분석, 신뢰도 분석, 타당도 분석, 기술통계분석, T-test, 일원배치분산분석, 카이제곱 검정(χ2-test), 상관분석, 매개효과를 알아보기 위한 세 단계의 매개회귀분석, Sobel Test, 위계적 회귀분석의 방법으로 분석하였다. 이를 통해 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 대학생의 스마트폰 과의존 수준을 알아본 결과 대학생의 29.1%가 스마트폰 과의존위험군으로 나타나 주의가 필요하다. 스마트폰 과의존을 낮추기 위한 주변환경의 지원과 관심이 요구된다. 둘째, 인구사회학적 특성에 따른 변수의 차이분석에서 성별은 스마트폰 과의존에서 여성이 남성보다 스마트폰 과의존 정도가 높게 나타났고 대학생활적응과 자기효능감은 남성이 여성보다 더 높게 나타났다. 연령은 22세 이하인 경우가 다른 연령에 비해 스마트폰 과의존 정도가 높았고 자기효능감은 낮았다. 학교생활만족에서는 모든 변수에 있어서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 한 달 쓰는 용돈에서는 스마트폰 과의존에서만 유의한 차이를 보이고 한 달 쓰는 용돈 11만원이상에서 스마트폰 과의존이 높게 나타남으로서 스마트폰 과의존에 심각하게 노출 될 우려가 있다는 것을 보여주고 있다. 셋째, 스마트폰 과의존 수준에 따른 인구사회학적 특성 차이분석결과 성별, 연령, 학교생활만족에서 과의존위험군과 일반사용자군 간에 유의한 차이를 보이고 있다. 과의존위험군에 속한 비율이 성별에서는 여성이 남성보다 높았고 연령은 22세 이하에서 가장 높았으며 학교생활만족에서는 매우 불만족이 가장 높게 나타났다. 넷째, 스마트폰 과의존 수준에 따른 스마트폰 사용실태의 차이분석결과 스마트폰 사용시간에서 과의존위험군과 일반사용자군 간에 유의한 차이를 보이고 대체적으로 사용시간이 많을수록 과의존위험군에 속하는 것으로 나타났다. 다섯째, 스마트폰 과의존 수준에 따른 주요변수에 대한 차이분석결과 스마트폰 과의존, 대학생활적응, 자기효능감, 교수 지지에서 유의한 차이를 보이고 있다. 스마트폰 과의존은 과의존위험군에서 높게 나타났으며 대학생활적응, 자기효능감, 교수 지지는 일반사용자군에서 높게 나타났다. 여섯째, 대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향관계에서 자기효능감은 부분매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 자기효능감의 부분매개효과는 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 직접적으로 영향을 미치는 직접효과와 스마트폰 과의존이 자기효능감을 매개로 대학생활적응에 간접적으로 영향을 미치는 간접효과를 함께 보여주는 것이다. 일곱째, 대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향관계에서 사회적 지지의 하위요인 즉 부모 지지, 교수 지지, 친구 지지 별로 조절효과를 살펴본 결과 부모 지지, 친구 지지는 조절효과를 가지는 것으로 확인이 되었고 교수 지지는 조절효과를 가지지 않는 것으로 확인이 되었다. 이는 부모 지지에 따라 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향력이 달라진다는 것을 의미하고 또한 친구 지지에 따라 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향력이 달라진다는 것을 의미한다. 이러한 결과를 토대로 대학생의 스마트폰 과의존 문제를 예방 및 해결하고 대학생활적응을 향상시키기 위해서는 대학생의 과의존 수준에 따른 차별화된 개입과 함께 자기효능감의 매개효과와 사회적 지지의 조절효과를 고려하여 다양한 프로그램과 개입이 필요함을 제언하였다.
본 연구의 목적은 대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향관계에서 자기효능감의 매개효과와 사회적 지지의 조절효과를 검증함으로써 스마트폰 과의존 문제를 예방 및 해결하고 대학생활적응을 향상시키기 위한 중요한 자료로 활용하고자 한다. 이를 위해 광주광역시에 소재한 4년제 대학교에 재학 중인 남녀대학생을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였으며 351부를 최종분석에 활용하였다. 설문자료는 SPSS 23.0 통계프로그램을 사용하여 연구목적에 맞게 빈도분석, 신뢰도 분석, 타당도 분석, 기술통계분석, T-test, 일원배치분산분석, 카이제곱 검정(χ2-test), 상관분석, 매개효과를 알아보기 위한 세 단계의 매개회귀분석, Sobel Test, 위계적 회귀분석의 방법으로 분석하였다. 이를 통해 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 대학생의 스마트폰 과의존 수준을 알아본 결과 대학생의 29.1%가 스마트폰 과의존위험군으로 나타나 주의가 필요하다. 스마트폰 과의존을 낮추기 위한 주변환경의 지원과 관심이 요구된다. 둘째, 인구사회학적 특성에 따른 변수의 차이분석에서 성별은 스마트폰 과의존에서 여성이 남성보다 스마트폰 과의존 정도가 높게 나타났고 대학생활적응과 자기효능감은 남성이 여성보다 더 높게 나타났다. 연령은 22세 이하인 경우가 다른 연령에 비해 스마트폰 과의존 정도가 높았고 자기효능감은 낮았다. 학교생활만족에서는 모든 변수에 있어서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 한 달 쓰는 용돈에서는 스마트폰 과의존에서만 유의한 차이를 보이고 한 달 쓰는 용돈 11만원이상에서 스마트폰 과의존이 높게 나타남으로서 스마트폰 과의존에 심각하게 노출 될 우려가 있다는 것을 보여주고 있다. 셋째, 스마트폰 과의존 수준에 따른 인구사회학적 특성 차이분석결과 성별, 연령, 학교생활만족에서 과의존위험군과 일반사용자군 간에 유의한 차이를 보이고 있다. 과의존위험군에 속한 비율이 성별에서는 여성이 남성보다 높았고 연령은 22세 이하에서 가장 높았으며 학교생활만족에서는 매우 불만족이 가장 높게 나타났다. 넷째, 스마트폰 과의존 수준에 따른 스마트폰 사용실태의 차이분석결과 스마트폰 사용시간에서 과의존위험군과 일반사용자군 간에 유의한 차이를 보이고 대체적으로 사용시간이 많을수록 과의존위험군에 속하는 것으로 나타났다. 다섯째, 스마트폰 과의존 수준에 따른 주요변수에 대한 차이분석결과 스마트폰 과의존, 대학생활적응, 자기효능감, 교수 지지에서 유의한 차이를 보이고 있다. 스마트폰 과의존은 과의존위험군에서 높게 나타났으며 대학생활적응, 자기효능감, 교수 지지는 일반사용자군에서 높게 나타났다. 여섯째, 대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향관계에서 자기효능감은 부분매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 자기효능감의 부분매개효과는 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 직접적으로 영향을 미치는 직접효과와 스마트폰 과의존이 자기효능감을 매개로 대학생활적응에 간접적으로 영향을 미치는 간접효과를 함께 보여주는 것이다. 일곱째, 대학생의 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향관계에서 사회적 지지의 하위요인 즉 부모 지지, 교수 지지, 친구 지지 별로 조절효과를 살펴본 결과 부모 지지, 친구 지지는 조절효과를 가지는 것으로 확인이 되었고 교수 지지는 조절효과를 가지지 않는 것으로 확인이 되었다. 이는 부모 지지에 따라 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향력이 달라진다는 것을 의미하고 또한 친구 지지에 따라 스마트폰 과의존이 대학생활적응에 미치는 영향력이 달라진다는 것을 의미한다. 이러한 결과를 토대로 대학생의 스마트폰 과의존 문제를 예방 및 해결하고 대학생활적응을 향상시키기 위해서는 대학생의 과의존 수준에 따른 차별화된 개입과 함께 자기효능감의 매개효과와 사회적 지지의 조절효과를 고려하여 다양한 프로그램과 개입이 필요함을 제언하였다.
The purpose of this study is to use it as an important data to prevent and solve the smartphone overdependence and to improve the university life adjustment by examining the mediating effect of self-efficacy and the moderating effect of social support in the effect relationship of smartphone overdep...
The purpose of this study is to use it as an important data to prevent and solve the smartphone overdependence and to improve the university life adjustment by examining the mediating effect of self-efficacy and the moderating effect of social support in the effect relationship of smartphone overdependence on university life adjustment of university students For this purpose, I did self-report type questionnaires, taking male and female university students in universities in Gwangju Metropolitan City as its object, and 351 copies were used for final analysis. The questionnaire data were analyzed on the method of three stages of mediation regression analysis, Sobel test, and hierarchical regression analysis to check frequency analysis, reliability analysis, validity analysis, descriptive statistics analysis, T-test, one-way ANOVA, χ2-test, correlation analysis, and mediation effect by using SPSS 23.0 statistical program as the questionnaire data. The results were as follows. Firstly, as a result of surveying university students' smartphone overdependence, 29.1% of them are thought to be smartphone overdependence danger groups. Thus, there needs attention. To reduce smartphone overdependence, The support and attention of surrounding environment are needed. Secondly, in analyzing the difference of variables according to the demographic characteristics, it appeared that male was higher than female in smartphone overdependence and in university life adjustment and self-efficacy, male was higher than female. In the case of the age, the smartphone overdependence of students lower than 22 years was higher than other ages and the self-efficacy was lower. In school life satisfaction, it appeared that all variables showed significant difference. In the allowance over one month it showed a significant difference only in the smartphone overdependence, and showed that the smartphone overdependence of students using the monthly allowance of over W110,000 was high, which means the possibility of serious exposure to the smartphone overdependence. Thirdly, as a result of analyzing the difference of demographic characteristics according to the level of the smartphone overdependence, there shows the significant difference between smartphone overdependence danger group and general user group in gender, age, and school life satisfaction. In the gender ratio of overdependence danger group, female was higher than male, and in the age, lower than 22 years old was the highest, and in the school life satisfaction, very dissatisfaction was the highest. Fourthly, as a result of the analysis of the difference of smartphone usage status according to the level of the smartphone overdependence, there was a significant difference between smartphone overdependence danger group and general user group in smartphone using time. In general, the longer the time spent, the more likely they were in the overdependence danger group. Fifthly, as a result of analyzing the difference on major variables according to the level of smartphone overdependence, there shows significant differences in smartphone overdependence, adaptation of university life, self-efficacy, and professor's support. The overdependence was high in the smartphone overdependence danger group, and university life adaptation, self-efficacy, and professor's support were high in the general user group. Sixthly, in the effect relationship of the smartphone overdependence on the adaptation of university life, the self-efficacy has a partial mediating effect. The partial mediation effect of self-efficacy shows that there are the direct effect that the smartphone overdependence directly affects the adaptation of university life and the indirect effect that the smartphone overdependence indirectly influences on the adaptation of university life through the medium of self-efficacy. Seventhly, as a result of examining the adjustment effect by the parent support, professor support, and friend support as subordinate factors of social support in relationship to the effect relationship of smartphone overdependence on the adaptation of university life, it was confirmed that the parent support and the friend support have control effect, but the professor support have no control effect. This implies that the smartphone overdependence according to parents' support has the different influence on the adaptation of university life, and also the effect of smartphone overdependence on the adaptation on university life differs according to the friend support. In order to prevent and solve the problem of the smartphone overdependence of university students and to improve their adaptation on university life on the basis of these results, there need a variety of programs and interventions, considering the mediating effect of self-efficacy and the adjustment effect of social support together with the differentiated intervention according to the level of the smartphone overdependence of university students.
The purpose of this study is to use it as an important data to prevent and solve the smartphone overdependence and to improve the university life adjustment by examining the mediating effect of self-efficacy and the moderating effect of social support in the effect relationship of smartphone overdependence on university life adjustment of university students For this purpose, I did self-report type questionnaires, taking male and female university students in universities in Gwangju Metropolitan City as its object, and 351 copies were used for final analysis. The questionnaire data were analyzed on the method of three stages of mediation regression analysis, Sobel test, and hierarchical regression analysis to check frequency analysis, reliability analysis, validity analysis, descriptive statistics analysis, T-test, one-way ANOVA, χ2-test, correlation analysis, and mediation effect by using SPSS 23.0 statistical program as the questionnaire data. The results were as follows. Firstly, as a result of surveying university students' smartphone overdependence, 29.1% of them are thought to be smartphone overdependence danger groups. Thus, there needs attention. To reduce smartphone overdependence, The support and attention of surrounding environment are needed. Secondly, in analyzing the difference of variables according to the demographic characteristics, it appeared that male was higher than female in smartphone overdependence and in university life adjustment and self-efficacy, male was higher than female. In the case of the age, the smartphone overdependence of students lower than 22 years was higher than other ages and the self-efficacy was lower. In school life satisfaction, it appeared that all variables showed significant difference. In the allowance over one month it showed a significant difference only in the smartphone overdependence, and showed that the smartphone overdependence of students using the monthly allowance of over W110,000 was high, which means the possibility of serious exposure to the smartphone overdependence. Thirdly, as a result of analyzing the difference of demographic characteristics according to the level of the smartphone overdependence, there shows the significant difference between smartphone overdependence danger group and general user group in gender, age, and school life satisfaction. In the gender ratio of overdependence danger group, female was higher than male, and in the age, lower than 22 years old was the highest, and in the school life satisfaction, very dissatisfaction was the highest. Fourthly, as a result of the analysis of the difference of smartphone usage status according to the level of the smartphone overdependence, there was a significant difference between smartphone overdependence danger group and general user group in smartphone using time. In general, the longer the time spent, the more likely they were in the overdependence danger group. Fifthly, as a result of analyzing the difference on major variables according to the level of smartphone overdependence, there shows significant differences in smartphone overdependence, adaptation of university life, self-efficacy, and professor's support. The overdependence was high in the smartphone overdependence danger group, and university life adaptation, self-efficacy, and professor's support were high in the general user group. Sixthly, in the effect relationship of the smartphone overdependence on the adaptation of university life, the self-efficacy has a partial mediating effect. The partial mediation effect of self-efficacy shows that there are the direct effect that the smartphone overdependence directly affects the adaptation of university life and the indirect effect that the smartphone overdependence indirectly influences on the adaptation of university life through the medium of self-efficacy. Seventhly, as a result of examining the adjustment effect by the parent support, professor support, and friend support as subordinate factors of social support in relationship to the effect relationship of smartphone overdependence on the adaptation of university life, it was confirmed that the parent support and the friend support have control effect, but the professor support have no control effect. This implies that the smartphone overdependence according to parents' support has the different influence on the adaptation of university life, and also the effect of smartphone overdependence on the adaptation on university life differs according to the friend support. In order to prevent and solve the problem of the smartphone overdependence of university students and to improve their adaptation on university life on the basis of these results, there need a variety of programs and interventions, considering the mediating effect of self-efficacy and the adjustment effect of social support together with the differentiated intervention according to the level of the smartphone overdependence of university students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.