본 연구의 목적은 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향에 어머니의 자기노출과 상담자에 대한 기대감이 가지는 매개효과를 알아보고자 하는 것이다. 이에 대한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 부모상담시간에 따른 놀이치료 내담아동 어머니의 놀이치료 및 부모상담 만족도는 유의한 차이가 있는가? 둘째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식과 자기노출 및 상담자에 대한 기대감이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향력은 어떠한가? 셋째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담의 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향에 대한 자기노출과 상담자에 대한 기대감의 매개효과는 어떠한가? 이러한 연구목적을 살펴보기 위해 서울, 경기 지역에서 놀이치료가 초기, 중기가 지나고 종결을 앞두고 있는 어머니 중에서 놀이치료 전후에 이루어지는 부모상담이 함께 이루어진 어머니를 대상으로 설문을 실시하였다. 연구대상의 표집을 위해 놀이치료를 실시하고 있는 상담 및 심리치료기관, 사회복지기관 내 상담소, 대학부설 상담소, 소아정신과 등의 기관에 의뢰를 하였고, 186부의 질문지를 배포하여 146부가 회수되었다. 연구결과에 영향을 주는 항목에 대한 무응답과 무성의한 답변으로 6부가 제외되었다. 따라서 140부를 본 연구의 분석자료로 사용하였다. 설문지 140부를 가지고 ...
본 연구의 목적은 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향에 어머니의 자기노출과 상담자에 대한 기대감이 가지는 매개효과를 알아보고자 하는 것이다. 이에 대한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 부모상담시간에 따른 놀이치료 내담아동 어머니의 놀이치료 및 부모상담 만족도는 유의한 차이가 있는가? 둘째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식과 자기노출 및 상담자에 대한 기대감이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향력은 어떠한가? 셋째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담의 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향에 대한 자기노출과 상담자에 대한 기대감의 매개효과는 어떠한가? 이러한 연구목적을 살펴보기 위해 서울, 경기 지역에서 놀이치료가 초기, 중기가 지나고 종결을 앞두고 있는 어머니 중에서 놀이치료 전후에 이루어지는 부모상담이 함께 이루어진 어머니를 대상으로 설문을 실시하였다. 연구대상의 표집을 위해 놀이치료를 실시하고 있는 상담 및 심리치료기관, 사회복지기관 내 상담소, 대학부설 상담소, 소아정신과 등의 기관에 의뢰를 하였고, 186부의 질문지를 배포하여 146부가 회수되었다. 연구결과에 영향을 주는 항목에 대한 무응답과 무성의한 답변으로 6부가 제외되었다. 따라서 140부를 본 연구의 분석자료로 사용하였다. 설문지 140부를 가지고 SPSS Win 21.0을 이용하여 빈도분석, 백분율, 평균, 표준편차, 최대값, 최소값, 독립표본 t-검증, Pearson의 상관분석, 단순회귀분석, 중다회귀분석, 단계적 중다회귀분석으로 통계처리를 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모상담시간에 대한 어머니의 부모상담 필요성 인식, 자기노출, 상담자에 대한 기대, 놀이치료 만족도 및 부모상담 만족도는 부분적으로 유의한 차이가 있었다. 부모상담 시간에 따른 어머니의 자기노출은 10분 미만과 10-20분 이내 간에 유의한 차이가 없었지만 부모상담 필요성 인식과 상담자에 대한 기대감의 하위변인인 공감성과 자기개방에 유의한 차이를 보였다. 둘째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식, 자기노출, 상담자에 대한 기대감, 놀이치료 및 부모상담 만족도의 관계에서 유의미한 상관이 나타났다. 놀이치료 만족도는 부모상담 시간, 자기노출, 부모상담 필요성 인식 순으로 설명되었고, 부모상담 만족도는 부모상담 필요성 인식, 자기노출, 부모상담 시간, 상담자에 대한 기대감 순으로 설명 되었다. 셋째, 놀이치료 내담아동 어머니의 자기노출은 부모상담 필요성 인식과 놀이치료 만족도에 부분 매개하였다. 어머니의 상담자에 대한 기대감은 부모상담 필요성 인식과 놀이치료 만족도의 관계에서 매개하지 않았다. 따라서 어머니의 부모상담 필요성 인식과 놀이치료 만족도 관계에서 자기노출이 중요한 역할을 하며, 상담자에 대한 기대감은 놀이치료 만족도에는 영향을 미치지 않음을 보여준다. 본 연구는 부모상담 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도 간의 관계에서 어머니의 자기노출과 상담자에 대한 기대감이 매개역할을 할 것이라는 가설을 세웠고, 어머니의 자기 노출 수준과 상담자에 대한 기대감이 높고 낮음을 예측할 수 있는 부모상담 필요성 인식이라는 또 다른 변인과의 새로운 경로를 마련한 것이라는 점에서 의의가 있으며, 어머니의 부모상담 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도의 관계를 연결할 수 있는 ‘자기노출’과 ‘상담자에 대한 기대감’이라는 개인적 변인과 ‘부모상담 시간’이라는 환경적 변인을 발견했다는 점에서도 그 의의를 찾아볼 수 있다. 이와 같은 결과가 향후 부모상담에 대한 필요성 인식과 자기 노출 수준이 낮고 상담자에 대한 기대감이 높고 낮은 놀이치료 내담아동 어머니를 대상으로 하는 교육 프로그램 개발에 유용하게 활용되기를 기대하는 바이다.
본 연구의 목적은 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향에 어머니의 자기노출과 상담자에 대한 기대감이 가지는 매개효과를 알아보고자 하는 것이다. 이에 대한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 부모상담시간에 따른 놀이치료 내담아동 어머니의 놀이치료 및 부모상담 만족도는 유의한 차이가 있는가? 둘째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식과 자기노출 및 상담자에 대한 기대감이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향력은 어떠한가? 셋째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담의 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도에 미치는 영향에 대한 자기노출과 상담자에 대한 기대감의 매개효과는 어떠한가? 이러한 연구목적을 살펴보기 위해 서울, 경기 지역에서 놀이치료가 초기, 중기가 지나고 종결을 앞두고 있는 어머니 중에서 놀이치료 전후에 이루어지는 부모상담이 함께 이루어진 어머니를 대상으로 설문을 실시하였다. 연구대상의 표집을 위해 놀이치료를 실시하고 있는 상담 및 심리치료기관, 사회복지기관 내 상담소, 대학부설 상담소, 소아정신과 등의 기관에 의뢰를 하였고, 186부의 질문지를 배포하여 146부가 회수되었다. 연구결과에 영향을 주는 항목에 대한 무응답과 무성의한 답변으로 6부가 제외되었다. 따라서 140부를 본 연구의 분석자료로 사용하였다. 설문지 140부를 가지고 SPSS Win 21.0을 이용하여 빈도분석, 백분율, 평균, 표준편차, 최대값, 최소값, 독립표본 t-검증, Pearson의 상관분석, 단순회귀분석, 중다회귀분석, 단계적 중다회귀분석으로 통계처리를 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모상담시간에 대한 어머니의 부모상담 필요성 인식, 자기노출, 상담자에 대한 기대, 놀이치료 만족도 및 부모상담 만족도는 부분적으로 유의한 차이가 있었다. 부모상담 시간에 따른 어머니의 자기노출은 10분 미만과 10-20분 이내 간에 유의한 차이가 없었지만 부모상담 필요성 인식과 상담자에 대한 기대감의 하위변인인 공감성과 자기개방에 유의한 차이를 보였다. 둘째, 놀이치료 내담아동 어머니의 부모상담 필요성 인식, 자기노출, 상담자에 대한 기대감, 놀이치료 및 부모상담 만족도의 관계에서 유의미한 상관이 나타났다. 놀이치료 만족도는 부모상담 시간, 자기노출, 부모상담 필요성 인식 순으로 설명되었고, 부모상담 만족도는 부모상담 필요성 인식, 자기노출, 부모상담 시간, 상담자에 대한 기대감 순으로 설명 되었다. 셋째, 놀이치료 내담아동 어머니의 자기노출은 부모상담 필요성 인식과 놀이치료 만족도에 부분 매개하였다. 어머니의 상담자에 대한 기대감은 부모상담 필요성 인식과 놀이치료 만족도의 관계에서 매개하지 않았다. 따라서 어머니의 부모상담 필요성 인식과 놀이치료 만족도 관계에서 자기노출이 중요한 역할을 하며, 상담자에 대한 기대감은 놀이치료 만족도에는 영향을 미치지 않음을 보여준다. 본 연구는 부모상담 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도 간의 관계에서 어머니의 자기노출과 상담자에 대한 기대감이 매개역할을 할 것이라는 가설을 세웠고, 어머니의 자기 노출 수준과 상담자에 대한 기대감이 높고 낮음을 예측할 수 있는 부모상담 필요성 인식이라는 또 다른 변인과의 새로운 경로를 마련한 것이라는 점에서 의의가 있으며, 어머니의 부모상담 필요성 인식이 놀이치료 및 부모상담 만족도의 관계를 연결할 수 있는 ‘자기노출’과 ‘상담자에 대한 기대감’이라는 개인적 변인과 ‘부모상담 시간’이라는 환경적 변인을 발견했다는 점에서도 그 의의를 찾아볼 수 있다. 이와 같은 결과가 향후 부모상담에 대한 필요성 인식과 자기 노출 수준이 낮고 상담자에 대한 기대감이 높고 낮은 놀이치료 내담아동 어머니를 대상으로 하는 교육 프로그램 개발에 유용하게 활용되기를 기대하는 바이다.
The purpose of this study was to explore mediating effects of self-disclosure and expectation toward counselor in that a perception about parent counseling needs influences on play therapy and parent counseling satisfaction in clients’ mothers. The questions of this study are as follows. First, are ...
The purpose of this study was to explore mediating effects of self-disclosure and expectation toward counselor in that a perception about parent counseling needs influences on play therapy and parent counseling satisfaction in clients’ mothers. The questions of this study are as follows. First, are there differences in the play therapy and parent counseling satisfaction of clients’ mothers according to the parent counseling time? Second, how are the effects of perception about parent counseling needs, self-disclosure, and expectation toward counselor on the play therapy and parent counseling satisfaction in clients’ mothers? Third, how are the mediating effects of self-disclosure and expectation toward counselor between the perception about parent counseling needs and play therapy and parent counseling satisfaction in clients’ mothers? Clients’ mothers in Seoul and Gyeonggi provinces participated in this study, the surveys were conducted. For sampling of subjects, the play therapy related institutions such as social welfare agencies and child psychiatric clinics were commissioned from this study, and the 186 questionnaires were distributed in such institutions. Finally, a total of 140 valid data were analysed through frequency analysis, percentage, average, standard deviation, maximum value, minimum value, independent t-test, Pearson correlation analysis, simple regression analysis, multiple regression analysis, and stepwise multiple regression analysis using SPSS Win 21.0. The major results of this study were as follows. First, the differences in perception about parent counseling needs, self-disclosure, expectation toward counselor, and play therapy and parent counseling satisfaction were partially significant according to the parent counseling time. The difference in self-disclosure was not significant when parent counseling times were less than ten minutes and 10 to 20 minutes, while the differences in perception about parent counseling needs and empathy and self-disclosure of counselor of expectation toward counselor were significant. Second, the significant correlations were found in the relations among perception about parent counseling needs, self-disclosure, expectation toward counselor, and play therapy and parent counseling satisfaction. The play therapy satisfaction was effected by the parent counseling time, self-disclosure, and perception about parent counseling needs in order. On the other hand, the parent counseling satisfaction was effected by the perception about parent counseling needs, self-disclosure, parent counseling time, and expectation toward counselor in order. Third, the self-disclosure of clients’ mothers partially mediated between the perception about parent counseling needs and play therapy satisfaction. The expectation toward counselor didn’t mediated between the perception about parent counseling needs and play therapy satisfaction. These results show that the self-disclosure has the important role in the relation between the perception about parent counseling needs and play therapy satisfaction while the expectation toward counselor doesn’t influence on the relation. This study examined the mediating effect of self-disclosure and expectation toward counselor of clients’ mothers in the relation between perception about parent counseling needs and play therapy and parent counseling satisfaction. This study has a significance in that the complex relation among perception about parent counseling needs, self-disclosure, and expectation toward counselor of clients’ mothers on the play therapy and parent counseling satisfaction was found. Also, it is significant that the ‘parent counseling time’ as a environmental variable as well as ‘self-disclosure’ and ‘expectation toward counselor’ as individual variables in the relation between perception about parent counseling needs and play therapy and parent counseling satisfaction was found. It is expected that the results of this study are usefully utilized on development programs for clients’ mothers with the low levels of perception about parent counseling needs and self-disclosure and high and low level of expectation toward counselor.
The purpose of this study was to explore mediating effects of self-disclosure and expectation toward counselor in that a perception about parent counseling needs influences on play therapy and parent counseling satisfaction in clients’ mothers. The questions of this study are as follows. First, are there differences in the play therapy and parent counseling satisfaction of clients’ mothers according to the parent counseling time? Second, how are the effects of perception about parent counseling needs, self-disclosure, and expectation toward counselor on the play therapy and parent counseling satisfaction in clients’ mothers? Third, how are the mediating effects of self-disclosure and expectation toward counselor between the perception about parent counseling needs and play therapy and parent counseling satisfaction in clients’ mothers? Clients’ mothers in Seoul and Gyeonggi provinces participated in this study, the surveys were conducted. For sampling of subjects, the play therapy related institutions such as social welfare agencies and child psychiatric clinics were commissioned from this study, and the 186 questionnaires were distributed in such institutions. Finally, a total of 140 valid data were analysed through frequency analysis, percentage, average, standard deviation, maximum value, minimum value, independent t-test, Pearson correlation analysis, simple regression analysis, multiple regression analysis, and stepwise multiple regression analysis using SPSS Win 21.0. The major results of this study were as follows. First, the differences in perception about parent counseling needs, self-disclosure, expectation toward counselor, and play therapy and parent counseling satisfaction were partially significant according to the parent counseling time. The difference in self-disclosure was not significant when parent counseling times were less than ten minutes and 10 to 20 minutes, while the differences in perception about parent counseling needs and empathy and self-disclosure of counselor of expectation toward counselor were significant. Second, the significant correlations were found in the relations among perception about parent counseling needs, self-disclosure, expectation toward counselor, and play therapy and parent counseling satisfaction. The play therapy satisfaction was effected by the parent counseling time, self-disclosure, and perception about parent counseling needs in order. On the other hand, the parent counseling satisfaction was effected by the perception about parent counseling needs, self-disclosure, parent counseling time, and expectation toward counselor in order. Third, the self-disclosure of clients’ mothers partially mediated between the perception about parent counseling needs and play therapy satisfaction. The expectation toward counselor didn’t mediated between the perception about parent counseling needs and play therapy satisfaction. These results show that the self-disclosure has the important role in the relation between the perception about parent counseling needs and play therapy satisfaction while the expectation toward counselor doesn’t influence on the relation. This study examined the mediating effect of self-disclosure and expectation toward counselor of clients’ mothers in the relation between perception about parent counseling needs and play therapy and parent counseling satisfaction. This study has a significance in that the complex relation among perception about parent counseling needs, self-disclosure, and expectation toward counselor of clients’ mothers on the play therapy and parent counseling satisfaction was found. Also, it is significant that the ‘parent counseling time’ as a environmental variable as well as ‘self-disclosure’ and ‘expectation toward counselor’ as individual variables in the relation between perception about parent counseling needs and play therapy and parent counseling satisfaction was found. It is expected that the results of this study are usefully utilized on development programs for clients’ mothers with the low levels of perception about parent counseling needs and self-disclosure and high and low level of expectation toward counselor.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.