인지행동 문학치료 프로그램이 조현병환자의 심리적 안녕감과 정서표현 양가성에 미치는 효과 The Effects of Cognitive-Behavioral Literature Therapy Program on the Psychological Well-Being and Ambivalence over Emotional Expressiveness of Schizophrenia Patients원문보기
본 연구의 목적은 인지행동 문학치료 프로그램이 정신장애인의 사회복귀를 위한 중간단계의 치료적 접근으로 심리적 안녕감과 정서표현 양가성(兩價性)에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 있다. 본 연구에서는 정신장애인 사회복귀지원시설을 이용하는 조현병(調鉉病) 환자에게 인지행동 문학치료 프로그램을 실시하였다. 연구 프로그램은 문학치료의 이야기하기, 창의적 글쓰기, 시쓰기, 삶 쓰기, 드라마 등의 문학치료과정과 ...
본 연구의 목적은 인지행동 문학치료 프로그램이 정신장애인의 사회복귀를 위한 중간단계의 치료적 접근으로 심리적 안녕감과 정서표현 양가성(兩價性)에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 있다. 본 연구에서는 정신장애인 사회복귀지원시설을 이용하는 조현병(調鉉病) 환자에게 인지행동 문학치료 프로그램을 실시하였다. 연구 프로그램은 문학치료의 이야기하기, 창의적 글쓰기, 시쓰기, 삶 쓰기, 드라마 등의 문학치료과정과 인지행동치료의 자기 인식, 타인 인식, 감정표현, 행동수정, 상호작용 촉진 등의 기법을 접목하여 구성하였다. 이러한 치료프로그램을 통해 참여자들은 자신의 언어를 찾아 감정을 표현하고 의사소통을 경험하게 된다. 그리하여 증상에서 오는 사고, 감정, 행동에서의 어려움을 극복하고 안정되고 편안한 마음으로 자신의 미래를 위한 준비를 할 수 있도록 하는 것에 프로그램의 주요목적이 적용되었다. 연구대상은 대구광역시 소재 00병원 부설 정신장애인 사회복귀 지원시설을 이용하고 있는 조현병 환자로 그중 텍스트 읽기와 글쓰기가 가능한 남 · 녀를 대상으로 하였다. 본 연구 프로그램에 참여한 인원은 총 22명이었으며, 전체 24회기 중 12회기 이상 참석한 참여자로 참여도가 높은 10명의 심리적 안녕감과 정서표현에 대한 변화 분석과 척도를 통한 분석으로 효과를 살펴보았다. 본 프로그램은 2012년 12월부터 주 1회씩 24회 진행하였으며 매 회기는 80분으로 진행하였다. 인지행동 문학치료 프로그램이 조현병환자의 심리적 안녕감과 정서표현 양가성에 미치는 효과를 알아보기 위해서 프로그램 사전, 사후, 추후에 심리적 안녕감 척도와 정서표현 양가성 척도를 사용하였고 본 연구에서 설계한 연구 설계 방법은 준실험 설계 내에 포함된 피험자 내 설계(within-subject design)를 이용하여 측정하였다. 이에 본 연구 결과 첫째, 인지행동 문학치료 프로그램이 조현병 환자들의 심리적 안녕감 향상에 유의미한 효과가 있었고, 모든 하위요소에서 추후까지 그 효과가 지속되었다. 둘째, 인지행동 문학치료 프로그램이 조현병 환자들의 정서표현 양가성이 시간의 흐름에 따라 감소되고 있었으며 모든 하위요인에서 유의한 효과가 있었다. 셋째, 인지행동 문학치료 프로그램이 참여자들의 심리적 안녕감 증진과 정서표현의 변화에 있어서 양가적인 표현이 줄었으며 심리적 안녕감의 하위요소인 개인적 성장 및 자아수용, 삶의 목적, 긍정적 대인관계, 자율성 등에도 긍정적인 변화를 가져온다는 결론을 도출하게 되었다. 연구결과를 종합해 볼 때 인지행동 문학치료 프로그램은 조현병 환자들의 심리적 안녕감 증진과 정서표현 양가성의 감소에 효과가 있는 프로그램이라고 할 수 있다. 이에 본 연구의 효과성을 높이고 그 효과를 유지하기 위해서는 장기적이고 지속적인 인지행동 문학치료 프로그램의 진행이 필요하며 심리적 안녕감 증진과 정서표현 양가성의 감소는 물론 증상 재발을 예방하여 사회복귀에의 가능성을 높일 수 있다는데 의의를 가진다고 하겠다.
핵심 용어 : 인지행동치료, 문학치료, 조현병, 심리적 안녕감, 정서표현 양가성
본 연구의 목적은 인지행동 문학치료 프로그램이 정신장애인의 사회복귀를 위한 중간단계의 치료적 접근으로 심리적 안녕감과 정서표현 양가성(兩價性)에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 있다. 본 연구에서는 정신장애인 사회복귀지원시설을 이용하는 조현병(調鉉病) 환자에게 인지행동 문학치료 프로그램을 실시하였다. 연구 프로그램은 문학치료의 이야기하기, 창의적 글쓰기, 시쓰기, 삶 쓰기, 드라마 등의 문학치료과정과 인지행동치료의 자기 인식, 타인 인식, 감정표현, 행동수정, 상호작용 촉진 등의 기법을 접목하여 구성하였다. 이러한 치료프로그램을 통해 참여자들은 자신의 언어를 찾아 감정을 표현하고 의사소통을 경험하게 된다. 그리하여 증상에서 오는 사고, 감정, 행동에서의 어려움을 극복하고 안정되고 편안한 마음으로 자신의 미래를 위한 준비를 할 수 있도록 하는 것에 프로그램의 주요목적이 적용되었다. 연구대상은 대구광역시 소재 00병원 부설 정신장애인 사회복귀 지원시설을 이용하고 있는 조현병 환자로 그중 텍스트 읽기와 글쓰기가 가능한 남 · 녀를 대상으로 하였다. 본 연구 프로그램에 참여한 인원은 총 22명이었으며, 전체 24회기 중 12회기 이상 참석한 참여자로 참여도가 높은 10명의 심리적 안녕감과 정서표현에 대한 변화 분석과 척도를 통한 분석으로 효과를 살펴보았다. 본 프로그램은 2012년 12월부터 주 1회씩 24회 진행하였으며 매 회기는 80분으로 진행하였다. 인지행동 문학치료 프로그램이 조현병환자의 심리적 안녕감과 정서표현 양가성에 미치는 효과를 알아보기 위해서 프로그램 사전, 사후, 추후에 심리적 안녕감 척도와 정서표현 양가성 척도를 사용하였고 본 연구에서 설계한 연구 설계 방법은 준실험 설계 내에 포함된 피험자 내 설계(within-subject design)를 이용하여 측정하였다. 이에 본 연구 결과 첫째, 인지행동 문학치료 프로그램이 조현병 환자들의 심리적 안녕감 향상에 유의미한 효과가 있었고, 모든 하위요소에서 추후까지 그 효과가 지속되었다. 둘째, 인지행동 문학치료 프로그램이 조현병 환자들의 정서표현 양가성이 시간의 흐름에 따라 감소되고 있었으며 모든 하위요인에서 유의한 효과가 있었다. 셋째, 인지행동 문학치료 프로그램이 참여자들의 심리적 안녕감 증진과 정서표현의 변화에 있어서 양가적인 표현이 줄었으며 심리적 안녕감의 하위요소인 개인적 성장 및 자아수용, 삶의 목적, 긍정적 대인관계, 자율성 등에도 긍정적인 변화를 가져온다는 결론을 도출하게 되었다. 연구결과를 종합해 볼 때 인지행동 문학치료 프로그램은 조현병 환자들의 심리적 안녕감 증진과 정서표현 양가성의 감소에 효과가 있는 프로그램이라고 할 수 있다. 이에 본 연구의 효과성을 높이고 그 효과를 유지하기 위해서는 장기적이고 지속적인 인지행동 문학치료 프로그램의 진행이 필요하며 심리적 안녕감 증진과 정서표현 양가성의 감소는 물론 증상 재발을 예방하여 사회복귀에의 가능성을 높일 수 있다는데 의의를 가진다고 하겠다.
This study aimed at examining the effects of a cognitive-behavioral literature therapy program on the psychological well-being and ambivalence over emotional expressiveness of the mentally disabled as a middle-stage therapeutic approach for the rehabilitation of them. In the study, a cognitive-b...
This study aimed at examining the effects of a cognitive-behavioral literature therapy program on the psychological well-being and ambivalence over emotional expressiveness of the mentally disabled as a middle-stage therapeutic approach for the rehabilitation of them. In the study, a cognitive-behavioral literature therapy program was carried out for schizophrenia patients attending facilities which supported the rehabilitation of the mentally disabled. The program used here was consisted of literature therapy processes, including storytelling, creating writing, writing poetry, writing on life and drama which belong to literature therapy, and self-awareness, other-awareness, expressing emotions, modifying behaviors and facilitating interactions which belong to cognitive-behavioral therapy. Through this therapy program, the participants in this study were supposed to become able to find their own language and then to express their emotions and experience communication. Therefore, the therapy program mainly aimed at leading schizophrenia patients to overcome difficulties caused by their thoughts, emotions and behaviors affected by their disease and to prepare for their future in a stabilized and relaxed mental state. The subjects of the study were selected from male and female schizophrenia patients attending a facility which was affiliated with 00 Hospital in Daegu Metropolitan City and supported the rehabilitation of the mentally disabled. The subjects were able to read texts and do writings. A total of 22 patients participated in the program which consisted of 24 sessions. Of the participants, 10 patients who had attended more than 12 sessions were subjected to an analysis of change in psychological well-being and emotional expressiveness and an analysis through scales to examine the effects of the program. The program was composed of 24 sessions, which were held once a week from December 2012. Each session lasted for 80 minutes. In order to found out the effects of the cognitive-behavioral literature therapy program on the psychological well-being and ambivalence over emotional expressiveness of schizophrenia patients, a scale assessing psychological well-being and a scale assessing ambivalence over emotional expressiveness were used before and after the program. The research design method used here is the within-subject design included in the quasi-experimental design. The results of the study are as follows. First, the cognitive-behavioral literature therapy program had a significant effect on the psychological well-being of patients with schizophrenia, and the effect lasted in all the sub-factors until later on. Second, as a result of the program the ambivalence over emotional expressiveness of schizophrenia patients decreased over time, and the program had significant effects on all the sub-factors. Third, it was found that the program enhanced the participants' psychological well-being and decreased their ambivalent expressions with regard to change in emotional expressiveness. Furthermore, positive changes were detected also in the sub-factors of the psychological well-being such as individual growth and self acceptance, purpose in life, positive relations with other and autonomy. All these results indicate that the cognitive-behavioral literature therapy program is effective in enhancing the psychological well-being of patients with schizophrenia and in reducing their ambivalence over emotional expressiveness. In conclusion, it is necessary to carry out the cognitive-behavioral literature therapy program continuously for a long period in order to raise and maintain its effectiveness. The program is significant in that it not only enhances the psychological well-being of schizophrenia patients and decreases their ambivalence over emotional expressiveness but also increases the possibility of their returning to normal social life by preventing the recurrence of their symptoms of the disease.
Key words: cognitive-behavioral therapy, literature therapy, schizophrenia, psychological well-being, ambivalence over emotional expressiveness
This study aimed at examining the effects of a cognitive-behavioral literature therapy program on the psychological well-being and ambivalence over emotional expressiveness of the mentally disabled as a middle-stage therapeutic approach for the rehabilitation of them. In the study, a cognitive-behavioral literature therapy program was carried out for schizophrenia patients attending facilities which supported the rehabilitation of the mentally disabled. The program used here was consisted of literature therapy processes, including storytelling, creating writing, writing poetry, writing on life and drama which belong to literature therapy, and self-awareness, other-awareness, expressing emotions, modifying behaviors and facilitating interactions which belong to cognitive-behavioral therapy. Through this therapy program, the participants in this study were supposed to become able to find their own language and then to express their emotions and experience communication. Therefore, the therapy program mainly aimed at leading schizophrenia patients to overcome difficulties caused by their thoughts, emotions and behaviors affected by their disease and to prepare for their future in a stabilized and relaxed mental state. The subjects of the study were selected from male and female schizophrenia patients attending a facility which was affiliated with 00 Hospital in Daegu Metropolitan City and supported the rehabilitation of the mentally disabled. The subjects were able to read texts and do writings. A total of 22 patients participated in the program which consisted of 24 sessions. Of the participants, 10 patients who had attended more than 12 sessions were subjected to an analysis of change in psychological well-being and emotional expressiveness and an analysis through scales to examine the effects of the program. The program was composed of 24 sessions, which were held once a week from December 2012. Each session lasted for 80 minutes. In order to found out the effects of the cognitive-behavioral literature therapy program on the psychological well-being and ambivalence over emotional expressiveness of schizophrenia patients, a scale assessing psychological well-being and a scale assessing ambivalence over emotional expressiveness were used before and after the program. The research design method used here is the within-subject design included in the quasi-experimental design. The results of the study are as follows. First, the cognitive-behavioral literature therapy program had a significant effect on the psychological well-being of patients with schizophrenia, and the effect lasted in all the sub-factors until later on. Second, as a result of the program the ambivalence over emotional expressiveness of schizophrenia patients decreased over time, and the program had significant effects on all the sub-factors. Third, it was found that the program enhanced the participants' psychological well-being and decreased their ambivalent expressions with regard to change in emotional expressiveness. Furthermore, positive changes were detected also in the sub-factors of the psychological well-being such as individual growth and self acceptance, purpose in life, positive relations with other and autonomy. All these results indicate that the cognitive-behavioral literature therapy program is effective in enhancing the psychological well-being of patients with schizophrenia and in reducing their ambivalence over emotional expressiveness. In conclusion, it is necessary to carry out the cognitive-behavioral literature therapy program continuously for a long period in order to raise and maintain its effectiveness. The program is significant in that it not only enhances the psychological well-being of schizophrenia patients and decreases their ambivalence over emotional expressiveness but also increases the possibility of their returning to normal social life by preventing the recurrence of their symptoms of the disease.
Key words: cognitive-behavioral therapy, literature therapy, schizophrenia, psychological well-being, ambivalence over emotional expressiveness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.