본 연구는 낙담한 초등학생들의 공격성을 낮추고 교우관계를 향상시킬 수 있는 방안을 찾고자 격려집단상담이 공격성과 교우관계에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위해 A광역시 소재의 B초등학교에서 6학년 54명을 대상으로 자기낙담 검사를 실시하여 그 결과의 상위 30%(16명)를 연구 대상으로 하여 독립변수로 격려집단상담을, 종속변수로 공격성(30문항)과 교우관계(20문항)를 설정하였다. 본 프로그램의 효과를 알아보기 위해 실험집단과 통제집단에 사전‧사후‧추수검사를 실시하였으며 수집된 자료는 ...
본 연구는 낙담한 초등학생들의 공격성을 낮추고 교우관계를 향상시킬 수 있는 방안을 찾고자 격려집단상담이 공격성과 교우관계에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위해 A광역시 소재의 B초등학교에서 6학년 54명을 대상으로 자기낙담 검사를 실시하여 그 결과의 상위 30%(16명)를 연구 대상으로 하여 독립변수로 격려집단상담을, 종속변수로 공격성(30문항)과 교우관계(20문항)를 설정하였다. 본 프로그램의 효과를 알아보기 위해 실험집단과 통제집단에 사전‧사후‧추수검사를 실시하였으며 수집된 자료는 SPSS 24.0을 이용하여 분석하였다. 이와 같은 연구를 통해 격려집단상담 프로그램이 낙담한 초등학생의 공격성 감소에 긍정적인 효과가 있고, 공격성의 하위요인인 적대감에서도 유의한 차이가 나타났다는 결과를 얻었다. 또한 한 달 후 추수검사를 실시한 결과 감소한 적대감이 유지되고 있는 것으로 나타났다. 격려집단상담 프로그램은 낙담한 초등학생의 교우관계 향상에 긍정적인 효과를 주었고, 교우관계의 하위요인인 친구의 유무와 신뢰도, 친구간의 적응, 친구간의 공동생활에서 유의한 차이를 보였다는 결과를 얻었다. 그리고 친구와의 공동생활의 경우에는 한 달 후 추수검사를 실시한 결과 상승한 친구간의 공동생활 지수가 유지되고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 격려집단상담 프로그램이 낙담한 초등학교 6학년 학생들의 공격성 감소와 교우관계 상승에 긍정적 영향이 있음을 확인하였다.
본 연구는 낙담한 초등학생들의 공격성을 낮추고 교우관계를 향상시킬 수 있는 방안을 찾고자 격려집단상담이 공격성과 교우관계에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위해 A광역시 소재의 B초등학교에서 6학년 54명을 대상으로 자기낙담 검사를 실시하여 그 결과의 상위 30%(16명)를 연구 대상으로 하여 독립변수로 격려집단상담을, 종속변수로 공격성(30문항)과 교우관계(20문항)를 설정하였다. 본 프로그램의 효과를 알아보기 위해 실험집단과 통제집단에 사전‧사후‧추수검사를 실시하였으며 수집된 자료는 SPSS 24.0을 이용하여 분석하였다. 이와 같은 연구를 통해 격려집단상담 프로그램이 낙담한 초등학생의 공격성 감소에 긍정적인 효과가 있고, 공격성의 하위요인인 적대감에서도 유의한 차이가 나타났다는 결과를 얻었다. 또한 한 달 후 추수검사를 실시한 결과 감소한 적대감이 유지되고 있는 것으로 나타났다. 격려집단상담 프로그램은 낙담한 초등학생의 교우관계 향상에 긍정적인 효과를 주었고, 교우관계의 하위요인인 친구의 유무와 신뢰도, 친구간의 적응, 친구간의 공동생활에서 유의한 차이를 보였다는 결과를 얻었다. 그리고 친구와의 공동생활의 경우에는 한 달 후 추수검사를 실시한 결과 상승한 친구간의 공동생활 지수가 유지되고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 격려집단상담 프로그램이 낙담한 초등학교 6학년 학생들의 공격성 감소와 교우관계 상승에 긍정적 영향이 있음을 확인하였다.
The purpose of this study was to examine the effect of the encouragement group counseling on the aggression and peer relationship of discouraged elementary school students to find out the ways of lowering the occurrence frequency of school violence. For this study, after measuring the self-disco...
The purpose of this study was to examine the effect of the encouragement group counseling on the aggression and peer relationship of discouraged elementary school students to find out the ways of lowering the occurrence frequency of school violence. For this study, after measuring the self-discouragement inventory(24 questions) through the survey, I tried to measure the aggression(30 questions) and peer relationship(20 questions) of top 30%(16 students) among the 54 target 6th graders from B elementary school of A metropolitan city. To verify the effect of this program, I collected materials using a preliminary, post and later inspection, and analyzed them through the SPSS 24.0. The hypothesis test result obtained from this study are as follows. Firstly, encouragement group counseling program had positive effect on lowering the aggression of the discouraged elementary school students. Also, there was significant difference on the hostility, a sub-factor of the aggression. And that lowered hospitality degree stayed after encouragement group counseling program. Secondly, encouragement group counseling program had positive effect on improving of the peer relationship of discouraged elementary school students. There was significant difference on the presence and reliability of friends, the adaption between friends, the co-living with friends. Also, in the case of the co-living with friends, improved the scale score kept the same. Form this examination, we can identify the positive effect of this encouragement group counseling program on lowering the aggression and improving the peer relationship of discouraged elementary school students.
The purpose of this study was to examine the effect of the encouragement group counseling on the aggression and peer relationship of discouraged elementary school students to find out the ways of lowering the occurrence frequency of school violence. For this study, after measuring the self-discouragement inventory(24 questions) through the survey, I tried to measure the aggression(30 questions) and peer relationship(20 questions) of top 30%(16 students) among the 54 target 6th graders from B elementary school of A metropolitan city. To verify the effect of this program, I collected materials using a preliminary, post and later inspection, and analyzed them through the SPSS 24.0. The hypothesis test result obtained from this study are as follows. Firstly, encouragement group counseling program had positive effect on lowering the aggression of the discouraged elementary school students. Also, there was significant difference on the hostility, a sub-factor of the aggression. And that lowered hospitality degree stayed after encouragement group counseling program. Secondly, encouragement group counseling program had positive effect on improving of the peer relationship of discouraged elementary school students. There was significant difference on the presence and reliability of friends, the adaption between friends, the co-living with friends. Also, in the case of the co-living with friends, improved the scale score kept the same. Form this examination, we can identify the positive effect of this encouragement group counseling program on lowering the aggression and improving the peer relationship of discouraged elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.