초등학생의 자기조절 학습상담이 자기조절 학습능력 및 자기효능감에 미치는 효과 The Effects of Self-Regulated Learning Group Counseling on the Self-Regulated Learning Ability and Self Efficacy of Elementary Students원문보기
<국문 초록>
본 연구의 목적은 자기조절 학습상담이 초등학교 아동의 자기조절 학습능력과 자기효능감에 미치는 효과를 검증하는데 있다.
본 연구를 위해 전남 여수시 소재 Y초등학교 5학년 252명 중에서 10명을 실험집단으로, 11명을 통제집단으로 구성하여 자기조절 학습상담을 실시하였다.
본 연구에 사용한 프로그램은 Zimmerman과 Martinez-Pons(1986)가 개발한 자기조절 학습전략에 김동일(2006)의 학업상담을 위한 학습전략 프로그램을 접목시킨 다음 본 연구자가 수정 보완한 내용으로 구성되어 있다.
연구에 사용된 도구는 Pintrich와 DeGroot(1990)가 개발하고 안경애(2002)가 재구성한 자기조절 학습능력 검사지와 김아영과 박인영(2001)이 개발하고 하정효(2003)가 수정한 자기효능감 검사지를 사용하였다.
실험집단에 대한 처치는 9월 8일부터 10월 30일까지 매주 화, 수, 목 주3회 1일 45분씩 총 16회 실시하였다. 학습상담을 통해 익힌 자기조절 학습전략을 학교와 가정에서 학습할 때 활용할 수 있도록 하였으며 자기조절 학습장도 함께 기록하도록 하였다.
자기조절 학습상담 프로그램이 자기조절 학습능력과 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위한 자료처리는 ...
<국문 초록>
본 연구의 목적은 자기조절 학습상담이 초등학교 아동의 자기조절 학습능력과 자기효능감에 미치는 효과를 검증하는데 있다.
본 연구를 위해 전남 여수시 소재 Y초등학교 5학년 252명 중에서 10명을 실험집단으로, 11명을 통제집단으로 구성하여 자기조절 학습상담을 실시하였다.
본 연구에 사용한 프로그램은 Zimmerman과 Martinez-Pons(1986)가 개발한 자기조절 학습전략에 김동일(2006)의 학업상담을 위한 학습전략 프로그램을 접목시킨 다음 본 연구자가 수정 보완한 내용으로 구성되어 있다.
연구에 사용된 도구는 Pintrich와 DeGroot(1990)가 개발하고 안경애(2002)가 재구성한 자기조절 학습능력 검사지와 김아영과 박인영(2001)이 개발하고 하정효(2003)가 수정한 자기효능감 검사지를 사용하였다.
실험집단에 대한 처치는 9월 8일부터 10월 30일까지 매주 화, 수, 목 주3회 1일 45분씩 총 16회 실시하였다. 학습상담을 통해 익힌 자기조절 학습전략을 학교와 가정에서 학습할 때 활용할 수 있도록 하였으며 자기조절 학습장도 함께 기록하도록 하였다.
자기조절 학습상담 프로그램이 자기조절 학습능력과 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위한 자료처리는 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
실험집단과 통제집단의 자기조절 학습능력 및 자기효능감에 대한 사전, 사후 검사를 실시하여 비교 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 자기조절 학습상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 자기조절 학습능력 점수가 의의 있는 차이가 있어 자기조절 학습능력이 향상되었다. 또한 자기조절 학습능력의 하위 요인인 인지사용능력과 자기조절에서도 유의미한 차이를 보였다.
둘째, 자기조절 학습상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 자기효능감이 향상되었음을 알 수 있었다. 자기효능감의 하위 요인인 자기조절 효능감과 과제난이도 선호에서는 유의미한 차이를 보였으나 자신감에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
이러한 연구 결과로 초등학생의 자기조절 학습상담이 아동들의 자기조절 학습능력과 자기효능감 향상에 영향을 미침을 알 수 있었다.
<국문 초록>
본 연구의 목적은 자기조절 학습상담이 초등학교 아동의 자기조절 학습능력과 자기효능감에 미치는 효과를 검증하는데 있다.
본 연구를 위해 전남 여수시 소재 Y초등학교 5학년 252명 중에서 10명을 실험집단으로, 11명을 통제집단으로 구성하여 자기조절 학습상담을 실시하였다.
본 연구에 사용한 프로그램은 Zimmerman과 Martinez-Pons(1986)가 개발한 자기조절 학습전략에 김동일(2006)의 학업상담을 위한 학습전략 프로그램을 접목시킨 다음 본 연구자가 수정 보완한 내용으로 구성되어 있다.
연구에 사용된 도구는 Pintrich와 DeGroot(1990)가 개발하고 안경애(2002)가 재구성한 자기조절 학습능력 검사지와 김아영과 박인영(2001)이 개발하고 하정효(2003)가 수정한 자기효능감 검사지를 사용하였다.
실험집단에 대한 처치는 9월 8일부터 10월 30일까지 매주 화, 수, 목 주3회 1일 45분씩 총 16회 실시하였다. 학습상담을 통해 익힌 자기조절 학습전략을 학교와 가정에서 학습할 때 활용할 수 있도록 하였으며 자기조절 학습장도 함께 기록하도록 하였다.
자기조절 학습상담 프로그램이 자기조절 학습능력과 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위한 자료처리는 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
실험집단과 통제집단의 자기조절 학습능력 및 자기효능감에 대한 사전, 사후 검사를 실시하여 비교 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 자기조절 학습상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 자기조절 학습능력 점수가 의의 있는 차이가 있어 자기조절 학습능력이 향상되었다. 또한 자기조절 학습능력의 하위 요인인 인지사용능력과 자기조절에서도 유의미한 차이를 보였다.
둘째, 자기조절 학습상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 자기효능감이 향상되었음을 알 수 있었다. 자기효능감의 하위 요인인 자기조절 효능감과 과제난이도 선호에서는 유의미한 차이를 보였으나 자신감에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
이러한 연구 결과로 초등학생의 자기조절 학습상담이 아동들의 자기조절 학습능력과 자기효능감 향상에 영향을 미침을 알 수 있었다.
ABSTRACT
The purpose of this study is to show how self-regulated education counseling can influence elementary school students' self-regulated learning ability and self efficacy. In order to test the hypotheses of this study, 10 students among 252 students of 5th grade in Y Elementary school, Yeosu...
ABSTRACT
The purpose of this study is to show how self-regulated education counseling can influence elementary school students' self-regulated learning ability and self efficacy. In order to test the hypotheses of this study, 10 students among 252 students of 5th grade in Y Elementary school, Yeosu, Jeonnam, were distributed into an experimental group and a control group with 11 students in each group.
The training program used in this study was a modification of the learning skill advancement program developed by the Learning Strategies Program for the Learning Counseling(Dong-Il Kim, 2006), which was based on Zimmerman and Martinez-Pones(1986)'s self-regulatory learning strategies.
The basis for this study was An, Kyoung-ae(2002)'s reorganized and adapted version of Mun, Byeong-sang's adapted version of Zimmerman and Martinez-Pones(1986)'s Self-regulatory Learning Inventory.
The self-efficacy test used in this study was Ha, Jeong-hyo(2003)'s adapted version of Kim, Ah-young and Park In-young(2001)'s Self-Efficacy Measure.
This training program was instituted three times in a week (Tues. Wed. Thur) for 45 minutes from September 8th to October 20th (a total of 16 times). The students recorded their activities using self-regulatory learning strategies and teaching skills at both school and home. Afterwards, they gave a presentation of their records, and received feedback from other students in every session.
The statistical method of ANCOVA(analysis of covariance) was used to test the hypotheses of this study.
The findings of this study were as follows:
First, the experimental group that participated in self-regulated
learning group counseling program made more progress in self-regulated learning ability than the control group. There was a significant difference between two groups in self-regulated learning ability scores. That is, there was a significant difference between two groups in ability using intelligence and self-control ability that were subordinate factors of self-regulated learning ability .
Second, the experimental group that participated in self-regulated learning group counseling program made more progress in self efficacy than the control group. By subordinate factors of self efficacy, there was a significant difference in self-control efficacy and difficulty choice about assignments, but there was no significant difference in self-confidence between two groups.
In conclusion, it is suggested that the self-regulated learning group counseling program can be used for improving self-regulated learning ability and self efficacy of the fifth graders in the elementary school.
ABSTRACT
The purpose of this study is to show how self-regulated education counseling can influence elementary school students' self-regulated learning ability and self efficacy. In order to test the hypotheses of this study, 10 students among 252 students of 5th grade in Y Elementary school, Yeosu, Jeonnam, were distributed into an experimental group and a control group with 11 students in each group.
The training program used in this study was a modification of the learning skill advancement program developed by the Learning Strategies Program for the Learning Counseling(Dong-Il Kim, 2006), which was based on Zimmerman and Martinez-Pones(1986)'s self-regulatory learning strategies.
The basis for this study was An, Kyoung-ae(2002)'s reorganized and adapted version of Mun, Byeong-sang's adapted version of Zimmerman and Martinez-Pones(1986)'s Self-regulatory Learning Inventory.
The self-efficacy test used in this study was Ha, Jeong-hyo(2003)'s adapted version of Kim, Ah-young and Park In-young(2001)'s Self-Efficacy Measure.
This training program was instituted three times in a week (Tues. Wed. Thur) for 45 minutes from September 8th to October 20th (a total of 16 times). The students recorded their activities using self-regulatory learning strategies and teaching skills at both school and home. Afterwards, they gave a presentation of their records, and received feedback from other students in every session.
The statistical method of ANCOVA(analysis of covariance) was used to test the hypotheses of this study.
The findings of this study were as follows:
First, the experimental group that participated in self-regulated
learning group counseling program made more progress in self-regulated learning ability than the control group. There was a significant difference between two groups in self-regulated learning ability scores. That is, there was a significant difference between two groups in ability using intelligence and self-control ability that were subordinate factors of self-regulated learning ability .
Second, the experimental group that participated in self-regulated learning group counseling program made more progress in self efficacy than the control group. By subordinate factors of self efficacy, there was a significant difference in self-control efficacy and difficulty choice about assignments, but there was no significant difference in self-confidence between two groups.
In conclusion, it is suggested that the self-regulated learning group counseling program can be used for improving self-regulated learning ability and self efficacy of the fifth graders in the elementary school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.