TV홈쇼핑 쇼호스트와 쇼게스트의 호감도가 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 미치는 영향 Effects of Preference for TV Home Shopping Show Host and Show Guest on Preference and Satisfaction for Their Fashion Products and Repurchase Intention원문보기
새로운 매체의 등장으로 다양해지고 있는 쇼핑 채널의 하나인 TV홈쇼핑은급속도로 발전하고 있다. TV홈쇼핑의 등장은 소비매체 패러다임의 변화라고 할 수 있으며, 기존의 패션제품 소비자들이 직접 매장에 방문하여 제품을 입어보고 구매하는 것이 아니라 TV나 스마트폰을 사용해서 필요한 상품 정보를 얻고 즉시 구매할 수 있는 새로운 소비형태 라는 개념으로 볼 수 있다. 또한 소비문화가 발달되면서 TV홈쇼핑은 점차 우리의 생활 속에 깊이 자리 잡기 시작하였으며, 이러한 TV홈쇼핑의 발전으로 많은 현대인들의 소비문화가 크게 변화되었다. 현재 늘어나고 있는 TV홈쇼핑의 채널들은 각자의 TV홈쇼핑 프로그램 진행 방식의 차별화를 두기 위해 치열한 경쟁을 벌이고 있는데 차별화 방식의하나로 TV홈쇼핑 쇼호스트와 함께 ...
새로운 매체의 등장으로 다양해지고 있는 쇼핑 채널의 하나인 TV홈쇼핑은급속도로 발전하고 있다. TV홈쇼핑의 등장은 소비매체 패러다임의 변화라고 할 수 있으며, 기존의 패션제품 소비자들이 직접 매장에 방문하여 제품을 입어보고 구매하는 것이 아니라 TV나 스마트폰을 사용해서 필요한 상품 정보를 얻고 즉시 구매할 수 있는 새로운 소비형태 라는 개념으로 볼 수 있다. 또한 소비문화가 발달되면서 TV홈쇼핑은 점차 우리의 생활 속에 깊이 자리 잡기 시작하였으며, 이러한 TV홈쇼핑의 발전으로 많은 현대인들의 소비문화가 크게 변화되었다. 현재 늘어나고 있는 TV홈쇼핑의 채널들은 각자의 TV홈쇼핑 프로그램 진행 방식의 차별화를 두기 위해 치열한 경쟁을 벌이고 있는데 차별화 방식의하나로 TV홈쇼핑 쇼호스트와 함께 유명인을 쇼게스트로 하여 TV홈쇼핑 진행을 하는 경우를 들 수 있다. GS홈쇼핑의 김성일 스타일리스트, 현대홈쇼핑의 서수경 스타일리스트는 쇼호스트와 TV홈쇼핑 방송을 함께 진행하며 참신하고 트렌디한 패션제품 판매 방송을 진행하면서 젊은 고객까지 끌어들이고 있다. 유명인 쇼게스트는 단순한 TV홈쇼핑 진행자 도우미 역할 뿐만 아니라 나아가 자신의 이름과 얼굴을 걸고 고정 쇼게스트로 그 영향력을 넓혀 나가고 있다. TV홈쇼핑 소비자들은 단순히 홈쇼핑 상품이 좋아서 구매하는 것이 아니라 소비자들이 선호하는 쇼호스트나 쇼게스트를 통해서 홈쇼핑 상품을 구매하는 경우가 늘고 있다. 예를 들면 GS홈쇼핑의 김성일 스타일리스트, 현대홈쇼핑의 서수경 스타일리스트를 패션제품 전문 쇼게스트로 투입하여 쇼호스트와 방송을 같이 진행함으로써 보다 패션제품에 대해 전문적인 설명을 통해 많은 소비자들의 마음을 끌고 있고 젊은 연령층의 소비자들에게도 구매를 유도하고 있다. 이처럼 쇼호스트와 전문적인 쇼게스트가 함께 홈쇼핑 방송을 진행함으로써 패션제품을 보다 트렌디하고 전문적으로 설명하여 TV홈쇼핑 패션제품의 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도를 높이고 있다. 따라서 본 연구에서는 기존 선행연구를 바탕으로 TV홈쇼핑 쇼호스트와 쇼게스트의 호감도 요인을 전문성, 신뢰성, 매력성으로 보고 호감도가 소비자의 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이는 쇼호스트와 쇼게스트의 특성별 소비자의 구매의도를 알아봄으로써 TV홈쇼핑업체에서 기업경영의 일환으로 활용할 만한 기초자료로 제공 하고자 한다. 본 연구에서는 서울과 경기지역에 거주하는 TV홈쇼핑 패션제품 구매경험이 있는 20-59세의 여성 소비자를 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였고 총 268부를 분석 자료에 사용하였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 18.0을 이용하여 조사 분석 하였다. 자료 분석 방법으로는 빈도 분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀 분석을 사용하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다.
첫째, TV홈쇼핑 쇼호스트의 호감도는 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, TV홈쇼핑 쇼호스트가 판매하는 패션제품 선호도는 구매 후 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, TV홈쇼핑 쇼호스트가 판매하는 패션제품 선호도와 구매 후 만족도는 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, TV홈쇼핑 쇼게스트의 호감도는 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, TV홈쇼핑 쇼게스트가 판매하는 패션제품 선호도는 구매 후 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 여섯째, TV홈쇼핑 쇼게스트가 판매하는 패션제품 선호도와 구매 후 만족 도는 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다.
본 연구 결과를 종합해보면 TV홈쇼핑 쇼호스트와 쇼게스트의 호감도가 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 TV홈쇼핑 쇼호스트와 쇼게스트의 호감도(전문성, 신뢰성, 매력성)는 TV홈쇼핑 소비자의 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 중요 변수임을 시사하므로 TV홈쇼핑 업체들은 호감도(전문성, 신뢰성, 매력성)가 높은 쇼호스트와 쇼게스트를 투입하여 TV홈쇼핑 마케팅 전략을 수립해야 할 것으로 사료된다.
새로운 매체의 등장으로 다양해지고 있는 쇼핑 채널의 하나인 TV홈쇼핑은급속도로 발전하고 있다. TV홈쇼핑의 등장은 소비매체 패러다임의 변화라고 할 수 있으며, 기존의 패션제품 소비자들이 직접 매장에 방문하여 제품을 입어보고 구매하는 것이 아니라 TV나 스마트폰을 사용해서 필요한 상품 정보를 얻고 즉시 구매할 수 있는 새로운 소비형태 라는 개념으로 볼 수 있다. 또한 소비문화가 발달되면서 TV홈쇼핑은 점차 우리의 생활 속에 깊이 자리 잡기 시작하였으며, 이러한 TV홈쇼핑의 발전으로 많은 현대인들의 소비문화가 크게 변화되었다. 현재 늘어나고 있는 TV홈쇼핑의 채널들은 각자의 TV홈쇼핑 프로그램 진행 방식의 차별화를 두기 위해 치열한 경쟁을 벌이고 있는데 차별화 방식의하나로 TV홈쇼핑 쇼호스트와 함께 유명인을 쇼게스트로 하여 TV홈쇼핑 진행을 하는 경우를 들 수 있다. GS홈쇼핑의 김성일 스타일리스트, 현대홈쇼핑의 서수경 스타일리스트는 쇼호스트와 TV홈쇼핑 방송을 함께 진행하며 참신하고 트렌디한 패션제품 판매 방송을 진행하면서 젊은 고객까지 끌어들이고 있다. 유명인 쇼게스트는 단순한 TV홈쇼핑 진행자 도우미 역할 뿐만 아니라 나아가 자신의 이름과 얼굴을 걸고 고정 쇼게스트로 그 영향력을 넓혀 나가고 있다. TV홈쇼핑 소비자들은 단순히 홈쇼핑 상품이 좋아서 구매하는 것이 아니라 소비자들이 선호하는 쇼호스트나 쇼게스트를 통해서 홈쇼핑 상품을 구매하는 경우가 늘고 있다. 예를 들면 GS홈쇼핑의 김성일 스타일리스트, 현대홈쇼핑의 서수경 스타일리스트를 패션제품 전문 쇼게스트로 투입하여 쇼호스트와 방송을 같이 진행함으로써 보다 패션제품에 대해 전문적인 설명을 통해 많은 소비자들의 마음을 끌고 있고 젊은 연령층의 소비자들에게도 구매를 유도하고 있다. 이처럼 쇼호스트와 전문적인 쇼게스트가 함께 홈쇼핑 방송을 진행함으로써 패션제품을 보다 트렌디하고 전문적으로 설명하여 TV홈쇼핑 패션제품의 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도를 높이고 있다. 따라서 본 연구에서는 기존 선행연구를 바탕으로 TV홈쇼핑 쇼호스트와 쇼게스트의 호감도 요인을 전문성, 신뢰성, 매력성으로 보고 호감도가 소비자의 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이는 쇼호스트와 쇼게스트의 특성별 소비자의 구매의도를 알아봄으로써 TV홈쇼핑업체에서 기업경영의 일환으로 활용할 만한 기초자료로 제공 하고자 한다. 본 연구에서는 서울과 경기지역에 거주하는 TV홈쇼핑 패션제품 구매경험이 있는 20-59세의 여성 소비자를 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였고 총 268부를 분석 자료에 사용하였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 18.0을 이용하여 조사 분석 하였다. 자료 분석 방법으로는 빈도 분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀 분석을 사용하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다.
첫째, TV홈쇼핑 쇼호스트의 호감도는 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, TV홈쇼핑 쇼호스트가 판매하는 패션제품 선호도는 구매 후 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, TV홈쇼핑 쇼호스트가 판매하는 패션제품 선호도와 구매 후 만족도는 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, TV홈쇼핑 쇼게스트의 호감도는 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, TV홈쇼핑 쇼게스트가 판매하는 패션제품 선호도는 구매 후 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 여섯째, TV홈쇼핑 쇼게스트가 판매하는 패션제품 선호도와 구매 후 만족 도는 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다.
본 연구 결과를 종합해보면 TV홈쇼핑 쇼호스트와 쇼게스트의 호감도가 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 TV홈쇼핑 쇼호스트와 쇼게스트의 호감도(전문성, 신뢰성, 매력성)는 TV홈쇼핑 소비자의 패션제품 선호도, 구매 후 만족도, 재구매 의도에 중요 변수임을 시사하므로 TV홈쇼핑 업체들은 호감도(전문성, 신뢰성, 매력성)가 높은 쇼호스트와 쇼게스트를 투입하여 TV홈쇼핑 마케팅 전략을 수립해야 할 것으로 사료된다.
TV home shopping, one of the numerous shopping channel in new media is rapidly growing in the market. TV home shopping is the new paradigm of consumption medium, and is the new type of consumption that consumers rather get necessary product information through TV or smart phone and purchase than vis...
TV home shopping, one of the numerous shopping channel in new media is rapidly growing in the market. TV home shopping is the new paradigm of consumption medium, and is the new type of consumption that consumers rather get necessary product information through TV or smart phone and purchase than visiting the store to try it. Also, the development of consumption culture has led TV home shopping deeply into our lives, and the growing TV home shopping industry has changed the consumption culture of the modern society. The increasing channels of TV home shopping are in fierce competition to differentiate their own program style. One of the popular styles is to invite celebrity as a show guest with a show host to advertise products. Kim Seong Il stylist from GS Home Shopping, Seo Soo Gyeong from Hyundai Home Shopping do broadcast with show host and advertises unique and trendy fashion goods to attract young consumers. Because celebrity show guest not only is a helper of the host, but also as a show guest with their name and face, their influences are getting stronger. TV home shopping consumers purchased goods based on its quality, but also on the host or guest they prefer. For example, Kim Seong Il stylist from GS Home Shopping or Seo Soo Gyeong stylist from Hyundai Home Shopping are the professional show guests of fashion goods who broadcast with show hosts and give professional explanation about the goods. They attract the consumers and lead young consumers to purchase. The home shopping program with show host and professional guest make the goods more trendy and professional and increases preference, satisfaction and repurchase intention of the goods sold through home shopping. Therefore, the study has analyzed the influence of favorability factors such as credibility, professionalism, attractiveness of show host and guests to consumer's preference for fashion goods, satisfaction and repurchase intention based on the previous studies. This is to examine the purchase intention of consumer by the characteristics of show host and guest and to provide fundamental material for the business management of TV home shopping companies. The survey had been conducted and the data had been collected from 20∼59 year old female consumers with experience of purchasing fashion goods through TV home shopping in Seoul and Gyeonggi region. The questionnaire was developed by the author and the total 268 copies was used in analysis. The collected data was processed through SPSS 18.00 for analysis. As for the analysis method, frequency analysis, factor analysis, credibility analysis, multiple regression analysis was utilized. The analysis results are as follows. First, likability for home shopping show host had significant positive influence on preference of fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. Second, preference for fashion goods introduced by show host had significant positive influence on purchase satisfaction and repurchase intention. Third, preference for fashion goods, purchase satisfaction of goods introduced by show host had significant influence on repurchase intention. Fourth, likability for home shopping show guest had significant positive influence on preference for fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. Fifth, preference for fashion goods introduced by show guest had significant positive influence on purchase satisfaction and repurchase intention. Sixth, preference of fashion goods introduced by show guest had significant positive influence on purchase satisfaction and repurchase intention. When integrating the study results, likability for TV home shopping show host and guest had significant positive influence on preference forf fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. In conclusion, it was confirmed that likability for (professionalism, credibility, attractiveness) TV home shopping show host and guest is a significant variable to preference for fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. Therefore, the TV home shopping companies should establish a marketing strategy to increase likability for show hosts and guests (professionalism, credibility, attractiveness).
TV home shopping, one of the numerous shopping channel in new media is rapidly growing in the market. TV home shopping is the new paradigm of consumption medium, and is the new type of consumption that consumers rather get necessary product information through TV or smart phone and purchase than visiting the store to try it. Also, the development of consumption culture has led TV home shopping deeply into our lives, and the growing TV home shopping industry has changed the consumption culture of the modern society. The increasing channels of TV home shopping are in fierce competition to differentiate their own program style. One of the popular styles is to invite celebrity as a show guest with a show host to advertise products. Kim Seong Il stylist from GS Home Shopping, Seo Soo Gyeong from Hyundai Home Shopping do broadcast with show host and advertises unique and trendy fashion goods to attract young consumers. Because celebrity show guest not only is a helper of the host, but also as a show guest with their name and face, their influences are getting stronger. TV home shopping consumers purchased goods based on its quality, but also on the host or guest they prefer. For example, Kim Seong Il stylist from GS Home Shopping or Seo Soo Gyeong stylist from Hyundai Home Shopping are the professional show guests of fashion goods who broadcast with show hosts and give professional explanation about the goods. They attract the consumers and lead young consumers to purchase. The home shopping program with show host and professional guest make the goods more trendy and professional and increases preference, satisfaction and repurchase intention of the goods sold through home shopping. Therefore, the study has analyzed the influence of favorability factors such as credibility, professionalism, attractiveness of show host and guests to consumer's preference for fashion goods, satisfaction and repurchase intention based on the previous studies. This is to examine the purchase intention of consumer by the characteristics of show host and guest and to provide fundamental material for the business management of TV home shopping companies. The survey had been conducted and the data had been collected from 20∼59 year old female consumers with experience of purchasing fashion goods through TV home shopping in Seoul and Gyeonggi region. The questionnaire was developed by the author and the total 268 copies was used in analysis. The collected data was processed through SPSS 18.00 for analysis. As for the analysis method, frequency analysis, factor analysis, credibility analysis, multiple regression analysis was utilized. The analysis results are as follows. First, likability for home shopping show host had significant positive influence on preference of fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. Second, preference for fashion goods introduced by show host had significant positive influence on purchase satisfaction and repurchase intention. Third, preference for fashion goods, purchase satisfaction of goods introduced by show host had significant influence on repurchase intention. Fourth, likability for home shopping show guest had significant positive influence on preference for fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. Fifth, preference for fashion goods introduced by show guest had significant positive influence on purchase satisfaction and repurchase intention. Sixth, preference of fashion goods introduced by show guest had significant positive influence on purchase satisfaction and repurchase intention. When integrating the study results, likability for TV home shopping show host and guest had significant positive influence on preference forf fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. In conclusion, it was confirmed that likability for (professionalism, credibility, attractiveness) TV home shopping show host and guest is a significant variable to preference for fashion goods, purchase satisfaction and repurchase intention. Therefore, the TV home shopping companies should establish a marketing strategy to increase likability for show hosts and guests (professionalism, credibility, attractiveness).
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