온라인 미디어 환경이 조성되면서 TV프로그램의 시청자들은 이전과 다른 미디어 이용행태를 보이고 있다. 본 연구는 TV프로그램 클립 영상의 이용행태를 텔레비전 시청행태와의 연관성을 중심으로 살펴보았다. 구체적으로 본 연구는 TV시청과 비교하여 클립 시청에서 어떠한 장르가 많이 이용되는지 확인하고, TV시청률과 클립 영상 재생횟수 간의 상관분석을 통하여 클립 영상 이용자들의 연령별·장르별 이용행태를 살펴보았다. 또한 본 연구는 TV프로그램 클립 시청에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 분석한 결과 첫째, 클립 시청은 TV시청과 달리 분절화 ...
온라인 미디어 환경이 조성되면서 TV프로그램의 시청자들은 이전과 다른 미디어 이용행태를 보이고 있다. 본 연구는 TV프로그램 클립 영상의 이용행태를 텔레비전 시청행태와의 연관성을 중심으로 살펴보았다. 구체적으로 본 연구는 TV시청과 비교하여 클립 시청에서 어떠한 장르가 많이 이용되는지 확인하고, TV시청률과 클립 영상 재생횟수 간의 상관분석을 통하여 클립 영상 이용자들의 연령별·장르별 이용행태를 살펴보았다. 또한 본 연구는 TV프로그램 클립 시청에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 분석한 결과 첫째, 클립 시청은 TV시청과 달리 분절화 콘텐츠에 적합한 오락 장르의 이용이 많았다. 둘째, TV시청률이 높은 프로그램이 클립 재생횟수도 많은 것으로 나타나 두 매체가 상호보완관계에 있는 것을 확인하였다. 특히 젊은 층이 많이 시청하는 프로그램의 클립 재생횟수가 고령층이 많이 시청하는 프로그램의 클립 재생횟수보다 더 많은 것으로 나타났다. 셋째, 드라마 장르의 경우, 시청률과 클립 영상 재생횟수 간에 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. TV시청에서는 일일연속극의 시청률이 높은 반면, 클립 시청에서는 스타파워가 있고 화제성이 높은 드라마 프로그램의 클립 재생횟수가 많았다. 오락 장르의 경우, 지상파 주말 예능과 같이 시청률이 높은 프로그램의 클립 재생횟수가 종편 평일 예능과 같이 시청률이 낮은 프로그램의 클립 재생횟수에 비해 많은 것으로 나타났다. 마지막으로 클립시청에 영향을 미치는 요인을 알아본 결과, 프로그램의 선호를 반영하는 연령별 시청률과 장르가 클립 시청에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 구조적인 요인은 TV시청과 달리 클립 시청에 영향을 미치지 않았다. 분석한 결과들을 통해, 클립 영상 이용자들의 이용행태가 연령별·장르별로 유의미한 차이가 있는 것을 확인하였다. 또한 텔레비전 매체와 온라인 클립 영상이 같은 내용의 콘텐츠를 제공하더라도 매체에 따라 이용자들의 시청행태가 상이하다는 것을 확인하였다. 본 연구는 편성과 같은 구조적 제약이 사라진 시청환경에서 이용자들이 어떠한 시청행태를 보이는지 제시함으로써 향후 TV프로그램의 온라인 미디어 이용행태에 관한 연구를 진행할 때 시사점을 제공할 것이다.
온라인 미디어 환경이 조성되면서 TV프로그램의 시청자들은 이전과 다른 미디어 이용행태를 보이고 있다. 본 연구는 TV프로그램 클립 영상의 이용행태를 텔레비전 시청행태와의 연관성을 중심으로 살펴보았다. 구체적으로 본 연구는 TV시청과 비교하여 클립 시청에서 어떠한 장르가 많이 이용되는지 확인하고, TV시청률과 클립 영상 재생횟수 간의 상관분석을 통하여 클립 영상 이용자들의 연령별·장르별 이용행태를 살펴보았다. 또한 본 연구는 TV프로그램 클립 시청에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 분석한 결과 첫째, 클립 시청은 TV시청과 달리 분절화 콘텐츠에 적합한 오락 장르의 이용이 많았다. 둘째, TV시청률이 높은 프로그램이 클립 재생횟수도 많은 것으로 나타나 두 매체가 상호보완관계에 있는 것을 확인하였다. 특히 젊은 층이 많이 시청하는 프로그램의 클립 재생횟수가 고령층이 많이 시청하는 프로그램의 클립 재생횟수보다 더 많은 것으로 나타났다. 셋째, 드라마 장르의 경우, 시청률과 클립 영상 재생횟수 간에 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. TV시청에서는 일일연속극의 시청률이 높은 반면, 클립 시청에서는 스타파워가 있고 화제성이 높은 드라마 프로그램의 클립 재생횟수가 많았다. 오락 장르의 경우, 지상파 주말 예능과 같이 시청률이 높은 프로그램의 클립 재생횟수가 종편 평일 예능과 같이 시청률이 낮은 프로그램의 클립 재생횟수에 비해 많은 것으로 나타났다. 마지막으로 클립시청에 영향을 미치는 요인을 알아본 결과, 프로그램의 선호를 반영하는 연령별 시청률과 장르가 클립 시청에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 구조적인 요인은 TV시청과 달리 클립 시청에 영향을 미치지 않았다. 분석한 결과들을 통해, 클립 영상 이용자들의 이용행태가 연령별·장르별로 유의미한 차이가 있는 것을 확인하였다. 또한 텔레비전 매체와 온라인 클립 영상이 같은 내용의 콘텐츠를 제공하더라도 매체에 따라 이용자들의 시청행태가 상이하다는 것을 확인하였다. 본 연구는 편성과 같은 구조적 제약이 사라진 시청환경에서 이용자들이 어떠한 시청행태를 보이는지 제시함으로써 향후 TV프로그램의 온라인 미디어 이용행태에 관한 연구를 진행할 때 시사점을 제공할 것이다.
As the online media environment has developed, Viewers are showing different media usage patterns in watching TV programs. The purpose of this study is to find the usage patterns of clip video, which is the most popularly used platform on online media to watch TV program. First, this study check up ...
As the online media environment has developed, Viewers are showing different media usage patterns in watching TV programs. The purpose of this study is to find the usage patterns of clip video, which is the most popularly used platform on online media to watch TV program. First, this study check up on which genre is more used in clip viewing compared with TV viewing. To find the TV program clip viewing patterns, this study analyzed the correlation between audience rating and clip video playback count. And for the last, regression analysis were conducted to find the factors affecting TV program clip viewing. The results of the analysis are follow below. First, unlike TV viewing, entertainment genre suitable for fragmented contents were often used in clip viewing. Second, programs with high TV ratings had many clip video playback counts, confirming that the two media complement each other. Especially high rated programs of young generation showed high clip video playback count. Third, drama genre did not show any significant correlation between audience rating and clip video playback counts. Most of the drama program with star power and high virality was popular in clip video. In the entertainment genre, programs with high TV ratings, such as weekend entertainment program, had many clip views. Lastly, it was shown that audience ratings by age and genres reflecting the preference of the program appeared to be the factors influencing the usage of clip video. Unlike TV viewing, the structural factors did not affect the viewing of clip video. Through the analysis, it was found that clip viewing has different usage patterns by generation and genre. In addition, these results shows that even if TV and online clip video provide same contents, user's behavior can be differ from each other. By suggesting viewing behaviors in a nonlinear viewing environment, this study will provide implications for the future research on online media usage patterns of TV programs.
As the online media environment has developed, Viewers are showing different media usage patterns in watching TV programs. The purpose of this study is to find the usage patterns of clip video, which is the most popularly used platform on online media to watch TV program. First, this study check up on which genre is more used in clip viewing compared with TV viewing. To find the TV program clip viewing patterns, this study analyzed the correlation between audience rating and clip video playback count. And for the last, regression analysis were conducted to find the factors affecting TV program clip viewing. The results of the analysis are follow below. First, unlike TV viewing, entertainment genre suitable for fragmented contents were often used in clip viewing. Second, programs with high TV ratings had many clip video playback counts, confirming that the two media complement each other. Especially high rated programs of young generation showed high clip video playback count. Third, drama genre did not show any significant correlation between audience rating and clip video playback counts. Most of the drama program with star power and high virality was popular in clip video. In the entertainment genre, programs with high TV ratings, such as weekend entertainment program, had many clip views. Lastly, it was shown that audience ratings by age and genres reflecting the preference of the program appeared to be the factors influencing the usage of clip video. Unlike TV viewing, the structural factors did not affect the viewing of clip video. Through the analysis, it was found that clip viewing has different usage patterns by generation and genre. In addition, these results shows that even if TV and online clip video provide same contents, user's behavior can be differ from each other. By suggesting viewing behaviors in a nonlinear viewing environment, this study will provide implications for the future research on online media usage patterns of TV programs.
주제어
#클립 시청 클립 재생횟수 시청률 장르 구조적 요인 clip viewing clip playback count rating genre structural factor
학위논문 정보
저자
김병우
학위수여기관
연세대학교 커뮤니케이션대학원
학위구분
국내석사
학과
언론학 전공
지도교수
최양수
발행연도
2017
총페이지
v, 63장
키워드
클립 시청 클립 재생횟수 시청률 장르 구조적 요인 clip viewing clip playback count rating genre structural factor
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