화장품 산업은 2000년 이후 꾸준한 성장을 보이고 있다. 화장품이 필수 소비재로 인식이 변화하면서 남성과 청소년 등 화장품 소비 인구가 증가하였고, 외국인 관광객에게 화장품을 판매하는 면세점 판매와 해외 수출 등 화장품 산업의 성장 원동력에는 여러 요인들이 있다. 특히 수출 부문에서는 중국 시장의 비중을 확대하면서, 다른 아시아 국가 등으로 수출국을 다각화하고 있다. 또한, 정부는 2016년 5대 유망 소비재 중 하나로 화장품을 선정하였으며 수출 활성화를 추진하고 있다. 하지만 이러한 산업의 성장과 정부의 지원과 달리 화장품 산업의 구조 및 성장분석의 연구가 부족하고 화장품 기업에 관한 특성 및 전략이 주를 이루었다. 본 연구의 목적은 화장품 산업의 성장요인과 국민경제에 기여하는 경제적 파급효과를 면밀히 파악하고 ...
화장품 산업은 2000년 이후 꾸준한 성장을 보이고 있다. 화장품이 필수 소비재로 인식이 변화하면서 남성과 청소년 등 화장품 소비 인구가 증가하였고, 외국인 관광객에게 화장품을 판매하는 면세점 판매와 해외 수출 등 화장품 산업의 성장 원동력에는 여러 요인들이 있다. 특히 수출 부문에서는 중국 시장의 비중을 확대하면서, 다른 아시아 국가 등으로 수출국을 다각화하고 있다. 또한, 정부는 2016년 5대 유망 소비재 중 하나로 화장품을 선정하였으며 수출 활성화를 추진하고 있다. 하지만 이러한 산업의 성장과 정부의 지원과 달리 화장품 산업의 구조 및 성장분석의 연구가 부족하고 화장품 기업에 관한 특성 및 전략이 주를 이루었다. 본 연구의 목적은 화장품 산업의 성장요인과 국민경제에 기여하는 경제적 파급효과를 면밀히 파악하고 Log Mean Divisia Index(LMDI) 방법론을 통해 최근 국내 화장품 소비시장의 동향을 분석하는 것이다. 이에 따라 1995-2013년 사이의 산업연관분석을 통해 화장품산업의 변화와 성장기여요인을 분석하였다. 실증분석 결과를 통해 1995년 대비 2013년에 생산유발계수가 증가하여 우리나라 경제에 미치는 직간접적인 생산파급효과가 커졌음을 알 수 있었다. 그리고 화장품산업의 수입비중증가의 주요인이 최종수요에 있었지만, 화장품 재화 생산시 수입재에 대한 의존도는 오히려 감소했다. 또한 성장에 기여한 요인별 비중 비교결과, 국내최종소비수요의 비중이 줄고, 수출의 영향이 커진 것으로 확인되었다. 2011-2013년 사이 국내 화장품 시장의 경우 60세 이상을 제외한 20-50대의 화장품 소비가 줄어들어 전체적인 국내 화장품 소비시장이 축소된 것을 알 수 있었다.
화장품 산업은 2000년 이후 꾸준한 성장을 보이고 있다. 화장품이 필수 소비재로 인식이 변화하면서 남성과 청소년 등 화장품 소비 인구가 증가하였고, 외국인 관광객에게 화장품을 판매하는 면세점 판매와 해외 수출 등 화장품 산업의 성장 원동력에는 여러 요인들이 있다. 특히 수출 부문에서는 중국 시장의 비중을 확대하면서, 다른 아시아 국가 등으로 수출국을 다각화하고 있다. 또한, 정부는 2016년 5대 유망 소비재 중 하나로 화장품을 선정하였으며 수출 활성화를 추진하고 있다. 하지만 이러한 산업의 성장과 정부의 지원과 달리 화장품 산업의 구조 및 성장분석의 연구가 부족하고 화장품 기업에 관한 특성 및 전략이 주를 이루었다. 본 연구의 목적은 화장품 산업의 성장요인과 국민경제에 기여하는 경제적 파급효과를 면밀히 파악하고 Log Mean Divisia Index(LMDI) 방법론을 통해 최근 국내 화장품 소비시장의 동향을 분석하는 것이다. 이에 따라 1995-2013년 사이의 산업연관분석을 통해 화장품산업의 변화와 성장기여요인을 분석하였다. 실증분석 결과를 통해 1995년 대비 2013년에 생산유발계수가 증가하여 우리나라 경제에 미치는 직간접적인 생산파급효과가 커졌음을 알 수 있었다. 그리고 화장품산업의 수입비중증가의 주요인이 최종수요에 있었지만, 화장품 재화 생산시 수입재에 대한 의존도는 오히려 감소했다. 또한 성장에 기여한 요인별 비중 비교결과, 국내최종소비수요의 비중이 줄고, 수출의 영향이 커진 것으로 확인되었다. 2011-2013년 사이 국내 화장품 시장의 경우 60세 이상을 제외한 20-50대의 화장품 소비가 줄어들어 전체적인 국내 화장품 소비시장이 축소된 것을 알 수 있었다.
As cosmetics have become an essential commodity, the Korean cosmetics industry has shown steady growth since 2000, including sales of duty-free shops selling cosmetics to foreign tourists and overseas exports. Especially in the export sector, we have diversified our export markets to other Asian cou...
As cosmetics have become an essential commodity, the Korean cosmetics industry has shown steady growth since 2000, including sales of duty-free shops selling cosmetics to foreign tourists and overseas exports. Especially in the export sector, we have diversified our export markets to other Asian countries by expanding the portion of the Chinese market. In addition, the government selected cosmetics as one of the five promising consumer goods in 2016 and is promoting exports. Despite the growth of the industry and the support of the government, research on the structural and growth analysis of the cosmetics industry was lacking and the characteristics and strategies of the cosmetics companies were main. The purpose of this study is to grasp the growth factors of the cosmetics industry and the economic ripple effects that contribute to the national economy including changes in ddomestic market . Therefore, we analyze the changes of the cosmetics industry and the factors contributing to growth through input-output analysis between 1995-2013 and Log Mean Divisia Index(LMDI) methodology between 2011-2013. The results of the empirical analysis show that the production inducement coefficient is increased in 2013 compared to 1995 and the direct and indirect effect of the production spill on the Korean economy is increased. Although the main reason for the increase in the import portion of the cosmetics industry was in the final demand, the reliance on imports of cosmetics goods decreased rather. In addition, as a result of the comparison of contribution by factors contributing to growth, it was confirmed that the proportion of domestic final consumption demand decreased, and the influence of exports increased. Between 2011 and 2013, the domestic cosmetics consumer market, which excludes those aged 60 and over, decreased in the 20-50s.
As cosmetics have become an essential commodity, the Korean cosmetics industry has shown steady growth since 2000, including sales of duty-free shops selling cosmetics to foreign tourists and overseas exports. Especially in the export sector, we have diversified our export markets to other Asian countries by expanding the portion of the Chinese market. In addition, the government selected cosmetics as one of the five promising consumer goods in 2016 and is promoting exports. Despite the growth of the industry and the support of the government, research on the structural and growth analysis of the cosmetics industry was lacking and the characteristics and strategies of the cosmetics companies were main. The purpose of this study is to grasp the growth factors of the cosmetics industry and the economic ripple effects that contribute to the national economy including changes in ddomestic market . Therefore, we analyze the changes of the cosmetics industry and the factors contributing to growth through input-output analysis between 1995-2013 and Log Mean Divisia Index(LMDI) methodology between 2011-2013. The results of the empirical analysis show that the production inducement coefficient is increased in 2013 compared to 1995 and the direct and indirect effect of the production spill on the Korean economy is increased. Although the main reason for the increase in the import portion of the cosmetics industry was in the final demand, the reliance on imports of cosmetics goods decreased rather. In addition, as a result of the comparison of contribution by factors contributing to growth, it was confirmed that the proportion of domestic final consumption demand decreased, and the influence of exports increased. Between 2011 and 2013, the domestic cosmetics consumer market, which excludes those aged 60 and over, decreased in the 20-50s.
주제어
#산업연관 분석 성장요인 분석 소비 수출 cosmetics industry input-output analysis LMDI growth factoranalysis consumption export 화장품 산업
학위논문 정보
저자
임기호
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
정보산업공학과
지도교수
조영상
발행연도
2017
총페이지
vii, 58장
키워드
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