본 연구는 서울 지역 중학생 654명을 대상으로 환경인식에 따른 학교급식 잔반실태를 파악하고 학교에서 효과적인 잔반 감량 교육 방법을 마련하기 위해 실시되었다. 서울특별시에 소재한 2개 중학교를 선정하여 남학생 369명, 여학생 285명을 대상으로 식생활습관, 영양지식 및 위생태도, 환경인식 정도, 음식물쓰레기 지식, 평균 잔반량과 잔반을 남기는 이유, 잔반...
본 연구는 서울 지역 중학생 654명을 대상으로 환경인식에 따른 학교급식 잔반실태를 파악하고 학교에서 효과적인 잔반 감량 교육 방법을 마련하기 위해 실시되었다. 서울특별시에 소재한 2개 중학교를 선정하여 남학생 369명, 여학생 285명을 대상으로 식생활습관, 영양지식 및 위생태도, 환경인식 정도, 음식물쓰레기 지식, 평균 잔반량과 잔반을 남기는 이유, 잔반 줄이기에 대한 인식 및 태도, 잔반을 줄여야하는 이유 및 잔반을 줄이는 방법, 잔반교육에 관한 내용을 조사하여 급식 잔반에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 효과적인 잔반 줄이기를 위한 영양교육에 도움이 되고자 한다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 조사대상자가 우리 주변에서 가장 심각하다고 생각하는 환경오염은 ‘대기오염’이었으며, 환경문제 인식에 관하여서는 환경 보존이 필요하다고는 느끼나 환경오염을 줄이기 위한 노력은 보통 수준인 것으로 나타났다. 조사대상자의 잔반 줄이기에 대한 인식이 긍정적인 것에 반해 음식물을 남기지 않으려고 노력하는 태도는 인식에 비해 부족하였다. 이를 통해 이론 중심의 잔반교육보다는 이론이 실천으로 이어질 수 있는 잔반교육의 내용이 필요하다고 보여 진다. 조사대상자가 잔반을 남기는 이유는 주로 ‘양이 많아서’, ‘맛이 없어서’, ‘싫어하는 음식이어서’였으며, 조사대상자가 환경문제에 관심이 있을수록, 환경오염을 줄이기 위해 노력할수록 잔반량이 적은 것으로 나타났다. 또한 환경문제에 관심이 있고, 환경오염을 줄이기 위해 노력할수록 잔반교육의 경험과 잔반교육의 필요성이 있다고 생각한다고 조사되었다. 결과적으로 잔반교육을 받은 학생일수록 환경문제에 관심을 가지게 될 확률이 높아진다고 볼 수 있다. 따라서 음식물쓰레기 문제를 다룬 잔반교육을 학생들에게 노출시키는 것이 학생들이 음식물쓰레기와 잔반에 관심을 가질 수 있는 첫 걸음이라 하겠다. 그러므로 중학생의 잔반교육은 학생 스스로가 환경문제에 대해 관심이 있고, 환경오염을 줄이기 위해 노력할 수 있을 때 학교급식에서의 잔반량을 줄일 수 있는 변화를 이끌어 낼 수 있을 것이라고 보여 진다. 따라서 학교급식에서 잔반량을 줄이기 위해서는 음식물쓰레기를 포함한 전반적인 환경문제에 대해 알고, 환경오염을 줄이기 위해 노력할 수 있도록 환경지식에만 국한되지 않고 지식을 실천으로 옮길 수 있는 실천‧행동 교육 프로그램에 대한 방안이 모색되어야 할 것이라고 사료된다.
본 연구는 서울 지역 중학생 654명을 대상으로 환경인식에 따른 학교급식 잔반실태를 파악하고 학교에서 효과적인 잔반 감량 교육 방법을 마련하기 위해 실시되었다. 서울특별시에 소재한 2개 중학교를 선정하여 남학생 369명, 여학생 285명을 대상으로 식생활습관, 영양지식 및 위생태도, 환경인식 정도, 음식물쓰레기 지식, 평균 잔반량과 잔반을 남기는 이유, 잔반 줄이기에 대한 인식 및 태도, 잔반을 줄여야하는 이유 및 잔반을 줄이는 방법, 잔반교육에 관한 내용을 조사하여 급식 잔반에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 효과적인 잔반 줄이기를 위한 영양교육에 도움이 되고자 한다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 조사대상자가 우리 주변에서 가장 심각하다고 생각하는 환경오염은 ‘대기오염’이었으며, 환경문제 인식에 관하여서는 환경 보존이 필요하다고는 느끼나 환경오염을 줄이기 위한 노력은 보통 수준인 것으로 나타났다. 조사대상자의 잔반 줄이기에 대한 인식이 긍정적인 것에 반해 음식물을 남기지 않으려고 노력하는 태도는 인식에 비해 부족하였다. 이를 통해 이론 중심의 잔반교육보다는 이론이 실천으로 이어질 수 있는 잔반교육의 내용이 필요하다고 보여 진다. 조사대상자가 잔반을 남기는 이유는 주로 ‘양이 많아서’, ‘맛이 없어서’, ‘싫어하는 음식이어서’였으며, 조사대상자가 환경문제에 관심이 있을수록, 환경오염을 줄이기 위해 노력할수록 잔반량이 적은 것으로 나타났다. 또한 환경문제에 관심이 있고, 환경오염을 줄이기 위해 노력할수록 잔반교육의 경험과 잔반교육의 필요성이 있다고 생각한다고 조사되었다. 결과적으로 잔반교육을 받은 학생일수록 환경문제에 관심을 가지게 될 확률이 높아진다고 볼 수 있다. 따라서 음식물쓰레기 문제를 다룬 잔반교육을 학생들에게 노출시키는 것이 학생들이 음식물쓰레기와 잔반에 관심을 가질 수 있는 첫 걸음이라 하겠다. 그러므로 중학생의 잔반교육은 학생 스스로가 환경문제에 대해 관심이 있고, 환경오염을 줄이기 위해 노력할 수 있을 때 학교급식에서의 잔반량을 줄일 수 있는 변화를 이끌어 낼 수 있을 것이라고 보여 진다. 따라서 학교급식에서 잔반량을 줄이기 위해서는 음식물쓰레기를 포함한 전반적인 환경문제에 대해 알고, 환경오염을 줄이기 위해 노력할 수 있도록 환경지식에만 국한되지 않고 지식을 실천으로 옮길 수 있는 실천‧행동 교육 프로그램에 대한 방안이 모색되어야 할 것이라고 사료된다.
This study has been conducted to investigate food waste in the school food service depending on their environmental perception and to find out an effective way of source reduction education. For this research, 654 mid-school students in seoul region were surveyed. The survey of 369 male student and ...
This study has been conducted to investigate food waste in the school food service depending on their environmental perception and to find out an effective way of source reduction education. For this research, 654 mid-school students in seoul region were surveyed. The survey of 369 male student and 285 female student from two mid-school in seoul city is about regarding their eating habit, nutrition knowledge & sanitation attitude, environmental recognition, knowledge of leftover food, average leftover food and reason for food waste, recognition and attitude of leftover food, reason to reduce leftover food and ways to reduce, leftover food education. Therefore, this study help to enhance nutrition education that can reduce waste more effective by investigating those factors of leftover food. The results are as below. The students regard the most severe environmental factor from surrounding is air pollution, this infers that preservation of environment is in need but effort to reduce pollution is close to standard level. Research refers that students are less likely to put an effort than the positive recognition on reducing leftovers. Through this, it shows that it is necessary to practical education rather than theory oriented source reduction education. Reasons for leftovers are mainly 'too much food', 'distasteful' and 'dislikes'. The more students interested in environmental problems and the more they tried to reduce pollution, the less quantity of leftover food the research also show. Also, those of who emphasize on source reduction education and who feel the needs to educate are students interested in environmental problems or strived to reduce pollution. As a result, higher probability to have more interest on environmental problem among those who had source reduction education. So exposure students to education on source reduction dealing food waste is a first step to have more interest in leftover food. Thus students themselves have interest in environmental problems and when they make efforts to reduce pollution, which could lead to a transition to reduce leftovers in school food service. Therefore to reduce quantity of plate waste, it is considered the needs to figure out ways to let students acknowledging environmental problem and teach practical education not only lies only on knowledge that lead students to make some efforts to diminish pollution.
This study has been conducted to investigate food waste in the school food service depending on their environmental perception and to find out an effective way of source reduction education. For this research, 654 mid-school students in seoul region were surveyed. The survey of 369 male student and 285 female student from two mid-school in seoul city is about regarding their eating habit, nutrition knowledge & sanitation attitude, environmental recognition, knowledge of leftover food, average leftover food and reason for food waste, recognition and attitude of leftover food, reason to reduce leftover food and ways to reduce, leftover food education. Therefore, this study help to enhance nutrition education that can reduce waste more effective by investigating those factors of leftover food. The results are as below. The students regard the most severe environmental factor from surrounding is air pollution, this infers that preservation of environment is in need but effort to reduce pollution is close to standard level. Research refers that students are less likely to put an effort than the positive recognition on reducing leftovers. Through this, it shows that it is necessary to practical education rather than theory oriented source reduction education. Reasons for leftovers are mainly 'too much food', 'distasteful' and 'dislikes'. The more students interested in environmental problems and the more they tried to reduce pollution, the less quantity of leftover food the research also show. Also, those of who emphasize on source reduction education and who feel the needs to educate are students interested in environmental problems or strived to reduce pollution. As a result, higher probability to have more interest on environmental problem among those who had source reduction education. So exposure students to education on source reduction dealing food waste is a first step to have more interest in leftover food. Thus students themselves have interest in environmental problems and when they make efforts to reduce pollution, which could lead to a transition to reduce leftovers in school food service. Therefore to reduce quantity of plate waste, it is considered the needs to figure out ways to let students acknowledging environmental problem and teach practical education not only lies only on knowledge that lead students to make some efforts to diminish pollution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.