[학위논문]초등학생의 가족여가활동과 가족응집력 및 스마트폰 중독의 관계 The Relationships of Smartphone addiction, Family leisure activities and Family cohesion in Elementary school students원문보기
본 연구는 초등학생의 가족여가활동과 가족응집력 및 스마트폰 중독의 관계를 실증적으로 규명하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 경기 지역의 4개 초등학교 5~6학년 405명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 여가활동 자료 수집을 위한 도구는 유을선(2011)의 선행연구에서 개발했던 문항을 토대로 본 연구에 맞게 수정 및 보완하여 사용하였고, 가족응집력에 미치는 영향을 알기 위해 Olson(1985)이 제작한 FACEⅢ(Family Adaptability and ...
본 연구는 초등학생의 가족여가활동과 가족응집력 및 스마트폰 중독의 관계를 실증적으로 규명하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 경기 지역의 4개 초등학교 5~6학년 405명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 여가활동 자료 수집을 위한 도구는 유을선(2011)의 선행연구에서 개발했던 문항을 토대로 본 연구에 맞게 수정 및 보완하여 사용하였고, 가족응집력에 미치는 영향을 알기 위해 Olson(1985)이 제작한 FACEⅢ(Family Adaptability and CohesionEvaluation Scale Ⅲ)를 김용구(2009)가 수정·보완한 설문을 사용하였다. 스마트폰 중독에 미치는 영향을 알기 위해 한국정보화진흥원(2011)에서 개발한 스마트폰 중독 진단척도(S-척도)를 사용 하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 22 프로그램을 이용하여 빈도와 기술통계, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 교차분석(Chi-Square), 일원변량분석(one-way ANOVA), 표준중다회귀분석(standard multiple regression analysis)을 실시하였다. 이 연구방법과 절차를 통해 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 인구통계학적 변인에 따른 가족여가활동과 가족응집력, 스마트폰 중독에는 부분적으로 유의한 차이가 있다. 성별에 따라서는 여학생이 통계적으로 유의한 차이를 보이며 음악활동에 참여도가 높은 것으로 나타났다. 5학년이 6학년보다 여행활동 영역에서 월간 활동이 높으며 통계적으로 유의한 차이가 있었고, 형제가 1명일 때 여행활동 참여가 높게 나타났다. 둘째, 초등학생의 가족여가활동에 따른 가족응집력은 통계적으로 각 영역에서 모두 유의한 차이가 있고, 스마트폰 중독에는 부분적으로 유의한 차이가 있다. 가족여가활동 스포츠활동, 여행활동, 산책활동, 관람활동, 음악활동 전 영역에서 가족응집력의 모든 변인과 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 각 여가활동 빈도에 따라 가족응집력이 높은 수준을 나타냈다. 가족여가활동 하위변인에 따라 일상생활장애 변인은 모두 통계적으로 유의한 차이를 나타냈으며 여가활동 빈도가 높아질수록 일상생활장애는 낮은 수준을 보였다. 금단현상 변인은 스포츠활동, 여행활동, 산책활동에서 유의한 차이를 나타냈으며 참여 시간이 늘어날수록 낮은 수준의 금단현상을 보였다. 셋째, 초등학생의 가족응집력은 스마트폰중독 일상생활장애와 금단현상에 부적상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 가족응집력의 존중감인식과 유대감인식은 모두 스마트폰중독 하위변인인 일상생활장애와 모두 부적상관관계에 있는 것으로 나타났다. 이것은 가족응집력과 스마트폰중독이 밀접한 관련이 있음을 의미한다.
본 연구는 초등학생의 가족여가활동과 가족응집력 및 스마트폰 중독의 관계를 실증적으로 규명하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 경기 지역의 4개 초등학교 5~6학년 405명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 여가활동 자료 수집을 위한 도구는 유을선(2011)의 선행연구에서 개발했던 문항을 토대로 본 연구에 맞게 수정 및 보완하여 사용하였고, 가족응집력에 미치는 영향을 알기 위해 Olson(1985)이 제작한 FACEⅢ(Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale Ⅲ)를 김용구(2009)가 수정·보완한 설문을 사용하였다. 스마트폰 중독에 미치는 영향을 알기 위해 한국정보화진흥원(2011)에서 개발한 스마트폰 중독 진단척도(S-척도)를 사용 하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 22 프로그램을 이용하여 빈도와 기술통계, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 교차분석(Chi-Square), 일원변량분석(one-way ANOVA), 표준중다회귀분석(standard multiple regression analysis)을 실시하였다. 이 연구방법과 절차를 통해 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 인구통계학적 변인에 따른 가족여가활동과 가족응집력, 스마트폰 중독에는 부분적으로 유의한 차이가 있다. 성별에 따라서는 여학생이 통계적으로 유의한 차이를 보이며 음악활동에 참여도가 높은 것으로 나타났다. 5학년이 6학년보다 여행활동 영역에서 월간 활동이 높으며 통계적으로 유의한 차이가 있었고, 형제가 1명일 때 여행활동 참여가 높게 나타났다. 둘째, 초등학생의 가족여가활동에 따른 가족응집력은 통계적으로 각 영역에서 모두 유의한 차이가 있고, 스마트폰 중독에는 부분적으로 유의한 차이가 있다. 가족여가활동 스포츠활동, 여행활동, 산책활동, 관람활동, 음악활동 전 영역에서 가족응집력의 모든 변인과 통계적으로 유의한 차이를 나타냈고, 각 여가활동 빈도에 따라 가족응집력이 높은 수준을 나타냈다. 가족여가활동 하위변인에 따라 일상생활장애 변인은 모두 통계적으로 유의한 차이를 나타냈으며 여가활동 빈도가 높아질수록 일상생활장애는 낮은 수준을 보였다. 금단현상 변인은 스포츠활동, 여행활동, 산책활동에서 유의한 차이를 나타냈으며 참여 시간이 늘어날수록 낮은 수준의 금단현상을 보였다. 셋째, 초등학생의 가족응집력은 스마트폰중독 일상생활장애와 금단현상에 부적상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 가족응집력의 존중감인식과 유대감인식은 모두 스마트폰중독 하위변인인 일상생활장애와 모두 부적상관관계에 있는 것으로 나타났다. 이것은 가족응집력과 스마트폰중독이 밀접한 관련이 있음을 의미한다.
The purpose of this study was to identify the relationship among family leisure, family cohesion and smartphone addiction. a total of 405 elementary school student (in 5th and 6th grade) from four school located in Gyeonggi-do were surveyed. In terms of methodology, a self-administered survey is use...
The purpose of this study was to identify the relationship among family leisure, family cohesion and smartphone addiction. a total of 405 elementary school student (in 5th and 6th grade) from four school located in Gyeonggi-do were surveyed. In terms of methodology, a self-administered survey is used for each target subject, and then the completed survey responses are analyzed by using a computer based statistical analysis, IBM SPSS Statistics 22. A series of statistical analysis are performed to test the thesis of this paper. Descriptive statistics, factor analysis, correlation, and standard multiple regression analysis were conducted. The results of this study are as follow.
First. family cohesion and family leisure activities according to demographic variables of the elementary school students, there are partly significant differences in the addiction smartphone. Depending on gender and girls were statistically significant differences found to be a high level of participation in his music activity. Travel activity in the area of monthly activity is higher than 6th grade in the 5th grade, and there was a statistically significant difference.
Second, family cohesion, according to an elementary school student's family leisure activities is statistically. Everything that has a significant difference in each area. Athletic activities, travel activities, music activities, appreciation activities, full of family cohesion in all variables and a statistically significant and represents the difference. Family leisure activities and represents the difference was statistically significant disabilities of the everyday life. Withdrawal was athletic activities, travel activities, indicating activity and a walk a significant difference. The increasing their participation time, the low levels of withdrawals showed.
Third, an elementary school student's family cohesion have a negative correlation in the smartphone addiction withdrawal symptoms and disorder daily life appears to be. It is of addiction is closely related to family cohesion and smartphones addiction means.
The purpose of this study was to identify the relationship among family leisure, family cohesion and smartphone addiction. a total of 405 elementary school student (in 5th and 6th grade) from four school located in Gyeonggi-do were surveyed. In terms of methodology, a self-administered survey is used for each target subject, and then the completed survey responses are analyzed by using a computer based statistical analysis, IBM SPSS Statistics 22. A series of statistical analysis are performed to test the thesis of this paper. Descriptive statistics, factor analysis, correlation, and standard multiple regression analysis were conducted. The results of this study are as follow.
First. family cohesion and family leisure activities according to demographic variables of the elementary school students, there are partly significant differences in the addiction smartphone. Depending on gender and girls were statistically significant differences found to be a high level of participation in his music activity. Travel activity in the area of monthly activity is higher than 6th grade in the 5th grade, and there was a statistically significant difference.
Second, family cohesion, according to an elementary school student's family leisure activities is statistically. Everything that has a significant difference in each area. Athletic activities, travel activities, music activities, appreciation activities, full of family cohesion in all variables and a statistically significant and represents the difference. Family leisure activities and represents the difference was statistically significant disabilities of the everyday life. Withdrawal was athletic activities, travel activities, indicating activity and a walk a significant difference. The increasing their participation time, the low levels of withdrawals showed.
Third, an elementary school student's family cohesion have a negative correlation in the smartphone addiction withdrawal symptoms and disorder daily life appears to be. It is of addiction is closely related to family cohesion and smartphones addiction means.
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