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[국내논문] 가족여행에서 가족 간의 상호작용 행동이 체험 가치에 미치는 영향에 관한연구
A Study on the Influence of Family Affection Interaction Behavior on Experience Value in Family Tourism 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.12, 2019년, pp.101 - 108  

왕월 (길림공정사범학원 공상관리학원) ,  심재연 (세한대학교 경영학과) ,  김형호 (세한대학교 항공교통물류학과)

초록
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가족여행은 관광시장에서 수요가 점차로 커지고 있고, 가족 간의 행복을 얻는 효과적인 방법이기도 하다. 본 논문은 가족여행객을 연구대상으로 가족 간의 애정교류행태와 체험 가치의 관계를 연결하여, 가족여행에서 "상호작용-사회적지지-체험가치"의 개념모형에 관련한 가설을 실증·분석하였다. 연구결과로는 가족애에 대한 상호작용은 가족관광객의 기능적, 인지적, 감정적 체험가치에 대해서 모두 긍정적이고 중요한 역할을 하는 것으로 나타났다. 사회적 지지는 기능적, 인지적, 감정적 등의 전반적인 체험가치에 대해서 모두 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 상호작용 행동과 체험 가치의 관계에 대한 실증적 연구를 확대하였고, 여행의 본질적인 측면에서 가족 간의 상호작용 행동과 체험가치를 이해할 수 있는 근거를 제공하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Family tourism has become the mainstream demand of the tourism market, and it is also an effective way to obtain happiness. This paper takes family tourists as the research object, takes the family tourism family affection interaction behavior and the experience value relationship as the link, Empir...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • Family interaction is the main content of family tourism, which is different from other forms of tourism, and it is also an important factor affecting tourism experience. Then, how does family interaction affect the experience value of family tourists? From the perspective of social support, this paper analyzes the internal logical relationship and influence mechanism between family interaction behavior and experience value.

가설 설정

  • H1: family interaction has a significant positive impact on tourism experience value.
  • H1a: family interaction has a significant positive impact on functional experience value.
  • H1b: family interaction has a significant positive impact on cognitive experience value.
  • H1c: family affection interaction has a significant positive impact on emotional experience value.
  • H2: family interaction has a significant positive impact on social support.
  • H3: social support has a significant positive impact on experience value.
  • H3a: social support has a significant positive impact on functional experience value.
  • H3b: social support has a significant positive impact on cognitive experience value.
  • H3c: social support has a significant positive impact on emotional experience value.
  • This study hypothesized the influence relationship of the model according to relevant theories. Multiple regression analysis and single regression analysis were conducted, and the analysis results were shown in table 1.
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참고문헌 (15)

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