본 연구는 유아의 행복과 놀이성 및 창의성 간의 관계를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아의 행복과 놀이성 및 창의성은 성별과 연령에 따른 차이가 있는가? 2. 유아의 행복과 놀이성은 어떠한 관계가 있는가? 3. 유아의 행복과 창의성은 어떠한 관계가 있는가?
이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 경인지역에 위치하고 있는 공사립 유치원의 만 4세, 만 5세아 총270명의 유아를 연구대상으로 삼았다. 유아의 행복을 측정하기 위하여 이은주(2010)의 ‘유아행복척도’를 사용하였고, 유아의 놀이성을 평정하기 위해 버넷(Barnett, 1990, 1991)이 유아의 놀이성을 측정할 수 있도록 개발한 ‘유아 놀이성 척도(Children's ...
본 연구는 유아의 행복과 놀이성 및 창의성 간의 관계를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아의 행복과 놀이성 및 창의성은 성별과 연령에 따른 차이가 있는가? 2. 유아의 행복과 놀이성은 어떠한 관계가 있는가? 3. 유아의 행복과 창의성은 어떠한 관계가 있는가?
이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 경인지역에 위치하고 있는 공사립 유치원의 만 4세, 만 5세아 총270명의 유아를 연구대상으로 삼았다. 유아의 행복을 측정하기 위하여 이은주(2010)의 ‘유아행복척도’를 사용하였고, 유아의 놀이성을 평정하기 위해 버넷(Barnett, 1990, 1991)이 유아의 놀이성을 측정할 수 있도록 개발한 ‘유아 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale, CPS)'를 유애열(1994)이 번안하고, 김미숙(2001)이 수정한 것을 사용하였다. 또한 유아의 창의성 측정을 위하여 노영희, 김경철과 김호(2006)가 개발한 ‘교사용 유아 창의성 평정 척도(TCRSYC)’를 사용하였다. 자료처리 및 결과분석은 SPSS Win 17.0 프로그램을 사용하였으며, 성별 및 연령별 차이를 알아보기 위해 t검증을 실시하였고, 유아의 행복과 놀이성 및 창의성 간의 관계를 알아보기 위하여 상관계수를 구하고, 유아의 행복이 놀이성과 창의성에 미치는 영향력을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여아의 행복이 남아의 행복보다 높았고, 만 4세 유아의 행복이 만 5세 유아의 행복보다 높았다. 놀이성과 창의성은 성별, 연령별로 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 둘째, 유아의 행복과 놀이성은 유의미한 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 유아의 행복이 놀이성에 미치는 영향력을 알아 본 결과, 또래관계, 인지 및 성취, 건강, 영성, 몰입은 놀이성의 55%를 설명하는 것을 알 수 있었다. 셋째, 유아의 행복과 창의성은 유의미한 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 유아의 행복이 창의성에 미치는 영향력을 알아 본 결과, 영성, 인지 및 성취, 정서, 건강은 창의성의 42%를 설명하는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 유아의 행복과 놀이성 및 창의성 간의 관계를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아의 행복과 놀이성 및 창의성은 성별과 연령에 따른 차이가 있는가? 2. 유아의 행복과 놀이성은 어떠한 관계가 있는가? 3. 유아의 행복과 창의성은 어떠한 관계가 있는가?
이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 경인지역에 위치하고 있는 공사립 유치원의 만 4세, 만 5세아 총270명의 유아를 연구대상으로 삼았다. 유아의 행복을 측정하기 위하여 이은주(2010)의 ‘유아행복척도’를 사용하였고, 유아의 놀이성을 평정하기 위해 버넷(Barnett, 1990, 1991)이 유아의 놀이성을 측정할 수 있도록 개발한 ‘유아 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale, CPS)'를 유애열(1994)이 번안하고, 김미숙(2001)이 수정한 것을 사용하였다. 또한 유아의 창의성 측정을 위하여 노영희, 김경철과 김호(2006)가 개발한 ‘교사용 유아 창의성 평정 척도(TCRSYC)’를 사용하였다. 자료처리 및 결과분석은 SPSS Win 17.0 프로그램을 사용하였으며, 성별 및 연령별 차이를 알아보기 위해 t검증을 실시하였고, 유아의 행복과 놀이성 및 창의성 간의 관계를 알아보기 위하여 상관계수를 구하고, 유아의 행복이 놀이성과 창의성에 미치는 영향력을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여아의 행복이 남아의 행복보다 높았고, 만 4세 유아의 행복이 만 5세 유아의 행복보다 높았다. 놀이성과 창의성은 성별, 연령별로 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 둘째, 유아의 행복과 놀이성은 유의미한 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 유아의 행복이 놀이성에 미치는 영향력을 알아 본 결과, 또래관계, 인지 및 성취, 건강, 영성, 몰입은 놀이성의 55%를 설명하는 것을 알 수 있었다. 셋째, 유아의 행복과 창의성은 유의미한 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 유아의 행복이 창의성에 미치는 영향력을 알아 본 결과, 영성, 인지 및 성취, 정서, 건강은 창의성의 42%를 설명하는 것을 알 수 있었다.
This study aims to find out the relationship among children’s happiness, playfulness, and creativity. To this end, the following research questions were established.
1. Are children’s happiness, playfulness, and creativity different depending on gender and age? 2. How are children’s ha...
This study aims to find out the relationship among children’s happiness, playfulness, and creativity. To this end, the following research questions were established.
1. Are children’s happiness, playfulness, and creativity different depending on gender and age? 2. How are children’s happiness and playfulness related? 3. How are children’s happiness and creativity related?
To solve these research questions, this study targeted 270 children aged 4 and 5 attending public and private kindergarten located in the Gyeonggi and Incheon area as its objects. To measure the level of children’s happiness, this study used ‘Happiness Scale for Young Children’ by Eunjoo Lee(2010) and to evaluate children’s playfulness, it used what Aeyeol Yoo(1994) interpreted and Misuk Kim(2001) modified based on ‘Children's Playfulness Scale(CPS)’ by Barnett(1990, 1991) that was developed to measure children’s playfulness. To measure children’s creativity, it used ‘Teacher's Creativity Rating Scale for Young Children(TCRSYC)’ by Younghee Noh, Kyungcheol Kim, and Ho Kim(2006). For data processing and analysis of result, SPSS Win 17.0 was used and to find out the differences depending on gender and age, t-test was conducted. To find out the relationship among children’s happiness, playfulness, and creativity, correlation coefficient was measured and to see the influence that children’s happiness has on their playfulness and creativity, multiple regression analysis was carried out. The results of this study can be summarized as follows. First, happiness of female children was higher than that of male children, and happiness of 4-year-olds was higher than that of 5-year-olds. Playfulness and creativity had no statistically significant difference depending on gender and age. Second, children’s happiness and playfulness had a significant positive relationship. As for the influence of children’s happiness on playfulness, peer relationship, recognition and accomplishment, health, spirituality, and immersion explained 55% of playfulness. Third, children’s happiness and creativity had a significant positive relationship. As for the influence of children’s happiness on creativity, spirituality, recognition and accomplishment, emotion, and health explained 42% of creativity.
This study aims to find out the relationship among children’s happiness, playfulness, and creativity. To this end, the following research questions were established.
1. Are children’s happiness, playfulness, and creativity different depending on gender and age? 2. How are children’s happiness and playfulness related? 3. How are children’s happiness and creativity related?
To solve these research questions, this study targeted 270 children aged 4 and 5 attending public and private kindergarten located in the Gyeonggi and Incheon area as its objects. To measure the level of children’s happiness, this study used ‘Happiness Scale for Young Children’ by Eunjoo Lee(2010) and to evaluate children’s playfulness, it used what Aeyeol Yoo(1994) interpreted and Misuk Kim(2001) modified based on ‘Children's Playfulness Scale(CPS)’ by Barnett(1990, 1991) that was developed to measure children’s playfulness. To measure children’s creativity, it used ‘Teacher's Creativity Rating Scale for Young Children(TCRSYC)’ by Younghee Noh, Kyungcheol Kim, and Ho Kim(2006). For data processing and analysis of result, SPSS Win 17.0 was used and to find out the differences depending on gender and age, t-test was conducted. To find out the relationship among children’s happiness, playfulness, and creativity, correlation coefficient was measured and to see the influence that children’s happiness has on their playfulness and creativity, multiple regression analysis was carried out. The results of this study can be summarized as follows. First, happiness of female children was higher than that of male children, and happiness of 4-year-olds was higher than that of 5-year-olds. Playfulness and creativity had no statistically significant difference depending on gender and age. Second, children’s happiness and playfulness had a significant positive relationship. As for the influence of children’s happiness on playfulness, peer relationship, recognition and accomplishment, health, spirituality, and immersion explained 55% of playfulness. Third, children’s happiness and creativity had a significant positive relationship. As for the influence of children’s happiness on creativity, spirituality, recognition and accomplishment, emotion, and health explained 42% of creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.