본 연구의 목적은 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십과 조망수용능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 유아교육 현장에서 동극활동의 교수·학습방법으로 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다. 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1 : 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2 : 협동적 동극활동이 ...
국 문 초 록
협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십과 조망수용능력에 미치는 영향
경인교육대학교 교육전문대학원 유아교육전공 김규정
본 연구의 목적은 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십과 조망수용능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 유아교육 현장에서 동극활동의 교수·학습방법으로 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다. 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1 : 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2 : 협동적 동극활동이 유아의 조망수용능력에 어떠한 영향을 미치는가?
위와 같은 연구 문제를 알아보기 위해 경기도 S시에 위치한 S병설유치원 만 5세반의 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 셀프리더십의 발달 정도를 측정하기 위해 ⌜교사 평가용 유아 셀프리더십 척도⌟(최자윤, 2009)를 사용하였으며, 유아의 조망수용능력을 측정하기 위해 ⌜조망수용능력 검사⌟도구(신현옥, 1996)를 사용하였다. 본 연구는 12주 동안 실험을 실시하였고, 실험집단은 협동적 동극활동을 비교집단은 협동적 과정을 포함하지 않은 동극활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0통계프로그램을 사용하여 실험집단과 비교집단의 표준편차와 평균을 산출하였고, 두 집단의 차이를 분석하기 위하여 t검증을 시행하였다. 본 연구를 통하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동적 동극활동을 실시한 결과 실험집단과 비교집단 간에 유아 셀프리더십에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 아울러 유아 셀프리더십의 구성 요인인 행동전략, 보상전략, 사고전략에서도 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 의미 있는 차이가 나타났다. 이는 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것임을 보여준다. 둘째, 협동적 동극활동을 실시한 결과 실험집단과 비교집단 간에 조망수용능력에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 아울러 조망수용능력의 타인의도조망, 타인사고조망에서는 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 의미 있는 차이가 없는 것으로 나타났으나, 타인감정조망에서는 의미 있는 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 협동적 동극활동이 유아의 조망수용능력에 긍정적인 영향을 미치는 것임을 보여준다. 이와 같은 연구 결과는 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십과 조망수용능력에 긍정적인 영향을 미침을 시사한다.
국 문 초 록
협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십과 조망수용능력에 미치는 영향
경인교육대학교 교육전문대학원 유아교육전공 김규정
본 연구의 목적은 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십과 조망수용능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 유아교육 현장에서 동극활동의 교수·학습방법으로 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다. 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1 : 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2 : 협동적 동극활동이 유아의 조망수용능력에 어떠한 영향을 미치는가?
위와 같은 연구 문제를 알아보기 위해 경기도 S시에 위치한 S병설유치원 만 5세반의 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 셀프리더십의 발달 정도를 측정하기 위해 ⌜교사 평가용 유아 셀프리더십 척도⌟(최자윤, 2009)를 사용하였으며, 유아의 조망수용능력을 측정하기 위해 ⌜조망수용능력 검사⌟도구(신현옥, 1996)를 사용하였다. 본 연구는 12주 동안 실험을 실시하였고, 실험집단은 협동적 동극활동을 비교집단은 협동적 과정을 포함하지 않은 동극활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0통계프로그램을 사용하여 실험집단과 비교집단의 표준편차와 평균을 산출하였고, 두 집단의 차이를 분석하기 위하여 t검증을 시행하였다. 본 연구를 통하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동적 동극활동을 실시한 결과 실험집단과 비교집단 간에 유아 셀프리더십에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 아울러 유아 셀프리더십의 구성 요인인 행동전략, 보상전략, 사고전략에서도 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 의미 있는 차이가 나타났다. 이는 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십에 긍정적인 영향을 미치는 것임을 보여준다. 둘째, 협동적 동극활동을 실시한 결과 실험집단과 비교집단 간에 조망수용능력에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 아울러 조망수용능력의 타인의도조망, 타인사고조망에서는 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 의미 있는 차이가 없는 것으로 나타났으나, 타인감정조망에서는 의미 있는 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 협동적 동극활동이 유아의 조망수용능력에 긍정적인 영향을 미치는 것임을 보여준다. 이와 같은 연구 결과는 협동적 동극활동이 유아의 셀프리더십과 조망수용능력에 긍정적인 영향을 미침을 시사한다.
The Effects of Cooperative Drama Activities on Young Children’s Self-Leadership and Perspective-Taking Ability.
Kim Gyujung Major in Early Childhood Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
The purpose of ...
ABSTRACT
The Effects of Cooperative Drama Activities on Young Children’s Self-Leadership and Perspective-Taking Ability.
Kim Gyujung Major in Early Childhood Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
The purpose of this study is to provide basic materials that can be used as teaching-learning methods in early childhood education field by identifying effects of cooperative drama activities on self-leadership and perspective-taking ability of young children. The followings are the research questions.
1. What are the effects of cooperative drama activities on self-leadership of young children? 2. What are the effects of cooperative drama activities on perspective-taking ability of young children?
To study the above research questions, the research was executed on 30 young children in 5-year-old class in S Kindergarten in S city, Gyeonggido(15 young children for experimental group and 15 young children for comparison group). To measure the level of self-leadership of young children, "Young children's Self-leadership Measures for Teachers' Use" (Choi Ja-yun, 2009) was used. To measure perspective-taking ability of young children, "Perspective-Taking Ability Test" (Shin Hyun-ok, 1996) was used. This experiment was executed for 12 weeks. Experimental group had cooperative drama activities and comparison group had simple drama activities which did not include cooperative processes. Collected materials were analyzed using SPSS 20.0 statistics program. Standard deviation and average of each group were calculated and t-test was executed to analyze difference between two groups. The results of this study were as follows. First, there was statistically significant difference in young children's self-leadership between experimental group and comparison group after cooperative drama activities. Additionally, there was statistically significant difference in sub factors of young children’s self-leadership such as behavioral strategy, compensation strategy and thinking strategy between experimental group and comparison group. It showed that cooperative drama activities made positive effects on young children s' self-leadership. Second, there was statistically significant difference in young children s' perspective taking ability between experimental group and comparison group after cooperative drama activities. Additionally, there was statistically significant difference in sub factor of young children’s perspective taking ability such as others' emotion taking ability although there was no statistically significant difference in sub factors such as others' intention taking and others' thought taking ability between experimental group and comparison group. It shows that cooperative drama activities make positive effects on young children’s perspective taking ability. Such research results suggest that cooperative drama activities make positive effects on self-leadership and perspective-taking ability of young children.
ABSTRACT
The Effects of Cooperative Drama Activities on Young Children’s Self-Leadership and Perspective-Taking Ability.
Kim Gyujung Major in Early Childhood Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
The purpose of this study is to provide basic materials that can be used as teaching-learning methods in early childhood education field by identifying effects of cooperative drama activities on self-leadership and perspective-taking ability of young children. The followings are the research questions.
1. What are the effects of cooperative drama activities on self-leadership of young children? 2. What are the effects of cooperative drama activities on perspective-taking ability of young children?
To study the above research questions, the research was executed on 30 young children in 5-year-old class in S Kindergarten in S city, Gyeonggido(15 young children for experimental group and 15 young children for comparison group). To measure the level of self-leadership of young children, "Young children's Self-leadership Measures for Teachers' Use" (Choi Ja-yun, 2009) was used. To measure perspective-taking ability of young children, "Perspective-Taking Ability Test" (Shin Hyun-ok, 1996) was used. This experiment was executed for 12 weeks. Experimental group had cooperative drama activities and comparison group had simple drama activities which did not include cooperative processes. Collected materials were analyzed using SPSS 20.0 statistics program. Standard deviation and average of each group were calculated and t-test was executed to analyze difference between two groups. The results of this study were as follows. First, there was statistically significant difference in young children's self-leadership between experimental group and comparison group after cooperative drama activities. Additionally, there was statistically significant difference in sub factors of young children’s self-leadership such as behavioral strategy, compensation strategy and thinking strategy between experimental group and comparison group. It showed that cooperative drama activities made positive effects on young children s' self-leadership. Second, there was statistically significant difference in young children s' perspective taking ability between experimental group and comparison group after cooperative drama activities. Additionally, there was statistically significant difference in sub factor of young children’s perspective taking ability such as others' emotion taking ability although there was no statistically significant difference in sub factors such as others' intention taking and others' thought taking ability between experimental group and comparison group. It shows that cooperative drama activities make positive effects on young children’s perspective taking ability. Such research results suggest that cooperative drama activities make positive effects on self-leadership and perspective-taking ability of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.