유아의 또래유능성은 또래관계에 성공적으로 진입하고 능동적으로 참여하여 또래와 만족스럽게 상호작용하기 위해서 필요한 의사소통 능력 및 사회적 기술을 포함한 능력이다. 이러한 또래유능성은 유아가 또래와의 관계를 효과적으로 형성하고 유지하며, 또래관계 내에서 적합한 방식으로 자신의 목표를 달성하게 도와준다. 유아가 처음 접하는 유아교육기관에서 익히게 되는 사회적 능력은 기관에서의 적응과 유아의 심리 및 발달에 영향을 미치게 되며, 이후 학교생활 및 사회생활로 이어져 유아기 이후의 삶을 결정하는 중요한 요인이 된다는 점에서 주목할 필요가 있다. 이에 본 연구는 또래유능성과 관련이 있는 변인을 탐색하려는 목적으로 이루어졌다. 본 연구에서는 먼저 연구대상의 일반적 특성과 유아의 또래유능성 간에는 어떠한 관련이 있는지 확인하였다. 이때 연구대상의 일반적 특성으로는 유아의 연령, 성별, 이용 중인 유아교육기관의 유형, 어머니의 연령, 취업 여부, 학력, 유아교사의 연령, 경력, 결혼 여부를 살펴보았다. 다음으로 어머니의 ...
유아의 또래유능성은 또래관계에 성공적으로 진입하고 능동적으로 참여하여 또래와 만족스럽게 상호작용하기 위해서 필요한 의사소통 능력 및 사회적 기술을 포함한 능력이다. 이러한 또래유능성은 유아가 또래와의 관계를 효과적으로 형성하고 유지하며, 또래관계 내에서 적합한 방식으로 자신의 목표를 달성하게 도와준다. 유아가 처음 접하는 유아교육기관에서 익히게 되는 사회적 능력은 기관에서의 적응과 유아의 심리 및 발달에 영향을 미치게 되며, 이후 학교생활 및 사회생활로 이어져 유아기 이후의 삶을 결정하는 중요한 요인이 된다는 점에서 주목할 필요가 있다. 이에 본 연구는 또래유능성과 관련이 있는 변인을 탐색하려는 목적으로 이루어졌다. 본 연구에서는 먼저 연구대상의 일반적 특성과 유아의 또래유능성 간에는 어떠한 관련이 있는지 확인하였다. 이때 연구대상의 일반적 특성으로는 유아의 연령, 성별, 이용 중인 유아교육기관의 유형, 어머니의 연령, 취업 여부, 학력, 유아교사의 연령, 경력, 결혼 여부를 살펴보았다. 다음으로 어머니의 대인관계 유능성 및 자아수용, 유아교사 전문성과 유아의 또래유능성 간의 관계에 대해 살펴보았다. 이를 위하여 경기도 의정부시 지역에 소재한 유아교육기관 15개소를 이용하는 유아 287명과 그들의 어머니 및 유아교사 40명을 임의표집하였다.유아의 또래유능성을 측정하기 위해 박주희와 이은해(2001)가 개발한 또래유능성 척도를 사용하였다. 어머니의 대인관계 유능성을 측정하기 위해서는 Buhmester, Furman, Wittenverg와 Reis(1998)가 개발한 대인관계 유능성 질문지를 이동귀와 한나리(2010)가 국내 실정에 맞게 타당화한 척도인 K-ICQ를 사용하였다. 어머니의 자아수용을 측정하기 위해서는 Ryff(1989)의 심리적 안녕감 척도(Psychological Well-Being Scale: PWBS)를 국내의 실정에 맞게 수정한 김명소 외(2001)에서 자아수용 요인을 추출하여 측정하였다. 유아교사 전문성은 김문정 외(2006)가 개발한척도를 사용하였다. 수집된 자료를 이용하여 다음과 같은 절차에 따라 통계적 분석을 실시하였다. 먼저 일반적인 경향을 알아보기 위해 빈도분석과 기술통계분석을 실시하였다. 다음으로 연구문제에 맞추어 독립표본 t검정 및 일원배치분산분석, 적률상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 자료 분석을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 일반적 특성과 유아의 또래유능성 간의 관계를 알아본 결과, 유아의 성별 및 유아교육기관 유형에 따른 유아의 또래유능성에 유의한 차이가 나타났으나, 유아의 연령과 어머니의 연령과 취업 여부 및 학력, 유아교사의 연령과 경력 및 결혼 여부와 학력은 유아의 또래유능성과 관련이 없는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 주요 연구변인과 유아의 또래유능성 간의 상관관계를 알아본 결과, 어머니의 자아수용과 유아교사 전문성은 유아의 또래유능성과 유의한 정적 상관관계가 있었으나, 어머니의 대인관계 유능성과는 관련이 없는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 유아의 또래유능성에 영향을 미치는 주요 변인을 살펴본 결과, 어머니의 자아수용이 유아기 자녀의 또래유능성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 본 연구에서는 유아의 또래유능성과 관련이 있는 어머니와 유아교사의 특성을 확인함으로써 유아의 또래유능성 발달을 지원하기 위해 고려해야 할 측면들에 대해 고찰했다. 특히 어머니의 자아수용이라는 심리적 태도가 유아의 또래유능성 발달에 영향을 미친다는 사실을 확인함으로써, 자녀 발달에 있어서 어머니의 심리적 건강의 중요성을 구체적으로 다루었다는 데 의의가 있다.
유아의 또래유능성은 또래관계에 성공적으로 진입하고 능동적으로 참여하여 또래와 만족스럽게 상호작용하기 위해서 필요한 의사소통 능력 및 사회적 기술을 포함한 능력이다. 이러한 또래유능성은 유아가 또래와의 관계를 효과적으로 형성하고 유지하며, 또래관계 내에서 적합한 방식으로 자신의 목표를 달성하게 도와준다. 유아가 처음 접하는 유아교육기관에서 익히게 되는 사회적 능력은 기관에서의 적응과 유아의 심리 및 발달에 영향을 미치게 되며, 이후 학교생활 및 사회생활로 이어져 유아기 이후의 삶을 결정하는 중요한 요인이 된다는 점에서 주목할 필요가 있다. 이에 본 연구는 또래유능성과 관련이 있는 변인을 탐색하려는 목적으로 이루어졌다. 본 연구에서는 먼저 연구대상의 일반적 특성과 유아의 또래유능성 간에는 어떠한 관련이 있는지 확인하였다. 이때 연구대상의 일반적 특성으로는 유아의 연령, 성별, 이용 중인 유아교육기관의 유형, 어머니의 연령, 취업 여부, 학력, 유아교사의 연령, 경력, 결혼 여부를 살펴보았다. 다음으로 어머니의 대인관계 유능성 및 자아수용, 유아교사 전문성과 유아의 또래유능성 간의 관계에 대해 살펴보았다. 이를 위하여 경기도 의정부시 지역에 소재한 유아교육기관 15개소를 이용하는 유아 287명과 그들의 어머니 및 유아교사 40명을 임의표집하였다.유아의 또래유능성을 측정하기 위해 박주희와 이은해(2001)가 개발한 또래유능성 척도를 사용하였다. 어머니의 대인관계 유능성을 측정하기 위해서는 Buhmester, Furman, Wittenverg와 Reis(1998)가 개발한 대인관계 유능성 질문지를 이동귀와 한나리(2010)가 국내 실정에 맞게 타당화한 척도인 K-ICQ를 사용하였다. 어머니의 자아수용을 측정하기 위해서는 Ryff(1989)의 심리적 안녕감 척도(Psychological Well-Being Scale: PWBS)를 국내의 실정에 맞게 수정한 김명소 외(2001)에서 자아수용 요인을 추출하여 측정하였다. 유아교사 전문성은 김문정 외(2006)가 개발한척도를 사용하였다. 수집된 자료를 이용하여 다음과 같은 절차에 따라 통계적 분석을 실시하였다. 먼저 일반적인 경향을 알아보기 위해 빈도분석과 기술통계분석을 실시하였다. 다음으로 연구문제에 맞추어 독립표본 t검정 및 일원배치분산분석, 적률상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 자료 분석을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 일반적 특성과 유아의 또래유능성 간의 관계를 알아본 결과, 유아의 성별 및 유아교육기관 유형에 따른 유아의 또래유능성에 유의한 차이가 나타났으나, 유아의 연령과 어머니의 연령과 취업 여부 및 학력, 유아교사의 연령과 경력 및 결혼 여부와 학력은 유아의 또래유능성과 관련이 없는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 주요 연구변인과 유아의 또래유능성 간의 상관관계를 알아본 결과, 어머니의 자아수용과 유아교사 전문성은 유아의 또래유능성과 유의한 정적 상관관계가 있었으나, 어머니의 대인관계 유능성과는 관련이 없는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 유아의 또래유능성에 영향을 미치는 주요 변인을 살펴본 결과, 어머니의 자아수용이 유아기 자녀의 또래유능성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 본 연구에서는 유아의 또래유능성과 관련이 있는 어머니와 유아교사의 특성을 확인함으로써 유아의 또래유능성 발달을 지원하기 위해 고려해야 할 측면들에 대해 고찰했다. 특히 어머니의 자아수용이라는 심리적 태도가 유아의 또래유능성 발달에 영향을 미친다는 사실을 확인함으로써, 자녀 발달에 있어서 어머니의 심리적 건강의 중요성을 구체적으로 다루었다는 데 의의가 있다.
The social capability of young children affects the kindergarten adjustment, their emotional states, and development. Also it works as an important factor through their life. In this regard, this research was aimed to examine the variables related to young children's peer competence. For this p...
The social capability of young children affects the kindergarten adjustment, their emotional states, and development. Also it works as an important factor through their life. In this regard, this research was aimed to examine the variables related to young children's peer competence. For this purpose, we examined whether peer competence was related to the background factors of the study sample. Then, we analyzed peer competence of young children in relation to the interpersonal competence and self-acceptance of their mothers, the expertise of early childhood teachers. To fulfill these goals, we selected 287 young children and their mothers, as well as 40 early childhood teachers attending 15 early childhood institutions located in Uijeongbu, Gyeonggi area. In order to measure the peer competence of young children, we used the peer competence scale developed by Park and Lee(2001). We measured their mothers interpersonal competence by the Korean version of the Interpersonal Competence Questionnaire(K-ICQ) and the self-acceptance by the subscale of Psychological Well-Being Scale(PWBS). We applied the descriptive statistics, cross-tabulations, t-test, ANOVA, Pearson’s correlation analysis, hierarchical regression analysis and other statistical tests using collected data. Using the collected data, statistical analysis was carried into effect according to the procedure as follows. First, we took frequency analysis and descriptive statistical analysis to find out the general tendency; Next, we implemented t-test Pearson's correlation, hierarchical regression analysis. The results of this study as follows. First, young children's peer competence differed according to the gender of the children and the type of the early childhood institutions. Second, young children’s peer competence was positively correlated with the self-acceptance of their mothers and the expertise of early childhood teachers had a positive relationship, however, there was no statistically significant relationship with the mothers’ interpersonal competence. Third, mothers’ self-acceptance had an influence on the peer competence of young childrem. Fourth, the expertise of early childhood teachers did not affect the young children's peer competence. Considering the research results suggested above, this thesis confirmed that some factors of mothers and early childhood teachers were relevant to the young children’s peer competence. Particularly, we showed that mothers’ self-acceptance as the psychological attitude affected the young children's peer competence. These findings present the importance of mothers’ psychological well-being on their children's social capability.
The social capability of young children affects the kindergarten adjustment, their emotional states, and development. Also it works as an important factor through their life. In this regard, this research was aimed to examine the variables related to young children's peer competence. For this purpose, we examined whether peer competence was related to the background factors of the study sample. Then, we analyzed peer competence of young children in relation to the interpersonal competence and self-acceptance of their mothers, the expertise of early childhood teachers. To fulfill these goals, we selected 287 young children and their mothers, as well as 40 early childhood teachers attending 15 early childhood institutions located in Uijeongbu, Gyeonggi area. In order to measure the peer competence of young children, we used the peer competence scale developed by Park and Lee(2001). We measured their mothers interpersonal competence by the Korean version of the Interpersonal Competence Questionnaire(K-ICQ) and the self-acceptance by the subscale of Psychological Well-Being Scale(PWBS). We applied the descriptive statistics, cross-tabulations, t-test, ANOVA, Pearson’s correlation analysis, hierarchical regression analysis and other statistical tests using collected data. Using the collected data, statistical analysis was carried into effect according to the procedure as follows. First, we took frequency analysis and descriptive statistical analysis to find out the general tendency; Next, we implemented t-test Pearson's correlation, hierarchical regression analysis. The results of this study as follows. First, young children's peer competence differed according to the gender of the children and the type of the early childhood institutions. Second, young children’s peer competence was positively correlated with the self-acceptance of their mothers and the expertise of early childhood teachers had a positive relationship, however, there was no statistically significant relationship with the mothers’ interpersonal competence. Third, mothers’ self-acceptance had an influence on the peer competence of young childrem. Fourth, the expertise of early childhood teachers did not affect the young children's peer competence. Considering the research results suggested above, this thesis confirmed that some factors of mothers and early childhood teachers were relevant to the young children’s peer competence. Particularly, we showed that mothers’ self-acceptance as the psychological attitude affected the young children's peer competence. These findings present the importance of mothers’ psychological well-being on their children's social capability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.