$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

동화를 활용한 인성교육 활동이 유아의 또래유능성 및 공격성에 미치는 영향
The Effect of Personality Education Activities using Fairy-Tales on Children's Peer Competency and Aggression 원문보기

보건의료생명과학논문지 = Journal of the health care and life science, v.9 no.1, 2021년, pp.61 - 68  

박유미 (혜전대학교 유아교육과) ,  최인숙 (원광보건대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 인성이 포함된 그림책 활동이 유아의 또래유능성 및 공격성에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 위하여 본 연구에서는 I시에 위치한 유치원 2곳에 재원 중인 만 5세 남녀유아 총 41명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험 집단에게는 6주 기간 매주 2회씩 30분 동안 동화를 듣고 인성교육과 관련된 활동을 제공하였고, 비교집단에게는 일반적인 일과운영을 진행하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0을 이용하여 공변량 분석을 실시하였다. 연구결과 실험 집단이 비교집단보다 또래유능성이 유의하게 높았으며, 공격성은 낮아졌다. 이러한 결과는 동화를 활용한 인성교육활동이 유아의 또래 유능성과 공격성에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study involved using carefully selected fariry tales to effect children's peer competence and aggression. The subjects of this study were 41 four-year-old children from two private kindergarten in I city, South Korea. All subjects were from similar financial backgrounds and were divided into tw...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (18)

  1. J-H. Hwang, "Effects of Group Art Therapy on Improving Prosocial Behavior of the Infants with Aggression". Master's thesis, Yeungnam University, 2008. 

  2. J-H. Shim, 'Controlling the Aggression of the Poor Children through the Integrative Poetry & Bibliotherapy: Focusing on the Fifth and Sixth Graders in a Child Consultation Center'. Journal of Reading Education, Vol5. pp.1-38. 2010. 

  3. E-H. Lee, E-J. Lim and G-J. Hong, 'A Comparision of Group Bibliotherapy and Group Anger Control Training for Aggressive Children'. Korean journal of health psychology, vol.8, no.3, pp.443-455, 2003. 

  4. A-S. Huh, 'Mother's Attitude toward Children's Expressiveness and Children's Emotional Regulation to Peer Competence'. Master's thesis, Sookmyung Women's University. 2003. 

  5. J. Gottamn and G. Mettetal, 'Speculations about social and affective development: friendship and acquaintanceship through adolescence'. New York: Cambridge University Press. 1986. 

  6. Y-J. Ha, "The Effects of Integrated Activities Using Caring-Centered Fairly Tales on Emotional Regulation and Peer Competence of Young Children". Master's thesis. Kyungnam University. 2013. 

  7. S-H. Kim, "Effect of Discussion Activities with the Use of Picture Books Related to Character Education On Young Children's Self-Concept and Prosocial Behavior". Master's thesis. Chonnam National University. 2013. 

  8. S-H. An. "The effect of role play activity using picture book of character education on children's emotional intelligence and peer competence". Master's thesis. Chonnam National University. 2014. 

  9. Y-H. Jung, "The effect of the Character Education Program Using Fairy tales: Children's Self Regulation and Peer Competence". Master's thesis. Kyungpook National University. 2012. 

  10. S-J. Lee, "The Effects of the EQ Program Using Picture Books on Young Children's Peer Competence". Master's thesis. Korea National University of Education. 2018. 

  11. I-K. Chun. "(The) Influence of Art Expression Activity on Young Children's Aggression". Master's thesis. Kookmin National University. 2006. 

  12. B-N. Choi. "The Effects of the Project Approach for Personality Development on Children's Sociality and Classroom Unity". Master's thesis. Dong-A University. 2002. 

  13. S-O. Hong and S-Y. Jun, 'The Influence of Personality Education Friend Subjective Project on the Children's Ability of Perspective Taking and Peer Acceptance'. Journal of Early Childhood Education, Vol.16, No.1, pp. 19-41. 2007. 

  14. S-M. Yoon, "Effects of the empathy discussion using the conflict situation of the picture book on the peer competence of young children". Master's thesis. Korea National University of Education. 2019. 

  15. M-Y. Kim, "The Effects of Discussions about Conflict at Group Meetings Conducted Jointly by the Teacher and Children on the Children's Prosocial Behavior". Master's thesis. Chung-Ang University. 2000. 

  16. S-E. Lee, 'Preschoolers' daily activities and self - direction : the US and Korea', The Korean Journal of Development Psychology. Vol. 13, No. 1, pp. 35-48. 2000. 

  17. S-H. Oh, 'A Study on the Effects of Training in Self-Expression on Children's Initiative', Korean journal of child studies. vol.26 no.5 , pp.165-183. 2005. 

  18. Y-H. Park, "The effects of Dramatic Play through Characters Storytelling on Young Children's aggression reduction and emotional regulation competency". Master's thesis. Chonnam National University. 2015. 

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로