본 연구는 대학생을 대상으로 대학생의 취업스트레스가 자아존중감에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 수행되었다. 이 연구의 대상은 부산 지역 대학교에 재학 중인 남, 여 대학생 200명에게서 수집된 자료를 분석하였다. 연구도구로는 정의석(2001)이 개발한 취업스트레스 질문지와 Coopersmith(1967)가 제작한 Self-esteem Inventory을 강종구(1986)가 표준화하여 만든 자아존중감에 대한 설문을 사용하였다. 수집된 모든 자료는 SPSS/WIN 21.0 Program을 사용하여 분석하였다. 인구학적특성, 전공관련특성, 취업관련특성에 따른 취업스트레스, 자아존중감의 차이를 살펴보기 위해 ...
본 연구는 대학생을 대상으로 대학생의 취업스트레스가 자아존중감에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 수행되었다. 이 연구의 대상은 부산 지역 대학교에 재학 중인 남, 여 대학생 200명에게서 수집된 자료를 분석하였다. 연구도구로는 정의석(2001)이 개발한 취업스트레스 질문지와 Coopersmith(1967)가 제작한 Self-esteem Inventory을 강종구(1986)가 표준화하여 만든 자아존중감에 대한 설문을 사용하였다. 수집된 모든 자료는 SPSS/WIN 21.0 Program을 사용하여 분석하였다. 인구학적특성, 전공관련특성, 취업관련특성에 따른 취업스트레스, 자아존중감의 차이를 살펴보기 위해 T검증, F검증을 실시하였다. 대학생의 취업스트레스와 자아존중감 사이의 상관관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 그 결과, 모든 관계에서 유의미한 관계를 보였다. 다중 회귀분석 결과, 취업스트레스와 자아존중감의 관계에서 부(-)적 관계를 보이는 것으로 나타났다. 즉 취업스트레스가 높을수록 자아존중감이 낮아진다는 결과를 도출했다. 본 연구를 통해 대학생의 취업스트레스와 자아존중감에 영향을 미치는 인구사회학적변인, 전공관련특성, 취업관련특성에 대해 살펴보게 되었다. 전공에 대한 적성 및 선택계기에 따라 취업스트레스와 자아존중감에 유의미한 영향을 미치며, 취업관련특성으로는 취업준비정도, 진로상담유무가 취업스트레스와 자아존중감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과를 통해 대학생의 취업스트레스가 자아존중감에 영향을 미칠 수 있는 변인들 간의 관계를 밝히고 대학생의 효과적인 전공계획과 직업계획을 준비 하는데 도움을 주고자 하는데 목적이 있다. 이는 궁극적으로 취업스트레스 정도와 자아존중감과의 관계를 통하여 그 관계와 요인들을 파악함으로 앞으로 대학생활에서의 부정적인 영향을 감소하고 긍정적인 방향으로 나아갈 수 있도록 대학생활의 프로그램과 다양한 인성교육 프로그램에 대한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구는 대학생을 대상으로 대학생의 취업스트레스가 자아존중감에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 수행되었다. 이 연구의 대상은 부산 지역 대학교에 재학 중인 남, 여 대학생 200명에게서 수집된 자료를 분석하였다. 연구도구로는 정의석(2001)이 개발한 취업스트레스 질문지와 Coopersmith(1967)가 제작한 Self-esteem Inventory을 강종구(1986)가 표준화하여 만든 자아존중감에 대한 설문을 사용하였다. 수집된 모든 자료는 SPSS/WIN 21.0 Program을 사용하여 분석하였다. 인구학적특성, 전공관련특성, 취업관련특성에 따른 취업스트레스, 자아존중감의 차이를 살펴보기 위해 T검증, F검증을 실시하였다. 대학생의 취업스트레스와 자아존중감 사이의 상관관계를 알아보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 그 결과, 모든 관계에서 유의미한 관계를 보였다. 다중 회귀분석 결과, 취업스트레스와 자아존중감의 관계에서 부(-)적 관계를 보이는 것으로 나타났다. 즉 취업스트레스가 높을수록 자아존중감이 낮아진다는 결과를 도출했다. 본 연구를 통해 대학생의 취업스트레스와 자아존중감에 영향을 미치는 인구사회학적변인, 전공관련특성, 취업관련특성에 대해 살펴보게 되었다. 전공에 대한 적성 및 선택계기에 따라 취업스트레스와 자아존중감에 유의미한 영향을 미치며, 취업관련특성으로는 취업준비정도, 진로상담유무가 취업스트레스와 자아존중감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과를 통해 대학생의 취업스트레스가 자아존중감에 영향을 미칠 수 있는 변인들 간의 관계를 밝히고 대학생의 효과적인 전공계획과 직업계획을 준비 하는데 도움을 주고자 하는데 목적이 있다. 이는 궁극적으로 취업스트레스 정도와 자아존중감과의 관계를 통하여 그 관계와 요인들을 파악함으로 앞으로 대학생활에서의 부정적인 영향을 감소하고 긍정적인 방향으로 나아갈 수 있도록 대학생활의 프로그램과 다양한 인성교육 프로그램에 대한 기초자료를 제공하고자 한다.
In this research, it was conducted for college students to investigate the influence of college student employment stress on self esteem. The subject of this study was analyzed data collected from 200 female university college students who are in college in Busan area. As a research tool, we use...
In this research, it was conducted for college students to investigate the influence of college student employment stress on self esteem. The subject of this study was analyzed data collected from 200 female university college students who are in college in Busan area. As a research tool, we used a self-esteem questionnaire created by Gangjeong (1986) standardized by employee stress questionnaire developed by John Wusok (2001) and Self-esteem Inventory produced by Coopersmith (1967). All data collected were analyzed using the SPSS / WIN 21.0 Program. We conducted T verification and F verification in order to investigate the differences in demographic characteristics, majors-related attributes, employment stresses according to employment-related attributes, self-esteem.Correlation analysis was conducted to investigate the correlation between college student employment stress and self esteem. As a result, it showed a meaningful relationship in all relationships. As a result of multiple regression analysis, it turned out that it shows a part (-) relationship in terms of employment stress and self-esteem. In other words, the higher the employment stress, the lower the self-esteem was derived. Through this study, we have searched for the demographic and sociological variables that influence job placement and self-esteem of college students, the attributes of specialized associations, and the attributes of employment-related factors. Depending on the abilities of the major and choices, it had a significant influence on employment stress and self esteem, and it was found that the degree of job preparation and the presence or absence of career counseling had a significant influence on employment stress and self-esteem as attributes related to employment . Employment stress of university students can influence self-esteem by using the results of the research Collaborative relationship between the changeable factors can be clarified and the purpose of helping college students to prepare effective majors and career plans There is. By finally grasping the relationship and factors through the relationship between stress level of employment and self-esteem, it is necessary to reduce the negative influence in future university life and proceed in the positive direction I will try to provide the basic materials of university life programs and various personality education programs so that I can do.
In this research, it was conducted for college students to investigate the influence of college student employment stress on self esteem. The subject of this study was analyzed data collected from 200 female university college students who are in college in Busan area. As a research tool, we used a self-esteem questionnaire created by Gangjeong (1986) standardized by employee stress questionnaire developed by John Wusok (2001) and Self-esteem Inventory produced by Coopersmith (1967). All data collected were analyzed using the SPSS / WIN 21.0 Program. We conducted T verification and F verification in order to investigate the differences in demographic characteristics, majors-related attributes, employment stresses according to employment-related attributes, self-esteem.Correlation analysis was conducted to investigate the correlation between college student employment stress and self esteem. As a result, it showed a meaningful relationship in all relationships. As a result of multiple regression analysis, it turned out that it shows a part (-) relationship in terms of employment stress and self-esteem. In other words, the higher the employment stress, the lower the self-esteem was derived. Through this study, we have searched for the demographic and sociological variables that influence job placement and self-esteem of college students, the attributes of specialized associations, and the attributes of employment-related factors. Depending on the abilities of the major and choices, it had a significant influence on employment stress and self esteem, and it was found that the degree of job preparation and the presence or absence of career counseling had a significant influence on employment stress and self-esteem as attributes related to employment . Employment stress of university students can influence self-esteem by using the results of the research Collaborative relationship between the changeable factors can be clarified and the purpose of helping college students to prepare effective majors and career plans There is. By finally grasping the relationship and factors through the relationship between stress level of employment and self-esteem, it is necessary to reduce the negative influence in future university life and proceed in the positive direction I will try to provide the basic materials of university life programs and various personality education programs so that I can do.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.