청소년의 정서조절곤란이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향 : 자존감 안정성의 매개효과 The effect of ‘Difficulties in Emotion Regulation on both Internalizedproblem & Exteralizedproblem : The mediating effects of Stability of Self-Esteem원문보기
본 연구는 청소년의 정서조절곤란이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향이 어떠한지 살펴보고 정서조절곤란과 내재화·외현화 문제행동의 관계에서 자존감 안정성의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 고양시에 소재한 6개 중학교와 서울시에 소재한 2개 중학교에 재학 중인 남·여학생 438명을 대상으로 자기보고식 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 본 연구에서는 정서조절의 어려움을 측정하기 위해 조용래(2007)가 한국판으로 번안한 정서조절곤란 척도(K-DERS)를 사용하였다. 또한 청소년의 문제행동을 측정하기 위해 오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜(2011)가 우리나라 청소년을 대상으로 표준화한 청소년의 자기행동평가 척도(...
본 연구는 청소년의 정서조절곤란이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향이 어떠한지 살펴보고 정서조절곤란과 내재화·외현화 문제행동의 관계에서 자존감 안정성의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 고양시에 소재한 6개 중학교와 서울시에 소재한 2개 중학교에 재학 중인 남·여학생 438명을 대상으로 자기보고식 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 본 연구에서는 정서조절의 어려움을 측정하기 위해 조용래(2007)가 한국판으로 번안한 정서조절곤란 척도(K-DERS)를 사용하였다. 또한 청소년의 문제행동을 측정하기 위해 오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜(2011)가 우리나라 청소년을 대상으로 표준화한 청소년의 자기행동평가 척도(K-YSR)를 사용하였다. 그리고 청소년의 자존감 안정성을 측정하기 위해 장재원과 신희천(2011)이 개발한 자존감 안정성 척도(SSES)를 사용하였다. 자료 분석은 변인의 신뢰도를 산출하기 위해 내적합치도 Cronbach α 값을 산출하였고 변인간 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계분석을 실시하였다. 또한 변인 간 영향을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였으며, Baron과 Kenny(1986)가 제시한 절차에 따라 매개효과 분석을 실시하였다. 그리고 매개효과의 유의성을 검증하기 위해 Sobel(1982)이 제시한 검증 방법을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 정서조절곤란과 자존감 안정성, 내재화·외현화 문제행동과의 상관관계에서 정서조절곤란과 자존감 안정성은 부적 상관관계를 보였고, 자존감 안정성과 내재화·외현화 문제행동은 부적 상관관계를 보였으며, 정서조절곤란과 내재화·외현화 문제행동은 정적 상관관계를 보였으나 정서조절곤란의 하위요인에서 정서에 대한 주의/자각 부족은 내재화 문제행동과의 관계에서 상관관계가 나타나지 않았다. 둘째, 청소년의 정서조절곤란이 자존감 안정성에 미치는 영향, 정서조절곤란이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향, 자존감 안정성이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과, 정서조절곤란의 하위요인인 충동통제곤란, 정서에 대한 주의/자각 부족, 정서적 명료성 부족, 정서에 대한 비수용성, 정서조절 전략 접근 제한이 자존감 안정성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 정서조절곤란의 하위요인인 정서적 명료성 부족과 정서조절 전략 접근 제한은 내재화 문제행동에 영향을 나타냈고, 충동통제곤란과 정서적 명료성 부족은 외현화 문제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 매개변인인 자존감 안정성은 내재화 문제행동, 외현화 문제행동 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 정서조절곤란이 문제행동에 미치는 영향에서 자존감 안정성의 매개효과를 분석한 결과 정서조절곤란의 하위요인인 정서조절 전략 접근 제한과 정서적 명료성 부족이 내재화 문제행동에 미치는 영향에서 자존감 안정성의 부분매개효과가 나타났으며, 충동통제곤란과 정서적 명료성 부족이 외현화 문제행동에 미치는 영향에서 자존감 안정성의 부분매개효과가 나타났다. 이와 같은 결과는 정서조절이 어려운 청소년이라도 자존감이 안정적이면 내재화·외현화 문제행동을 나타낼 가능성이 적다는 것을 의미한다. 그러므로 본 연구는 청소년의 정서조절곤란과 자존감 안정성이 청소년의 내재화·외현화 문제행동을 설명하는데 유용한 요인임을 확인했으며, 이 두 요인이 청소년의 내재화·외현화 문제행동의 예방과 감소에 중요한 요인임을 밝혔다는데 의의가 있다. 또한 자존감이 변화가 가능하고 성장 할 수 있다는 점을 인식하고 청소년의 자존감을 안정적으로 유지, 향상시킬 수 있는 프로그램과 상담의 개입 방향을 제공하여, 청소년이 미래의 건강한 사회구성원으로 성장할 수 있도록 하고, 성인기까지 이어질 수 있는 폭력이나 범죄, 반사회적 행동 등의 청소년기 문제행동이 성인기까지 이어지지 않도록 증상을 감소시키고 미리 예방할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 청소년의 정서조절곤란이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향이 어떠한지 살펴보고 정서조절곤란과 내재화·외현화 문제행동의 관계에서 자존감 안정성의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 고양시에 소재한 6개 중학교와 서울시에 소재한 2개 중학교에 재학 중인 남·여학생 438명을 대상으로 자기보고식 질문지를 사용하여 자료를 수집하였다. 본 연구에서는 정서조절의 어려움을 측정하기 위해 조용래(2007)가 한국판으로 번안한 정서조절곤란 척도(K-DERS)를 사용하였다. 또한 청소년의 문제행동을 측정하기 위해 오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜(2011)가 우리나라 청소년을 대상으로 표준화한 청소년의 자기행동평가 척도(K-YSR)를 사용하였다. 그리고 청소년의 자존감 안정성을 측정하기 위해 장재원과 신희천(2011)이 개발한 자존감 안정성 척도(SSES)를 사용하였다. 자료 분석은 변인의 신뢰도를 산출하기 위해 내적합치도 Cronbach α 값을 산출하였고 변인간 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계분석을 실시하였다. 또한 변인 간 영향을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였으며, Baron과 Kenny(1986)가 제시한 절차에 따라 매개효과 분석을 실시하였다. 그리고 매개효과의 유의성을 검증하기 위해 Sobel(1982)이 제시한 검증 방법을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 정서조절곤란과 자존감 안정성, 내재화·외현화 문제행동과의 상관관계에서 정서조절곤란과 자존감 안정성은 부적 상관관계를 보였고, 자존감 안정성과 내재화·외현화 문제행동은 부적 상관관계를 보였으며, 정서조절곤란과 내재화·외현화 문제행동은 정적 상관관계를 보였으나 정서조절곤란의 하위요인에서 정서에 대한 주의/자각 부족은 내재화 문제행동과의 관계에서 상관관계가 나타나지 않았다. 둘째, 청소년의 정서조절곤란이 자존감 안정성에 미치는 영향, 정서조절곤란이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향, 자존감 안정성이 내재화·외현화 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과, 정서조절곤란의 하위요인인 충동통제곤란, 정서에 대한 주의/자각 부족, 정서적 명료성 부족, 정서에 대한 비수용성, 정서조절 전략 접근 제한이 자존감 안정성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 정서조절곤란의 하위요인인 정서적 명료성 부족과 정서조절 전략 접근 제한은 내재화 문제행동에 영향을 나타냈고, 충동통제곤란과 정서적 명료성 부족은 외현화 문제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 매개변인인 자존감 안정성은 내재화 문제행동, 외현화 문제행동 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년의 정서조절곤란이 문제행동에 미치는 영향에서 자존감 안정성의 매개효과를 분석한 결과 정서조절곤란의 하위요인인 정서조절 전략 접근 제한과 정서적 명료성 부족이 내재화 문제행동에 미치는 영향에서 자존감 안정성의 부분매개효과가 나타났으며, 충동통제곤란과 정서적 명료성 부족이 외현화 문제행동에 미치는 영향에서 자존감 안정성의 부분매개효과가 나타났다. 이와 같은 결과는 정서조절이 어려운 청소년이라도 자존감이 안정적이면 내재화·외현화 문제행동을 나타낼 가능성이 적다는 것을 의미한다. 그러므로 본 연구는 청소년의 정서조절곤란과 자존감 안정성이 청소년의 내재화·외현화 문제행동을 설명하는데 유용한 요인임을 확인했으며, 이 두 요인이 청소년의 내재화·외현화 문제행동의 예방과 감소에 중요한 요인임을 밝혔다는데 의의가 있다. 또한 자존감이 변화가 가능하고 성장 할 수 있다는 점을 인식하고 청소년의 자존감을 안정적으로 유지, 향상시킬 수 있는 프로그램과 상담의 개입 방향을 제공하여, 청소년이 미래의 건강한 사회구성원으로 성장할 수 있도록 하고, 성인기까지 이어질 수 있는 폭력이나 범죄, 반사회적 행동 등의 청소년기 문제행동이 성인기까지 이어지지 않도록 증상을 감소시키고 미리 예방할 수 있을 것으로 기대된다.
This study examined the effect of ‘Difficulties in Emotion Regulation’ on both ‘Internalizedproblem & Exteralizedproblem’, and investigated the mediating effects of ‘Stability of Self-Esteem’ on the correlation between difficulties in emotion regulation and internaliedproblem & extermalizedproblem. ...
This study examined the effect of ‘Difficulties in Emotion Regulation’ on both ‘Internalizedproblem & Exteralizedproblem’, and investigated the mediating effects of ‘Stability of Self-Esteem’ on the correlation between difficulties in emotion regulation and internaliedproblem & extermalizedproblem. The collection of information was gathered through self-reporting survey which was presented to 438 Junior Highschool students, both male and female from six schools in Goyang City and two schools in Secoul City for examination purposes. This study applied the ‘Korea-Difficulties in Emotion Regulation Scale’ (K-DERS) by Cho(2007) in order to measure the difficulties in regulating emotion and standardized ‘Korean Youth Self-Report’ (K-YSR) by Lee, Hong, and Ha(2011) to measure the problembehavior of youth. For the measure of stability of self-esteem, the ‘Stability of Self-Esteem Scale’ (SSES) by Jang and Shin(2011) was used. For the data analysis, researcher(s) produced the Cronbach alpha to generate the variable validity and used correlation analysis by Pearson in order to examine correlation among variables. The regression analysis was used in order to find out the effects among variables, and mediating effects analysis was applied according to procedure suggested by Baron and Kenny(1986). Researcher(s) applied the sobel test to examine the significance of the mediating effects. There were three conclusions derived from this study. Firstly, in the correlation between stability of self-esteem, and internaliedproblem & extermalizedproblem, the correlation between difficulties in emotion regulation and stability of self-esteem showed a negative correlation, the correlation between stability of self-esteem and internaliedproblem & extermalizedproblem showed negative correlation, and correlation between difficulties in emotion regulation, and internaliedproblem & extermalizedproblem showed positive correlation. However, the correlation between internaliedproblem and the deficiency of caution and self-awareness which is a sub-factor of the difficulties in emotion regulation was not proved. Secondly, after examining the effects of the difficulties in emotion regulation on the stability of self-esteem, the effects of the difficulties in emotion regulation on the internaliedproblem & extermalizedproblem, and the effects of the stability of self-esteem on the internaliedproblem & extermalizedproblem, researcher(s) found out that the impulse-control disorder, the deficiency of caution and self-awareness, the deficiency of clarified emotion, the non-receptivity to the emotion, and limitation to emotional regulation strategy which are sub-factors of the difficulties in emotion regulation can be influential to the stability of self-esteem. Additionally, it was also found that the stability of self-esteem which is a mediating variable has effects on both internaliedproblem & extermalizedproblem. Thirdly, in the effects of the difficulties in emotion regulation of youth on the problem behavior, after analyzing the mediating effects researcher(s) derived conclusion that proves the limitation to emotional regulation strategy and deficiency of clarified emotion had partial mediating effects of the stability of self-esteem on internalizedproblem, while the impulse-control disorder and deficiency of clarified emotion had partial mediating effects of the stability of self-esteem on externaliedproblem. This result means that there is low possibility showing Internalizedproblem & Externaliedproblem even if youth has Difficulties in Emotion Regulation but Self-Esteem is stable. Therefore, this study is useful to identify the effect of Difficulties in Emotion Regulation and Stability of Self-Esteem of youth on both ‘Internalizedproblem & Exteralizedproblem’ and both are important factor to reduce and prevent Internalizedproblem & Exteralizedproblem of teenager. This study expects that youth will develop a good member of society and to prevent and reduce violence, crime and antisocial behavior further by so doing counsel and programing to improve Stability of Self-Esteem of youth with realizing to change Self-Esteem and developing.
This study examined the effect of ‘Difficulties in Emotion Regulation’ on both ‘Internalizedproblem & Exteralizedproblem’, and investigated the mediating effects of ‘Stability of Self-Esteem’ on the correlation between difficulties in emotion regulation and internaliedproblem & extermalizedproblem. The collection of information was gathered through self-reporting survey which was presented to 438 Junior Highschool students, both male and female from six schools in Goyang City and two schools in Secoul City for examination purposes. This study applied the ‘Korea-Difficulties in Emotion Regulation Scale’ (K-DERS) by Cho(2007) in order to measure the difficulties in regulating emotion and standardized ‘Korean Youth Self-Report’ (K-YSR) by Lee, Hong, and Ha(2011) to measure the problembehavior of youth. For the measure of stability of self-esteem, the ‘Stability of Self-Esteem Scale’ (SSES) by Jang and Shin(2011) was used. For the data analysis, researcher(s) produced the Cronbach alpha to generate the variable validity and used correlation analysis by Pearson in order to examine correlation among variables. The regression analysis was used in order to find out the effects among variables, and mediating effects analysis was applied according to procedure suggested by Baron and Kenny(1986). Researcher(s) applied the sobel test to examine the significance of the mediating effects. There were three conclusions derived from this study. Firstly, in the correlation between stability of self-esteem, and internaliedproblem & extermalizedproblem, the correlation between difficulties in emotion regulation and stability of self-esteem showed a negative correlation, the correlation between stability of self-esteem and internaliedproblem & extermalizedproblem showed negative correlation, and correlation between difficulties in emotion regulation, and internaliedproblem & extermalizedproblem showed positive correlation. However, the correlation between internaliedproblem and the deficiency of caution and self-awareness which is a sub-factor of the difficulties in emotion regulation was not proved. Secondly, after examining the effects of the difficulties in emotion regulation on the stability of self-esteem, the effects of the difficulties in emotion regulation on the internaliedproblem & extermalizedproblem, and the effects of the stability of self-esteem on the internaliedproblem & extermalizedproblem, researcher(s) found out that the impulse-control disorder, the deficiency of caution and self-awareness, the deficiency of clarified emotion, the non-receptivity to the emotion, and limitation to emotional regulation strategy which are sub-factors of the difficulties in emotion regulation can be influential to the stability of self-esteem. Additionally, it was also found that the stability of self-esteem which is a mediating variable has effects on both internaliedproblem & extermalizedproblem. Thirdly, in the effects of the difficulties in emotion regulation of youth on the problem behavior, after analyzing the mediating effects researcher(s) derived conclusion that proves the limitation to emotional regulation strategy and deficiency of clarified emotion had partial mediating effects of the stability of self-esteem on internalizedproblem, while the impulse-control disorder and deficiency of clarified emotion had partial mediating effects of the stability of self-esteem on externaliedproblem. This result means that there is low possibility showing Internalizedproblem & Externaliedproblem even if youth has Difficulties in Emotion Regulation but Self-Esteem is stable. Therefore, this study is useful to identify the effect of Difficulties in Emotion Regulation and Stability of Self-Esteem of youth on both ‘Internalizedproblem & Exteralizedproblem’ and both are important factor to reduce and prevent Internalizedproblem & Exteralizedproblem of teenager. This study expects that youth will develop a good member of society and to prevent and reduce violence, crime and antisocial behavior further by so doing counsel and programing to improve Stability of Self-Esteem of youth with realizing to change Self-Esteem and developing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.