본 연구는 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감 과의 차이가 무엇인가 에서 놀이교수효능감의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울시 구로구 지역인 어린이집 국공립, 민간, 가정 어린이집 에 현직 근무한 95명의 대상이였다. 본 연구의 설문도구는 영아반교사의 일반적 특성을 연구한 6문항의 설문과 영아반 교사의 놀이신념을 알아보기 위한 Fogel (2003) 이 사용한 PPBS (the Parent play Belifs Scale)를 번안한 ...
본 연구는 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감 과의 차이가 무엇인가 에서 놀이교수효능감의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울시 구로구 지역인 어린이집 국공립, 민간, 가정 어린이집 에 현직 근무한 95명의 대상이였다. 본 연구의 설문도구는 영아반교사의 일반적 특성을 연구한 6문항의 설문과 영아반 교사의 놀이신념을 알아보기 위한 Fogel (2003) 이 사용한 PPBS (the Parent play Belifs Scale)를 번안한 유미(2008)의 어머니 놀이신념 척도(2013) 권혜진. 이 영유아교사의 응답한 문항에 보안된 것을 활용하였다. 빈도분석(Frequency Analysis )을 실시하였다. 그리고 영아교사의 놀이교수효능감은 유여의, 신은수, 박현경(2004)가 개발한 측정 도구 이재진(2013)이 보안과 수정한 것을 활용하였다. 본 연구의 절차에서는 예비조사와 본조사 95명을 대상에서 설문조사하여 75명중 4명은 불응답 하여 71 명의 응답으로 설문조사 하였다. 연구 방법에서는 영아반 교사의 일반적 배경에 따른 놀이신념과 놀이교수효능감의 차이를 살펴보아 분석 (one-way ANOVA )을 하였으며, Scheffe`s 의사후검증에 집단간 차이를 알아 보았다.
본 연구의 결과는 간략하게 아래와 같다.
첫째는 영아반교사의 일반적 배경인 연령, 경력, 학력, 학급에 차이와 놀이 신념과 놀이교수효능감의 차이를 관찰하기위해 분산분석의 결과는 영아반 교 사의 경력에 따는 차이는 없었다. 그러나 영아반 교사의 학력, 연령, 학급의 따른 놀이신념의 차이가 보였다. 영아반 교사의 놀이교수효능감를 관찰해 보았을때 교사의 연령, 경력, 학력, 학급에 의해 놀이교수효능감이 대부분 차이가 있음을 알 수 있다. 둘째는. 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 변인들간의 사이에서도 상관관계분석을 한 결과는 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감은 하위요인별 이 정적임을 알 수 있다. 셋째는. 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 매개효과를 연구한 결과 교사의 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 허용적 태도, 적극적 활동참여에 결과의 영향은 전체가 매개변인으로 역할을 하였음을 알 수 있다. 본 연구는 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 차이에 살펴본바 영아반 교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 매개효과를 알아봄으로써 긍정적 관계에서 놀이교수효능감의 중요한 변인임을 알 수 있었다. 본 연구가 영아반 놀이에서 매우 중요한 영아반 교사의 역할 등 관찰, 영아반교사와 영아들과의 관계에서 긍정적으로 향상되어 교육과 보육의 수준이 높아지도록 하는데 기초가 되길 소망한다.
본 연구는 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감 과의 차이가 무엇인가 에서 놀이교수효능감의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울시 구로구 지역인 어린이집 국공립, 민간, 가정 어린이집 에 현직 근무한 95명의 대상이였다. 본 연구의 설문도구는 영아반교사의 일반적 특성을 연구한 6문항의 설문과 영아반 교사의 놀이신념을 알아보기 위한 Fogel (2003) 이 사용한 PPBS (the Parent play Belifs Scale)를 번안한 유미(2008)의 어머니 놀이신념 척도(2013) 권혜진. 이 영유아교사의 응답한 문항에 보안된 것을 활용하였다. 빈도분석(Frequency Analysis )을 실시하였다. 그리고 영아교사의 놀이교수효능감은 유여의, 신은수, 박현경(2004)가 개발한 측정 도구 이재진(2013)이 보안과 수정한 것을 활용하였다. 본 연구의 절차에서는 예비조사와 본조사 95명을 대상에서 설문조사하여 75명중 4명은 불응답 하여 71 명의 응답으로 설문조사 하였다. 연구 방법에서는 영아반 교사의 일반적 배경에 따른 놀이신념과 놀이교수효능감의 차이를 살펴보아 분석 (one-way ANOVA )을 하였으며, Scheffe`s 의사후검증에 집단간 차이를 알아 보았다.
본 연구의 결과는 간략하게 아래와 같다.
첫째는 영아반교사의 일반적 배경인 연령, 경력, 학력, 학급에 차이와 놀이 신념과 놀이교수효능감의 차이를 관찰하기위해 분산분석의 결과는 영아반 교 사의 경력에 따는 차이는 없었다. 그러나 영아반 교사의 학력, 연령, 학급의 따른 놀이신념의 차이가 보였다. 영아반 교사의 놀이교수효능감를 관찰해 보았을때 교사의 연령, 경력, 학력, 학급에 의해 놀이교수효능감이 대부분 차이가 있음을 알 수 있다. 둘째는. 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 변인들간의 사이에서도 상관관계분석을 한 결과는 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감은 하위요인별 이 정적임을 알 수 있다. 셋째는. 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 매개효과를 연구한 결과 교사의 경험의 다양성, 교사의 반응적 태도, 허용적 태도, 적극적 활동참여에 결과의 영향은 전체가 매개변인으로 역할을 하였음을 알 수 있다. 본 연구는 영아반교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 차이에 살펴본바 영아반 교사의 놀이신념과 놀이교수효능감의 매개효과를 알아봄으로써 긍정적 관계에서 놀이교수효능감의 중요한 변인임을 알 수 있었다. 본 연구가 영아반 놀이에서 매우 중요한 영아반 교사의 역할 등 관찰, 영아반교사와 영아들과의 관계에서 긍정적으로 향상되어 교육과 보육의 수준이 높아지도록 하는데 기초가 되길 소망한다.
The purpose of this study was to analyze the differences in play belief and play teaching efficacy of infant teachers and determine the mediating effects of play teaching efficacy. 100 teachers at national/public, private, and home-based nurseries in Guro-gu, Seoul participated in this study.
The purpose of this study was to analyze the differences in play belief and play teaching efficacy of infant teachers and determine the mediating effects of play teaching efficacy. 100 teachers at national/public, private, and home-based nurseries in Guro-gu, Seoul participated in this study. This study involved the questionnaire with six items about infant teachers' general characteristics, Yu's(2008) mother play belief scale, which is the translation of Fogel's(2003) Parent Play Beliefs Scale (PPBS) for determining infant teachers' play belief, and Gwon's(2013) items concerning infant teachers. Frequency analysis was performed. To measure infant teachers' play teaching efficacy, the scale developed by Yu, Shin, and Park (2004) and adapted by Lee(2013) was used. Pretest and main research were conducted in 100 persons; then, a survey was conducted in 71 out of 75 persons, with the exception of 4 making no response. One-way ANOVA was performed to determine the differences in play belief and play teaching efficacy by the infant teachers' general characteristics and Scheffe's test was used to determine inter-group differences. The results of this study can be summarized as follows: First, as for the differences in play belief and play teaching efficacy by age, career, and education of infant teachers, ANOVA found that career made no difference and that play belief differed by education and age. Play teaching efficacy almost differed by age, career, and education of infant teachers. Second, correlation analysis among the variables of play belief and play teaching efficacy of infant teachers found that positive correlation was found among the sub-factors for play belief and play teaching efficacy. Third, as for the mediating effects of play belief and play teaching efficacy of infant teachers, diversity of teachers' experiences, teachers' responsive and permissive attitudes, and active participation in activities served as mediating factors. This study analyzed the differences in play belief and play teaching efficacy of infant teachers and the mediating effects of play belief and play teaching efficacy of infant teachers. Play teaching efficacy was found to be an important variable in positive relations. This study is expected to lay the foundation for observing infant teachers' roles, which are crucial to infants` play, for improving the relationships between teachers and infants positively, and for raising the level of education and childcare.
The purpose of this study was to analyze the differences in play belief and play teaching efficacy of infant teachers and determine the mediating effects of play teaching efficacy. 100 teachers at national/public, private, and home-based nurseries in Guro-gu, Seoul participated in this study. This study involved the questionnaire with six items about infant teachers' general characteristics, Yu's(2008) mother play belief scale, which is the translation of Fogel's(2003) Parent Play Beliefs Scale (PPBS) for determining infant teachers' play belief, and Gwon's(2013) items concerning infant teachers. Frequency analysis was performed. To measure infant teachers' play teaching efficacy, the scale developed by Yu, Shin, and Park (2004) and adapted by Lee(2013) was used. Pretest and main research were conducted in 100 persons; then, a survey was conducted in 71 out of 75 persons, with the exception of 4 making no response. One-way ANOVA was performed to determine the differences in play belief and play teaching efficacy by the infant teachers' general characteristics and Scheffe's test was used to determine inter-group differences. The results of this study can be summarized as follows: First, as for the differences in play belief and play teaching efficacy by age, career, and education of infant teachers, ANOVA found that career made no difference and that play belief differed by education and age. Play teaching efficacy almost differed by age, career, and education of infant teachers. Second, correlation analysis among the variables of play belief and play teaching efficacy of infant teachers found that positive correlation was found among the sub-factors for play belief and play teaching efficacy. Third, as for the mediating effects of play belief and play teaching efficacy of infant teachers, diversity of teachers' experiences, teachers' responsive and permissive attitudes, and active participation in activities served as mediating factors. This study analyzed the differences in play belief and play teaching efficacy of infant teachers and the mediating effects of play belief and play teaching efficacy of infant teachers. Play teaching efficacy was found to be an important variable in positive relations. This study is expected to lay the foundation for observing infant teachers' roles, which are crucial to infants` play, for improving the relationships between teachers and infants positively, and for raising the level of education and childcare.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.